Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Berätta om dina pågående projekt.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Tänkte lägga upp sommarens projekt här. Planen är att något skall klippa min gräsmatta automatiskt. Fokus ligger på enkelhet för att jag enkelt skall kunna underhålla den och hålla den levande under många år istället för att den hamnar som en hög skrot i förrådet.

Tanken är följande:
Köpa batteri, batterivakt, motor kullager och drivremmar (O-ringar skall testas initialt)
3D-printa övriga komponenter.
Först bygga en prototyp där jag skall testa klipphöjder, hjulstorlekar, utväxlingar osv. osv. tills jag har en fungerande maskin.
Därefter designa nått kul som ska köra runt i trädgården.
Motorn skall driva både framhjulen som skall kopplas på stel axel samt knivplattan.
Motorn byter sedan håll när man kör emot något. Har inte riktigt klurat klart på om knivplattan bara skall snurra åt ett håll eller byta riktning den också men det får provning utvisa.

Principen liknar denna


Jag tänker alltså se till att det finns kanter runt hela trädgården. Sedan skall man ställa ned gräsklipparen och låta den gå tills dess att batteriet är slut då den stannar automatiskt.

Ingående komponenter: (fylls på efterhand)
Vippbrytare 2-pol, 2-läges on/on. (Hittad i skrotlåda på jobbet)
Motor Motraxx SP3657-50 (109 kr på conrad.se)
Batterivakt Kemo M148A (205 kr på conrad.se)
Batteri 12V 7.2Ah blyack. (3-400kr köpt för längesedan på claes ohlson)
Kullager 16-pack abec 9 (185kr på nätet)
Brytbladsknivar 10-pack (49kr på lokala hobbyaffären)
O-ringar - ej inhandlat ännu...

Elen blir inte mycket att hänga i granen. Tiden och tester får utvisa om fler komponenter behövs
Bild

Min mycket lilla gräsmatta med mycket okomplicerad form.
Bild

En första packningsmodell. Plattan med hål i är 200 x 200 mm (printytan på min 3D-printer)
Bild

Snett ovanifrån. Bakre hjulet kommer få en axel som ligger offset som gör att den svänger åt ena hållet när den åker framåt och andra hållet när den åker bakåt. Men info om det kommer framöver..
Bild

Vippbytaren från sidan ritad med båda sina ändlägen. Bumpers i fram och bak skall alltså knuffa över bytaren i andra läget när man kör in i en vägg/kant.
Bild

Ockuperade matsalsbordet härom dagen..
Bild

Resultatet:
Bild

Printade ut bottenplattan. Den vek upp sig lite i kanterna men eftersom den bara är tänkt som prototyp-platta så fyller den sin funktion. Med det tänkta batteriet på plats.
Bild

Haa de!
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 22:31:32, redigerad totalt 1 gång.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Kommer även hålla igång lite tätare bilduppdateringar med mindre text på instagram om nån är intresserad: @stupidmower
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av ecenier »

Jätteintressant idé. Man behöver ju inte mer intelligens på en sån lite plätt. Det här kommer jag att följa. :bravo:
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Har hänt en hel del sen sist. Skruvat ihop ett rullande chassie. Provdragit runt den på gräsmattan och provat klippaggregatet.
Nästa steg är att fixa nedväxlingen från motorns 2400 rpm till hjulens 10 rpm.

Bild
Framhjul.

Bild
Bakhjul.

Bild
Enda icke-3d-printade tillverkningen hittills. remskiva till motorn med lager i änden i aluminium.

Bild
Lagerhållare till drivhjulen.

Bild
Offset-axel till bakhjulet som skall se till att hjulet svänger.

Bild
Mock-up med klippskiva med brytbladskrivar. Komemr bygga om till auto-mower-knivar framöver.

Bild
Provklippt aggregatet även provkört sväng-funktionen. Filmer till länkar på tuben kommer snart..

Bild
Med bakhjul.
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 22:36:34, redigerad totalt 1 gång.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Svängmekanismen för bakhjulet.


Rullande chassie in action.


Motor och knivdisk. Test med att vända motorn och det verkar funka bra :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är slika bilder som gör att man trängtar efter 3D skrivare. Snyggt. Mycket impad av bakhjulets infästning!
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av Gimbal »

Kul ide. :tumupp:

Undras hur bra den kommer att täcka gräsmattan med en sådan "enkel" mekanism.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Lasp: Det är det bästa jag gjort. Har först bara lekt och printat småsaker men nu börjar jag greppa potentialen av vilken hobbyverksamhet man kan bedriva med en sånhär :) Räkna inte med någon tid över till annat...

Gimbal: Min gräsmatta är endast 3 x 5m så jag tror det skall gå smärtfritt. Får jag den att funka bra så lär jag släppa loss den på en större plätt nånstans för att testa potentialen :)
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av zealotry »

Fint! Jag tror det kommer täcka av ytan bra. Hur ska "krockdetektorn" funka rent mekaniskt?
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Zealotry: har inte börjat cadda alls på krockmekanismen men jag har tänkt att det blir en släde med kullager som rullar i några spår med begränsad rörelse. Släden knuffar knappen fram och tillbaka. På släden fäster man ett helt skal med bumpers fram och bak. Men som sagt, det kan hinna ändras.

Kommer även göra en mekanisk fördröjning på drivningen när motorn byter riktning så att motorn och knivplattan hinner varva upp innan driivngen sätter igång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av Sverige »

Hur går det?
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Projektet rullar på. Ungefär såhär ser det ut idag:
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 22:38:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av Gizmo »

Spännande projekt!
Senast redigerad av MadModder 6 januari 2018, 16:32:03, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: tog bort bildlänkningskommentarer
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Det har gått framåt, diverse problem på vägen.
Remmar som gick av -> skrev ut kuggdrivning -> blev högljudd -> fick gå tillbaka till remdrift på de första växlarna.
Maskinen sjönk ned i gräsmattan för långt -> skrev ut bredare hjul och bracket till bakhjulet.
Tyngdpunkten konstig, maskinen stegrade ibland i högt gräs -> skrev ut en platta som förlängde chassie så att batteriet hamnade längre bak.
Klippknivar/diskar -> 3e revisionen nu med husqvarna-knivar.
Bild
CAD-modellen ungefär som den ser ut idag.

Bild
Min längst fram på ett möte i gruppen "DIY lawnmower" på facebook.

Bild
Växellådan från klippaxeln till drivhjulen. Motor 4800 rpm, klippdisk 2400 rpm, drivhjul ca 15 rpm.

Bild
Klippdiskar. 2-delad till vänster för brytbladskniv. Liten med knivar på undersidan i mitten. Något större med knivar på ovansidan till höger.

Bild
Scrap-parts so far i projektet och fler kommer det bli. Även mina sköna förråds-tofflor på bild.

Bild
Tyngdpunktstest inna jag förlängde chassiet.
Senast redigerad av mekluuba 6 januari 2018, 13:10:36, redigerad totalt 1 gång.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Stupidmower - en korkad gräsklippare...

Inlägg av mekluuba »

Byggt om växellådan lite och nu har jag börjat komplettera den med en bumper-ram.
Bild

Och ramen på maskinen...
Bild

Och en liten film från provkörning... nu inväntar jag sommar och växande gräs.
Skriv svar