Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.33 2017-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.04 2017-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.17 2005-08-02
Inlägg: 671
Ort: Hässelby, Stockholm
Schuberts bandspelarservice?
Han räknas som en legend på Revoxservice.
Kan vara någon som tagit över, men firman finns kvar tror jag.

Studersweden kan avfärdas som betydligt obetydligare än vad websidan ger sken av.

Edit: Han har inte kvar sin verkstad i stan, tydligen är Veteran HiFi det går via nu (enligt gamla uppgifter i Faktiskt).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.00 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Så har kört maskinen nu några timmar.
Kan konstatera att den är i behov av service.
Mest framträdande är att den tappar i fart emellanåt, och då främst i slutet på bandet.

Gissar att jag behöver re-cappa den helt och hållet, samt ev byta halvledarna på kapstanskortet.
Detta får dock anstå tills dess jag får bromsdelarna, så jag kan köra den riktigt.

Frågan är om man skall byta alla trimpottar och halvledare också i samma veva.
Då behöver man ju få tag på kalibreringsband (behövs nog iofs oavsett).
Och skall man köpa sådana där satser som säljs, eller göra sig åbäket och samla ihop det själv.
jonnyverse, jag har fått den uppfattningen att studersweden inte är seriösa, något du känner till?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.12 2017-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.17 2005-08-02
Inlägg: 671
Ort: Hässelby, Stockholm
Studersweden har varit på "granskning" i något forum och jag gör själv bedömningen att det är "mycket snack och lite verkstad" så att säga.

Titta efter reservdelar på Tradera, Blocket och ebay.

-Kolla mekaniken först. Hur ser tryckrullen ut? Stenhård gummi ger osäker hastighet.
-Rullar kapstanmotorn fint eller har fettet beckat igen?
-Ryck ut alla utryckbara kort och kolla att det inte är skit på kontakterna.
-Öppna kåpan där reglage o omkopplare sitter. Omkopplarnas slädar går emot guldytor på kretskortet. Lite halvbra konstruktion som ger glapp om det kommer skit emellan.
-Kapstanmotorn har en räfflad kant som ett servotonhuvud läser av för att hålla rätt hastighet. Kolla att det sitter som det ska.

Komponenterna, även kodningar är av bra kvalitet, inte av kinakvalitet på en Revox. De kan såklart torka in i alla fall, men grundnivån är bra.

Vilken variant är det? 2/4-spår? hastigheter?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.20 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
2 spår 3 1/4 samt 7,5. Inga effektförstärkare.
Tolkar det som en MKII, serie S035056.
Har kollat på Reeltoreel.de , men där är det ett glapp på serienumren mellan 06/70 (slut på MKII) och 08/71 (Start av MKIII).
Min nedre panel är borstad Al, så jag gissar att det är en MKII


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.38 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Hmm, börjar tro att den är ombyggd till 4-spår. (Det finns en massa klisterlappar i den som det står 2-spår på dock.)
Får försöka fota tonhuvudena genom en spegel gissar jag.
Tittar man på raderhuvudet, så är spåren betydligt smalare än de bilder jag sett på 2-spårshuvudena.
Bilaga:
s-l1600-a.jpg

Bilaga:
s-l1601-a.jpg

Ovanstående bilder kommer från ebay
Den övre skall vara ett 2-spårshuvud och det undre ett 4-spårs.
Mitt ser definitivt ut som det nedre.
Dessutom när jag lyssnade på ett av banden som följde med, så är det 4 olika spår med musik på dem, vad det verkar.
Mystiken tätnar :D :humm:


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.10 2017-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 10377
Ort: Norrköping
Det är med största sannolikhet 4 spår. Grattis, betydligt universellare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.25 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Får analysera hur huvudena ser ut, samt kontrollera de komponenter som skiljer mellan 4- och 2-spår.
Onekligen spännande.

Enligt SMen så skall det vara en speciell olja till kapstansaxeln, MOBIL DTE Extra Heavy, någon som vet vad detta är för något, eller skall man köpa till Whiskey-pris på bayen eller liknande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.35 2017-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20210
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
En ISO 150 olja men jag skulle sätta dit vanlig 68 gejderolja. Har du inget så kan jag ordna några droppar och posta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.48 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Ok, den är tydligen avsedd för de sintrade glidlagren som används till bl.a. kapstanen.
De oljor jag har inskränker sig till tryckluftsolja, symaskinsolja, motoroljor och kylkompressoroljor.
Gissar att det inte går åt så mycket, så jag tackar ja till erbjudandet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.53 2017-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20210
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Nej några mängder går det inte åt. Ska leta fram lämplig behållare och fylla på för den bandarens livstid.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.57 2017-08-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Tackar och bugar :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.54 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Fick bromsbanden i dag.
Nu skall jag bara komma underfund med varför det är så dåligt vridmoment i motorerna, vid avspelning, så "orkar" den inte när upptagningsspolen är full, samma gäller vid snabbspolning, både framåt och bakåt, när den drivande spolen börjar bli full, så går det långsammare och långsammare, man borde kunna förvänta sig tvärtom.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.02 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Nu kommer man till frågan, var köper man (eller var kan man låna) ett kalibreringsband.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.11 2017-08-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.17 2005-08-02
Inlägg: 671
Ort: Hässelby, Stockholm
Nu kör jag helt ur minnet, men det finns en omkopplare för stora/små nav som ger olika drag- och/eller motspänning till spolmotorerna. Kolla det. Det kan ju även vara fel spänning till dem.
Jag förutsätter att du kollat att motorerna rullar fint rent mekaniskt och inte kärvar av damm-armerat härdat fett eller så. :lol:

Kalibreringsband brukar dyka upp på ebay ibland.
Jag har ett i ett lagerförråd. Det är smockfullt, så det kan ta ett tag att gräva sig in. Om jag hittar det kan det ev lånas ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.16 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26863
Ort: Borås
Motorerna rullar väldigt lätt, efter vad jag kan bedöma, och jo jag har testat bägge inställningar för stora och små band.
Dock kan jag inte komma på vad som faktiskt händer vid de olika inställningarna, har inte hittat det i schemana än.

Jonny, jag vore väldigt tacksam om du kunde gräva fram det, vet du vad det är för något, det verkar finnas en uppsjö av dem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Agstu.se
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010