Spänningsinverterare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt vidare på mitt experiment.

Jag la till blå diod och byggde annars enligt min ritning ovan, här är resultaten:

22k/1n gav 48kHz som först hade kraftig stigtid (tr) hos drivande oscillator men ingen nämnvärd falltid, jag mätte upp stigtiden till 0,8us sen använde jag

\(f_h=\frac{0,35}{t_r}\)

och fick 440kHz som övre gränsfrekvens (fh) men sen slog det mig att Vcc-motståndet på 1k ju var inkopplat och när jag kortslöt det blev stigtiden så kort att den inte gick att mäta, perfekt fyrkant alltså.

Sen blev jag att mäta DC och visst, den blev negativt dubblerande ty jag fick ut vad jag stoppade in pp, dvs en insignal på 4,2Vpp gav -4,2V ut, så länge allt var obelastat, dock.

När jag sedan försökte belasta blev jag mycket besviken för jag hade ju i det rena "buffer-fallet" fått fram att jag kunde dra 10mAdc (2,5Vpp/120R=21mApp@~50% d-c) i alla fall men nu får jag bara ut 1mAdc enligt:

120R=>-1Vdc (en aning rippel men knappt synbart)
1k=>3Vdc (rippel i princip ej synbart)
2k2=>3,6Vdc (rippel ej synbart)
4k7=>4,0Vdc=>0,9mA~1mA

Dvs för full negativ utspänning kan jag plötsligt inte dra mer än knappt en ynka mA, vad gör jag för fel?

Å andra sidan är detta fortfarande användbart, kanske inte vid matning av OP:ampar men vid bisering av FET/rör funkar det.

Lite skumt är det här tycker jag, eftersom jag knappt har nåt rippel så måste högra C vara tillräckligt stor och 48kHz med övertoner borde göra så att vänstra kondingen räcker mer än väl (Xc@48kHz grundton=3,3 Ohm).

MVH/Roger
PS
Jag provade nu med 10uF som glättningskonding men det hjälpte inte.

Nu gjorde jag dessutom en rokad så att glättningskondingen åter blev 1u men att istället ingångskondingen blev 10u, ingen skillnad.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av YD1150 »

Du kan prova med ett buffertsteg med två transistorer (NPN/PNP) t.ex. BC327/BC337 eller liknande,
Vcc -> Kollektor (NPN) Emitter -> Emitter (PNP) Kollektor -> GND
De två "basarna" kopplas ihop och den kopplas till din befintliga krets.
Utgången till din laddningspump tar du från "Emitter x 2".
Svinget på utgången uppåt blir Vcc-Vbe, motsvarande gäller GND.
Tappar lite "spänningsssving" men den ger betydligt mer ström än med enbart grindar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett komplementärt utgångssteg menar du alltså?

Ja varför inte, denna tingest jobbar ju ändå digitalt så basarna kan bara kopplas ihop, tack för tipset detta var mycket fiffigt.

Jag har förresten precis gått igenom listan över mina transistorer, märkte att jag strulat till konfigureringen (underifrån just nu) samt varit lite slarvig med typbeteckningen (räcker inte att kalla en FET för FET), saknar mest småsignal MOS FET annars har jag ett gäng transistorer, gillar speciellt alla mina 63st 2N4220 i TO-72 kåpa och med 4 ben där ett av benen alltså går till höljet (Idss~3mA vilket är en schysst ström för rör om man skulle vilja bygga differentiellt nån gång).

Men i det här fallet hade alltså ett par komplementära småsignal-MOS varit ypperligt att ha, tror jag ska skaffa ett gäng sådana så att min portfolio med trissor blir "komplett".

Bifogar listan för skoj skull (äsch vad fasen, jag lägger upp listan på effekttrasistorer + Germanium också)

MVH/Roger
PS
Men du YD1150, vart tog strömkapaciteten vägen, kan du begripa det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av svanted »

sjunker nivån på fyrkantvågen?
eller var uppstår spänningfallet mellan Vdd och Uout?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, signalen ut är fortfarande fyrkant, den bara sjunker i nivå beroende på last.

Jag kan dock inte svära på att det är så här just nu men när jag testade ren fyrkant ut (dvs ingen dubblar-krets) och belastade så var det hela tiden fyrkant ut, där dess nivå sjönk med belastningen.

Vänta, jag testar hur det ser ut nu...

Lite data:
Vcc=5V,
Obelastat=>Uo_pp=4,4V, Uo(dc)=-4,4V
RL=2k2=>Uo_pp=4,2V, Uo(dc)=-4,0V
RL=1k=>Uo_pp=4,0V, Uo(dc)=-3,6V

Uo_pp är alltså alltid en fin fyrkant och eftersom Uo_pp är av ungefär 50% d-c så är DC Uo_pp/2.

MVH/Roger
PS
Jag blir så trött må mig själv när jag inte kan mäta ordentligt, spana in tidigare inläggs data och Ni ser att DC-värdena inte stämmer, så wtf är meningen med att anstränga sig med att mäta noggrannt när det alltid blir fel? :evil:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat ett nytt schema med en komplementär BJT-buffer, är dock ganska osäker på om det kommer funka för utgångstrissorna är kopplade så att kollektorerna är gemensamt utåt, detta för att sedvanlig komplementär emitter-utgång kräver negativ matning samtidigt som jag skulle kunna få det om jag flyttade buffer-steget till efter kondingen.

Normalt sett är kollektorutgångar av mycket hög impedans så det är frågan om detta fungerar överhuvudtaget MEN trissorna mättas ordentligt vilket pekar på att "kanalresistansen" ändå är väldigt låg så jag ser en viss chans till detta faktiskt kan fungera, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av YD1150 »

Pssst!
Ett litet tips på kvällskvisten:
Byt plats på BC556 och BC546, som det är ritat nu så blir det rökutveckling :) (Tänk två dioder från Vdd till GND...)
Sen kan du ta bort 22k och 100pF (kopplas direkt till 40106) om du har kollektorerna till plus och GND
och att de båda emittrarna sitter ihop i "mitten".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Det har du helt rätt i, det kommer bara börja ryka.

Jag som tyckte det såg så käckt ut samtidigt som jag funderade kring varför totempåle ens behövs :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär då :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade nu att byta till HC14, dessa är resultaten:

Från vänster till höger
RL, Uo(pp, SQR), Uo(DC), Io
1) Obelastat, 5V, -4,6V, -
2) 2k2, 5V, -3,8V, 1,7mA
3) 1k, 4,8V, -3,4V, 3,4mA
4) 33R, 3,5V, -0,6V, 18mA

Vill man alltså ha ut högsta möjliga spänning så får man inte dra mer än knappt 2mA (2k2) där tappet på 1,2V troligtvis har med dioderna att göra.

Funderar på om dom där 1N4148 är så bra till det här, de må vara snabba men de kanske har relativt hög serieresistans?

Fast samtidigt sjunker ju svinget in till dubblaren.

Nej, jag tycker detta är skumt för om man tittar på lastfallet 33 Ohm så tappas nästan 3V, varför?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av YD1150 »

Använder du 12V så får du högre spänning ut men då fungerar inte
74HC direkt, utan lite nivåanpassning.

Testat med schottkydiod (t.ex. BAT42) eller germaniumdiod?
"Aktiv likriktare" med MOSFET som 2N7000?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tror du alltså också att det är nåt knepigt med dioderna?

Ska prova med mina BAT 86 istället tror jag :)

Annars hade jag en ide' med 1N4007 men nu snackar vi 48kHz...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

HC14+1N4148
B+=5V
RL, Uo_pp(SQR), Uo(dc), Io
1) Obelastat, 5V, -4,6V, -
2) 2k2, 5V, -3,8V, 1,7mA
3) 1k, 4,8V, -3,4V, 3,4mA
4) 470R, -, -, -
5) 33R, 3,5V, -0,6V, 18mA

HC14+BAT 86 gav mycket bättre resultat:
B+=5V
RL, Uo_pp(SQR), Uo(dc), Io
1) Obelastat, 5V, -4,8V, -
2) 2k2, 5V, -4,4V, 2mA
3) 1k, 4,8V, -4V, 4mA
4) 470R, -, -, -
5) 33R, 3,5V, -1V, 30mA

40106+BAT 86:
B+=5V
RL, Uo_pp(SQR), Uo(dc), Io
1) Obelastat, 5V, -4,8V, -
2) 2k2, 4,6V, -4,0V, 1,8mA
3) 1k, 4,0V, -3V, 3mA
4) 470R, 3,4V, -2,2V, 4,7mA
5) 33R, 1,6V, 0V, 0mA

40106+BAT 86+Buffer, spänning efter buffer (obs).
B+=5V
RL, Uo_pp(SQR), Uo(dc), Io
1) Obelastat, 4V, -3,8V, -
2) 2k2, 3,6V, -3,2V, 1,5mA
3) 1k, 3,6V, -3,0V, 3mA
4) 470R, 3,6V, -2,6V, 5,5mA
5) 33R, 3,4V, -0,5V, 15mA

Jag tror jag varit lite orättvis mot 40106, får faktiskt ut närmare 5mA med måttligt litet lastmotstånd, det gäller ju liksom att dom där knappa 5V:en skall kunna ge en hög ström också

Jag tycker således att min KVI duger utan buffersteg (få OP:ampar kräver mer än 5mA som strömförsörjning), dock vill jag lägga till mina BAT86 för de gjorde uppenbarligen skillnad, tack YD1150!

När det gäller mina senaste mätningar med komplementär BJT-buffer inkopplad (enligt senaste schemat) så får jag ett mycket intressant resultat, spänningen ut på emittrarna tycks nästan inte vika sig från 3,6V hur jag än lastar MEN DC-ut sjunker, skumt nog.

Sen är det intressant att notera att själva DC-inverteringen sjunker redan obelastat men framför allt att den sjunker med lasten trots konstant insignal :humm:

Man ser också att strömmen (om man jämför de två nedersta fallen) vid 1k är precis lika stor oavsett buffer eller inte.

Den enda gången jag ser nåt rippel är vid 33 Ohms last.

MVH/Roger
PS
EDIT: jag lägger till testfallet 40106+BAT86+Buffer enligt schema pga lämplighet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter noggrant övervägande har jag beslutat att min konstruktion skall se ut som följer.

Jag har alltså övergett det komplementära BJT-steget för ärligt talat så skall denna tingest mest leverera lågströmmig spänning för JFET/rör-biasering och/eller negativ OP:amp supply.

Med andra ord blir det lite kaka-på-kaka om man först parallellar fem inverterare för att sedan buffra dom, vilket inte verkar generera så bra resultat ändå.

Så Eagle-caddar jag nåt, får det bli bifogat.

MVH/Roger
PS
Om det sedan räcker med -7V så kan man köra HC14 istället (samtidigt som det faktiskt inte verkar hjälpa).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spänningsinverterare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror Ni, kan detta funka?

Problemet är alltså att likspänningen sjunker trots att inte buffer-spänningen ut från de komplementära BJT sjunker, tänker mig således att man tvingar utspänningen att vara stabil mha negativ återkoppling.

Systemet är nämligen sånt att vid hög felspänning så matas 40106 med en högre matningsspänning (dvs hög gain) men om felspänningen är liten så fås närmare -3V ut.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar