Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Berätta om dina pågående projekt.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av hsd »

Den sprayen verkar vara rätt, om den håller vad den lovar


.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av hsd »

Jo jag har ett par BeO-högtalare av bokhyllemodell i köket drivs av en gammal bilstereo

.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

soundbrigade skrev:Det är inte sällan man kan se renoveringsprojekt med gamla radioapparater från annu dazumal medan apparater från en sorts mellanperiod (60- och 70-tal) inte verkar vara lika hajpade om de inte är en Quad eller Dynaco rörhäck.
Därför är det extra roligt (två ord) att se dig sätta tänderna i en gammal skön B&O-apparat från den här tidsåldern när markanden började översvämmas av halvbra eller halvdåliga transistorförstärkare. Jag har nu ingen åsikt om din apparat mer än att jag själv har suktat efter en slik maskin med alla reglage och knappar. Man ser redan då att B&O hade lite öga för design.

Jag kan inom () berätta att jag har ett B&O-högtalare, bokhyllemodell, vilka fick riktiga högtalarterminaler istället för "sladd ut". Låter, om man nu är på är på det humöret, ganska så OK.


Jag försöker följa ditt objekt och projekt men har just inga tips att ge för övrigt.
Hehe ja det handlar nog mycket om att jag har alldeles för mycket tid :D

Endel av de här gamla stärkarna har en fantastisk skarm och bara ber om att få finnas ett tag till!

B&O har jag väl egentligen aldrig tittat åt före den här, men den blev ett intressant objekt när jag fann den på ebay och såg så otroligt deppig ut efter att ha legat på en vind de senaste 3 decennierna. Den har ju potential att bli otroligt snygg iaf, även endel uppgraderingspotential har den och vi får väl se vad vi kan hitta på!
Slutligen lär den hamna som dator-stereo, kanske med ett par CX-100 eller nått :)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Fick feeling av ditt projekt och insåg hur vacker den här modellen är.
Köpte en på blocket :)
Nu saknas bara högtalare :D

Bild


.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av AndersG »

Ett par faslinjära?

Bild
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

ecenier skrev:Fick feeling av ditt projekt och insåg hur vacker den här modellen är.
Köpte en på blocket :)
Nu saknas bara högtalare :D

Bild


.
Va kul! Borde vara samma som jag såg på blocket häromdan! :) Funkar alla lampor, reglage osv på den?

Själv inväntar jag några bc138b från elektrokit som såvitt jag kan se är den mest uppenbart trasiga transistorn, och lär ha gått sönder av överhettning på grund av klantig montering - jag ska inte göra samma miss.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna Beomaster 900 med tillhörande högtalare platsar i vilket hem som helst. Och när den vilar på en String-hylla är den en fröjd att se på :D
IMG_0301.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Jolles skrev:
ecenier skrev:Fick feeling av ditt projekt och insåg hur vacker den här modellen är.
Köpte en på blocket :)
Nu saknas bara högtalare :D

Bild


.
Va kul! Borde vara samma som jag såg på blocket häromdan! :) Funkar alla lampor, reglage osv på den?

Själv inväntar jag några bc138b från elektrokit som såvitt jag kan se är den mest uppenbart trasiga transistorn, och lär ha gått sönder av överhettning på grund av klantig montering - jag ska inte göra samma miss.
Allt fungerar finfint. Inget knaster alls. Ett rejält brak blir det när man skiftar högtalarpar A och B. Men det gör man ju inte så ofta.
Mycket mjukt och fint ljud.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Härligt!

Jo det där "braket" vill jag försöka göra något åt, men jag vet inte om det går utan att ersätta högtalarskiftet med reläer och det skulle ju krävas endel meck...
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Nu har den stått på under eftermiddagen/kvällen, och jag kan höra ett brum i vänster kanal. Väldigt lågt, men det hörs nu på kvällen när man spelar lågt i pausen mellan låtar.

Brummet kan ligga på frekvensen 50Hz-ish men det är ingen sinus. Den låter vassare.

