Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.52 2017-11-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.18 2017-08-16 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Hej!

Tänkte trots att jag är helt okunnig på området försöka mig på ett projekt :-)

Jag spontanköpte för en vecka sedan en liten segelbåt, en Triss Norlin (länk nedan), för 5 000 kr. Den gamla medföljande utombordaren på 6 Hk startade inte på några drag, så jag såg chansen att fixa eldrift istället. Kör ju elbil, så det är klart att båten också ska kunna glida fram tyst och fint, även när man inte seglar. Hittade 600 W elutombordare på Jula (länk nedan) till bra pris, så jag köpte två! Efter sjösättning visade det sig att en räcker för att driva båten, men det kan nog vara bra med två vid lite hårdare motvind eller liknande. Dessa är nu kopplade till 4x72 Ah marinbatterier. Jag läste redan innan köpet att effektregeringen på motorerna pep/tjöt irriterande mycket på allt utom max effekt, men det tänkte jag skulle lösas med detta projekt. Igår beställde jag en ESC (länk nedan) som jag tänkte koppla in mellan motorerna och batterierna. ESC:n tänkte jag nu styra med en servotestare från Kjell & Co (länk nedan). Vad tror ni om detta så långt? Har jag tänkt helt fel, behöver jag något mer. Alla tips mottages tacksamt!

Ovan tänkte jag hinna med nu i höst innan båten ska upp igen. Om allt fungerar hoppas jag till nästa säsong kunna demontera nuvarande styrenheter för att få en snyggare och med diskret installation. Vill också gärna lyckas styra ESC:n med en liten, gärna vattenskyddad, fjärrkontroll. Detta främst för att lättare kunna lägga till när jag är ute själv. Idéer om hur jag utan större investeringar kan lösa detta någon?

Kanske skulle jag i nästa steg hitta en lösning för att styra även rodret med samma fjärr på något sätt, men det får bli i steg tre i så fall. Ligger nog över budget för projektet tyvärr...

Triss Norlin: http://www.sailguide.com/batfakta/1245
Elutombordare: http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batar-och-motorer/motorer/elektrisk-batmotor-650414/
ESC: http://www.ebay.co.uk/itm/252691100748
Servotestare: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/rc-tillbehor/tillbehor-servo-mottagare/luxorparts-servotestare-p90627


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.48 2017-08-16 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Ursäkta mig - sökte visst lite dåligt. Viss info fanns redan på forumet...
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=84745&p=1317760&hilit=elutombordare#p1279729
Verkar som att själva fartregleringen borde funka :-)

Kvarstående fråga; Hur byta ut servotestaren mot någon form av liten fjärrkontroll?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.20 2017-08-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.56 2008-11-27
Inlägg: 2922
Ort: Utanför Jönköping
Vill du ha trådlös styrning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.31 2017-08-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5777
Ort: Mariehamn
Grattis! Peter Norlin ritade fina båtar. Tyvärr gick han bort för något år sedan. Släkten är från Åland, så barn och barnbarn är stuggrannar.

Du kommer säkert att ha mycket kul med den båten!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2017-08-17 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Ja, skulle föredra trådlös styrning om det går att lösa till rimlig kostnad.

Hört väldigt mycket positivt om Norlin och tycker verkligen mycket bra båten redan nu. Liten och behändig, men stor nog för mig och mina två barn. Imorgon blir det nog makrillfiske. Sedan ska vi ju lära oss segla också :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.38 2017-08-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5777
Ort: Mariehamn
Lycka till. Små båtar = Små bekymmer. Vi hade en 24-fots segelbåt i 17 år, varav över tio med baby/barn. Se bara till att båten är i skick och att ni har flytvästar och att de är på. Tipsar om [url=https://www.seasea.se/säkerhet/flytvästar/flytväst-baltic/offshoreväst-baltic]denna[/url]. Bekväm och integrerad sele.

Tipsart även om SailGuides forum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.25 2017-08-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 22319
Ort: Kristinehamn
Tofriis: trådlös betyder radio vilket ger ett antal detaljer som ska avklaras.

I enkelhet betyder det en mikroprocessor i varje ända tillsamman med radioerna.

Säkerhetsmässigt är det en del detaljer som MÅSTE avklaras.
* Vad ska hända om kommunikationen störs?
* Vad ska göras om kommunikationen upphör?
* Ska kommunikationen krypteras (lagom) så att andra inte kan ta över?
* Ska fjärrstyrningen vara förberedd till att styra riktning? Alltså båda fram och back samt höger och vänster.
Osv.


Senast redigerad av Icecap 10.25 2017-08-18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.03 2017-08-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.56 2008-11-27
Inlägg: 2922
Ort: Utanför Jönköping
Det enklaste sättet är att använda en sändare och mottagare för radiostyrt.
Fördelen är att de är trådlösa, har någon form av failsafe integrerat och genererar precis rätt signal.
En annan fördel är att du även har styrning trådlöst den dag du vill experimentera med det.

Sändaren är lite stor och opraktisk dock.

För extra säkerhet i dåligt väder hade jag haft servotestaren monterad också
och en switch för att byta från rc-mottagare till servo-testare för att kunna "bypass:a" det trådlösa helt. Sedan
kanske även en strömbrytare för att "bypass:a" ESC:en helt också för att kunna köra hem på fullgas. Men det är kanske
lite overkill beroende på var och i vilket väder man brukar ge sig ut.

Vill du styra från telefonen har jag gjort ett litet kort :) http://electronics.chroma.se/btsb.php Finns onekligen en del nackdelar med
det som att telefonen måste fungera och att den enda app:en som finns är den i videon: https://www.youtube.com/watch?v=qDyNm4NOZEY
Så det är väl kanske inte den bästa idéen.

MVH: Mikael


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.44 2017-08-19 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Sort tack för bra tankar och förslag! Måste ju absolut ha alternativa möjligheter att styra motorerna vid olika typer av fel. Ska fundera mer på detta... En möjlighet till alternativ styrning är ju också att ha kvar nuvarande styrning och en brytare för att bypass av allt övrigt. Vill jag ändå bli av med nuvarande styrning, vilket jag skulle föredra rent estetiskt, skulle även förslaget med en bypass till full framåt duga gott, gärna då med brytare för att kunna välja en eller två motorer.

Angående fjärrkontroll nöjer jag mig med att kunna styra motoreffekt fram och back. I mina tankar ser jag något litet som typ en fjärr på bilnyckel eller larm. En knapp för att öka och en för att minska effekten, vilket sedan övergår till ökande back. Fast självklart hade det varit bra att på något sätt kunna se "läget" på fjärren med tex dioder eller om man styrt med ett vred...

Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning. Kanske tom som en enklare hybriddrift om det krävs... Laddaren jag har är en Ctek M200 på 15A, så max effekt på hybriddriften skulle då bli 15A x 12V = 180W. Tänker jag rätt? Idéer kring detta någon?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.42 2017-08-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5777
Ort: Mariehamn
Citera:
Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning.


Varför inte solcell?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.10 2017-08-19 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
En mindre solpanel på 50-100 W ska det nog också bli, men mer för underhållsladdning. Tänker att elkraftverket är nöddrift som ska kunna ge snabbare laddning och även funka på natten eller i dåligt väder...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.35 2017-08-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5777
Ort: Mariehamn
OK. En ca 50W panel räcker för att hålla kylskåp och ge ström till VHF och GPS. 100W blir ganska stort och svårplacerat. En bra plats är annars puspit (i aktern) där du kan ha de fri från saker som skuggar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.32 2017-08-20 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Tack för tips! Du har helt rätt i att det får räcka med 50W. Har verkligen ont om plats för solpanel och har inte riktigt funderat så mycket på placering ännu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.57 2017-08-20 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Åter till fjärrstyrningsfrågan...
Avslöjar kanske min totala okunskap nu, men är en fjärrkontroll som jobbar med 433Mhz att tänka på? Fördelar nackdelar?

Tänker på något sånt här t ex: https://holars.se/produkt/11571/nova-fjarrkontroll-4-knapper-frekvens-433mhz/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.20 2017-08-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.48 2013-10-01
Inlägg: 778
Ort: Orust
tofriis skrev:
Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning. Kanske tom som en enklare hybriddrift om det krävs... Laddaren jag har är en Ctek M200 på 15A, så max effekt på hybriddriften skulle då bli 15A x 12V = 180W. Tänker jag rätt? Idéer kring detta någon?

Jag skulle vara försiktig med att placera ett bensindrivet elverk ombord på en segelbåt med tanke på brand- och explosionsrisk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010