Semiportabel högtalare.

Berätta om dina pågående projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Semiportabel högtalare.

Inlägg av Micke_71 »

Som alltid när jag börjar något projekt så missar jag att ta bilder under byggets gång.

Hade lite element liggandes i en kartong och en dröm om en välljudande musikspelare. Valet föll på en Raspberry Pi Zero w tillsammans med en Just Boom Amp på 2x15w som kör Volumio.

Elementen är Nokia LPT 130 4ohm som jag tror kommer ifrån BMW 700 serien, diskanterna är Dls.

Lådan är på 24liter i 16mm mdf, portarna avstämda till ca 55hz.

Bygget på lådan gjorde jag till en utmaning i sig själv, var inte nöjd med cirkelsågen jag hade så jag åkte land o rike runt för att hitta den bästa stadigaste med bästa justermöjligheterna till rimliga pengar. Valet föll på Hitachis C18DBAL med batteri.

Med djupmått och rätskiva så kapades skivorna upp med 0.2mm precision (de flesta inom 0.1mm). En egen pluggjigg tillverkades på jobbet med avståndet 8mm +-0.02mm.

Men tyvärr så vart inte pluggarnas lägen exakt ändå. På 2 sidor fick jag kant på 0.2mm och blev tvungen o spackla.

Kvar att göra är att fräsa in elektroniken i baksidan och se om jag kan hitta batterifack för 3-4st 18650. Sedan måla baksidan. Och filter till basarna.

Lådan är sprutmålad med 3 lager vattenbaserad slipgrund och 2lager halvblank snickerifärg. En aning apelsinskal blev det. Sprutade utomhus bland flugor och mellan regnskurar... men ytan är i alla fall bättre än bilderna visar (snett infallande ljus som förstärker alla ojämnheter)

Lådan är provlyssnad med en kudde intryckt i väntan på fårull och strömkabeln utskickad genom ena basporten. Basarna odelade i väntar på drosslar o kondingar.

Spelar äkta 15watt på full volym utan minsta hörbar distorsion. Ljudet väldigt öppet och luftigt, hyfsad bas för 5.25", kan inte bli så värst av det. Sub kanske blir nästa projekt då jag har 2st Jbl 2241 (18") liggandes
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Semiportabel högtalare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snyggt jobb!

Vad har du för fundering kring förstärkare?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Semiportabel högtalare.

Inlägg av Micke_71 »

Det är ju små fjuttiga element så jag ser ingen anledning att stressa ihjäl dom.

Just Boom Zero Amp ska ge 2x20watt rms och 40watt peak. Effekten verkar ligga i det området utan hörbar distorsion. På en meter så borde max spl ligga runt 107dB i peak och typ 103 "rms"

Volymen räcker gott och väl till. Efter några år som krögare och timmar bakom mixerbordet så tycker jag inte +120dB är lika roligt längre. Första halvåret är det kul med 10kW rms uteffekt, sen bara jobbigt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Semiportabel högtalare.

Inlägg av Micke_71 »

En annan sak som märks tydligt är ljudkvaliteten.

Streamar Spotify över AirPlay eller annan musikstreaming över AirPlay. Det låter sådär, helt okej men inte jättebra.

Men när jag kör Spotify direkt på volumio, då blir det skillnad. Låter riktigt bra. Bättre dynamik, klarare och renare. Spelade just Ghetto med Elvis och jämförde, wov!!!

Det säger en del om potentialen hos grejorna. På det halvtaskiga färdiga skiten majoriteten köper idag så skulle man aldrig märka en så uppenbar skillnad.
Skriv svar