Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär kan man eventuellt göra för att alternera/choppra mellan tre källor dvs CH1, CH2 och (rutnäts)PROM.

Om 10Tsw styr alterneringen så kommer dock inte alltid PROM hinna köras klart och jag vet inte riktigt vad det medför, tiden för att köra klart PROM är dock med 4MHz klocka runt 16ms (men i detta läget brukar man gå över till CHOP).

MVH/Roger
PS
Jag är osäker på om jag verkligen bara får tre tillstånd med min min räknare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu filat lite på VMode-modulen och skapat en Trigger-modul.

VMode-modulen har fått en ändring map XY-Mode (extra brytare ty CH1 skall inte samtidigt gå till Y-plattorna som till X-plattorna).

Jag la även till ett par 4066 som då hanterar de två olika tidbaserna pga ett PROM för rutnätet, CH1 och CH2 kommer alltså i ALT-Mode svepas sekvensiellt efter att triggning har skett på vald kanal men därefter kommer 10Tsw även nyttjas för svepet av rutnätsprommet, problemet är då bara att med en 10Tsw som är mindre än vad som krävs för att få klart PROM, så blir det helt enkelt avbrutet, det hinner inte klart och preliminärt struntar jag i det för jag tror att det mest har att göra med irriterande blinkfrekvens eller inte, eventuellt kan man göra "Interrupt" genom att pausa uppräkningen av PROM's adresser för att fortsätta när det är PROM's tur igen, men det spelar nog inte så stor roll vad beträffar blinkningar, hur det blir i CHOP-Mode har jag ännu sämre koll på :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av xrayspex »

Jag tycker det här är ett otroligt spännande projekt och gillar ditt sätt att dela med dig av dina tankegångar, det borde fler göra.
Trist att du inte tänker bygga det trots allt då jag sett fram emot resultatet (i plywood-låda såklart!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för dina vänliga ord!

Om jag säger såhär då, man skall aldrig säga aldrig ;)

Jag tycker ju så mycket om att bygga saker, mer än vad jag tycker om att planera och teoretisera, jag gillar liksom själva processen hos ett projekt, sånt som ingen tyvärr ser.

Blir mitt planerande att kännas tillräckligt bra så kan det trots allt hända att jag bygger det, men det lockar jättemycket att skippa alla 3-4 plan av virade EU-kort samt avancerade ingångssteg och istället nyttja vad jag har färdigt dvs mitt examensarbet som faktiskt bara behöver ett CRT som kan acceptera PAL vilket innebär att bara vertikalavlänkning (Y) och horisontalavlänknings ramp (X) modell högspänning är allt behövs (Z ingår i PAL).

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall göra men mitt TV-Scope har en bättre approach vad gäller visning av CH1/CH2/Rutnät ty det behövs inget ALT/CHOP längre då det hela tiden handlar om (halv)bilder samtidigt som min nuvarande approch kommer innebära uppdateringsproblem iform av att det kommer blinka emellanåt.

Jag får som sagt fundera på hur jag vill göra men ditt inlägg inspirerar, tror mig!

MVH/Roger
PS
Jag vet inte om jag sagt det men min preliminära plan är att, mycket riktigt ( :) ), bygga in CRT plus högspänning/PAL i en plywood-låda och nyttja som modul bredvid TV-Scope.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat trigger-modulen något.

Kom nämligen på att det är bra om första grinden är en Schmitt-trigger ty det kan vara ganska långsamma flanker in på den (tänk trekant), när det är gjort så kan dom andra grindarna vara av vanlig NAND-typ så HC00 får duga där.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag justerat V-Mode modulen något, införde faktiska brytare så att det klarare framgår hur man väljer källor alternativt kopplar in XY-Mode.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är vad jag har nu:

Jag skjuter högspänningsdelen till sist för jag är mycket osäker på den.

Nästa steg blir således dämpsatsen (attenuatorn) och därefter ingångssteget med diskret byggd OP av högsta rang :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag drömt ihop en ny front.

Fått ide'n att allt skall vara digitalt, vissa grejer måste det medans andra kan få vara analoga MEN analoga vridomkopplare av lite rang kostar skjortan i jämförelse med en rotationsenkoder så det är mycket lockande att istället köra med sådana.

Så om lysdioder ändå måste indikera vilka lägen som är aktiva, varför inte köra konceptet fullt ut med alla reglage?

Alla typer av omkopplare går att realisera digitalt där rotationsenkoder är lämpligt för många områden medans en vipp-omkopplare kan få vara kopplad till SR-vippa för kontaktstudsfri tvåläges-växling mha grind eller 4066, typ.

Den ensamma potentiometern (Trigger Level) kan få realiseras av en digital potentiometer om man vill att precis allt skall vara digitalt, fördelen med detta tycker jag är att ledningslängderna blir korta och man kan "reglera" exakt där det behövs utan långa slingor som kan fånga upp störningar mm.

Jag ser egentligen bara en nackdel med denna lösning och det är att LED drar lite ström, samtidigt är det alltid bara en LED aktiv per funktion och det behöver inte gå mer än 0,1mA genom en LED för att det faktiskt skall synas.

Dessutom kommer det bli lite dyrare, fast inte om man vill ha vridomkopplare av lite rang (finns svart/beige vridomkopplare av plast som inte kostar många kronor, men då snackar vi låg kvalitet och tråkig känsla).

MVH/Roger
PS
Bifogar både gamla frontplanen och den nya.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat, efter viss möda, ett LED-array (Bar Graph) som bara innehåller en byte med LED, kommer således passa perfekt ihop med mina 16 tillstånd hos 10Tsw och Volts/DIV (Att).

Tror jag ska köpa två uppsättningar dvs typ 100 spänn för 20st.

Som vanligt görs sådana här fina saker i Kina (tror jag för märket är CNEWTEC som kan stå för China New Technology).

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 12677.html

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag saknar en Trigger-Source egentligen, denna brukar kallas Line.

Line är mycket käck att trigga på när man har lite brum överlagrat på signalen, jag använder det flitigt.

MEN nu är ju detta skåp tänkt att vara batteridrivet i första hand...

I vanliga fall är ju Line löjligt enkelt att realisera men nu blir det lite knepigare.

Grejen är att man egentligen inte vill se nån drift av signalen vare sig åt höger eller vänster men då måste Line vara EXAKT 50Hz.

Så hur genererar man en exakt 50Hz?

Lägsta kristallen som jag hittat och passar är på 1M men den skulle först behöva delas med två sen skulle hela 4 dekadräknare behöva användas, måste finnas en smidigare lösning.

Då tänker jag mig en VCO för spänningen som styr den kan göras väldigt stabil, eventuellt kan 4046 användas.

Att nyttja RC-länk modell relaxationsoscillator (typ HC14) kan funka men dels har komponenterna i regel en tolerans, dels kan man faktiskt få problem med temperaturkoefficienten för speciellt kondingen, nu är dock detta inget superprecisionsprojet så kanske man kan anse att detta duger för vad gör det egentligen om "brummet" vandrar lite på skåpet?

Jag tror således jag gör så, jag bygger en astabil multivibrator mha en HC14 och försöker träffa 50Hz så gott det går men jag får komma ihåg att minsta lilla avvikelse från 50Hz och brum-signalen vandrar.

MVH/Roger
PS
Det kan vara intressant att veta att emedan spänningen hos nätet tillåts vara runt +10%/-20% så är 50Hz så sanslöst exakt att man faktiskt kan ställa klockor efter den!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat på hur jag vill att KOS skall starta upp dvs hur jag skapar en RESET-puls som kommer reseta alla räknare och vippor till ett förutbestämt läge så att man alltid får det läget när man slår på spänningen.

Detta är inte nödvändigt men det är gött att hålla koll på.

Till exempel kan det vara bra om COUPLING defaultas till AC (ingångssteget belastas då inte DC-mässigt i onödan), CH2_INV till NORM (rattar man in CH2 så vet man på förhand att den inte är inverterad) osv.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat trigger-modulen något.

ADD gick bort som Trigger Source och LINE tillkom som Trigger Source.

Jag har bestämt mig för att försöka pricka 50Hz så bra det går med en vanlig HC14 och en trimpot OCH en termiskt stabil kondensator av plast (förmodligen polyester).

Nu har jag alltså 4 trigger-källor dvs CH1, CH2, LINE och EXT.

Smärre avvikelser i 50Hz kommer inte spela så stor roll, signalen kommer bara vandra långsamt åt endera hållet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då har jag planerat största delen av attenuatorn också.

Blir en del algebra för att få allt rätt men jag har gjort det förut :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tänkt lite till vad gäller attenuatorn.

Visade sig att mitt skåp har 1M//25pF utåt mot prob (förmodligen standard).

Att då ha ett ingångssteg som mha 1N4007 presenterar 30pF (Vr=4V, obs) innan dess egna kapacitans går inte så jag har fått byta skyddsdioder till 1N4148, de presenterar då bara 8pF (Vr=0V) innan ingångsstegets egna.

1N4148 tål 500mAp repetitivt, en vanlig maxspänning på fronten av skåp är 250Vp, 250V/0,5A=500 Ohm., jag kör nog 560 Ohm.

Nu skall jag alltså "bara" se till så att ingångsimpedansen sett från proben alltid är 25pF//1M samtidigt som jag dämpar riktigt och frekvensoberoende.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Ett schema på en förstärkare (bandbredd 5-10MHz) med ingången till vänster (dämpsats saknas)
och X och X´som är (motfas) utgång till röret. Allt 100% analogt :)
CRT X amp.jpg
Ska använda mig av denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar