Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ie »

Kan du inte bara förskjuta fräsen några tiondelar och köra igen med samma fräs? Kör du med anhåll? Öka bara avståndet en aning och kör igen så har du ett bredare spår. Med en fräs kör man ju ofta "lite i taget", dvs inte ha en fräs som passar exakt det spår man vill ha. Kolla också upp det här med medfräsning och motfräsning, så att du vet i vilken riktning du bör köra. Speciellt när man kör för hand är detta viktigt (enl min erfarenhet, experter får gärna rätta mig).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

ie skrev:Kan du inte bara förskjuta fräsen några tiondelar och köra igen med samma fräs? Kör du med anhåll? Öka bara avståndet en aning och kör igen så har du ett bredare spår. Med en fräs kör man ju ofta "lite i taget", dvs inte ha en fräs som passar exakt det spår man vill ha. Kolla också upp det här med medfräsning och motfräsning, så att du vet i vilken riktning du bör köra. Speciellt när man kör för hand är detta viktigt (enl min erfarenhet, experter får gärna rätta mig).
Hej ie!

Jo, jag tror att det heter anhåll det jag kör med för jag ställer det avstånd från kant jag vill ha sen kör jag bara, ganska enkelt i teorin i alla fall för jag ska bara ha raka slitsar.

Jag tycker ditt tips låter bra om än lite bökigt för precisionen med min handöverfräs är nog inte världens bästa, jag klagar inte men tiondelar i anhållet ställer man inte in så lätt.

Sur utgift, men jag tror jag behöver ett 3mm frässtål för att det här skall bli enkelt och bra (sen har jag också kommit på att jag inte gärna kan fräsa exakt det djupet jag vill ha, tänkte lägga på minst 0,5mm så om den synliga delen av panelen är 70mm och panelen i sig är 80mm så vill jag ha minst 81mm inklusive "spel").

Tack för ditt inlägg, jag vill gärna komma igång med detta men har kommit på att inre höjden på mina lådor har blivit fel, de är nu bara 55mm och jag ska be min brädgård kapa upp ett gäng nya sidostycken a' 70mm istället, lådorna blir för tråkigt låga annars vilket är en finess man egentligen ser bäst mha millimeterpapper...

Fast fräsning är ett moment som jag kan göra separat ty jag har alla bottnar och toppar.

Bifogar några bilder på min Dremel handöverfräs.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag återigen försökt få ordning på Dremel-fräsen.

Sket sig tre gånger i rad!

Först vet jag inte vad som hände, jag ställde in den och drog åt tom mha nycklar men när det tog stopp efter en stund så såg jag att frässtålet hade åkt ner så mycket att skaftet blev en del av fräsningen, om man säger.

Jag justerade då det och försökte fräsa igen men det blev nåt annat fel som jag inte kommer ihåg, tredje fräsningen blev dock nästan bra men långt ifrån Good Enough för det blev tom något snett.

Inte nog med det, när jag fräser så tuggas det inte på jämt och fint som man kan förvänta sig utan tugget är liksom ojämt.

Fattar inte vad jag gör för fel men en sak är säker, jag knuffar på mycket försiktigt och riktigt känner att jag har frässtålet där jag vill ha det.

Frustrerande att jag inte kan få ordning på det här!!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Är fräsning känsligt med avseende på hastigheten?

När jag testfräste med mitt 2mm frässtål så gick det nämligen mycket bra men när jag nu försöker köra med 3mm och ett frässtål av exakt samma typ så blir det inte rakt och bra.

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
PS
Börjar lura på att krympa djupet (från 6mm till 2mm) hos fräsningen så att det inte behöver fräsas bort så mycket gods på en och samma gång, vad tror Ni om det?
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ds77 »

Det låter som en bra idé.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, betyder mycket för fräsamatören mig.

Spåret behöver ju egentligen bara vara säg 1mm djupt så varför har jag fixerat mig vid 5,5mm?

Undrar nu bara vilken hastighet jag skall ha, känns som om frässtålet kan bli överhettat om jag kör för snabbt men kör jag för långsamt blir det svårt att mata på bra.

Bestämmer nu att det blir testkörning med halvhög hastighet och 2mm djupt spår.

Wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Extra oviktigt med fräsdjupet är det för att jag inte kapat till några paneler än :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Först strulade det igen, spåret blev rått och långt ifrån rakt, fattade ingenting men när jag skulle byta sida på DUT såg jag att frässtålet fladdrade när jag drog igång Dremel, det hade alltså lossnat från chucken!

MEN detta har det gjort förut så jag har varit extra noga med att dra åt chucken, men på nåt sätt har Murphy varit där igen!

Så när jag sedan drog åt chucken så jävla hårt jag kunde med original-verktyget så funkade det :whoho:

Jag har nu en slits som är 3mm bred, spikrak, 2mm djup och börjar knappa 5mm från kant.

Jag skulle vilja ha exakt 5mm från kant och kanske lite djupare slits men detta funkar och med tanke på alla mina problem där jag faktiskt var på väg att ge upp så rör jag inte dessa inställningar för speciellt 2mm djup räcker, innerhöjden hos lådan kommer bli 70mm, plus 2X2 minus 1=73mm blir sedan 2mm-panelens höjd (1mm spel i höjd, 1mm spel i djup).

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Ni kan se en del av det råa spåret till vänster på bild, samtidigt undrar jag om tvärs/längs fibrerna existerar när det gäller plywood?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av persika »

Fint ritat!
Speciellt med tanke på att du gjort det i Paint. Har du testat att rita i 3D ? Sketchup ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

persika skrev:Fint ritat!
Speciellt med tanke på att du gjort det i Paint. Har du testat att rita i 3D ? Sketchup ?
Tack ska du ha!

Nej, jag har aldrig ritat i 3D.

Sketchup har jag fått rekommenderat, tror det är open source eller nåt men nej, det har jag inte testat heller.

Jag är nämligen en gammal uv som inte vågar installera nåt på min superstabila dator samtidigt som jag älskar paint, tycker det är flexibelt och roligt när allt är pixel-baserat men visst, det är inte alltid så smidigt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag äntligen vågat göra slag i saken och fräst upp ett lock och en botten :)

Det blev inte klockrent vad beträffar rakhet men jag tror faktiskt att det duger.

Spåren är 3mm breda men knappt 3mm djupa så med viss våghalsighet räcker det att addera 5mm till lådans inre höjd för att kunna skjuta in 2mm Aluminium-paneler.

Nu håller jag på och tittar på vad det finns för längder på försänkt M-skruv, jag tror nämligen att jag vill nyttja islagsmutter för att kunna göra lådan så service-vänlig som möjligt.

På Wurth's hemsida hittar jag dessa längder (MFX):
1) M3: <50mm
2) M4: <80mm
3) M5 <100mm

Sen nyttjar jag alltså 12mm plyfa som både lock och botten dvs inre höjden hos lådan blir:

Tillgänglig skruvlängd-24mm.

För panelen måste man sedan addera 5mm.

För dom olika skruvlängderna kan jag alltså nyttja den maximala höjden hos sidostyckena (inre bygghöjd) enligt:
1) M3: 26mm (31mm panelhöjd)
2) M4: 56mm (61mm panelhöjd, sidostyckena jag har idag är faktiskt på 56mm som jag dock tycker är lite lågt)
3) M5: 76mm (81mm panelhöjd)

Att det här är någorlunda viktigt har att göra med att man inte riktigt vill att skruven skall sticka ut nertill, dock kommer jag, kommer jag precis på, nyttja ganska höga fötter (minst 8mm) så det finns marginal men varför inte göra det slätt och fint på en gång?

Jag gissar att man har 5mm "på sig" vad beträffar islagsmutter, men det är bara en gissning.

Jag har inte gillat hur låg lådan blir att se ut med de sidostycken på 56mm som jag har ett antal av men de tycks passa ypperligt för M4 MFX (80mm), M5 och 76mm sidostycken känns bättre men då måste jag göra om beställningen och det kostar.

Jag tror faktiskt att det räcker med dom sidostycken jag har, jag tycker bara att de blir lite fult låga.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Patiensen går inte riktigt ihop.

Brädgården har nämligen sågat aningen för långa sidostycken.

Dessutom har jag fräst lite för långt in, inneravståndet är nu 199mm och jag beställde 200mm sidostycken från brädgården men fick 202mm.

När det gäller konceptet skjutbara Aluminiumpaneler och fräsning så är marginalerna inte speciellt stora, jag nyttjar medvetet 3mm-fräs pga detta, spåret var nämligen tänkt att vara 2mm bara och dess kant 5mm in från kant dvs 7mm in till panelens slut.

Genom att köra frässtålet 6mm in från kant (medelvärde) och frässtålet som är på 3mm så ligger jag 6mm +/- 1,5mm från kant dvs om panelen då är 2mm (som tänkt) och jag kan acceptera max 7mm kant-till-kant (inner) då måste min kant-till-kant (ytter) vara 5mm och jag har då alltså 6mm +/-1,5mm dvs [4,5;7,5]mm och som synes bara en halv millimeter som marginal.

Jag har annars studerat utbudet av islagsmutter och försänkt M-skruv, det finns ända upp till 100mm långa M5 (80mm långa M4 och 50mm långa M3) men dom är faktiskt väldigt dyra ty nära 20 spänn för en enda skruv, det ids inte jag betala så jag kommer nog köra den tråkiga men billiga varianten att jag skruvar ihop lådorna mha försänkt torx träskruv.

Egentligen är det bara ett enda problem med det, jag kan inte skruva av och på locket speciellt många gånger.

Samtidigt, hur många gånger behöver jag på mig?

Man installerar, mäter och testar upp grejerna tills dom fungerar, sen skruvar man ju ihop skiten, end of story :)

Ärligt, det är faktiskt inte speciellt många gången man kommer skruva på och av locket när man väl fått det att fungera, så varför kasta ut hutlösa pengar på skruv och islagsmutter när det inte behövs?

Det enda jag kan känna är att lösningen knappast blir speciellt proffsig.

MVH/Roger
PS
Det finns en annan anledning till att man vill skruva av locket, grejerna blir lätt mallar och mallar är bra att titta på speciellt som man, som jag redan märkt, klantat sig på vissa områden.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 januari 2018, 19:16:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Teknikern »

Om du vill ha utmaningar så börja jobba i plexi och makrolon, där finns det alla möjligheter att det går åt helvete innan man ens börjat men man lär sig hela tiden nya knep. Det är ju det som är det roliga med skapandet, att övervinna problemen och hitta nya infallsvinklar. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av tecno »

:bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag hem nya sidostycken, tyckte alltså 56mm blev för lågt så jag beställde 70mm istället.

Denna gången var han klockren med 200,0mm problemet var bara att jag egentligen hade behövt 199mm det är bara det att jag är lite neurotisk till sådana avvikelser så jag beställde ändå 200mm.

När jag fick hem dom kastade jag mig över mitt KBP och mätte genom att måtta, mycket riktigt så var dom minst en mm för långa.

Så jag ställde om fräsen och tänkte att jag får väl kasta de lock/botten som jag så mödosamt fräst upp MEN så slog det mig att jag ju bara kunde fräsa om dom :D

Så nu har jag gjort det och det verkar funka bra :)

Sen tänkte jag att jag limmar botten men skruvar på locket men jag tror faktiskt jag skruvar allt och kommer således göra en mall på millimeter-papper för detta, sen iom att vald skruv är 4,5mm breda så borrar jag nog lock/botten med 6mm så att jag har lite spel för det är aningen känsligt om jag ska lyckas få plats med 2mm AL-panel också.

Så nästa steg blir skapandet av en mall på millimeter-papper.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en borrmall för min KBP på millimeter-papper (där millimetrarna knepigt nog inte stämde :humm: )

Borrmallen är enkel, innehåller egentligen bara exakt vart jag skall borra för sidostyckena.

Efter lite dividerande kom jag fram till att jag ville möjliggöra för 40mm skruvfästning av panel så när jag tog hänsyn till det blev alla hål 50mm från kant, här kommer jag alltså borra 6mm genomgående och försänkt genom lock/botten för skruven är 4,5mm och jag räknar inte med nån överdriven precision samtidigt som det gäller att få plats med de skjutbara panelerna, gissar att mina marginaler max är +/-1mm.

MVH/Roger
PS
Jag la till några körningar för apparatfötterna också, gäller då alltså bara att hålla reda på om man körnar lock eller botten.
Skriv svar