Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.30 2018-04-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.11 2017-05-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Hej!

Nu har jag caddat en inbyggnadslåda för flertalet av mina PCB-projekt.

Den består att 12mm plywood som skall lackas med båtfernissa sen har den två skjutpaneler av 2mm Aluminium.

Jag hade gärna haft en ren trälåda men Aluminium fyller flera bra funktioner jämfört med 4mm (som är det tunnaste men brädgård har) plyfa, det som gör Aluminium överlägset är dels den smala paneltjockleken som gör att godtyckligt reglage eller kontakt passar utan försänkning dels har det fördelen att mindre mängd värme kan kylas bort utan kylfläns (och om det kniper kan man montera seriösa kylflänsar utan distanser pga obefintlig brandrisk) dels fäster text modell utprintad text på självhäftande genomskinlig plast bättre dels blir det faktiskt snyggare med kontrasten Furu/Aluminium.

Jag tänker skaffa den här frästillsatsen till min Dremel för att kunna fixa detta: http://www.clasohlson.com/se/30-8981#undefined

Sen lurar jag faktiskt på om inte kopparplåt hade varit snyggare?

MVH/Roger
PS
Jag blir mer och mer imponerad av MS Paint, idag råkade jag lära mig att om man håller nere Shift när man ritar en linje så får man inte bara fina 45 grader (som jag lärde mig för ett par veckor sedan bara), man får 90 grader också dvs ÄNTLIGEN efter 20 års pedantiskt och musarmsgenererande användande kan jag rita raka linjer UTAN ansträngning :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.27 2017-05-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19538
Ort: Norr om Sthlm
kopparplåt är ju förutom dyrt lite jobbigt då det måste ytbehandlas för att fortsätta vara snyggt, visst man kan ju klarlacka men det slipper man med alu, iaf om man använder färdigeloxerad alu.

Angående ms-paint.. jag har svårt att bli imponerad av funktioner man använde i Deluxepaint på Amigan för ~30 år sen :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.47 2017-05-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Hej Glenn och tack för din kommentar!

Jag nyttjar redan kopparplåt+plyfa i en Deluxe-version av mina rörslutsteg, jag fick faktiskt inte betala så mycket för dom trots att plåtslagarn gjorde hela jobbet inklusive bockning och borrning/stansning, denna kopparplåt var dock bara 1mm tjock och min plåtslagare verkar ha konkat samtidigt som jag tror att jag fick plåten svart.

Det första jag gjorde var naturligtvis att klarlacka den.

Kul kommentar angående Paint, det och Excel 97 är ändå mina favoritprogram :)

MVH/Roger
PS
Men lite roligt är det ändå att så här 20 år senare komma på att man kan rita raka och perfekt sneda streck genom att hålla inne shift-tangenten, vad jag har kämpat med det i så många år!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.46 2017-05-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Jag har varit tvungen att ändra inre höjden för att få plats med dom handtag jag vill använda (det skall vara två par handtag, ett på fronten och ett på bakstycket och detta dels för enkel hantering dels för att jag vill att apparaterna skall kunna ställas upp).

Det finns mindre handtag från tillverkaren men jag antar att man måste beställa i "bulk" då så jag måste ta det som finns hos ELFA och detta är vad jag kommer köpa: 300-31-119.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.20 2017-06-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Jag har bestämt mig för att göra ett seriöst eget projekt av detta, filen är nu omdöpt till KBP dvs Knoppson Box Project.

För även om jag har andra lådor till mina projekt (speciellt rörförstärkare) så är dom lådorna starkt förknippade med projekten, speciellt måste dom förborras innan man spikar/limmar ihop dom.

Detta projekt innehåller emellertid 2st skjutbara paneler av Aluminium så en stor del av konsten blir att bara få ihop en snygg låda, sen kan man nyttja lådan (dvs borra front, bakstycke och tom lock) till vad man vill.

Jag tycker att den här biten förtjänar en egen projektbenämning.

