Bordshögtalare MkIV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

AndersG skrev:Jag byggde en massa små och ännumindre basreflexar i början av 80-talet. Matematiken är inte svår och i dag ännu enklare. Gäller att utforma tunneln så det inte blir blåsljud bara.

Ett tips jag fick då var att lägga dämpmaterial just bakom bashögtalaren och fästa det typ med myggnät för att ge en tuffare tämpning av bashögtalanens kon.
Intressant!

Själv har jag aldrig sysslat med basreflex och drar mig för det (mest för att jag inte förstår) men jag har sysslat med portade lådor modell kvartsvåspipa (som jag i viss mån har kvar).

Basen i små (slutna) lådor är dock legendariskt dålig och jag har redan nu rätt dålig bas i mina slutna lådor så vem vet, nästa version kanske innehåller ett par små basreflexrör?

Får lära mig hur man räknar först bara.

Dock gäller slutna lådor just nu för jag ska göra A/B-test med mina "likadana" högtalare för att utröna om blymatta hjälpt eller inte när jag är klar.

Förresten kommer jag på att jag faktiskt har nya "basar" (Faital Pro 4FE32) ty dom gamla (Peerless) gick inte att få tag i längre så nån riktigt bra jämförelse kan jag inte göra, dock är excitationen av väggarna inte direkt beroende av bastyp som även skiljer i form av att de nya basarna är bredbandare vilket, obs, kommer göra så att mitt första ordningens enkla filter kommer att fungera bättre (har jag hört av proffs).

MVH/Roger
PS
Ett litet problem med bredbandarna är att basgången är typ 20% sämre (fs~100Hz).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dubbelkollat elementens monteringshål-diameter sen har jag nyttjat passare för att märka upp hålen.

Jag har också förstärkt passarens rätt svaga markering med typ timmermanspenna.

Därefter har jag körnat ett hål runt 10mm från de perifera kanterna, dessa hål avser jag sedan borra 10mm vilket är något större än bladets bredd hos min elektriska sticksåg (Verto).

Med andra ord avser jag sticksåga upp dessa hål själv, lägger alltså inte ut det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av AndersG »

Teorin är väl närmast följande: Alla högtalare har en egenresonans. Lätt att mäta. Mata in kantvåg litet försiktigt och svep. Vid resonans blir det sinus. Vid denna får du en puckel i frekvensgången. Genom att avstämma basreflexöppningen lika så jämnar du ut puckeln. Kan leta fram mina gamla anteckningar i kväll, men annars finns säkert detta på webben. Öppningen kan sedan ha godtyclig form, men rör är vanligast. Inte för smalt. Då får du blåsljud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller spalt. Spalten är enkel att åstadkomma och kan ju göras lite trattformad.
Slitsar är också en variant - lätt att avstämma.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

AndersG skrev:Teorin är väl närmast följande: Alla högtalare har en egenresonans. Lätt att mäta. Mata in kantvåg litet försiktigt och svep. Vid resonans blir det sinus. Vid denna får du en puckel i frekvensgången. Genom att avstämma basreflexöppningen lika så jämnar du ut puckeln. Kan leta fram mina gamla anteckningar i kväll, men annars finns säkert detta på webben. Öppningen kan sedan ha godtyclig form, men rör är vanligast. Inte för smalt. Då får du blåsljud.
Mycket intressant!

Vilken enkel beskrivning av fenomenet, det mindre enkla vore då längden på basreflexöret/rören (för jag vill, av symmetriskäl och pga platsbrist, ha två på max 30mm).

Fast denna version är bara tänkt att "förbättra" burkljudet ty jag vill göra A/B-tester men på ganska kort sikt kan jag tänka mig basreflex.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu borrat hål för sticksågen (12mm centrumborr blev det för dom är lite käcka med sin långa spets som gör att man enkelt kan vända på trästycket och borra från andra hållet för att undvika sprickbildning).

Jag borrade lite för tajt på ett par ställen, när man kör cirkeln så kommer det inte finnas tillräckligt med gods kvar så att man kan köra fullt runt, om man säger, blir nog tvungen att ta till raspen eller Dremel för det där sista, dock är alla hål klart innanför periferin.

Får se när jag orkar/vågar köra dessa hål för jag har inte nyttjat sticksågen på över ett år (blev dessutom tvungen att laga den efter kort användande med ett borrstopp som jag dock tror håller).

Sticksågen (Verto) är köpt på Byggmax och när jag reklamerade den så erbjöd dom mig en helt ny förbättrad variant, inte dåligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag känner mig lite orolig för hur hra/dåligt jag kan få till hålupptagningen så har jag idag satsat på filrena istället.

Jag hade två mallar sen förut men komponentvärdena stämmer inte längre (ty ny bas) så jag får bygga om dom.

Samtidigt har jag beslutat mig för att bygge en mall till, dom andra två hamnar dock i mina högtalare.

Det första jag behövde göra var dock att byta sockerbit på alla filter, jag har nämligen nånstans ifrån fått tag i polskruvar som bara passar i en viss typ av sockerbit, en typ av sockerbit jag bara råkade hitta att jag hade.

Så jag har bytt de båda sockerbitarna (och monterat en tredje på min nya mall), tog nog en timme och är ett trist faktum vad gäller att jag inte kom ett smack närmre en användbar högtalare, bara merjobb :(

Nåväl, nu har jag mest ledningsdragning kvar för den sista mallen, sen saknas dock ett gäng komponenter som jag kommer köpa i morgon (spole, konding och 5W effektmotstånd).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag färdig med silvertråddragningen för mall #3.

I morgon kommer jag köpa alla komponenter och göra resten.

Mallar är bra :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tog mig i kragen och sågade precis upp baffel-hålen.

Blev bra även om jag ett tag blev orolig när sticksågen stack iväg utåt, visade sig dock att basen kan sågas allt ifrån 90mm till 98mm.

Fick sen raspa diskant-hålet lite för det har ett rektangulärt magnetpaket på baksidan som nätt och jämt medger ett cirukulärt hål för montaget av elementet, nuvarande godstjocklek in mot elementets cirkulära hål är max 2mm.

Med lite flyt kanske jag tar mig till Biltema i morgon, då kommer jag köpa två stycken tvingar mend minimum gripbredd om 200mm så att jag kan limma ihop dessa högtalare för jag har faktiskt blivit lite förtjust i att limma.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag preparerat bafflarna också.

Lite sent mätte jag upp elementernas dimensioner:

Diskant (Plat Audio):
CC94 mellan hålen
D86 ger 2,5mm gods (med 3mm skruv) och är att betrakta som maxdiameter på hålet.
D(magnet)=86 dvs D86 bör svälja magnetpaketet (men jag fick raspa)
W(magnet)=48mm (och är den bredden man måste fila upp för vertikalt)
L(magnet)=76 (mest bra att veta om man vill köra <86mm på hålet)

Bas (Faital Pro):
CC116 mellan hålen
D88: funkar i teorin men terminalerna tar också plats så detta är bara ett teoretiskt minimum.
D92: nominellt fungerande diameter
D98: maxdiameter innan tätningsmaterialet tar slut

Dessutom har jag märkt upp och förborrat alla monteringshål (den svarta skruven jag har från Wurt är försänkt, dumt nog för det blev fel, 3,5X19), borrade 2,5mm 10mm djupt bara, för diskanthålen har mycket lite gods, gäller alltså att inte "spränga" väggarna.

Slutligen klistrade jag på några sista bitar blymatta även om det knappast kommer göra nån skillnad :D

MVH/Roger
PS
På måndag ska jag köpa ett par lite större tvingar på Biltema, innan dess händer inget med sammanfogningen av högtalarna för jag har beslutat mig att sluta spika ihop grejer (och köpt en hel liter trälim på Byggmax för ynka 45 spänn :D ).

Jag kom förresten på en sak som Retroperra tacksamt nog hjälpte mig med senast jag nyttjade denna fina banddiskant, diskanten läcker på ett sådant sätt att den egentligen behöver en egen liten låda, jag löste problemet med att täta håligheten med silikon och jag får naturligtvis inte glömma att göra det igen (annars kommer stark basgång ge upphov till distorsion i diskanten).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt klart och testat mina högtalarfilter.

Jag brukar inte göra så för kopplingen är så enkel men jag testade ändå, dock avlägsnade jag Zobel-filtret för det förväntar sig ett element/last med 0,11mH i serie med 3,3 Ohm.

Satte alltså bas=diskant=3,9 Ohm.

Jag fick då det förväntade 4,2kHz som brytfrekvens (i XY-mod var det då en perfekt cirkel dvs 45-(-45)=90 graders fasskillnad).

Dessutom har jag byggt mig en filter-mall.

Det här blir bra :)

MVH/Roger
PS
Jag har också tätat håligheten i diskanterna med silikon, detta är nödvändigt för jag har tidigare tråkiga erfarenheter av att det distar vid hög bas annars.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt två lite större tvingar än vad jag hade, detta för att kunna limma ihop mina bordshögtalare (KLS).

Jag köpte dom på Biltema och är mycket tacksam över det fina priset, 2st till det facila priset om 100:- (lite orolig är man dock över kvaliteten men denna oro är mycket liten för om dom inte fungerar så har man öppet köp, liksom).

Endera dan ska jag alltså börja limma ihop mina KLS, ett problem är att det börjar bli kallt ute och jag vill inte sitta inne och slipa, sitter hellre på min gigantiska balkong med eluttag och slipar.

Hoppas jag hinner slipa upp dom innan det blir vinter :)

MVH/Roger
PS
Jag har tätat läckaget i banddiskanterna mha silikon, detta gjordes för typ tre dagar sedan och jag har varit lite orolig för att silikonet kanske är gammalt men idag petade jag på fogen och det har härdat (resterna i pipen gick dock inte att dra ut efter ett dygn, studier av bruksanvisning säger 2mm/dygn...)

Bifogar även ett foto på hur jag tätat diskant-läckaget, tyvärr tog kamerabatteriet slut igår när jag skulle fota själva glipan, samtidig är min fantastiska Nikon CoolPix S6150 kompaktkamera inte är så bra på närbilder (jag tror faktiskt jag redan ställt in den för närbilder men det funkar inte ändå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på att jag ju hade missat att tillverka kablage mellan filter och element.

Högtalaren är egentligen bi-wiread med högtalarkontakt för varje element, själva filtret har sedan en "allmän" ingång men ut från filtret kommer alltså två par signaler och högtalarkontakterna accepterar banan så jag har precis skapat lite kablage som gör så att man kan skruva på filtret bakpå högtalarna samtidigt som två par banan utgår från filtret och kan kopplas till högtalarkontakterna.

Nu ska jag bara påbörja limning av högtalarna endera dan, mitt lindningsmaskinprojekt (KWM) är dock just nu lite i vägen men jag räknar med att kunna påbörja limning på onsdag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Limning påbörjad :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är jag nästan färdig med att limma ihop ena högtalaren.

Lite speciell erfarenhet det här med att limma, tog t.ex i med nån extra halv millimeter men det räckte inte så jag nödgades nyttja min pennhammare och det kändes inte så bra, på andra sidan har jag istället nyttjat min oscillerande slipmaskin, då gick det bättre.

P40 är ett väldigt bra sandpapper om man vill få bort lite gods, kan starkt rekommendera det.

P120 tycker jag sedan räcker för putsen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar