Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.10 2017-11-25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.58 2017-08-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5782
Ort: Mariehamn
Jo, det ligger något i det. Däremot finns det ju ganska nätta bränsleceller för marinbruk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.10 2017-08-20 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Tack för input!

Elverket är bara till för nöddrift och då i första hand ladda ett par timmar med elverket stående på land för vidare färd efter det, men visst tänkte jag att lugnt väder i värsta fall kunna även kunna köra det i båten. Kanske inte en bra idé...

Funderar på att uppgradera till denna laddaren för att minska laddtiden: https://lindmarkelectric.se/laddare-12v/psc1250-batteriladdare-12v50a-ip67


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.59 2017-08-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.10 2008-02-25
Inlägg: 5782
Ort: Mariehamn
Jag har en litet liknande, fast inte lika kraftig permanent installerad i båten. OBS! Om du installerar landström måste detta göras rätt och du måste ha jordfelsbrytare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.02 2017-08-28 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Bakslag i projektet :-(

Mina kinaprylar anlände snabbare än förväntat och i helgen provade jag att koppa in dem.
Bilaga:
Kinaprylar.jpg


Började med att bara koppla in effektmätaren mellan batteriet och en motor. Fick följande värden med reglaget på motorn:

10%
Lägsta värdet på vredet startade inte motorn alls. Noll A och W.
25%
Bilaga:
25%.jpg

50%
Bilaga:
50%.jpg

75%
Bilaga:
75%.jpg

100% (enligt data från tillverkaren ska max effekt vara 600W)
Bilaga:
100%.jpg


De tre lägena för back gav motsvarande värden. 100% back samma A och W som 100% framåt ovan.

När jag sedan kopplade in min lilla ESC (effektregeraren) och servotestaren, samt ställde motorns vred på 100% framåt fick jag först inte igång motorn alls. Testade sedan att ställa motorn på 100% back och motorn startade som den skulle på 100% back. När jag vred på servotestaren ändrades inget. Testade då att vrida motorns vred till 100% framåt med allt igång. Motorn gick då 100% framåt, men när jag provade att vrida på servotestaren pep motorn lite irriterat och värdena på effektmätaren ökade till över 100%-värdena. Såg upp till 800W innan jag snabbt vred tillbaka för att inte köra sönder något. Kopplade ur allt och provkörde igen, inget förstört i alla fall...

Kopplade in på det sätt jag googlat mig fram till och sett på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4

Fläkten på ESC:n gick igång och servotestaren fick spänning från ESC:n.

Idéer någon?

Min tanke nu är att vänta med fortsatta experiment till senare i höst/vinter i garaget här hemma. Ska då demontera en motor och om de verkar vara kopplade som andra elutombordare eller om Julas modell är annorlunda på något sätt. Har också mailat Julas kundtjänst för att fråga om motorerna är borstlösa eller ej. Fick till svar att de inte visste, men de skulle återkomma igen. ESC:n är ju till motorer med borstar, vilket andra små elektriska utombordare verkar vara bestyckade med. Tycker det vore konstigt om Julas billiga modeller skulle vara borstlösa... Eller vad tror ni på forumet?

Och lite för ett elektronikforum helt ovidkommande info - hoppas ni ursäktar...
I övrigt var vi ute på en längre dagstur i fint sensommarväder och jag fick mina första lektioner i segling av en kompis. Både motorer och segling gick utmärkt och jag stortrivs med båten.
Helgen innan var jag ute på tur med barnen och vi övernattade i naturhamn på St Klövskär i yttre delen av skärgården utanför Grebbestad, men då gick vi bara för motor.
Bilaga:
Klövskär 1.jpg

Bilaga:
Klövskär 2.jpg

Bilaga:
20170818_191147.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.09 2017-08-29 

Blev medlem: 17.52 2005-04-23
Inlägg: 100
Ort: Falkenberg
Ser ut som du kopplat din nya motorstyrning rakt på batterikablarna till utombordaren?
Då blir det kaka på kaka, den inbyggda styrningen i utombordaren jobbar förmodligen med pwm styrning, och det gör din nya styrning också.
Killen i youtube filmen verkade ha en utombordare med 5stegs hastighetsreglering, dessa brukar styra motorn via flera kol.
I det fallet spelar det ingen roll att man sätter en extern motorstyrning.
Tror du behöver öppna upp utombordaren och koppla in din nya styrning rakt på motorn, då kan du passa på och se om det är en borstad motor eller inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.52 2017-08-29 

Blev medlem: 15.01 2017-08-16
Inlägg: 12
Det kan vara som du säger. Har antagit att jag har samma typ av reglering som de flesta andra, dvs fem steg fram och tre steg back. På mina är också fem fasta steg, bara att vreden är märkta med 10, 25, 50, 75 och 100% framåt och tre backlägen på 30, 75 och 100%. Antog att regleringen skulle varit steglös om det varit en PWM-reglering, men det kan ju vara så ändå.

Som sagt, jag får se vad som döljer sig i innanmätet i höst/vinter...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sYph och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010