Bordshögtalare MkIV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag vill konstruera nya högtalare.

Mitt senaste alster (KLS-92C) blev bra men dom låter dels lite burkiga i basen dels inte riktigt bra i mellanregistret.

Mekaniskt kommer jag bygga de nya högtalarna på mer eller mindre exakt samma sätt, det enda som kommer att skilja är att jag kommer att invändigt klä högtalarna med bitumenmatta, högtalarna kommer sedan som vanligt bestå av 21mm plywood.

Elektriskt kommer dom dock skilja sig lite åt, först kunde jag inte få tag i fler Peerless-basar av samma sort så jag har blivit tvungen att byta till nåt Hi-Fi Kit rekommenderade som ersättare, först tjurade jag men sen har jag anpassat mig och tycker numera att detta byte faktiskt verkar vara en riktig hit!

Det är en hit för att elementet (Faital Pro 4FE32) är ett bredbandselement och detta får konsekvensen att mina envisa förstaordningens filter kommer att må riktigt bra, tänk exempelvis att de gamla Peerless rullade av strax ovanför brytfrekvensen dvs filtret kan inte riktigt göra sitt och fasproblem uppstår, nu sker en kontrollerad roll-off av ementet i sig flera oktaver ovanför aktuell brytfrekvens.

En nackdel är att fs är 20% högre men jag tvivlar på att man hör så stor skillnad på 80Hz/100Hz.

Efter lite trevande har jag sedan beslutat mig för att införa ett Zobel-filter i delningsfiltret (och alltså rätt över basen), detta av två anledningar där den första är jämn och fin impedans för rörförstärkaren (obs), den andra är att man faktiskt inte riktigt kan kalkylera med 4 Ohm's impedans hos basen när det gäller basfilteruträkningarna, och anledningen är att basen är smått induktiv dvs impedansen ökar med ökande frekvens så det enda raka är att införa ett Zobel-filter för först då hänger osäkerheten hos brytfrekvensen enbart på toleransen hos filterkomponeterna.

Bifogar schema och bild på KLS-92C

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror att en liten luftspalt kan göra väldigt mycket för ljudet och delvis motverka burkigheten. Det finns småhögtalare annars som låter väldigt bra men som är mycket kraftigt dämpade och kräver massa effekt för att höras.

Du gillar inte att kopiera färdiga och emellanåt vettiga lösningar men sök lite på fOnken och se hur man löst basreflexandet på de små modellerna. Förresten här har du adressen: http://www.planet10-hifi.com/fonken.html.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du med luftspalt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag menar basreflex, men istället för ett rör har du en bred och platt öppning. Titta på mina småhögtalare så ser du vad jag menar:http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=40428
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Noterar speciellt att du byggt dom i solitt trä och inte alla högtalarbyggares tvångsmässiga standard-val dvs MDF :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 4kTRB »

soundbrigade skrev:Jag menar basreflex, men istället för ett rör har du en bred och platt öppning. Titta på mina småhögtalare så ser du vad jag menar:http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=40428
Trevliga små burkar.
Kan du inte ha 2 ben på lådorna med en sån där röd sko på varje?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat klura lite på borrhål och dito metod.

Jag har mätt att bredbandaren kräver 88mm, minimum (90mm enligt datablad).

Sen har jag uppskattat att diskanten kräver 94cc (mellan skruvarna)-4mm (skruvgods)-4mm (gods)=86mm men jag tror jag kan tweaka det till 88mm.

Vitsen med detta är att eventuellt, och då bara eventuellt, kan det finnas ett håltagningsborr (för elektriska uttag) på 88mm, men jag tror att det är grövre hopp än så, synd alltså att jag inte kan nyttja 90mm för det känner jag kan finnas.

Ytterdiametern på diskanten är 114 så det finns marginal och kanske, men stork kanske, man kan dra skruven lite snett?

För faktum är att jag råkade förköpa mig på svart kuller-försänkt skruv (kullrig skalle) och den blir inte fulare än vanligt om man drar skruvarna lite snett.

Vad tycker Ni jag ska göra?

MVH/Roger
PS
Alternativet är förstås min eldrivna Vetro sticksåg men det har aldrig blivit speciellt bra, visst man får upp hålen och det funkar men det är lite meckigt att såga upp dom på det viset.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 13th.Marine »

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000018455/

Tror dedär är standarddimensioner på hålsågar, annars vet jag att jula har ett brett sortiment.

Jag har själv byggt ett par minihögtalare med bredbandare, jag valde att stämma av basreflexen med tre borrhål istället.
Subben jag skulle ha till fick en "slits" som port.

Väntar bara på att jag ska bygga klart dendär förstärkaren med integrerad DSP för att använda som delningsfilter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Väldigt intressant, tack för att du delar med dig.

Jag tycker dom där små högtalarna är väldigt fina, fiffigt med några borrhål som basreflex, hur kom du på det?

MVH/Roger
PS
Får kolla upp Jula's utbud, tack för att jag fick veta att det kallas hålsågar.

Titta vad jag hittade tack vare dig (hålsåg på 89mm): http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ag-189140/

Närmast idealisk, som jag ser det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen, jag tror den blir för precis men den var inte så dyr så man skulle kunna köpa en och testa.

Och visst innehåller den ett centrumborr så man kan centrera borrningen?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 13th.Marine »

Det var så lite så, bara skoj att inspirera någon annan.

Bra fråga, tror jag satt och räknade på det och funderade på hur man gjorde ett sånt litet basrör.

Du behöver komplettera med själva hållaren, den har en centrumborr.
Det är en sån i mitten av denna sats.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-189014/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Här tror jag jag hittade nåt: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-189047/

MVH/Roger
PS
HardHead verkar göra bra grejer, mycket billigare än Bosch och dylikt, lite fjantigt med den "kvaliteten" kan jag tycka för har man inte extrema krav så behöver man heller inte slänga ut 100-lappar i onödan.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av 13th.Marine »

Ser rätt ut.

Hardhead är Julas egna saker, kvalitet okänd.
Finns nog både vettiga saker samt skräp.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta på "hålsåg justerbar"! Jag såg en sådan här i en rysk verktygsaffär. Kan ha kostat några kopek. Tyvärr kommer jag inte förbi där mer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förslag, det hade jag ingen aning om fanns!
Kan ha kostat några kopek
:D

MVH/Roger
PS
Titta vad jag hittade (30-120mm och för ynka 100 spänn): http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-181252/
Skriv svar