Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Jo det stämmer med din observation, men "överavböjning" dvs utanför skärmen kan du göra i X och Y förstärkarna senare.
Det är bara att ändra förstärkningen. Vet ju inte hur stora rutorna rent fysiskt är än. Du har en rund skärm också.
Vid en del fall så kan svepet börja med en punkt som lyser något mer än själva svepet. Det beror på hur sågtandsspänningen ser ut.
Se bara till så att inte fluorescensskiktet tar skada i röret så att det efter en tid blir en mörk punkt där svepet börjar.
Så att ha starten utanför skärmen kanske inte alls är så dumt. :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket roligt att du svarar mig!

Men jag fattar ändå inte, hur ska man kunna få ett svep som sveper över tio rutor med en bestämd tid och därmed tidbas och samtidigt få strålen att börja före skärmen och sluta efter skärmen om man inte ändrar på tidbasen?

Nej, det här fattar inte jag men det låter bra det du säger om X och Y förstärkarna :)

MVH/Roger
PS
Ska jag alltså tolka det som att jag inte behöver göra nåt åt min tidbas som dessutom redan är "programmerad"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är modulen Tsw enligt front-skissen ovan färdigplanerad.

Jag har adderat rampgeneratordelen till Tsw-delen så ut från detta får man en lågspänd rampspänning som avses förstärkas avsevärt, sen får man också ut tidbassignalen (10Tsw) som även används i V-Mode modulen.

Tungelementräläer och nåt slags pyttelitet PROM (gärna CMOS) tillkommer, eventuellt tillkommer ytterligare ritning på detta.

Men vänta nu, PROM:et för 10Tsw kan ju jobba med extremt låg frekvens för det skall ju bara styra vilka delningar (16 adresser bara) som skall ske, med andra ord kan man göra det med en diodmatris, fast samtidigt ingångarna skall avkodas och antalet grindar skenar iväg så nej, detta är nog inget bra förslag, fast hastighetsmässigt hade det funkat.

Tror ändå jag skall rita upp det för att se hur många kapslar jag behöver :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av svanted »

Ang svep
Om man använder 4.8MHz istf 4 och har 20% "för hög" förstärkning på slutsteget,
Hur blir det då?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej svanted!

Jag tror inte det går.

Anledningen är att sveptiden över dom tio rutorna måste stämma och adderar man tid i kanterna så blir tidbasen fel.

Jag tror att man måste göra såhär: Man kör som jag har gjort dvs 10Tsw MEN i kanterna lägger man på spikar så att strålen går 10Tsw men i vänstra ändan när svepet skall starta så lägger man på en liten negativ spik som gör att strålen börjar till vänster utanför skärm ty extra stor negativ spänning innan rampen börjar och på samma sätt gör man på andra sidan rampen där man genererar en positiv spik.

Spiken kommer dock behöva ha liten utbredning tidsmässigt men hasarder på några ns går att generera.

Fast jag vet inte om detta funkar, jag vet bara att sveptiden över alla 10 rutor måste stämma.

Samtidigt är din ide' intressant, för om man byter till 4,8MHz då ligger +/-10% (vilket innebär +/- 1 ruta) utanför skärmen.

I det fallet blir 10Tsw=10/12*1/4,8MHz=174ns (odelat dvs som minst) där 1/4,8MHz är 12Tsw dvs hela svepet.

Så det verkar inte funka, om jag räknat rätt dvs :)

Om vi istället skriver att 10Tsw=10/12*1/x=250ns (bra tid att dela)=>x=3,33MHz.

Test: 10/12*1/3,33MHz=250ns.

Fast det är inget som säger att svepet inte kan få gå utanför med delar av en ruta men samtidigt säger väl detta specifika fallet oss att om man vill ha 250ns som minsta 10Tsw och samtidigt nyttjar 3,33MHz då måste rampspänningen öka 20% pp utöver rampspänningen för 10Tsw, jag måste alltså ha +/-10% till för att tidbasen (10Tsw=250ns) skall stämma.

Tack för ditt tips, jag tror detta blir bättre än det jag först skrev ovan, eller vad säger du YD1150?

MVHH/Roger
PS
Finns det 3,33MHz-kristalloscillatorer modell DIL14?
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 juli 2017, 20:22:23, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Hur mycket kommer du att använda av svepet? Allt antar jag.
Det du har gjort så är långt kan du prova med ditt befintliga oscilloskop i X-Y läge :)
Gjorde en enkel skiss nedan av två olika fall med svepet.

Är det som i No:1 så behöver X,Y-förstärkarna ha lägre förstärkning än i fall No:2.
Fall No:2 använder en mindre del av svepet men med högre förstärkning så blir bredden i X-led lika stor.
OBS! Allt är FÖRE "X-Y-slutsteget".

Med kristallstyrd tidbas så kan du mäta riktigt exakt, en extra finess till ditt bygge är att du
Z-modulerar strålen (intensiteten) och/eller tillfälligt "lånar" t.ex. CH2 till att rita upp en skala som tidsmarkeringar
så går det lätt bestämma tider. CH1 fungerar då som vanligt.
Ramp.jpg
3,330000MHz är nog tveksamt som standardfrekvens på oscillatorer
men 10MHz/3 ger väl 3-1/3MHz om det passar med 3,33333333333MHz :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av svanted »

Ja natuligtvis måste den svepa långsammare och inte snabbare om det ska gå utanför skärmen.
Men det behöver ju inte vara just +-10%
3.3333 utan något i spannet 3 - 4 MHz,
Sen anpassar man förstärkningen tills skalan stämmer.

Sen har ju.många skåp justerbart svep utanför skärmen för att kunna förstora delar av signaler som ligger utanför,
Men då blir det komplicerat :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev: Är det som i No:1 så behöver X,Y-förstärkarna ha lägre förstärkning än i fall No:2.
Fall No:2 använder en mindre del av svepet men med högre förstärkning så blir bredden i X-led lika stor.
OBS! Allt är FÖRE "X-Y-slutsteget".
Förstår inte riktigt vad du menar här, men det är ju som vanligt när det gäller mig :)
Med kristallstyrd tidbas så kan du mäta riktigt exakt, en extra finess till ditt bygge är att du
Z-modulerar strålen (intensiteten) och/eller tillfälligt "lånar" t.ex. CH2 till att rita upp en skala som tidsmarkeringar
så går det lätt bestämma tider. CH1 fungerar då som vanligt.
Denna biten har jag inte tänkt så mycket på, en preliminär tanke var att rutnätet finns klistrat på skärmen (som vanliga skåp), men om jag tänker lite till tycker jag att jag borde kunna lagra rutnätsdata i ett PROM och läsa av det på nåt sätt hela tiden, eftersom mitt skåp kommer gå på "Auto" hela tiden så kan man eventuellt alternera in det dvs först startas svepet efter triggpunkt på vald kanal och då sveps typ CH1 och när det är klart sveps CH2 och när det är klart sveps rutnätspromet, detta kommer inte funka så bra vid låga frekvenser men eventuellt kan man även choppra på "samma" sätt, vad tror du?

Hade varit coolt att rita upp rutnätet, en udda finess bland oscilloskop :D
3,330000MHz är nog tveksamt som standardfrekvens på oscillatorer
men 10MHz/3 ger väl 3-1/3MHz om det passar med 3,33333333333MHz :)
Det är klart jag menade 3 1/3 MHz men hur många 3:or vill du ha :)

Samtidigt, ska jag tolka det som att denna frekvens på kristaller alltså finns?

Jag hade kunnat googla på det men jag tycker att alla typer av frågor borde vara välkomna i ett forum, även dom bekväma.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:Ja natuligtvis måste den svepa långsammare och inte snabbare om det ska gå utanför skärmen.
Men det behöver ju inte vara just +-10%
3.3333 utan något i spannet 3 - 4 MHz,
Sen anpassar man förstärkningen tills skalan stämmer.

Sen har ju.många skåp justerbart svep utanför skärmen för att kunna förstora delar av signaler som ligger utanför,
Men då blir det komplicerat :D
Komplicerat går bort, det blir nog så komplicerat att implementera två kanaler (nu verkar det tom bli tre "kanaler" pga rutnätspromet).

Men jag tror jag satsar på 3 1/3 MHz för då blir det enkelt att kalibrera rampen ty den skall då vara EXAKT +/-10% större än rutnätsbredden (10Tsw), dvs först skapar man en stråle som startar och slutar exakt i kanterna på rutnätet, sen adderar man bara 10% av rampen åt båda hållen, klart :)

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av svanted »

YD1150 skrev:

Fall No:2 använder en mindre del av svepet men med högre förstärkning så blir bredden i X-led lika stor.
Jag förstår inte heller, tror jag..
Om hela svepet tar 1ms så tar delen c.a. 0.5ms , oavsett hur mycket man förstärker det.
Amplitud och frekvens är ju inte samma sak.
Man måste ju ändra hela svepet till 2ms för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppgraderat V-Mode generatorn och lagt till XY-moden.

Ritningen är fortfarande aningen principiell men kommer förtydligas så småningom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 juli 2017, 21:56:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag bytt ut NAND-grindarna mot gamla hederliga HC00, HC132 behövs faktiskt inte ty det finns inga direkt långsamma flanker som skulle berättiga Schmitt-triggeringångar.

MVH/Roger
PS
Iom mina två senaste inlägg så är, grovt räknat, både V-Mode generatorn och Tsw-generatorn färdigplanerad.

Nu ska jag kasta mig över min favoritdel av ett oscilloskopbygge dvs det lågspända analoga förstärkeriet.

Watch out, here I come :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är inte riktigt genomtänkt men det är en skiss på hur man kan generera ett rutnät mha elektronstrålen och ett PROM.

Lösningen som sådan är i grunden inte min utan nåt en god och smart vän kom på när jag berättade om problemet i samband med mitt examensarbete, ide'n är nästan löjligt enkel och kräver inget minne alls (dock måste adressbussen ändå vara på 16 bitar), man kan se det som en vanlig TV och hur den sveper linjer uppifrån och ner (i detta fallet inte interleaved, dock :D ), finessen är att om en del av adressen är precis samma som linjenumret så räcker det att jämföra den delen av adressen med linjenumret som alltså är datat och att en 1:a eller 0:a genereras för varje jämförelse är allt som krävs för att ett rutnät skall kunna ritas upp ty punkter är antingen tända eller släckta dvs om man nyttjar intesiteten hos CRT't så är det allt som behövs.

Nu ska jag laga lite kvällsvard och gå och lägga mig, god natt på Er!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tänkt lite till, en Y-utgång måste naturligtvis finnas också.

X/Y-utgångarna består dock nu av digitala ramper.

Z-utgången kan ensamt kopplas till intensiteten på CRT för Z manipuleras bara i samband med PROM (och är hög/aktiv annars).

Y-utgången måste kunna ALT/CHOP:as så ihop med CH1/CH2 blir Y_PROM ännu en källa.

Nu blir det inte lika lätt att alternera mellan dessa källor för dom blir tre (och inte två) dvs jag måste bygga modulo3-räknare.

Tidbasen är lurig, jag måste nu ha så att säga tre "tidbaser" där två av dom är samma och används för CH1/CH2, men den tredje som används för att rita upp PROM, där vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

En liten aha-upplevelse var nyligen att en uppdateringsfrekvens på 25Hz modell halv-bild hos tjock-TV räcker, detta samtidigt som att en 40MHz-klocka fortfarande bara kan svepa igenom hela PROM på 1,6ms, för varför då inte uppdatera PROM i sekvens?

Säg att man använder 4MHz (dvs preliminär huvudklocka) och sen låter man tidbasen (10Tsw och vad den råkar står på) styra hur mycket av PROM som skall läsas varje gång, dvs om det tar 16ms (250ns*2B) för 4MHz att att svepa igenom PROM så kan sveptider som är mindre än 16ms ändå svepa delar av PROM för kanske man kan pausa klockan för PROM när varje 10Tsw är slut och bara successivt släppa på nya klockpulser till dess räknarna räknat klart?

Det är ju faktiskt fortfarande som så att så länge bilden/"strålarna" uppdateras med högre frekvens än 25Hz så ser man (nästan) inte blinkningarna, 1/25Hz=40ms så om hela bilden tar mindre än 40ms så blinkar det inte och om man således fördelar detta lika (även om då bara delar av PROM hinner läsas) så kan man säga att runt 10ms/svep är längsta tidbas (10Tsw) för att ej störas av blinkningar, detta innebär dock att redan vid 1ms/DIV så störs man av blinkningar (när alla källor är alternerade).

Om man slutligen kollar på 40MHz som klocka då kommer man faktiskt ner till nära dom 1ms (1,6ms) jag nämner ovan och då betyder det ju att PROM inte lägger till nåt extra eget blink för det blinkar liksom ändå :)

Sen undrar jag vad som händer om man gör CHOP på detta.

Jag vet inte om det går men jag vill göra såhär, jag plockar högsta möjliga hastighet av det jag redan har dvs 4MHz, kopplar in klockan på linje-räknaren och utgången till XPOS-räknaren, låter X/Y-ramperna genereras av ett par D/A samt låter PROM_Data styra Z-ingången hos CRT, om man säger, sen alternerar jag mellan CH1 (X=10Tsw), CH2 (X=10Tsw) och PROM (X=16ms).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det verkar som om jag lyckats bygga en modulo3-räknare genom nån slags slump.

Jag behöver ju alltså kunna alternera mellan tre källor och minst två ramper.

Fast jag har kommit på en avgörande sak med det här projektet, jag kommer aldrig bygga det :D

Däremot skall jag något principiellt planera klart det men jag har idag bestämt att jag bara kommer bygga högspänningsdelen till CRT't och låta mitt examensarbete, som har kompositsignal (PAL) ut styra det, med andra ord kommer jag i princip bygga en TV men då bara HV-delen dvs horisontal- och vertikal-avlänkning.

En fördel med detta är att allt istället kommer handla om bilder vilket gör att V-Mode såsom ALT/CHOP inte behövs samtidigt som jag känner att jag får problem med att visa CH1/CH2/PROM med avseende på att det blinkningar/upphuggningar, det går nog men visst vore det bättre om man slapp sånt?

En annan fördel är att hela den lågspända delen dvs allt analogt och allt digitalt ju är färdigbyggd :D

En tredje fördel är att jag slipper en massa jobb.

Mitt TV-Scope har dock tre skavanker:
1) Nån regulator blir så varm att skåpet bara kan köras i 5 minuter innan det lägger av.
2) RF-modulatorn är felkopplad ty jag missade att den skall vara kapacitivt inkopplad (dock ej riktigt aktuellt i det här fallet)
3) Scart-kontakten är felkoplad (Video-OUT ligger inte på rätt pinne).

Ettan är värst och jag har tänkt lösa det problemet med hjälp av en 230V-fläkt, om jag kan hitta en tillräckligt liten dvs.

Det är flera virade våningar med EU-kort i bygget, har en liten fundering om att detaljdokumentera den digitala biten så att man kan nyttja en CPLD/FPGA istället men den analoga delen, Video-A/D och minnen kommer jag inte få med.

Om man leker med tanken, kan det finnas nån kommersiell nytta med det?

CRT är ju inte så kommersiella längre, dock roliga men hur funkar TFT-displayer, kan man nyttja dom som en TV?

En sak är säker, genom att nyttja hur en tjock-TV/PAL visar bilder så blir dom blinkfria (50Hz/helbild) och man kan trycka in hur många kanaler som helst pga det, nästan som ett digitalt skåp.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar