Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina lådprojekt börjar ta form!

Nu saknas bara:
1) Mikrofonförstärkare nr 2, KMA_D som är en diskret variant av den KMA jag precis fått byggt
2) KTT, dvs hjärnan i KTT-projektet (transistortestare modell I/V-diagram)
3) Auto-Sweep tilläggsmodul för min funktionsgenerator (KFG), kallar den för KFD och jag måste nog vira den.

Tror att nästa steg blir KTT för det "ser" bäst ut men jag vill nog sova på saken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina lådprojekt ser nu skenbart färdigbestyckade ut.

KAP skall dock få stereo mikrofonförstärkare där den ena är OP-bestyckad (KMA) och den andra är diskret (KMA_D).

KAP skall också få en tillägsmodul (KFD) vad beträffar KFG (funktionsgenerator) som ger Auto-Sweep av frekvenserna (viras troligtvis).

KTT är inte klar även om den ser klar ut, jag har nämligen 30 olika TP jag måste koppla in mig på och just nu ser jag inte ett skit på kortet vad som är vad, avancerad utredning av detta knöfulla kort krävs (och kommer ske fast inte så snart ty jobbigt).

Tre kort kvar alltså:
1) KTT, färdigbyggt men behöver dokumenteras map komponentplacering så att man kan mäta på det
2) KMA_D, diskret variant av en mikrofonförstärkare, KMA kommer ställas till den förstärkning KMA_D har för balans (lättare att ställa en OP-bestyckad och återkopplad förstärkares förstärkning än en omotkopplad diskret variant).
3) KFD, tilläggsmodul som troligtvis kommer att viras för det mesta är "digitalt" och jag har glömt bort Eagle :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu efter stor möda (tog ungefär en halvtimma att såga igenom Aluminium-plåten på 2mm) lyckats få till en skjutbar panel som tycks duga.

Sen har alla lådor fått apparatfötter, i det här läget mest för att kunna lackas utan att tidningen fastnar.

Jag har också slipat lådorna ett varv med P40+P120, dom är ganska lena.

Sen har jag torkat dom med våt disktrasa för att få resning men jag tycker inte jag fått det riktigt så jag avvaktar första lackningen sen slipar jag ett varv efter det med P120-papper.

Lådorna är nu mer eller mindre garanterat fria från damm.

Jag vet inte alls hur jag kommer göra med panelerna, visst de verkar jobbiga att såga till men det är inte omöjligt.

Det som känns omöjligt är märkningen av panelerna för jag vill att vartenda reglage skall vara tydligt (och snyggt) märkta men jag har ingen riktig lust att amatörmässigt klippa ut ord ur självhäftande OH-film för att tejpa på, jag tycker inte det har blivit så bra tidigare.

Så jag funderar på nån annan approach, kanske man kan göra en hel folie-film och klistra på?

Problemet med det är att jag bara har MS Paint och den har noll koll på faktiska dimensioner, det går att få hyfsad koll genom att testprinta och kolla skalningen gentemot skärmen men att sitta med linjal mot skärmen tilltalar inte :)

Jag är dock väldigt skeptisk till att installera nya program på min superstabila dator så jag vill inte det men det lockar att installera IncScape som jag tror är ett gratisprogram och vad jag hört så fungerar det bra.

Jag vet inte hur jag vill göra här, en borrmall kan jag lätt fixa mha MS Paint men placering av textsnuttar (och kanske tom log-skalor), det vete tusan hur jag skall få till.

Jag är dock tämligen säker på att portionera ut enskilda lösa textsnuttar som man klippt ut ur OH, det vill jag inte för det blir helt enkelt för fult, lite proffsighet vill jag ha men jag undrar vart gränsen går för Good Enough i det här fallet.

En sak är säker, jag gillar hantverk och att skapa så mycket som möjligt själv.

MVH/Roger
PS
Får man fram vettiga ritningar så kan man lägga ut det men då faller min filosofi att jag vill göra så mycket som möjligt själv, dessutom blir det dyrare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mm-papper caddat alla tre lådors frontpaneler.

Det är dock inte riktigt klart för jag behöver involvera hur mycket alla reglage bygger, men positionerna och hålstorlekarna är nu preliminärt bestämda.

Jag planerar nyttja passare för att "isolera" alla reglage, passare är lite tufft krav dock för t.ex en 1P vipp-brytare är en aning hög men bygger inte speciellt mycket sidledes.

Efter passare-måttning blir nästa steg att cadda alla tre bakstycken.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att inte lägga ut detta utan försöka få fason på grejerna helt själv, jag är ganska säker på att det inte kommer att bli bra men det skiter jag i :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag precis spacklat alla tre lådorna men nu med inomhusspackel dvs jag kommer inte kunna klarlacka/fernissa dessa lådor utan det kommer att få en färg, illrött är det tänkt.

Men först skall de grundmålas tyckte Caparol i Amhult så jag får väl göra som experterna säger :)

I vilket fall blev jag att tycka att spacklande med spackel på tub var roligare än att spackla med Kemiskt Trä som är kladdigt tvåkomponents och dessutom härdar på bara två minuter.

Nu kunde jag ta god tid på mig för inomhusspacklet behöver en hel timme på sig att stelna (till slipbar, 24h för övermålningsbar).

MEN jag måste nu måla med nån färg, det går alltså inte att klarlacka längre.

Fast jag gråter inte över det, tvärtom skall det bli roligt att sätta färg på tillvaron för en stund.

MVH/Roger
PS
Inomhusspacklet är köpt på Clas och jag gillar det (heter Wood Filler Clas Ohlson: 40-9014).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag provade nu att sticksåga (med min elektriska Verto sticksåg) upp längden på samtliga fem övriga paneler i mitt 0,5X0,5m stora 2mm Aluminium-plåt jag köpt av ELFA för typ ett år sedan.

Hade ju det tufft med att manuellt såga upp en enda panel, tog nog en halvtimme ärligt talat.

Så nu tänkte jag prova min Verto och det gjorde jag :)

Problemet var bara att jag tyckte det var så käckt att se till så att ALLA panelerna fick rätt längd (324mm) på en och samma gång så jag satsade på att kapa ner min plåt till 324mm.

Såhär efteråt hade en bättre approach varit att försökt såga upp en till panel bara för jag har material för en extra i plåten MEN jag valde alltså att försöka ländkapa alla övriga fem paneler på en och samma gång.

Och hur bra gick det tror Ni?

Fullständigt fiasko :D

Jag lyckades inte ens såga rakt och vad värre är så blev panelerna för korta så jag kan inte ens fila ner dom.

Jag misstänkte iofs innan att Verto inte skulle innebära nån precision, det var därför jag nyligen köpte min universlsåg på Biltema, ett litet aber med detta köp är att jag inte lyckas få bladet att riktigt sitta fast i sågen så när man sågar seriöst så trillar liksom bladet ur fästet, ganska B men jag gillar universalsågen ändå fast lite besviken är man samtidigt som detta lite fick mig att prova elektrisk sticksåg.

Jag tror att jag härmed deklarerar att jag aldrig mer skall försöka såga ur nåt rektangulärt, det kostar inte så mycket att lägga ut sånt och även om man kanske också borrar som en klåpare så har man åtminstone förutsättningen för att det skall kunna bli bra dvs en sant REKTANGULÄR panel.

MVH//Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Två av mina lådprojekt behöver isolerade TP-hylsor för att cc-avståndet mellan testpunkterna (TP) är så litet att om TP-hylsorna får fritt spelrum så kan dom vrida sig och kortsluta till intilliggande TP.

Så jag har nu kapat till 60st 1cm-bitar av 4mm krympslang sen har jag testkrympt en 1cm-bit på en TP-hylsa samt lött dit en 25cm 0,6mm kopplingstråd av brun modell, jag avser bara köra 25cm-tåtar även om det är lite långt men jag resonerar som så att det är bättre det är för långt än för kort.

Jag har brist på kopplingstråd (och tenn, faktiskt) så nån gång i veckan skall jag gå upp till Tema och köpa mer, tänkte köpa 100m när jag ändå håller på för jag gillar att ha enkeltrådig kopplingstråd lättillgängligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu klippt upp alla 25cm-bitar jag kunde få ut ur min sista mängd enkeltrådigt brun 0,6mm kopplingstråd.

Det blev tyvärr bara 18st när jag ju behöver typ 60st.

Men en bit på väg är jag och jag planerar att i veckan köpa mer brun kopplingstråd som jag köpte av Tema för typ 20 år sedan.

Dessa trådstumpar skall sedan hjälpa mig koppla in både KTT och KFG.

KTT är ojämt tajt vad gäller TP, KFG är bättre men ändå är TP för nära varandra (100mil).

Annars har jag igår spacklat och slipat upp alla mina tre lådprojekt, detta känns bra.

På tisdag skall jag köpa grundfärg för Caparol rekommenderar det.

Sen ska jag grundmåla alla lådor innan jag smäller på med mitt val av röd färg.

Skall bli kul för som vuxen har jag aldrig målat nåt med färg i hela mitt liv :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kapat till två paneler av wellpapp, dessa wellpapps-bitar skall skydda sprayfärgen från att tränga in i lådorna.

Lite onödigt kan tyckas men jag vill inte ha fläckvis rödfärg inuti lådorna.

Jag skall alltså ge mig på att sprejmåla mina lådor illröda, detta efter att fått bekräftat genom experiment (slevlåda) att penselmålning mha vattenbaserad lackfärg suger (fast förmodligen är det jag som suger :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är mina lådprojekt panel-mässigt preliminärt färdigplanerade.

Jag är nu bara mest lite konfunderad hur jag skall göra med alla "Anti-vrid"-pinnar hos potentiometrar och vridomkopplare (egentligen har vipp-omkopplare också det men dom kan man lätt "välja" bort)

Så skall jag såga av dom eller skall jag cadda in dom?

Att cadda in dom är faktiskt inte så svårt, det är bara att ange ett cc-avstånd ihop med hur grov tappen är.

Behövs faktiskt inte ens symmetrilinjer för det.

Jag gör förmodligen som så, lite mera jobb kvar alltså :(

MVH/Roger
PS
Fast grovplanerat känns det färdigt, bifogar alla tre panelritningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karl xi
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 juli 2018, 14:25:26

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av karl xi »

Maskindelen.se kan man alltid använda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej karl xi!

Tack för det trevliga tipset, skall kolla upp dom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick precis ett tips av en vän: smf-skylt.se

Dom kan visst skapa paneler med text.

Frågan är bara om dom kan ta paint-filer.

Jag har inte gett upp min kära Kines men jag fick nåt kufiskt meddelande för typ tre veckor sedan att han var "out of company these days" vilket jag tolkar som att han är på semester samtidigt som jag trott att kines-stackare typ aldrig har semester utan lever på en skål med ris varje dag och jobbar jämt (jag vet till exempel att han tom jobbar lördagar).

MVH/Roger
PS
Jag har beslutat måla projektlådorna med International Toplac och kulören Fire Red, här finns den: https://international-yachtpaint.com/sv ... arg/toplac , denna färg är alltså oljebaserad till skillnad från den vattenbaserade skiten jag nyligen provat.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Måste få lov att inflika för de som tror kines-stackare typ aldrig har semester
Läs FactFulnes av Hans Rosling och kom inte sen och säg att ni inte visste nått!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Jag gjorde ett försök att rita en av dina paneler i Front Panel Designer för att se om programmet är något att ha och vad lite snyggare paneler faktiskt kostar. Tyvärr får jag inte måtten att stämma alls, är 9 mm tänkt att vara 4 mm egentligen? Proportionerna i paint-ritningen avviker en del från de utsatta måtten.
Paintritning1.PNG
fpd1.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar