Bordshögtalare MkIV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror förresten jag skriver om det i denna tråd att jag avser klä kabinettet invändigt med bitumenmatta, dock är frågan om jag får bort burkigheten tillräckligt då.

En ny plan som börjar gro är att jag nyttjar ett specillim som ett företag i Angered strax utanför Göteborg har patent på och som man använder till att bygga alla väggarna av två skivor istället för en, min kompis har nyttjat sånt lim och när man knackar på dom högtalarna så är dom helt summa, inte tillstymmelse till eko finns.

För att jag eventuellt skall kunna göra på detta viset måste jag dock köpa ännu mer material från min brädgård och iom att mina besparingar nu är slut...

Därför tror jag att jag i alla fall testar med bitumenmatta ett varv för det har jag hemma, kan tom vara kul att se/höra utvecklingen i steg.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 13th.Marine »

Justerbara hålsågar har jag nog aldrig hört någon tala gott om, dock tvärt om.

Jag hade kört fast hålsåg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kräver stor försiktighet att köra sådan hålborr. Man måste jobba från båda sidor och knacka ut rundeln innan man kommit igenom helt. Och arbetsstycket bör ligga helt plant. Rätt hastighet på maskineriet också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för att du varnar mig!

Men hur löd dom kritiska åsikterna, kan du elaborera?

För det första måste jag annars köpa två hålsågar, för det andra är det tveksamt om jag får tag i två stycken med rätt diameter.

Bredbandaren kan nyttja den på 89mm som du hjälpte mig hitta på Jula, men diskanten verkar inte kunna borras med varken mindre eller större diameter än 86mm, något sugigt :)

Mäter nu diskanten:
1) cc mellan hål: 94mm
2) Magnetpaket: 86mm "borrhålsdiameter" (48X76, fysiskt)

Dvs under 86mm kan jag inte gå, och mycket över (94-4-4=86mm) kan jag heller inte gå, väldigt precist mao!

86+ är alltså vad som gäller.

Iofs, om man borrar mindre än 86mm så kan man ta till raspen för det rektangulära magnetpaketet.

83mm finns faktiskt.

Om man kör med 83mm så kan man ta till sticksågen och såga ut ett par 50mm-hack som bara är knappt 2mm, borde tom gå att raspa ur.

Enda problemet är två "dyra" hålsågar.

Samtidigt kan man göra som jag hitintills gjort dvs nyttja min sticksåg från Verto :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rasp! :wink:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 13th.Marine »

Jag tänkte på en annan typ än den länkade.

Ett tips är att kika på recensionerna på den du länkade, folk verkar inte helnöjda ;)
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av jihe »

Roger, hade du inte köpt en handöverfräs? Den kan du ju använda. Skruva fast en tunn skiva i fräsens bottenplatta, som du sen skruvar (med frigångshål i ena parten) i det tänkta hålets centrum så du kan använda fräsen som en passare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

jihe skrev:Roger, hade du inte köpt en handöverfräs? Den kan du ju använda. Skruva fast en tunn skiva i fräsens bottenplatta, som du sen skruvar (med frigångshål i ena parten) i det tänkta hålets centrum så du kan använda fräsen som en passare.
Jag skall köpa en Dremel handöverfräs av Clas, lite andra utgifter först dock.

Fräsen hade jag sen tänkt använda för spår i inbyggnadslåda, spåren skall husera fronter och bakstycken av 2mm Aluminium.

Men att man kan fräsa hål för element, det trodde jag inte.

Dessutom, jag vet knappt vad en fräs är för nåt :)

Har sett några munstycken men fattar nada :D

MVH/Roger
PS
Jag tror dock jag fattar lite av vad du säger, tunn rund skiva i botten, frigångshål fattar jag inte, skruva fast bottenplatta i det tänkta hålets centrum tror jag att jag fattar, passare vet jag ju vad det är men innebär detta att man på nåt sätt kan få fräsen att följa konturen av bottenplattan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här bilden från soundbrigades andra länk gjorde mig klokare:

Nu är fräsen verkligen en passare!

Problemet är dock att det är den här jag ska köpa: http://www.clasohlson.com/se/30-8981#undefined

Fast det kanske inte är nåt problem, sa amatören?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av danielr112 »

Går att bygga till den med
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

13th.Marine skrev:Jag tänkte på en annan typ än den länkade.

Ett tips är att kika på recensionerna på den du länkade, folk verkar inte helnöjda ;)
Kollade nu recensionerna för http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-181252/ och du har rätt, inte världens bästa betyg.

Verkar funka bra för plast dock men sämre för trä.

Och det är ju plyfa (21mm) jag skall ha det till dvs än så långe leder min Verto sticksåg :)

Det är inte så svårt egentligen att köra sticksåg, hålet blir bara inte perfekt i kanterna SOM ändå göms under elementet...

Men nu handlar det ändå om lite precision ty diskanten måste ha 86+1/-0 mm (eventuellt - nån mm också och sedan rasp)

Jag börjar luta åt 86mm med min sticksåg, Dremel-fräsen kommer jag nyttja för mina inbyggnadslådor istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skaffa en (billig) rasp och en (billig) halvrund fil också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror Ni förresten om min ide' med att klä lådan invändigt med bitumenmatta?

När jag nu knackar på en tidigare variant så är det "ruggigt" mycket eko, inte konstigt jag hör kabinettet spela!

På midsommafton var jag hemma hos en vän och knackade på hans högtalare, helt stumma.

Han är således min referens och det är nog en referens jag inte når med bitumenmatta men jag vill försöka för alternativet att nyttja hans lim och tillföra säg 7mm plyfa invändigt, det blir mest för krångligt i det här läget samtidigt som jag är sugen på att testa denna surrogatmetod som "uppgradering".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Skaffa en (billig) rasp och en (billig) halvrund fil också.
Det har jag redan, fast inte direkt billiga :D

MVH/Roger
Skriv svar