Gitarrförstärkare MkIII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är den färdigplanerade layouten.

Jag har lagt till "värden" på alla kontakter och reglage, vilket är bra att ha koll på.

Nästa steg, mm-papper.

Nästa gång jag stör Er har jag sågat till panelen samt monterat kontakter och reglage.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är KSB (spisblinkare), KVR (spänningsregulator) och KJA (JFET-förstärkare) färdiga.

Nu saknas i princip bara KVD (spänningsdublare och laddningskrets).

Jag är inte helt säker om jag orkar men förmodligen lindar jag om trafon på en järnpulvertoroid istället för denna 3F3 Ferrit, jag lär då i alla fall komma ner längre i frekvens pga det större B.

Jag kommer nu inte ihåg vid vilken frekvens som trafon mättas (vid full utstyrning) men vill minnas nåt om 300Hz, detta alltså för ferriten samtidigt som järnpulver tål typ tre gånger mer B vilket innebär 100Hz istället.

Nästa steg, KVD-bygge :)

MVH/Roger
PS
KPD (diodsummator) har kunnat elimineras pga att KVD is ig innehåller en diodsummator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu även byggt KVD (spänningsdubblare och laddningskrets) samt testat den.

Den verkar fungera, regulatorn och strömgeneratortrissan tycks klarar sig utan kylfläns men jag har nyligen köpt några små käcka saker som man bara kan knuffa på TO220 så jag kommer nog nyttja ett par sådana (sitter ombord just nu).

KVR (spänningsregulator för godtyckliga spänningar och strömmar) med dess trissa behöver dock kylas, detta kommer göras mot AL-panelen.

Kvar att göra elektriskt hos KGA är annars bara en ny transformator, visste inte vad jag höll på med när jag lindade på ferrit-material (3F3) samtidigt som nån i forumet kritiserade detta och antydde att någon typ av järnpulver är bättre OCH det är det, B skiljer nästan en faktor 3 dvs jag kan genast få 3ggr bättre mättnadsgräns frekvensmässigt neråt än vad jag nu har med 3F3, så jag har bestämt mig för att linda en ny trafo, kul i sammanhanget är att LaRdA har gjort ett par (smala, obs) nålar till mig så det blir enkelt att linda denna nya toroid-trafo.

MVH/Roger
PS
Lytarna är mer feta än vad som behövs, speciellt för att jag bara kommer ladda med absolut max 300mA (50mA just nu) och iom att AC-vårtan aldrig driver förstärkaren ensam utan bara via batteriet så behövs egentligen inte så mycket C för det gör då inget om laddningsströmmen pulserar lite ("glättas" ju av batteriet), valet av C kommer sedan mest av att jag bestämt mig för att bara "lagerföra" en enda typ av fet radiell konding dvs 3m3/35V, den får kallas "feta rad-kondingen" för nåt annat värde eller spänning kommer jag aldrig införskaffa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat de båda panelerna.

De ser ut som bifogat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag mha mm-papper placerat ut alla mekaniska komponenter för att se om dom får plats.

Dom får plats även om det är precis i vissa fall.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Jag skulle dragit ner persiennerna :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr har tipsat mig om en brist i mina ritningar så jag har korrigerat dom, blå siffra (6) är ändringen.

Utan denna ändring kommer handtaget så nära vippbrytaren (ON/OFF) att texten inte får plats.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt äntligen börjat ta tag i det här låd-projektet samtidigt som jag tar tag i ett annat låd-projekt.

Alla fyra front och bakplåtarna är körnade och testade med ritsare så att jag vet om jag körnat eller inte.

Jag kommer nu ta tag i en plåt åt gången så att det blir säkert vad gäller vilka borrdimensioner som gäller, borrdimensionerna står ju på millimeterpappret jag använt som körnar-mall.

3mm tycks vara den klenaste dimensionen som jag har med i ritningarna, alla hål förborras alltså med 3mm, därefter gäller det lite att hålla tungan rätt i mun så att man inte väljer fel borrdimension, eller ännu värre, borrar på fel ställe :)

MVH/Roger
PS
Jag är lite på g med bobiner av FR2, provade ju att bygga bobin av papp men det blev ju skrattretande dåligt. CPMS verkar vilja hjälpa mig kapa upp FR2 rakt och fint, ritning är skickad till honom och han ska nu bara förstå den vilket inte är helt säkert för det är amatören jag som ritat den :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Panelerna till min gitarrförstärkare är nu borrade.

Fronten gick ganska bra att borra förutom att jag blev att nyttja 10mm borr som försänkare, gör inte det utan använd riktig försänkare för vinkeln blir fel.

Bakstycket gick något sämre att borra för borret gled iväg när det gällde ett hål så att hålet hamnade mer än hålets diameter off, fattade inte riktigt vad som hände även om jag ser lite dåligt på äldre dar samtidigt som det är ganska lätt att känna om man är i eller utanför det körnade hålet (körnaren är inställd på maximal kraft dvs jag kan inte få djupare körning).

Med ett nytt brutalt hål vid sidan om och lite filande så fick jag dock ganska schysst fason på grejerna (felet kommer täckas av ett 9V-clips så det gör inget).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar några bilder på hur jag lyckats disponera plåtarnas utrymme.

Fronten blev lite av en katastrof för reglagen sitter alldeles för tätt, det är nätt och jämt dom får plats bredvid varandra.

Bakstycket blev ganska bra förutom längst till höger där jag inte riktigt vet hur jag tänkte ty disponeringen är urusel.

Alla reglage som det är trångt emellan kommer jag i nästa version (om det nånsin blir nån sådan) utöka from runt 15cc till i alla fall 25cc.

Eftersom jag ju bara är en prototypbyggare så funkar det här dock alldeles utmärkt!

MVH/Roger
PS
I morgon skall jag testbestycka KAP-plåtarna och efter det kommer jag prova gnuggis ovanför dom flesta reglagen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet inte riktigt varför jag gör det här men jag vill få med hur borrmallen ska se ut för att allt ska få plats och detta för att ifall att någon vill bygga grejerna så ska det stämma.

Rattarna måste dock vara av typen max 14mm för att det ska funka (16mm funkar teoretiskt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gnuggat mina paneler till KGA (och KAP).

De blev ganska bra faktiskt men verkligen inte proffsiga för det är lite snett här och där.

Men överlag är jag faktiskt ganska nöjd trots att jag gjorde tabben att försöka smeta ut överskottsnagellack en andra gång strax efter första strykningen och det visade sig att gnuggisarna då löstes upp av Isadora-lacket.

Så man har bara en strykning på sig och då får man stryka av penseln ordentligt i flaskhalsen sen har jag märkt att tre strykningar innan ny nagellack är optimalt.

Som nån sa, övning ger färdighet.

Problemet är bara att jag behöver öva på precis ALLT :D

MVH/Roger
PS
Nagellack använder jag alltså för att skydda gnuggisarna mot repor av typ naglar eller annat, tycker det är viktigt att även om man gnuggat snett eller på annat sätt fel så vill man behålla det som det såg ut, för man var nöjd med det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Panelerna är nu färdigpreparerade.

Jag lödde till slut dit lite stiftlister för när jag byggde KTT insåg jag att det är bra om triss-benen samlas ihop i en stiftlist på tre ben för det gör att triss-benen inte lika lätt kan korsas eller flyttas ty alla tre benen stretar emot.

Vet inte om Ni fattar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite fler bilder :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Panelerna är nu monterade i lådan.

Alla reglage sitter där för att kunna kopplas in.

Kommer dock nog ta det lugnt med resten av projektet för jag avvaktar uppkapande av bobinmaterial (FR2) för att kunna linda utgångstransformatorn som kommer drivas av ett par MOS i push-pull.

Jag vill ha all interiör klar innan jag går vidare med att montera kort och kabel.

MVH/Roger
PS
Högtalarelementet är förresten inte monterat än, kommer montera den underifrån och limma gallret ovanifrån med silikon, detta görs nog i morgon så att lådan externt sett är redo för att användas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat ta tag i det här projektet.

Legat och väntat på uppmärksamhet länge nog.

Jag har börjat testa laddningsmodulen (KVD) och såg att det satt en vanlig 1N4004 där strömmen kan bli över 3A så den kommer jag ta bort och tom bygla för den behövs inte.

Sen mäter jag aningen för låg laddningsström dvs 35mA när acket egentligen behöver runt 100mA men jag har bestämt mig för att bara dubbla laddningsströmmen genom att parallella sittande strömbegränsande motstånd på 10Ohm med 10Ohm.

Efter denna modul kommer KSB (spisblinkare) som skall indikera laddning/batteri genom att blinka för batteri.

Slutligen har jag en (högspänd) regulatormodul (KVR) som kommer försörja förstärkarkortet (KJA) med en reglerbar matningsspänning styrd av en extern potentiometer kallad "Dist".

I morgon avser jag fixa till KVD och testa om, sen hänger jag på KSB och leker lite :)

MVH/Roger
Skriv svar