Rörförstärkare T5WAMP

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Rörförstärkare T5WAMP
Jag har så länge jag minns velat bygga en Rörförstärkare baserad på ECL82. Jag är inte säker på varför just ECL82. Det kan vara enkelheter med en triod+slutpentod i samma rörkapsel. Det kan också bero på att min skivspelare av resetyp jag hade som barn innehöll ECL82 (om jag nu minns rätt) och ett likriktarrör som jag inte alls är säker på vad det var.
Så för att få denna önskan (mer likt en fobisk tanke) ur mitt system så ska jag bygga en rörförstärkare med ECL82.

Tog hem några utgångstrafar á 5k/4-8 SE-5W från Kina.
Jag tänker mig en koppling typ denna.

Bild

Och jag blev så glad när jag hittade detta rörprototypkit på Electrokit https://www.electrokit.com/zfb-universa ... 80mm.49824
Ni känner säkert till detta kit redan men för mig var det nytt och smart

Bild

Med detta tog det bara några timmar att skruva ihop ett prototypchassi med kontakter, socklar, kopplingsstöd och annat, hur bra som helst!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Edit: Bildlänkar uppdaterade
Senast redigerad av ELTompa 27 januari 2019, 11:26:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ECL82 är ett trevligt litet rör och har du lättdrivna högtalare är 3W kanske tom i överkant.
Trafarna påminner lite om de jag tagit hem från Kina med, men vad har du för nättrafo? Jag har köpt från http://www.fragjanzuerst.de. En engelsman sålde skapliga och billiga men firman han sålde åt har tyvärr lagt ner. Tysken kan speciallinda även om det inte blir överdrivet billigt.
Har just inga idéer på hur man skulle kunna koppla upp något sådär. Nätet vimlar av varianten men jag vill ändå för syns skull ge dessa tre specialare för skojs skull.

Mer som lite inspiration för framtiden, Tre förstärkare på samma tema - STC. Förkortningen utläses Super Triode Connection, och innebär att signalen från utgången återkopplas via trioden i ECL82 och i princip gör att, fastän utgångsröret är en pentod, kommer ljudet att ha en "triodsignatur". Har sett den här varianten med transistorer och tom effekt-OP på utgången men med en triod i återkopplingen. Trissan och pentoden på ingången är en strömgenerator.

Måste tillägga att jag testat de två första.

Bild

Bild

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Hej soundbrigade. Tack för dina länkar, tips och förklaringar. Jag har sett den där triodfeedbacken förut men inte riktigt klurat ut vad den var bra för. Men nu förstår jag :) Alltid kul att få sådana tips.
Nätdel till detta är inte bestämt. Jag tänker mig något ganska kompakt så man kan rymma hela förstärkaren i en ganska nätt låda men detta är bara lösa funderingar ännu.
Och jag brukar vilja bygga/använda komponenter som går att köpa/skaffa i fler än ett exemplar så surplus och restpartier brukar jag låta bli.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha, nu ser jag. Det är ju DU. :)

Det är ju enkelt att fixa byggen när rören är vanligt använda och det finns många exempel där folk använt standardkomponenter. Värre är ju med det nätaggregat jag visade dig där det används högeffektsmotstånd ur E96-serien, t ex. Var hittar man 16 och 20 kiloOhmsmotstånd på 2W. Då får man ju ta till surpluslådorna ... :cry:
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av Hedliden »

Följer denna med intresse :)
Mitt rörslutstegs-projekt med 6BM8 i Push Pull slutade med att ett rör börjar sakta glöda starkare medans brum ökar i volym i vänster kanal. När jag bröt strömmen glödde hela röret nästan :shock:
Skulle gärna få till nåt fungerande med alla grejer jag har... jag kan för lite dock.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Hej Hedliden, Tack för din kommentar.

Mäta upp rör
Idag har jag gjort en första koppling på prototypchassit, en provuppställning för att mäta upp mina rör.

Bild

Visst jag har datablad med kurvor på ECL82 men dom är ju för Philipsrör och från 50-talet.
Vad är det som säger att mina "nytillverkade" ryska ECL82or har något gemensamt med databladen från 50-talet?
Så varför inte koppla upp och mäta lite på pentoden i en rysk ECL82.

Alla mina små byggen kommer väl till användning och är nu inkopplade.
Labbaggregat för Rörkonstruktioner används för att ge olika Anodspänningar
Miniaggregat för Rörkonstruktion används för att ge skärmgallerspänning.
Miniregulator för Rörkonstruktion används för att stabilisera spänningen till skärmgallerspänning.

Testsetupen ser ut såhär

Bild

När jag kom upp till att belasta pentoden med ca 3W så börjad den bete sig ostabilt. Anodströmmen började rycka och gallerbiasen blev ostabil.
Av en händelse så stod oscilloskopet på, utan att vara inkopplat, men där syntes vad som hände. Det blev fina små pulståg.
Ahh.. Röret självsvänger. jag har ju inget gallermotstånd!
Så kopplingen ändras till följande.

Bild

Och se då gick det utmärkt att mäta upp till 7W
Kurvorna jag fått fram såhär långt ser ut såhär.
Jag har inte analyserat dessa så noga mer än att mina uppmätta värden i stort överensstämmer med databladet men Ia är ca 20% lägre och att kurvorna för låga biasspänningar verkar bottna och därför se lite mystiska ut. Ska kolla mer på detta när jag mätt lite till och flera exemplar.

Bild

Edit: Bildlänkar uppdaterade
Senast redigerad av ELTompa 27 januari 2019, 11:31:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av Oskar »

Tjusigt bygge! Intresant också att se de egenuppmätta rörkurvorna! De där prototypchassina har jag också sneglat på, problemet är bara att hitta tiden att genomföra ett lämpligt bygge.
Hur många punkter tar du gör att få fram kurvorna?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Antal mätpunkter är ca 100st.
Jag slutar mäta när den totala effekten i röret (anod + skärmgaller) når 7W.
Hmm, kanske jag tolkar databladet fel och det är Max anodeffekt (exkl) skärmgallret som är 7W.
Vågar man belasta röret mer tro och ta en punkt till? alltså bortse från skärmgallrets effekt som inte är försumbar utan kan enkelt bli runt 2W
Senast redigerad av ELTompa 15 mars 2018, 21:32:22, redigerad totalt 1 gång.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Nya Tube Curve mätningar
Som syns i den tidigare uppmätta rörkurvan så finns där ett bottningsfenomen när biasen närmar sig 0V. Det trodde jag berodde på mina 1K motstånd som effektivt begränsar strömmen så jag tog bort motstånden men bottningsfenomenet var kvar, dock flyttade det lite upp i nivå.
Då upptäckte jag att strömmen i g2 var högre än vad min LR8 regulator orkade driva så den fick en Boostande PNPtransistor i sig, se
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1334772

Så med dessa förändringar ser tube curve tester kopplingen ut så här

Bild

Schemat visar också en 10n konding på g2 till jord för även detta galler orsakade plötsligt självsvängning.

För att enklare och snabbare kunna mäta alla punkterna gick jag till Jula ock köpte 3st budgetmutilmetrar. Funkade mycket bra !

Bild

Nu ser resultatet mycket bättre ut. Jag pressade röret en del och överskred Pa max vid några punkter. Men röret utsattes bara för tortyr under korta stunder och hela tiden med aktiv fläktkylning.

Bild

Känns bra att få en kurva uppmätt som man kan designa efter och som är verklig för röret ifråga.

Ok, men hur ser det då ut i jämförelse med Philips datablad från 1956

Bild


Ja, vid låga anodspänningar visar Philips datablad en betydligt brantare kurva än vad jag mäter upp. Jag har inte så många mätpunkter där men skulle jag ta flera mätpunkter där tror jag ändå inte det skulle se annorlunda ut.
Också biasspänningar nära 0V överensstämmer dåligt.
Men vid mer normala biasspänningar från -8V och lägre så ser kurvorna väldigt lika ut.

Edit: Bildlänkar uppdaterade
Senast redigerad av ELTompa 27 januari 2019, 11:37:01, redigerad totalt 1 gång.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Tube Curve mätningar på ECL82s triod
Idag har jag hunnit mäta upp trioden.

Bild

Jämför man med databladet från -56 så skiljer det lite när gallret ligger när noll volt men vid -2V så är överenstämmelsen bra.
Det liknar resultatet för Pentoden och man undrar ju om det är något i min setup som gör att mina mätningar vid låga gallerspänningar inte blir bra eller påverkas av något jag ännu inte upptäckt.

Edit: Bildlänk uppdaterad
Senast redigerad av ELTompa 27 januari 2019, 11:38:35, redigerad totalt 1 gång.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Det var ett tag sedan jag skrev i denna tråd. Jag har faktiskt gjort en del men det har liksom inte hamna på pränt.

Power supply
Jag tänkte använda en Back-to-Back design. Mest för att jag har en gäng trafar som ligger men också för att jag vill att förstärkaren ska få en kompakt design och två mindre trafar ihop med de två utgångstrafarna skulle kunna packas på ett skapligt sätt. Ni vet sådanan där ideer man har i huvudet men som man inte ritat upp ännu och provat.

Jag vill även att nätdelen ska kunna driva två stycken ECC83or om jag skulle vilja inför mer av försteg i förstärkaren.

Summerar man vilken effekt som åtgår tänker jag att
Pentoden drar 7W Anod + 1,4W Screen
Trioden tar ca 0,2W
Glöden tar ca 4,9W

en ECC83 borde behöva
Trioderna = 0.4W
Glöden = 1.9W

Summerar man det blir det 15,8W och för stereo blir det då 31,6W
Trafarna bör vara ratade 25% extra så det blir 39,5W

Dom två trafarna jag har hemma är på 48VA så dom ligger nära. Dom har dock 12-0-12 V sekundär men man kan ju seriekoppla ECL82ors glöd så det borde funka.

Bild

Hmm, jag ser nu att dioderna till glöden nog bara klarar 1A och det är nog lite i underkant...

Jag räknar med att rören kommer dra 90-100mA så om jag lastar HTutgången och mäter spänningen ser det ut såhär

Bild

Det ser inte ut som jag vill. Vid 100mA last är spänningen nere på 186V. Om jag lastar på även glöden så sjunker spänningen till 156V och glödspänningen är bara 9.5V
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Power supply - singeltraf
Jag överger Back-to-Back designen och letar ett tag efter en lagom traf.
Hittar en från WISTAO som ger
230-0-230V/13V/6.3V och är på 60W och har en lagom storlek.

Bild

Jag kopplar upp den och provbelastar

Bild

Och det här ser mycket bra ut.
Glöden driver jag med AC. ECL82orna får drivas i serie på 13V-utgången och ECC83orna får köras på 6V3 utgången.
Spänning på 13V med 2xECL82 (@HT 100mA) => 11.5 VAC => får anses OK
Spänning på 6V3 med 2xECC83 (@HT 100mA) => 5.7 VAC => detta verkar lite lågt. Det tycks vara en 5V4 menat för likriktarrör...

Men låt se vad vi får för spänningar om vi likriktar och glättar. Jag vill nog köra DC i vilket fall för att minska brum.

Bild

Spänning på 13V med 2xECL82 (@HT 100mA) => 12.4 VDC => får anses OK (med ripple 1.1V t-t)
Spänning på 6V3 med 2xECC83 (@HT 100mA) => 5.8 VDC => kan gå... (med ripple 0.9 t-t)

Jag skulle kunna byta likriktarbryggorna till Schottky så skulle jag minska spänningstappet i likriktingen och ta till lite större glättningslytar för att minska ripplet.

Bild

Spänning på 13V med 2xECL82 (@HT 100mA) => 12.7 VDC = perfekt (med ripple 0.28 t-t)
Spänning på 6V3 med 2xECC83 (@HT 100mA) => 6.5 VDC = perfekt (med ripple 0.26 t-t)

Koppling får ligga på bordet ett tag för att se hur varm den blir

Bild

Trafen blir ganska varm. Inte så man bränner sig på kåpan men IR-kameran avslöjar att lindningen är runt 90C efter 1 timme. Trafen ska skruvas i en alu-låda så jag får nog fixa så den har bra termisk kontakt och kan kylas av lådan.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av tecno »

Varför likriktat till glöden?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Med DCmatning till glöden minskar risken för brum. Tänkte kanske använda ECC83or till en phono-ingång och den kräver lite extra omsorg för att inte brumma.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av Magnus_K »

Ligger efter i tråden. Håll dina hästar!
Vill än en gång ge dig en eloge för dina projekttrådar. En guldgruva med alla grafer, tempmätningar och beskrivningar.

Har jag missat det eller vad händer med röret inom den inringade fasen av belastning? Verkar vara kring 3W eller så?

PS. Du verkar verkligen gilla det här. Har du någonsin funderat på att linda din egna trafo? Kanske en toroid? Ds
kurva.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar