Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit en bit vidare.

Jämförde med min KGA (Guitar Amplifier) och kopierade placeringen av de dyra men coola fällbara Schroff-fötterna.

Jag bestämde mig för att rita om borrmallen lite till för jag kom på att jag ev vill köra försänkt M-gängad skruv plus islagsmutter istället för ren träskruv.

Detta är egentligen överkurs mest för att man kanske öppnar locket max fem gånger under konstruktionens livslängd så träskruvarna hinner inte börja slira MEN det känns ändå mer gediget att nyttja islagsmutter dock ville jag då ha så att botten alltid sitter fast i sidostyckena så att lådan inte ramlar ihop fullständigt när man skruvar av locket, så jag införde dubbla hål underifrån, en som är permanent och en som man kan nyttja för islagsmutter om man vill.

Just nu har jag skruvat dit sidostyckena i dom permanenta hålen, återstår att bestämma sig för hur jag skall göra med de andra hålen, känner mest för vanlig träskruv även om det blir lite B :)

Lådan kommer annars få hela fyra stycken stålhandtag från Mentor ty jag envisas med att vilja ha 9V batteridriftsmöjlighet på mina grejer och batterierna kommer att monteras utanpå bakre panel dvs det krävs mins 17mm distans för att man skall kunna ställa ner lådan med arslet neråt utan att lådan inte vilar på batterierna (och C7-intaget btw).

Så jag har bestämt mig för fyra stycken handtag per låda, jag vill också gärna ha fällbara apparatfötter för man har faktiskt svårt att se reglagen annars samtidigt som det ser coolt ut :)

Vi får se lite grand hur jag gör för dessa mekaniska attiraljer är ganska dyra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat på locket också.

Man ser på ena bilden att det tycks finnas plats för en 2mm-panel (jag har mätt mha en bit 2mm-plåt och detta stämmer).

Ett tag blev jag att fundera varför jag nyttjar skjutbar 2mm Alluminium-panel överhuvudtaget men kom på dessa argument:
1) Trissor mm kan fästas på panelen varvid den agerar kylfläns
2) När paneltjockleken bara är 2mm så blir det lättare att borra
3) Alla kontakter och reglage klarar 2mm panel-tjocklek
4) Att köra 4mm plyfa-panel gör ärligt talat lådan rätt ful och menlös pga för mycket plyfa, helt enkelt

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Planen vid montaget av själva lådan är nu:

[Det skall vara valfritt om man vill nyttja enbart försänkt träskruv eller försänkt genomgående M5 med dito islagsmutter]

1) Borra innersta i botten
2) Borra yttersta i toppen
3) Skruva ihop mha försänkt träskruv (torx)
4) Lossa en topp-skruv åt gången
5) Borra rätt igenom
6) Knacka fast en islagsmutter på undersidan

Det käcka jag har kommit på är att man kan välja om man vill köra enkel försänkt träskruv och skruva ihop lådan ELLER om man vill satsa på M-gängat med islagsmutter och man gör det på ovanstående sätt vilket möjliggörs av det faktum att skruvarna som går underifrån INTE krockar ens teoretiskt med skruvarna från ovansidan, på det sättet kan man liksom skruva loss en av de fyra skruvarna i locket (där de resterande tre fixerar allt) och bara borra 6mm tvärs igenom ovanifrån för att sedan avsluta med islagsmutter och i detta fallet 100mm lång försänkt M5 (vilket är maxlängd för den typen av skruv).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag tänkt nyttja min låda.

Bilden gäller speciellt två projekt:
1) KTT (Transistor Tester)
2) KAP (Analog Processor, aka KPS)

Men den gäller också
3) KGA (Guitar Amplifier)

Fast här är korten av lite olika storlek.

Dessa tre projekt med dito lådor är vad jag nu kommer sikta på, jag har räknat ut att jag då kommer få skarp nytta av 12st av dom 17st PCB jag nyligen fått producerat i Kina.

I morgon har jag bestämt mig för att köpa en del halvdyra mekaniska komponenter från ELFA såsom fällbara apparatfötter fån Schroff och stålhandtag från Mentor, kalaset kommer att gå på runt 2000 men det skiter jag i för jag unnar mig aldrig nånting här i världen, inte ens god mat, fina kläder eller onödiga utlandsresor så här ska det satsas på vad jag brinner för dvs komponenter, material och verktyg :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom det här är min "allmänna" tråd om de projekt som kommer hamna under samma tak så lägger jag till detta lilla extra-projekt (KPD) här.

KPD ingår i alla de projekt som kommer huseras av mina inbyggnadslådor, gruppmässigt är de tre stycken dvs KAP/KTT/KGA och totalt sett innebär dessa tre lådor att 11 av mina 17 Kina-kort kommer att användas.

KPD (Knoppson Power Device) detekterar vilken källa som levererar ström och jag envisas med att möjliggöra så att man även kan köra grejerna på 9V-batteri vilket egentligen gränsar till löjligt för vem har nytta av ett variabelt labbagg som typ inte klarar mer än 7V :D

MEN detta är i fält.

MVH/Roger
PS
KPD kommer byggas på veroboard modell öar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt två lådor till.

Totalt har jag alltså:
1) KAP, Knoppson Analog Processor
2) KTT, Knoppson Transistor Tester
3) KGA, Knoppson Guitar Amplifier.

Dessa tre projekt nyttjar 11 av mina 17 i Kina producerade kort och byggena avser egentligen bara att verifiera funktion, projekten skulle bli för bökiga att hålla ihop på labbänken annars ty varje "låda" innehåller typiskt 5st kort.

KTT och KGA är spikade layout-mässigt, KAP är inte helt klar men det lutar åt stereo mikrofonförstärkare (KMA).

Nästa steg blir att såga till 2mm Aluminium-paneler, innan dess tror jag dock jag tar fram mekaniska ritningar över alla reglage och kontakter på mm-papper, måste dock som sagt bestämma mig angående KAP.

Fast lådorna är inte klara än, på nåt sätt skall jag såhär i vintertid med temperaturer neråt 10 minusgrader lyckas slipa till mina bitvis spacklade plyfa-lådor utan att dammet yr för mycket inomhus.

Det finns ett utsug på min fina CoTech oscillerande slipmaskin men jag har ingen slang som jag kan koppla till dammsugaren, man skulle eventuellt kunna jaffa-tejpa dammsugarens munstycke till slipmaskinen men jag är skeptisk så jag siktar på att ställa mig på balkongen och slipa, TROTS 10 minusgrader :D

Efter slipningen kommer jag lacka lådorna med min fina båtfernissa (International Original) och jag kommer nog göra det i minst tre lager där jag dock bara slipar lite mellan dom två första.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu håller jag på och fysiskt ta fram (utan att egentligen löda, preliminärt) precis alla kort/PCB som mina tre lådprojekt behöver.

Det kommer en bättre bild på det nån annan dag.

Nu ska jag mest få grepp om vilka kort jag behöver, hur dom passar att monteras och vilka konkreta I/O jag har.

Jag har bestämt mig för tre stycken luftbyggda KPD dvs ett par sockerbitar med diodsummering av två positiva och (ibland) två negativa spänningar, en speciell utsignal från KPD kommer bli ett 10k-motstånd för "KSB Strobe" dvs den gör så att min spisblinkare (KSB) slutar blinka och bara lyser vilket är moden för att nät/laddning finns medans när batteri istället finns/används så skall den blinka energieffektivt dvs minst 1/10 av normal LED-förbrukning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla kretskort för de olika lådorna är nu utlagda.

Flertalet kort är som synes ännu ej byggda, kommer dock börja med luftbygget KPD dvs de vita sockerbitarna som alltså diodsummerar inkommande matningar som alltid är AC respektive batteri, viss tvekan gäller för KGA ty jag skall kanske alltid låta batteri driva oavsett om det finns allena eller laddas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår gjorde jag en härlig upptäckt.

Jag trodde mig behöva köpa 6st rätt dyra bultelyter men sen ville jag minnas att jag ju tom har några bultelyter sen lång tid tillbaks, hade ingen riktig koll på vad men jag plockade ner Samla-lådan och ta mig tusan om jag inte hade hela 5st 4m7/40V bultelyter.

Först blev jag besviken över att jag bara hade 5st men sen slog det mig att jag ju faktiskt inte behöver så feta lytar vad beträffar min gitarrförstärkare (KGA) ty den kommer aldrig gå på nätet utan bara via batteri, varianterna är alltså "enbart batteri" respektive "batteri under uppladdning" dvs nätet supplyar aldrig så mycket ström, jag behöver mest kondingarna för att kunna ladda (fast ärligt talat borde inte kondingarna behövas alls fast då kanske det brummar för mycket i högtalaren om man samtidigt vill lira gitarr?).

Extra roligt med dessa gula bultelyter är att dom är av märket Rifa dvs Made in Sweden, det ni ;)

MVH/Roger
PS
Jag tror jag "ävt" dom av min far som jobbade på ASEA en gång i tiden, datumstämpeln på 74 säger sedan allt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ser bestyckningarna av lådorna ut enligt bifogat (jag har tagit med ovanstående bild för skoj skull).

Allt är verifierat fungerandes MEN dom flesta kort har jag behövt ingripa i, de som funkat klanderfritt hitintills är:
1) KSB, spisblinkare
2) KVR, (högspännings)regulator
3) KVD, spänningsdubblare
4) KTD, fast dubbel regulator

de som funkat mindre bra är
5) KJA, JFET-förstärkare (power-matningen kunde inte nyttjas alls, den svängde med VLF)
6) KSU, variabelt dubbelt nätagg (missat LED-motstånd och behövde base-stopper för stabilitet)
7) KTI, transistortestar-interface (missade göra invoke i Eagle, all matning fick dras för hand)
8. KFG, funktionsgenerator (nära perfekt, enbart en ledningsbana feldragen)
9) KTS, transistortestarsupply (jätteproblem med främst oscillationer men också annan felkonstruktion)
10) KTA, Klass B effekt-OP (för klena matningsledare, förstärkte och signal ser okej ut)

Nästan 50-50 alltså men de första fyra är mycket enkla kort...

Kvar har jag nu
11) KMA, mikrofonförstärkare
12) KMA_D, diskret mikrofonförstärkare
13) KTT, själva transistortestaren
14) KFD, tillägsmodul till KFG dvs ett kort jag inte har men som jag troligtvis kommer att vira i det här läget

Jag har bestämt mig för att köra stereo när det gäller mikrofonförstärkare och min KAP (Analog Processor), för det första är detta roligt för mikrofonerna kommer att förstärkas på totalt helt olika sätt dvs i ena fallet mha en OP (OP27) och i andra fallet mha två kaskadkopplade BF245A, för det andra kan man göra stereoinspelningar vilket ju kan vara trevligt även om man inte behöver det om man skall mäta på högtalare.

Det kommer finnas en nivåskillnad om man nyttjar likadan mikrofon till tom båda förstärkarna men den nivåskillnaden har jag tänkt trimma mha återkopplingsmotståndet i OP-varianten (KMA), vilket ju blir enklast.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Såhär har jag tänkt nyttja min låda.

Bilden gäller speciellt två projekt:
1) KTT (Transistor Tester)
2) KAP (Analog Processor, aka KPS)

Men den gäller också
3) KGA (Guitar Amplifier)

Fast här är korten av lite olika storlek.

Dessa tre projekt med dito lådor är vad jag nu kommer sikta på, jag har räknat ut att jag då kommer få skarp nytta av 12st av dom 17st PCB jag nyligen fått producerat i Kina.

I morgon har jag bestämt mig för att köpa en del halvdyra mekaniska komponenter från ELFA såsom fällbara apparatfötter fån Schroff och stålhandtag från Mentor, kalaset kommer att gå på runt 2000 men det skiter jag i för jag unnar mig aldrig nånting här i världen, inte ens god mat, fina kläder eller onödiga utlandsresor så här ska det satsas på vad jag brinner för dvs komponenter, material och verktyg :)

MVH/Roger
Trevligt att se dina projekt växa fram! Tycker du gör helt rätt i att du unnar dig elektronik/elektromekanik! Gillar den inställningen som själv är en sann elektroniker!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, mycket roligt att höra!

MVH/Roger
PS
Tre eller eventuellt 4 (där det sista nog kommer att viras) kort kvar att bygga, sedan kommer jag satsa på att få klart själva lådorna vilket kommer börja med att jag sågar upp 6 paneler av 2mm Aluminium, jag har köpt en bit Aluminium av ELFA av alla ställen för nåt år sedan, den är på 2X500X500mm och jag skall ha 70X324 och 70*6=420 dvs jag klarar det precis. Frågan är dock hur jag skall såga ur dom dvs skall jag såga med handsåg (universalsåg från Biltema) eller min elektriska Verto, problemet med den elektriska tycker jag är slutet av sågningen för då ser man inget längre :humm:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

Jag har byggt en hel del i aluminiumlådor och ibland använt stöd/fästen i aluminium för pottar och omkopplare inne i lådan som jag har kapat till i rätt storlek med en vanlig bågfil. Det fungerar utmärkt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Du tror alltså på universalsågen?

Bågfil är nämligen uteslutet pga den längd som måste sågas.

Jag tror annars som du dvs att manuell sågning kan funka utmärkt!

MVH/Roger
PS
Universalsågen är lite som en bågfil fast utan bågen och högre blad.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

Ja, universal sågen borde gå bra!
Skriv svar