Skulle det kunna vara dåliga kondensatorer? Det är ju enklare att felsöka ljud eller inte ljud. Ett brum vet jag inte hur jag ska ta mig an.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Vet du om det är servat något? Kan nog vara de där kondingarna annars, det är ju ganska gamla grejjer så en service skadar aldrig!
Jag vågade inte änns trycka in ström i min innan den hade servats, men då hade den vart strömfri bra länge innan den såldes också ;)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:Det är inte sällan man kan se renoveringsprojekt med gamla radioapparater från annu dazumal medan apparater från en sorts mellanperiod (60- och 70-tal) inte verkar vara lika hajpade om de inte är en Quad eller Dynaco rörhäck.
Därför är det extra roligt (två ord) att se dig sätta tänderna i en gammal skön B&O-apparat från den här tidsåldern när markanden började översvämmas av halvbra eller halvdåliga transistorförstärkare.
Det verkar som att framförallt japanska sjuttiotalare med "silverfront" är rätt mycket i ropet sen ett tag. Min spådom är att det idag är vettigt att köpa åttiotalare med svart front billigt idag och sälja dyrt om 10-20 år.

Folk recappar sjuttiotalare och lämnar också iväg såna till folk som semihobby-semiproffs-pysslar med renoveringar. Det kan tydligen göra rätt mycket för ljudet att recappa vissa apparater och på köpet justera tomgångsströmmen i slutsteget. Jag har dock inte sett nån som faktiskt mätt på utsignalen.

Vad gäller projekttrådar så borde jag ta tag i att göra fler trådar. Jag är dock rätt usel på att dokumentera medan jag pysslar. Dessutom så är det ju ingen höjdare att gräva fram nån slags kamera medan man t.ex. tvättar bort den klibbiga smetiga sörja som brukar vara kvar av drivremmar i nån gammal Philipsapparat och det riskerar att hamna klet precis överallt. Dessutom har det mest bara blivit småfixar för min del. Till exempel just att tvätta bort sån klet från nån Philips kassettbandspelare från sextiotalet och montera in nåt som i nödfall kan agera drivrem. Det är ju ändå inget hifiljud och egentligen inget bruksvärde heller men däremot musealt värde på en sån bandspelare, så därför får det duga med gummisnodd från mataffären som "drivrem".

Jag har ett dåligt samvete i form av att en vänlig forummedlem skänkte mig ett helt billass med gamla hifiprylar från sjuttiotalet och jag lovade projekttrådar här om renoveringar, men jag har inte riktigt kommit längre än att konstatera vilka burkar som verkar funka bra och vilka som behöver renovering, och så har jag lånat en drivrem från en skivspelare till en annan apparat... :oops:
soundbrigade skrev:Jag har nu ingen åsikt om din apparat mer än att jag själv har suktat efter en slik maskin med alla reglage och knappar. Man ser redan då att B&O hade lite öga för design.
Den här brukar väl kallas "räknestickan" tror jag :)
ecenier skrev:Ett rejält brak blir det när man skiftar högtalarpar A och B.
Det borde bara hända när apparaten nyligen är startad. Om den stått på en stund borde det inte braka, väl? I så fall så beror det på att det är utgångskondingar och att de inte hunnit laddas upp till full spänning. (Har inte kollat i schemat, går på erfarenhet av hur förstärkare från den tiden brukar vara gjorda).
ecenier skrev:Brummet kan ligga på frekvensen 50Hz-ish men det är ingen sinus. Den låter vassare.
Brum som kommer från nätdelen är ju på 100Hz eftersom spänningen helvågslikriktas, och dessutom "vasst" just för att sinusvågen inte längre är en sinusvåg efter helvågslikriktning. 100Hz är dock en överton på 50Hz så det kan låta som "samma ton". Jag gissar friskt på att det är en avkopplingskonding till matningsspänningen till något annat än sluttrissorna som är lite trött.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Tack MiaM.
Nu på morgonen så brummar det inte längre. Det verkar även vara värmerelaterat.
Jag ska se om jag inte kan kolla signalen med oscilloskop när det dyker upp nästa gång.

I vilket fall så ska jag börja med att byta elektrolytkondensatorerna.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Nu jävlar vaknade andra kanalen till liv också - en dåligt monterad bc183b. Det var säkert även grundfelet varför den lades undan från början, skulle inte förvåna mig iaf eftersom den var terminskt dåligt monterad så lär det inte tagit så där fasligt lång tid innan den brinner upp tillslut.
bs183b.jpg
Nu är dte bara resten kvar :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Hejja, hejja!
Bra fixat.
Jag började lista alla kondensatorer som jag ville byta.
Efter lite googlande hittade jag ett färdigt kit för $49
https://m.bonanza.com/listings/Beomaste ... /400100617

Det är beställt nu. Skickas från Danmark.
Skriv svar