På torsdag ska jag hämta de tillkapade bitarna av plywood för dessa lådor, veckan därpå kan det hända att jag får råd med ett Dremel fräsbord, eller vad man säger, och då ska jag relativt snart fräsa upp alla lock och bottnar.

Sen tror jag att jag skippar solid Aluminium-profil modell 10X10mm och kör ihålig istället (mindre att gänga), har räknat ut att 5cm 10X10mm Al räcker överallt, två bitar kommer sitta vertikalt på insidan fronten längst till höger/vänster för fixering av front och hålla emot pga att handtag sitter där, två bitar kommer sitta horisontellt på mitten, samma på bakstycket, locket kommer sedan fästas i två bitar, en på insidan och mitten av vardera sidstycke, två skruvar för locket känner jag således räcker, önskar jag kunde rita bättre för det här var inte så lätt att förklara, samtidigt så länge jag fattar :)

MVH/Roger
PS
Funderar på att skippa bitarna vid mitten av front/bakstycke detta för att 2mm Aluminium är ganska grovt samtidigt som ryck i typ BNC-kontakter inte kommer få panelen att spela så mycket ändå ty det frästa spåret håller emot, det är viktigare att det finns seriöst stöd/fäste i höger/vänster där handtagen sitter och som då eventuellt lyfter hela apparatens vikt, vad tycker Ni?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.32 2017-06-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Min nya inbyggnadslåda av 12mm plyfa med tillfällig front och bakstycke av 4mm plyfa.

Lådan blev faktiskt lite låg, tyckte annars att 80mm lät mycket.

Nu ska jag köpa Dremel-fräsen på Clas för lite drygt 300 spänn och fräsa spår för 2mm Aluminium, sen ska jag ta min sticksåg och såga ut riktiga fronter och bakstycken av den 2mm-plåt av Aluminium på 500X500mm jag nyligen köpte av ELFA av alla ställen :)

Lite synd att den blev så låg men jag tror det blir bra ändå, eller vad tror Ni?

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.58 2017-10-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Jag har nu fått min handöverfrästillsats för Dremel och även köpt frässtål (2mm) på ELFA av alla ställen.

Det har tagit ett tag att läsa igenom och förstå manualen, känner mig fortfarande osäker men har nu ett hum, hela handöverfrästillsatsen är i alla fall färdigmonterad (för raka fräsningar).

Endera dan snart ska jag våga mig på ett fräsförsök på en testbit, sa jag 5mm in och 5mm djupt, eller?

Får käcka detta, hoppas det framgår i min KBP-ritning ovan.

MVH/Roger
PS
Ser nu att det faktiskt stog i min ritning dvs 5mm in från långkanten, 5mm djupt (och 2mm frässtål) ska det vara, nu gäller det bara att våga testa :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.45 2017-10-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19538
Ort: Norr om Sthlm
Att testa på en spillbit först kanske är en bra ide ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.48 2017-10-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.18 2009-04-29
Inlägg: 578
Ort: Stockholm
Fegis ! :razz:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.18 2017-10-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Glenn skrev:
Att testa på en spillbit först kanske är en bra ide ?

Det är klart jag ska göra det :)

Jag råkade tom få ett lock/botten extra av min brädgård så jag skall gå lös på den först.

Enligt min ritning skall fräsningen börja 5mm in men ett center-streck att följa på 6mm in (+/-1mm pga fräsen) känns lättare.

Så jag skall rita upp ett rakt streck 6mm från kant sen sätter jag 6mm djup (tror jag, så att jag har marginaler), exakt hur jag gör det vet jag inte men kommer nog på det, kanske man kan börja med att typ fräsa 4mm djup på chansning och sedan öka?

Panelerna kommer jag såga ut ur 2mm Aluminium, jag kommer göra dom 2mm lägre än dom behöver vara (med 6mm som fräsdjup), detta för att vara säker på att de går att föra in i slitsarna (gör man dom exakt kan man få problem).

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.31 2017-11-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Idag provade jag att fräsa för första gången i mitt liv.

Första fräsningen gick bra, rak och fin men den var väldigt grund.

Jag justerade då fräsen till djupare fräsning men djupet blev större än jag insåg dvs utanför frässtålets höjd så det gick trögt.

Sen lossnade frässtålet från chucken.

Satte då dit frässtålet efter lite komplikationer igen, satsade på mina 5mm och körde på rätt lugnt tyckte jag men plötsligt släppte det och jag insåg att frässtålet hade gått av :(

Så tre fräsningar hann jag göra innan jag hade sönder frässtålet, är detta bra eller dåligt för att vara första gången?

Kommer annars ihåg hur jag bröt av farfars M3 gängtapp inte bara en utan två gånger innan jag vid nyköpt till slut fick till det, lite samma nu som då, man ska helt enkelt misslyckas några gånger :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.45 2017-11-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 1150
Ort: Sköldinge
Så går det när man köper S-K-I-T-tillsatser, Dremeln är inte avsedd för bearbetning i den skalan, köp en riktig handöverfräs istället, även dom billiga är bra nog. Min kostade 300:- och den funkar även till att fräsa lister med för bygget. Sen ska du ha ett bra fräsbord att sätta den i (kan man göra själv av en bit hård blank byggplyfa eller en spillbit av klickgolvslaminat, glidet på den är outstanding och går att tigga en spillbit på vilket bygge som helst), det är avgörande för precisionen och frihandsfräsning gör man bara på stora fasta föremål typ kanten på en bordsskiva och liknande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.18 2017-12-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Jag har nu äntligen provat att fräsa exakt som jag vill ha det (2mm-spår 6mm in från kant och 5mm djupt).

Det började faktiskt ganska bra och blev hyfsat rakt men efter bara några cm så gick det plötsligt inte att fräsa mer, fattade först ingenting men så såg jag att frässtålet hade åkt ner dvs jag fräste med skaftet, justerade detta och fräste på men det hände sedan igen och jag drog åt handtaget jättehårt samt kunde fräsa en liten bit till tills mer eller mindre samma hände igen men som slutade med att frässtålet ramlade ur chucken dvs jag hade inte dragit åt ordentligt (brukar bara använda handkraft) :doh:

Så nästa gång kommer jag dra åt chucken med Dremel-nyckeln och försöka igen.

Fast hyfsat rakt är det nu i alla fall :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2017-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Nu har jag äntligen lyckats!

Efter flera misslyckade försök så sitter slitsen där som en smeck :)

Den har rätt djup och den har rätt avstånd från kant.

Approximativt perfekt!

MVH/Roger
PS
Men jag tycker lådan blir för låg så jag kommer troligen öka höjden med 15mm minst, just nu är den bara 55mm samtidigt som den är ganska bred och då ser det extra löjligt ut.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.06 2017-12-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8105
Ort: Göteborg
Jag har kommit på att jag är en klåpare :)

Hur många skickliga människor skulle liksom välja en 2,0mm fräs för 2,0mm paneltjocklek?

Är det speciellt smidigt och skickligt?

En aspekt är ju ens egen tolerans när man monterar ihop grejerna, min spalt är alltså tänkt att börja EXAKT där sidostyckena slutar och sedan bygga 2mm för den skjutbara panelen.

Efter att äntligen ha lyckats fräsa ett 2mm spår hyfsat rakt så testade jag precis med en liten bit 2mm AL och när jag försökte skjuta den utmed hela spalten så gick det naturligtvis inte.

Min nya plan är således hela 3mm frässtål för då har jag i princip 0,5mm marginal inåt och 0,5mm marginal utåt, lite grova marginaler kan tyckas men jag tycker det känns bra.

Det är ungefär som när jag borrar i plåt för M3 och den bara ska gå igenom men på avsett ställe, jag brukar då borra 4mm.

Så varför gjorde jag inte det med detta :doh:

MVH/Roger
PS
Jag har luskat reda på artikelnumret för 3mm frässtål hos ELFA (80-624-33) och kommer köpa det ASAP, dessutom kommer jag fräsa minst en halv mm djupare än vad jag behöver.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010