Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.49 2018-01-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.45 2017-12-25 
EF Sponsor

Blev medlem: 12.12 2006-10-23
Inlägg: 894
Ort: Tyresö
Kan du inte bara förskjuta fräsen några tiondelar och köra igen med samma fräs? Kör du med anhåll? Öka bara avståndet en aning och kör igen så har du ett bredare spår. Med en fräs kör man ju ofta "lite i taget", dvs inte ha en fräs som passar exakt det spår man vill ha. Kolla också upp det här med medfräsning och motfräsning, så att du vet i vilken riktning du bör köra. Speciellt när man kör för hand är detta viktigt (enl min erfarenhet, experter får gärna rätta mig).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.33 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
ie skrev:
Kan du inte bara förskjuta fräsen några tiondelar och köra igen med samma fräs? Kör du med anhåll? Öka bara avståndet en aning och kör igen så har du ett bredare spår. Med en fräs kör man ju ofta "lite i taget", dvs inte ha en fräs som passar exakt det spår man vill ha. Kolla också upp det här med medfräsning och motfräsning, så att du vet i vilken riktning du bör köra. Speciellt när man kör för hand är detta viktigt (enl min erfarenhet, experter får gärna rätta mig).

Hej ie!

Jo, jag tror att det heter anhåll det jag kör med för jag ställer det avstånd från kant jag vill ha sen kör jag bara, ganska enkelt i teorin i alla fall för jag ska bara ha raka slitsar.

Jag tycker ditt tips låter bra om än lite bökigt för precisionen med min handöverfräs är nog inte världens bästa, jag klagar inte men tiondelar i anhållet ställer man inte in så lätt.

Sur utgift, men jag tror jag behöver ett 3mm frässtål för att det här skall bli enkelt och bra (sen har jag också kommit på att jag inte gärna kan fräsa exakt det djupet jag vill ha, tänkte lägga på minst 0,5mm så om den synliga delen av panelen är 70mm och panelen i sig är 80mm så vill jag ha minst 81mm inklusive "spel").

Tack för ditt inlägg, jag vill gärna komma igång med detta men har kommit på att inre höjden på mina lådor har blivit fel, de är nu bara 55mm och jag ska be min brädgård kapa upp ett gäng nya sidostycken a' 70mm istället, lådorna blir för tråkigt låga annars vilket är en finess man egentligen ser bäst mha millimeterpapper...

Fast fräsning är ett moment som jag kan göra separat ty jag har alla bottnar och toppar.

Bifogar några bilder på min Dremel handöverfräs.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.43 2018-01-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
Nu har jag återigen försökt få ordning på Dremel-fräsen.

Sket sig tre gånger i rad!

Först vet jag inte vad som hände, jag ställde in den och drog åt tom mha nycklar men när det tog stopp efter en stund så såg jag att frässtålet hade åkt ner så mycket att skaftet blev en del av fräsningen, om man säger.

Jag justerade då det och försökte fräsa igen men det blev nåt annat fel som jag inte kommer ihåg, tredje fräsningen blev dock nästan bra men långt ifrån Good Enough för det blev tom något snett.

Inte nog med det, när jag fräser så tuggas det inte på jämt och fint som man kan förvänta sig utan tugget är liksom ojämt.

Fattar inte vad jag gör för fel men en sak är säker, jag knuffar på mycket försiktigt och riktigt känner att jag har frässtålet där jag vill ha det.

Frustrerande att jag inte kan få ordning på det här!!

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.33 2018-01-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
Är fräsning känsligt med avseende på hastigheten?

När jag testfräste med mitt 2mm frässtål så gick det nämligen mycket bra men när jag nu försöker köra med 3mm och ett frässtål av exakt samma typ så blir det inte rakt och bra.

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
PS
Börjar lura på att krympa djupet (från 6mm till 2mm) hos fräsningen så att det inte behöver fräsas bort så mycket gods på en och samma gång, vad tror Ni om det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.59 2018-01-19 

Blev medlem: 08.38 2008-07-24
Inlägg: 1752
Ort: småland
Det låter som en bra idé.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.56 2018-01-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
Tack för din kommentar, betyder mycket för fräsamatören mig.

Spåret behöver ju egentligen bara vara säg 1mm djupt så varför har jag fixerat mig vid 5,5mm?

Undrar nu bara vilken hastighet jag skall ha, känns som om frässtålet kan bli överhettat om jag kör för snabbt men kör jag för långsamt blir det svårt att mata på bra.

Bestämmer nu att det blir testkörning med halvhög hastighet och 2mm djupt spår.

Wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Extra oviktigt med fräsdjupet är det för att jag inte kapat till några paneler än :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.37 2018-01-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
Först strulade det igen, spåret blev rått och långt ifrån rakt, fattade ingenting men när jag skulle byta sida på DUT såg jag att frässtålet fladdrade när jag drog igång Dremel, det hade alltså lossnat från chucken!

MEN detta har det gjort förut så jag har varit extra noga med att dra åt chucken, men på nåt sätt har Murphy varit där igen!

Så när jag sedan drog åt chucken så jävla hårt jag kunde med original-verktyget så funkade det :whoho:

Jag har nu en slits som är 3mm bred, spikrak, 2mm djup och börjar knappa 5mm från kant.

Jag skulle vilja ha exakt 5mm från kant och kanske lite djupare slits men detta funkar och med tanke på alla mina problem där jag faktiskt var på väg att ge upp så rör jag inte dessa inställningar för speciellt 2mm djup räcker, innerhöjden hos lådan kommer bli 70mm, plus 2X2 minus 1=73mm blir sedan 2mm-panelens höjd (1mm spel i höjd, 1mm spel i djup).

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Ni kan se en del av det råa spåret till vänster på bild, samtidigt undrar jag om tvärs/längs fibrerna existerar när det gäller plywood?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.57 2018-01-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.14 2006-07-31
Inlägg: 852
Ort: Österlen, Skåne
Fint ritat!
Speciellt med tanke på att du gjort det i Paint. Har du testat att rita i 3D ? Sketchup ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.34 2018-01-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7632
Ort: Göteborg
persika skrev:
Fint ritat!
Speciellt med tanke på att du gjort det i Paint. Har du testat att rita i 3D ? Sketchup ?

Tack ska du ha!

Nej, jag har aldrig ritat i 3D.

Sketchup har jag fått rekommenderat, tror det är open source eller nåt men nej, det har jag inte testat heller.

Jag är nämligen en gammal uv som inte vågar installera nåt på min superstabila dator samtidigt som jag älskar paint, tycker det är flexibelt och roligt när allt är pixel-baserat men visst, det är inte alltid så smidigt.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010