BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av svanted »

varför inte koppla in en större bilgenerator med lite utväxling och låta den leverera ström till bromsen,
då behöver du bara reglera rotorströmmen, betydligt beskedligare reglering.
fast generatorn måste ju sitta på samma momentstag.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av ViktorSigg »

Har du fixat rullarna?

Ett företag som jag konstruerar åt ibland håller nämligen i detta nu på att montera ner en EWJ bromsbrovarbänk för lastbilar i ludvika, som skall ersättas med nyare grejjer.
Vet ej status på rullarna men den fungerade innan de började plocka ner den iallafall. Där finns ju momentsensorer också.

Kanske är överdimensionerat för ditt bygge (vet inte exakt moment dessa kör på, men mer än 3.5kN iallafall), så om du vill kan jag ju höra om de kan sälja dessa delar till dig?

Då får du vara snabb dock!
wellsen
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 september 2013, 19:22:17

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av wellsen »

Nu vet jag inte exakt hur stor den här bromstestaren är eftersom den är till lastbilar, men runt spontant skulle jag tro att rullarna är för små.

Jag har skaffat en rulle som är 2.2m lång 450mm utvändigt och 25mm gods ca och jag skulle helst vilja ha en sådan rulle till så man kör dubbla alternativt en större rulle.
Mest optimala hade varit en rulle som är runt 600-700mm diameter för att få bra grepp!


Det är roligt att jag fick lite svar här i tråden, tyvärr så tycker jag inte jag har fått något bra svar på min ursprungsfråga som var om kretsen jag har ritat upp till att styra min broms behöver ändras något? Icecap har väl nämnt några bra grejer att hålla koll på iofs, men givetvis kommer jag isolationsmäta spolarna innan det kommer användas och klarar dem inte testet kommer dem att lindas om till koppartråd (idag är det aluminium).

Som svar på svanted´s ide´så tycker jag det låter som en krånglig lösning, det ska vara enkelt och kompakt!
Antingen kommer jag köra med min lösning som jag har ritat upp, alltså en pwm styrning alternativt kan jag gå med på att använda fasvinkelstyrning.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av nifelheim »

du måste kolla på styrningen av IGBT 'n , data på den?
finns det en gemensam jord som inte är utritad?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av svanted »

vi har nog olika syn på vad som är krångligt, att pwm styra 4kW i stora induktanser är inte enkelt :) men det är ju så man lär sig....
ang din ritning,
om säkringen till vänster pajjar får du 192V in i arduinon
att ha samma jord på arduinon och högeffektdelen är vanskligt.
jag skulle satt en optokopplare mellan arduinon och IGBTn
wellsen
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 september 2013, 19:22:17

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av wellsen »

nifelheim:
Jag har inte valt ut några komponenter än, men jag ska göra så att jag tar fram ett exempel på den trissan jag tänkt använda så lägger jag upp ett datablad på den här så kanske man kan säga lite mer sen :)
Angående GND så tänkte jag ha en signaljord för Arduinon och en kraftjord för det som ska drivas med IGBTn.
Nätaggregatet till MCU hade man ju kunnat ha en SELV variant för att slippa störningar från bromsen.

svanted:
Det var ju en väldigt bra tanke där med isolationen mellan MCU & IGBT, det tåls att fundera på!
Fungerar optokopplare bra ihop med IGBT och PWM, tänker här på snabbheten med en optokopplare?
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: BROMSBÄNK / RULLANDE LANDSVÄG

Inlägg av Zhorts »

Det finns optokopplare som fungerar för flera megabits dataöverföring, så det borde inte vara några problem för din PWM - jag antar att du kommer köra på några tiotals kHz?
Man får hålla tungan i rätt mun om man har closed loop-reglering - optokopplaren ger ju en liten (men väldefinierad och konstant) fördröjning.
Skriv svar