Bordshögtalare MkIV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt hgt-kablagen.

Tåtarna är aningen långa märker jag men bättre det än för korta, jag får klippa dom lite och använda min helt suveräna skaltång (C.K 95001) vid det slutliga montaget.

En sista lackning som sagt, sedan dit med hgt-kontakterna med respektive tåtar ut genom respektive baffelhål, sedan pula in dämpvadd i lagom mängd i typ diskanthålet, sedan löda och skruva dit elementen, slutligen montera och koppla in filtret.

Så, nu tror jag att jag har koll :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag lackat mina högtalare för 3,5:e och sista gången.

Inga bilder på detta dock för Ni lär ju inte se nån skillnad ändå :D

På onsdag kommer det mer spännande bygget komma igång, har jag tur hinner jag testköra på onsdag kväll men jag tror jag tar det lugnt med det så det dröjer nog några dar till.

MVH/Roger
PS
Nästan märkligt lätt att lacka det här sista lagret men eftersom inget suger åt sig lacken längre så är det nog inte så konstigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag börjat montera grejer på högtalarna.

Är klar med de bi-wireade högtalarkontakterna på baksidan, sen är jag klar med montaget av de båda filtrena sen är jag även klar med att stoppa in dämpvadd i högtalaren.

Jag är lite rädd för att jag kan ha stoppat in för mycket dämpvadd, jag gillar dämpvadd men kanske man mer borde titta på varför man gör så och det tror jag beror på att man vill öka lådans effektiva storlek genom att dra ner lufthastigheten något men detta funkar bara vid optimal mängd dämpvadd, knör man in för lite så händer inget men knör man in för mycket så så finns det ju ingen låda kvar att "förstora" och då blir basgången lidande.

Men det känns ganska bra, det är inte jättehårt packat men kanske i mesta laget, vi får se (eller snarare, höra :D ).

Det enda som återstår innan skarpt test är montage av själva elementen, denna gången kommer jag vara försiktig med dom svarta special-beställda skruvarna från Wurt som, dumt nog, råkade bli kuller-försänkta vilket gjorde att jag mha skruvdragaren lyckades kila sönder AL-panelen hos diskanten förra gången, nu ska jag bara dra skruvarna mha min skruvdragare en bit och lämna lite kvar för manuell dragning, ELLER så nyttjar jag svart platt skruv med kullrigt huvud från Arvid Nilsson som jag råkar ha ett litet paket (25st, tror jag) kvar av, vi får se.

MVH/Roger
PS
Ni får gärna dementera eller bekräfta min teori ovan angående dämpvadden för jag har inte speciellt bra koll :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina högtalare är klara, jippi :)

Dock börjar jag mer och mer hata Philips-spår, blev faktiskt mycket svårt att skruva dit elementen (speciellt basarna av nån anledning) med PH-skruv.

Ge mig Torx, säger jag bara!

Här kommer de sista bilderna, håll till godo :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite snyggare bilder :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Olika typer av islagsmuttrar är precis vad man måste ha när man monterar högtalarelementen. Du kör med M4/5/6 maskinskruv och drar med hylsnyckel. :waving:
Aldrig träskruv till högtalare oc( aldrig spårskruv. :ajabaja:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Tack, det var ett bra tips!

Det ska jag komma ihåg för jag är rätt trött på träskruv (modell PH, men inte bara) i detta sammanhanget.

Islagsmutter från insidan OCH svarta torx (vart man nu kan få tag i det) får det bli nästa gång!

Apropå skruvar så hade "basen" så rejäla hål att skruvarna (6mm skalle) nästan slank igenom, skulle nog faktiskt vilja ha svarta brickor nästa gång.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det inte skruvfirma som heter Bix?!
Tror att både Ljudia och HiFikit har svarta skruvar (med stjärna).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ännu ett trevligt tips, tack!

Annars är jag lite missnöjd med baksidan på högtalarna, att filtret sitter monterat på en obehandlad 4mm plyfa stör mig inte alls, det som stör mig är accessen till högtalaren dvs hur man kopplar den till stereo, just nu har jag ett par obskyra polskruvar (för att få både tråd-montage och banan) som jag hittat i gömmorna och som passar i socker.

Det funkar men det blir ju så fult!

Så idag har jag klurat kring antingen en bygel av 2mm Al i/över själva filtret så att man kan ha de högtalarkontakter ni ser på bilderna som ingångskontakter också (även om jag har en tanke på att skippa dessa halvdyra lyxkontakter för biwire och köra Deltron banan-hylsa istället för där går man ändå inte in med lösa tåtar).

Sen har jag studerat ELFA-katalogen i jakt på en eventuellt plastlåda man dels kan gömma hela filter-arrangemanget SAMTIDIGT som man kan montera mina standard förgyllda högtalarkontakter för inkommande signal direkt i plasten.

Knepigt nog hittar jag väldigt få (plast)lådor modell EU, en Hammond fann jag dock till slut (167X107X60) som skulle kunna duga men det kostar lite och jag tycker som sagt inte att själva det öppna filtret på obehandlad furu-plyfa är speciellt fult, med andra ord är jag inte så förtjust i plastlåde-lösningen, hellre Al-bygel då i så fall.

Jag vill göra dessa mina senaste högtalare säljdugliga men samtidigt är jag mycket nyfiken på att bara höra hur dom låter så kanske jag skippar mecket på baksidan som ingen ändå ser.

Kommer dock förmodligen montera banan-kontakter på mina högtalarkablar precis vid högtalarna (visade sig tyvärr att mina KPA är så djupa att banan-kontakter på baksidan av slutstegen inte funkar för jag måste såga i hyllan då :D ), detta för att enklare kunna göra A/B-tester, fast just nu har jag bara fyra riktigt sugiga banan-kontakter som jag är jävligt tveksam till att använda, i värsta fall får jag inte testat mina högtalare på hela helgen för jag måste förmodligen köpa två par finare (typ Hirschmann men billigare) på Tema så sent som på tisdag, samtidigt hade det varit gött att få användning för dyngan jag menar, det är ju ändå bara jag som påverkas :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu så, nu har jag fått installerat och lyssnat på mina nya högtalare.

Jag har lyssnat på rätt olika musik från disko (Michael Jackson, Billy Jean) till blues (Eric Clapton, Cocaine) m.m och det låter rätt okej, man saknar dock genast den lägsta basen men lite var väntat för fs är 20% högre jämfört med de gamla (och obsoleta) elementen, dock tror jag att jag även gjort fel map dämpvadden dvs jag har knött in för mycket och således istället för att öka effektiv volym så har jag nog minskat den.

Men det finns bas, den är bara rätt klen och definitivt klenare än den var för Peerless-basarna.

Detta kan dock också bero på att basens verkningsgrad trots allt är ännu lägre än diskantens så att inte bas/diskant möter varandra så bra.

Märker nu att högtalarna är lite tråkiga att lyssna på för en inspelning av The Beatles låter helt tråkigt platt, mest mellanregister liksom (för det är ju känt att mina KPA har en bandbredd uppåt på bara 12kHz).

Nej, basgången är en stor besvikelse annars tycker jag högtalarna låter väldigt trevligt likt den tiden när man bara körde ett enda bredbandselement modell Beta8, dvs ljudet är mycket detaljrikt och låter nästan vasst, det enda som saknas är lite mera bas.

Funderar faktiskt på om jag inte skall fiska ur lite av dämpvadden för jag knödde in en del, inte jättemycket men det fanns liksom stuns och kanske detta gjort så att högtalarna tappat bas dvs pga effektiv "lådminskning"?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du ha bas ska du dämpa maximalt och sedan brassa på med massa förstärkareffekt.
Jämför med t ex Audio Energys AE1, vilka har ruskig bas men läbbigt låg verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du, kan man ha mycket vadd?

Blir det inte "lådförminskning" av det när lufttrycket inte ens kommer fram?

Var det inte du som sa att vaddmängden skall vara mycket måttlig?

Och detta för att dra ner på lufthastigheten så att tiden för ljudvågorna att träffa kabinettväggarna blir längre och därmed emuleras en större låda?

Jag tänker att om man har i för mycket vadd så blockeras ljudvågorna likt en vägg och lådvolymen blir mindre...

Har jag rätt eller fel med detta resonemang?

MVH/Roger
PS
Jag är egentligen inte så intresserad av bas för jag lyssnar i regel inte på sån musik men den klena basen förvånar mig och är ju lite tråkig att ha om högtalaren skall passa till så många musiktyper som möjligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Om Ni tittar på den nedre bilden i detta inlägg alldeles ovan: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1353557

Så ser ni hur klumpigt arrangerat själva insignalen till högtalaren är (gul + svart polskruv).

Jag har haft lite huvudbry över hur jag ska kunna snygga till det och idag kom jag på det (var inne på en 2mm AL-bygel ett tag men det har jag övergivit), jag byter ut dom onödigt lyxiga högtalarkontakterna av guld mot Deltron bananhylsor och sen en enda sådan guldkontakt för inkommande signal nedanför dom två paren Bi-Wire av bananhylsor.

För dels är det en fullständigt onödig kostnad (även om dom inte är så dyra) dels ansluter ju man inte med ren kabel där ändå, enda gången man ansluter där är från filtret och där har jag redan banan, finns alltså ingen riktig anledning till att kunna ansluta rena skalade kablar till Bi-Wire också.

Tricket här blir dock att de förgyllda högtalarkontakterna kommer bara ta hand om yttre signaler så att det går alltså aldrig in några signaler i kabinettet för jag behöver ju dom liksom på utsidan.

Jag har hittat väldigt billiga (11.-/st) och käcka banankontakter hos min hovleverantör Tema som liknar Hirshmann, dessa ska jag köpa ett stim av sen är tanken att alla filter I/O (3 par) går via banankontakt till respektive kontakt, här får man en vinst med att banan faktiskt har ett hål för tvär-banan så att även om banan-hålet i förgylld blir upptaget av filtrets banan så har man två val där det ena är anslutning av skalad kabel (sväljer typ 6mm :D ) och det andra är att man jackar i förstärkarkabelns banan i förgyllda kontaktens (från filtret) inkommande banan.

Med andra or har man kvar möjligheten att antingen köra banan-kontakt eller naken tråd.

Detta ska jag cadda om asap!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Platis »

Snygga högtalare Roger! :) Vad är det för någon diskant?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Platis!

Tack ska du ha :)

Diskanten vill jag minnas att soundbrigade tipsade mig om för ett gäng år sedan, märket är Plat Audio och jag köpte hela 20st från Kina för ynka 150:-/st för tro mig, dom låter mycket bra!

Ända sedan jag sprang på Infinity's Emit banddiskant så är jag helt såld på banddiskanter.

Om du vill kan jag försöka hitta adressen jag köpte dom ifrån.

MVH/Roger
PS
Edit: lägger till typbeteckningen på diskanten: RT2-DFI, baffelhål: 86 (och inte en enda mm mindre för då finns det inget gods kvar att skruva i, hålen är cc93).
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 november 2017, 21:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar