Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med Opus för test också.


Här är min test-station. Den ger mig indikation på hur cellerna mår ivf.
Kan även se lite av mina celler på de videorna. Har ett par nu.
Kör det i mitt solsystem.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Nice, jag såg några av dina videor, tillsammans med en massa andra diy powerwall-byggen, för information och inspiration innan jag byggde mitt batteri.

Uppdatering: vid 34V utspänning (3.4V cellspänning) får jag räkna batteriet som urladdat i elcykelsyfte. Då orkar inte motorn hjälpa till nämnvärt i uppförsbackar längre, och toppfarten på plan mark är också reducerad. Det ger en ungefärlig räckvidd på 8 mil per laddning, och med jobbpendling på en mil om dagen räcker det fint att ladda varje helg även om jag mysåker ibland.

Tiden får visa hur länge cellerna håller, men det är de 80 bästa av ca. 150, så förhoppningsvis kan det gå ett år eller två innan de börjar bli kassa. När det blir dags att plocka isär batteriet, och om jag väljer att då fortsätta med Vruzend-hållarna, ska jag nog bygga om det till 9p, bara för att jag kan. Det finns precis plats.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Uppdatering: för bästa prestanda laddar jag cykeln efter 3-4 mil; i praktiken varje onsdag och söndag. Annars blir den för slö i uppförsbackarna i slutet av veckan.
Det ska bli intressant att se hur batteriet reagerar på minusgrader. Cykeln står i ett kallt uthus om nätterna, och ute hela dagarna. Jag tycker mig ana att det behöver värma upp sig om morgnarna innan det ger full prestanda, men det kan vara inbillning.
Edit: mätte upp cellerna idag efter att ha cyklat några mil sen förra laddningen, och hade då 3.67-3.68V på alla cellgrupperna. Jag har cyklat 1-1.5 mil om dagen varje vardag sen september, och laddat 1-2 gånger i veckan. Jag anser batteriet såpass välfungerande att jag inte tänker öppna och mäta det något mer med mindre det börjar krångla.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Uppdatering:
Nær det börjar närma sig -15°C har jag märkt att cykelns prestanda faller lite. Det har dock inte varit några problem att elcykla hela vintern. För full prestanda har jag om vintern laddat batteriet fullt varje dag, och det fortsatte jag med utöver våran av gammal vana. Efter ca. 3 mil började jag märka att cykelns ork inte var på topp. 3 mil räcker gott för min del.

Jag plockade ändå isär batteriet idag och satte in andra celler. Jag har fortsatt att samla celler sedan bygget, och hade många fler över 2300 mAh att sätta i nu. Det gör nog ingen stor praktisk skillnad, men jag vill se hur de gamla cellerna mår efter det jag utsatt dem för.

Jag mätte spänningen på alla 80, och de låg på 4.05 - 4.09V förutom tre stycken. Dessa låg på 3.81, 4.01 och 4.02V. Detta var efter att batteriet laddats några timmar, men inte fullt, efter en cykeltur idag. Jag laddar med 2A, vilket get 250 mA/cell eller drygt 0.1C.
Jag vet inte om de tre cellerna var låga pga. läckström, dålig kontakt, eller något annat. Jag tänker testa alla celler med laddaren igen för att se hur mycket kapacitet de har kvar. De har gått minst en mil varje arbetsdag sen jag startade tråden.

Batteriboxen visar inga tecken på att fukt någonsin tagit sig in, vilket är bra. Jag har isolerat den med silvertejp, men cyklar i alla väder.
Inga batterihållare eller andra elektriska anslutningar visar några tecken på gnist- eller värmebildning.
Batterihållarna visade inga tecken på att ha halkat eller blivit lösare.
BMS:en har bevisligen utan problem kunnat hålla paketet i balans.
Skumplasten jag lade runt har slitits där den utsatts för både tryck och friktion samtidigt, men visar annars inga tecken på slitage eller åldrande.
BMS-kablarna har mått fint av att ligga löst mellan cellraderna.

Allt i allt är jag mycket nöjd med bygget, och i den takten batterier skrotas eller går sönder på jobbet kommer jag aldrig att få slut på celler.

Edit: efter förra gången fick jag reda på en hemsida som räknar ut hur man ska fördela sina celler för att få grupper med lika kapacitet, så jag slapp att pussla i Excel denna gången. Sidan finns här: http://repackr.com/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av arvidb »

Vill bara tacka för en intressant tråd som följs med intresse! :tumupp:
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Tack för orden, alltid kul att höra att det man gör är uppskattat.
Efter att ha omtestat ungefär hälften av cellerna som ingick i paketet, har jag kommit fram till följande:

*Kapacitetstesterna från Lii-500 är inte jätteexakta. 5% kanske.
*Jag har inte listat ut hur de tre cellerna kunde vara låga.
*Dessa celltyperna har tappat omkring 0-10% av kapaciteten från innan de ingick i cykeln: LGDB218650, ICR18650-28A, ICR18650-28C
*Denna celltypen har tappat >30% i många fall, och ska därför inte användas mer: UR18650FM

Nästan alla UR18650FM som fungerat, har legat på under 80% av nykapacitet.
Av de andra typerna har nästan alla legat på över 80% av nykapacitet.

"Fungerat" innebär att de haft minst 2.5V spänning när de plockades, inte överhettats under laddning, och inte gått lägre än 4.13V efter lagring i minst en månad. Jag har tidigare försökt rädda celler ner till 2.0V, men de har utan undantag visat sig ha låg kapacitet.
Varför just 4.13V? Alla bra celler har legat på 4.13-4.17V, sen var det varit ett kliv ner till 4.10, och därifrån och ner finns de som läcker.
Hur kan man veta om en cell är överhettad? Även här är det ett kliv; alla normala celler blir bara ljumna, medan de som har problem blir riktigt heta. Jag skulle gissa på 30 vs 50°C, men har inte gjort mätningar.

Jag har köpt en till billig elcykel med blybatterier. Den har för närvarande bra batterier, men jag ska med tiden konvertera den också. Även den har plats till 10s8p.

Edit: jag hade två st US18650GR i batteripacket också. De hade bland de högsta kapaciteterna när de sattes i (2381 och 2401 mAh), men en har nu strejkat helt (<1.5V) och den andra har <500 mAh kvar.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elcykelbatteri av gamla laptopceller

Inlägg av GalFisk »

Idag byggde jag ett till paket åt en annan elcykel. Samma konfiguration, och de 80 bästa cellerna jag hade fick vara med. 2195-2300nånting mAh. Samtliga var av de tre typerna som funkade bäst i förra batteriet, och många kom från den första uppsättningen celler som jag använt i första batteriet.

I botten använde jag det jag hade kvar av Vruzend batterikit v. 1 och i toppen satte jag nya v. 1.5. 1.5 har bättre gängade skruvar, röda och blå toppar så man lätt kan markera polaritet, tjockare material just i kontakten mot batteriet (vet inte varför, då det är lika tunt sen - termisk massa kanske?), andra fogar som är aningen bättre men inkompatibla med v. 1, och enligt tillverkaren lite lösare passning, vilket jag inte tyckte att var märkbart.

Om någon funderar på att använda ett Vruzend-kit, var obs på att så gott som alla, även tillverkarna, rekommenderar en byghmetod som är riktigt kass. Gör så här istället (inte min video):
Jag rekommenderar även att böja upp kontaktblecken, för att undvika kontaktproblemet som nämns i videon. Gör man rätt är kitet utmärkt för batterier med låga cellströmmar, och där man vill kunna byta cellerna.
Skriv svar