Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag målat mina tre test-träbitar som utgjordes av två grundmålade med vit vattenbaserad grundfärg, en var trävit.

Jag kallade dom (från vänster till höger) Rv, Pv och P som står för Roller-vit, Pensel-vit och Pensel (trävit).

Rv blev riktigt bra faktiskt trots att detta var mitt livs första gång jag rollade, men jag hade nog ojämt med färg för grundfärgen syns vågmässigt igenom, rengöringen av rollern var sedan mycket enklare än jag trodde ty den blev nästan vit bara av att sköljas under rinnande varmt vatten.

Pv blev mycket dålig och bekräftar bara hur dåligt det går att penselmåla vit grundfärg med stark (vattenbaserad) kulör.

P blev dock mycket bra, ganska bra täckning och få störande penselränder redan i första försöket/lagret, det här pekar på att nyttjandet av grundfärg är direkt felaktigt, eventuellt skulle dock pigmenterad grundfärg funka men inte vit om stark (vattenbaserad) kulör önskas användas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Jag har förresten köpt en rulle brun kopplingstråd (0,5mm, ) på ELFA, tråden ser mycket fin ut men rullen var ett skämt ty den hade inga gavlar så jag blev tvungen att limma på gavlar av papp...

Nåväl, jag behöver typ 60st kopplingstrådar om en längd på 25cm och jag hade planerat nyttja enbart brun.

Fast är det så smart?

Kablarna skall alltså gå mellan 5cm och 25cm från flertalet kort till panel, det är dessutom tajt med plats på korten och är då alla bruna...

Spontant känns detta lite jobbigt att hålla reda på.

Så jag funderar på att skaffa RGB-kablar som ger mig fyra färger med 15 kablar om varje.

Fast från ELFA tänker jag inte köpa dom, denna speciella gången.

MVH/Roger
PS
15*0,25m~4m vilket inte är speciellt mycket men jag har bara typ 5m-längder modell Velleman med kopplingstråd som därför skulle ta i det närmaste helt slut om jag körde på med egna RGB.
Men dom här mångfärgade kablarna har ju många olika färger. lättare att hålla reda på?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka mångfärgade kablar? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av LeCanard »

Som alternativ till roller och pensel, prova att stryka med svampdelen av en scotch-brite. Dock rekomenderas en plast/vinyl/latex-handske.

LeCanard
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man kalla en gul-grön svamp från ICA för scotch-brite?

I så fall har jag redan sådana och kan gladeligen köra igång :)

Tycker tanken är mycket tilltalande, kanske mest för att penselränder elimineras men också för att man slipper roller-slafsande och dito rengöring.

Jag tycker vi utvecklas vad gäller målningsteknik :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Pv blev mycket dålig och bekräftar bara hur dåligt det går att penselmåla vit grundfärg med stark (vattenbaserad) kulör.
Jag tror du har fel pensel och för tunt med färg. Prova med en pensel med syntetborst, brukar ge mycket mindre ränder. Slipa det vita med 180 och ta på lagom med färg så det täcker :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset men jag tror att jag nu bevisat att vit (vattenbaserad) grundfärg suger om man vill nyttja starka kulörer.

Jag står nu med tre överväganden:
1) Jag målar ett par lager vit lackfärg (med pensel), vill dock inte ha svart/vit låda
2) Jag spraymålar rött, innebär dock en bökig process map frakta ut/frakta in
3) Jag slipar ner all grundfärg och penselmålar rött med den färg jag har

Jag tror jag kör 3) för det är tydligt att målning på trävit yta funkar bra, tom hur omrölrningspinnen ser ut idag indikerar att trävitt är bra att måla på.

Omrörningspinnen är helt sagolikt fin så det är inget fel på färgen.

MVH/Roger
PS
Jag har fått en offert från SMF som mha mina Paint-filer kan ta fram 6st paneler för c.a 4500:-, CAD-underlag sänker priset med endast 400:-. Jag är inte riktigt säker på dessa priser så jag kommer ringa på måndag och fråga. 5000:- är allt jag lyckats spara ihop så det blir till att gå "All-In" i detta fallet :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Vilka mångfärgade kablar? :humm:

MVH/Roger
Det var den här typen av flatkabel jag menade i olika färger!

https://www.elfa.se/sv/kablar-och-ledni ... _PL_091302
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev: PS
Jag har fått en offert från SMF som mha mina Paint-filer kan ta fram 6st paneler för c.a 4500:-, CAD-underlag sänker priset med endast 400:-. Jag är inte riktigt säker på dessa priser så jag kommer ringa på måndag och fråga. 5000:- är allt jag lyckats spara ihop så det blir till att gå "All-In" i detta fallet :D
Ta inte illa upp men jag förstår inte riktigt.
Ena sekunden är "good enough" det som gäller och andra sekunden är du villig att lägga 5 papp på frontpaneler ?

Du kan väl bearbeta dom själv (eller be någon fräsa ut dom) och köpa gnuggbokstäver.
Sedan köper du Envirotex lack och lägger på de färdiga panelerna.

Betydligt billigare och proffsigt resultat.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av LeCanard »

rogerk8 skrev:Kan man kalla en gul-grön svamp från ICA för scotch-brite?

I så fall har jag redan sådana och kan gladeligen köra igång :)

Tycker tanken är mycket tilltalande, kanske mest för att penselränder elimineras men också för att man slipper roller-slafsande och dito rengöring.

Jag tycker vi utvecklas vad gäller målningsteknik :)

MVH/Roger
Ica's gulgröna fungerar utomförträffligt även den.

/LC
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:
rogerk8 skrev:Vilka mångfärgade kablar? :humm:

MVH/Roger
Det var den här typen av flatkabel jag menade i olika färger!

https://www.elfa.se/sv/kablar-och-ledni ... _PL_091302
Tack opampen, detta är ju faktiskt snillrikt!

Jag hade inte en tanke på flatkabel!

Tack!

MVH/Roger
PS
Det kanske dock inte funkar så bra i praktiken för inget är platt, typ men om jag får tänka lite :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:
rogerk8 skrev: PS
Jag har fått en offert från SMF som mha mina Paint-filer kan ta fram 6st paneler för c.a 4500:-, CAD-underlag sänker priset med endast 400:-. Jag är inte riktigt säker på dessa priser så jag kommer ringa på måndag och fråga. 5000:- är allt jag lyckats spara ihop så det blir till att gå "All-In" i detta fallet :D
Ta inte illa upp men jag förstår inte riktigt.
Ena sekunden är "good enough" det som gäller och andra sekunden är du villig att lägga 5 papp på frontpaneler ?

Du kan väl bearbeta dom själv (eller be någon fräsa ut dom) och köpa gnuggbokstäver.
Sedan köper du Envirotex lack och lägger på de färdiga panelerna.

Betydligt billigare och proffsigt resultat.
Du har helt rätt men Good Enough gäller mest elektriska konstuktioner (skivspelaren undantagen).

Problemet är att jag fullkomligt hatar mekanik, jag kan tycka om att komma på mekaniska ide'er men ofta varken kan eller vill jag implementera dom.

I det här läget vill jag mest få grejerna likt IKEA, "bara fälla upp och skruva" som Winnerbäck sjunger, dessutom om jag personligen gör hålen så kommer det se riktigt B ut :)

Kan man köpa eloxerat på bit förresten :)

MVH/Roger
PS
Jag hamnar dock i ett litet dilemma som jag verkligen inte gillar för en av mina deviser är att utseendet/designen är inte vad som är viktigt utan det är kvaliteten i komponenterna och den elektriska konstruktion som är viktig. Men nu verkar det alltså bli som så att utseendet blir det som blir "topnotch" medans vi alla känner till mina elektriska konstruktioner, dvs det blir missvisande på ett sätt jag inte gillar dvs snyggt utanpå, skit inuti.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

LeCanard skrev:
rogerk8 skrev:Kan man kalla en gul-grön svamp från ICA för scotch-brite?

I så fall har jag redan sådana och kan gladeligen köra igång :)

Tycker tanken är mycket tilltalande, kanske mest för att penselränder elimineras men också för att man slipper roller-slafsande och dito rengöring.

Jag tycker vi utvecklas vad gäller målningsteknik :)

MVH/Roger
Ica's gulgröna fungerar utomförträffligt även den.

/LC
Mycket bra förslag, jag tackar för detta!

En stor fördel är att roller-slafsande (i tråg och dessutom skopa upp färgen dit) försvinner och man får egentligen en "roller" funktion speciellt att det blir slätt och fint.

Att doppa ett hörn på svampen i färgburken är ju heller inget problem och vill man undvika penselränder så är det klockrent.

Jag funderar nu på att slipa till en till bräda och testa med svamp, kanske jag dock slipar till två brädor och grundmålar den ena vit och den andra trävit samt kör, kan vara kul att se vad det ger.

Min plan är annars att slipa bort grundfärgen från mina lådor för det är jättetydligt att trävitt funkar bäst (både på bräda med pensel och på omrörningspinne där färgen faktiskt är perfekt).

Det kan dock eventuellt vara ett litet problem med denna bortslipning av grundfärg för amatören jag inbillar mig lite att om jag får tillbaka trävitt (nu har jag nyttjat vit inomhusspackel också så jag kan inte klarlacka ändå) så kan det kanske vara som så att grundfärgen ÄNDÅ trängt ner bland fibrerna så att jag inte får samma fina funktion som när jag bara målar på trävitt.

Jag tror inte att det ska vara några problem men är aningen orolig, ringer Caparol i morgon och frågar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gått på en blunder.

Ibland undrar jag om jag ens kan läsa innantill :humm:

Idag ringde jag SMF för att reda ut lite strul i samband med hur min mejl betedde sig, samtidigt ville jag vara säker på att jag hade förstått priset.

Men det hade jag inte alls :D

VARJE panel kostar alltså 3200 per styck för själva tillverkningen.

SEN tillkommer 1200 per styck för mina Paint-underlag (men bara 400 mindre för AutoCAD-underlag).

Totalt blir detta alltså hela 26400 :rofl

När jag gjorde överslagsräkning på detta och sa till Fredrik att detta ju blir 24000 så skrattade faktiskt både han och jag.

Jag sa då att jag hade tänkt gå All-In med mina surt sparade 5000 men det är alltså bara en femtedel av vad det kostar.

Så så är det med det.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tar det en gång till.

1.) Lägg ut en köpes på forumet för att fräsa ut panelerna med hål i aluminium
2.) Spraya panelen i den färg du vill ha den
3.) Köp gnuggbokstäver och gnugga dit dom på panelerna
4.) Köp Envirotex och flylacka över panelerna (ger 1mm - 2mm glasklar yta)

Detta blir troligen långt ifrån dina 5000:- men ändå ett "proffs resultat"
Skriv svar