Labbaggregat för Rörkonstruktioner

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Labbaggregat för Rörkonstruktioner
Jag har blivit sugen på att konstruera lite med rör igen. Höll på med det på 80-talet men sen tog andra intressen över.
Så jag tänkte ta upp rörpulandet igen och börja labba lite.

Men för det behöver jag ett labbaggregat. Funderade ett tag på en massa olika fancy lösningar med DCDCstepups och annat.
Roliga tankar och ideer men sen får man ta sig i kragen.
Back to basic, gör nått enkelt så man kan komma igång med det roliga, alltså själva labbandet.

Så det får bli en back-to-back trafolösning. Den är enkel och funktionell.
För att kunna ställa utspänningen på HT så tänkte jag lägga in antiparallellkopplade dioder på lågspänningsidan mellan trafarna och på så sätt kunna stega HTspänningen.
Med Bananjack och en banankabel kopplar man in vilken HTspänning man vill ha.
Och sen Glödspänning 6V alt 12V
ht-lab-agg-01.jpg
Det är inte tänkt att man ska ta ut några större effekter ur detta. Labbagget är till för småsignalskonstruktioner.
Har du synpunkter och ideer så dela gärna med dig i tråden.
Alla synpunkter mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av grym »

skaffa en vridtrafo istället, så kan man variera högspänningen på vettigt sätt
en enkel modell med sparkoppling och sedan en traof till lämplig spänning, likriktning drossel kondin lagom bleeder och spänning/ström med säkring

sedan vanliga trafos till resten av spänningarna
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan skicka dig schema på ett bra aggregat som ger variabel anodspänning, variabel biasspänning och glödspänningar.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

@grym:
Jag funderade faktiskt på vridtrafo ett tag men dom jag hittade var så klumpiga och så måste jag ändå ha en traf med likriktare och glättning + en traf för glödspänning.
Och jag har inte så höga krav på att ställa in exakt HTspänning. Det är så mycket som inte är exakt när man labbar med rör och det är ju lite av charmen :)
Nej, hellre en mindre och mer integrerad lösning som inte tar så mycket plats på labbordet.
Men en vridtrafo kanske man skulle skaffa sig ändå för andra ändamål, som vid igångkörning av otestade färdiga konstruktioner men det är ett annat kapitel.

@Soundbrigade:
Ja gärna. Länka till eller ladda upp i denna tråd eller epost till tomas(snubbela)proprat(punkt)com

hmmm, ja man kanske skulle ha en biasspänning också?... eller så får den komma från ett vanligt labbagg eller vårta när det behövs.
Oftas kör man nog med katodbias och då behövs det ingen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Katodbias?! Fegis!!! :wink:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Har skissat på hur detta labbagg ska byggas. Tänkte använda en pultlåda.
Panelen kommer se ut så här. Där syns också baksidan.
ht-lab-agg-02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Gjorde en ritning och bearbetade frontplåten
ht-lab-agg-03.jpg
och målade med grundfärg.
ht-lab-agg-04.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ensten »

:tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Det kommer utvecklas en del effekt i lådan som behöver kylas bort. Efter ha funderat en stund så tänkte jag det är enklast med en fläkt.
Så jag skaffade några små (50x50) fläktar, en tilluft och en frånluft, så får jag en fin vindtunnel i lådan.
Köpte lite perforerad plåt som får fungera som pekskydd.
ht-lab-agg-05.jpg
Köpte också en hålsåg som passade.
ht-lab-agg-06.jpg
Nu är alla kontakter och annat monterat i lådan
ht-lab-agg-07.jpg
Och fronten är också klar. Har aldrig målat någon av mina elektronikprojekt i rött så varför inte prova.
Hmm, kanske valet av färg inte var så bra. Nu syns knappt +HT jacket...
jaja, nu är panelen röd :)
ht-lab-agg-08.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av opampen »

Riktigt snyggt bygge! Med fläktarna och allt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra jobbat måste jag också säga, eller +1, WORD! eller :tumupp: .

Varför har vi inga gillaknappar på EF. Tror jag måste starta en gillaknappstråd ..... (inte) :roll:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Tack för alla kommentarer.

Installationen i lådan har kommit en bit. Så här långt finns det nu ström fram till fläktarna.
ht-lab-agg-09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av Magnus_K »

Jättefint bygge ELTompa. Enkelt och stilrent. :tumupp:

Kan inte någon vara snäll och upplysa en mindre begåvad hur det blir 30V spänningsfall över dioderna mellan dom olika HT-spänningarna? Suttit och klurat en stund men förstår inte.

EDIT: Nu klurade jag nog ut det! Ett diodspänningsfall på ~0,7V motsvarar nästan 30V likriktad och glättad spänning. Effekten uppnås då spänningsfallet sker mellan "back-to-back" transformatorerna.
Mycket smart gjort, tycker jag i alla fall.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Hej Magnus och Tack för dina kommentarer.
Du har klurat ut helt rätt. Det är så det är tänkt att fungera med dioderna. Jag räknar dock med att framspänningsfallet i dioderna är något högre. Typiskt 0.8-0.9V beroende på last.
Det får vi svar på när jag lött ihop högspänningsdelen och kommit på hur jag ska lasta den? Kanske ska koppla upp en EL34 el likn som "konstlast".
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Nu har högspänningsdelen kommit på plats. Uppmätt med tomgång kommer ur TR2 (den bakvända trafon) 143 VAC med 6VAC in och med 12VAC in får jag ut 285VAC
Det är något lägre än förväntat men får duga. 285VAC * sqrt2 bör ge 403VDC och uppmätt får jag ut 400VDC.

I bilden är några saker utpekade med pilar:
A: Jag har dragit på en extraisolering på HT-kablarna. Vet inte vilken isolerspänning kabeln är specad för så jag tyckte det var säkrast.
B: 100ohms seriemotståndet "hänger" i sina lödningar. Skulle det bli för varmt så kommer det att ramla ner. Vet inte om det är en bra lösning? Synpunkter mottages tacksamt.
C: Skyddsjord är framdragen till de skruvar vars skruvskalle som man kan komma åt på utsidan av lådan.
D: Har dock inte skyddsjordat skruvarna som trafarna sitter fast. Tänker risken är större att man kortsluter skruvskallarna på undersidan och då skapar ett kortslutet varv i trafarna. Kanske tänker jag fel här? Rent elektrisk skulle man kunna kopplat skyddsjorden till skruvarna "under" trafarna och på så sätt undvika detta problem men det fungerar mindre bra mekanisk. Synpunkter mottages tacksamt.
ht-lab-agg-10.jpg
Jag var lite nyfiken på hur mina bleedermotstånd mår när spänningen är på. Med en värmekamera kan man konstatera att dom blir varma men inte mer än 46C.
Och detta är i fri luft utan fläktar så motstånden borde klara sig bra. Man vill ju heller inte att dom värmer upp lytarna i onödan.
När man slår av aggregatet tar det 90 sek för HTspänning att sjukna till 50VDC med dessa 470k bleedermotstånd. Det får duga.
ht-lab-agg-11.jpg
Över HT-delen har jag skruvat på ett petskydd.

Till vänster syns att några av kablarna fått märkning. Det en en lite etikett utskriven som fått en genomsynlig krympslang krympt runt sig. Ett tips jag tror jag läst om här i forumet. Mycket bra och enkel ide att märka kablar med.
ht-lab-agg-12.jpg
Så här ser innanmätet ut just nu. Kablarna som lämnar lådan ska upp till locket.
ht-lab-agg-13.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar