Allmän projektplanering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tänkte lista mina mest aktuella projekt här och skriva om vad jag vill göra åt dom och i vilken ordning.

1) KRP, mitt rörradioprojekt
2) KWM, mitt lindningsmaskinsprojekt
3) KSP, mitt skivspelarprojekt
4) KLS, mitt bordshögtalarprojekt
5) KPA, mitt rörslutstegsprojekt
6) KRA, mitt rör-RIAA projekt
7) KLA, mitt rör-linjeförstärkarprojekt
8. KHA, mitt rör-hörlurförstärkarprojekt
9) KVF, mitt Vinga Fyr-projekt, Hammond Aluminium-låda, har
10) KGA=(KJA+KVR+KSB+KVD), mitt gitarrförstärkarprojekt, ny låda
11) KFG+KTA, mitt funktionsgeneratorprojekt, ny låda
12) KTT+KTI+KTS, mitt transistortestarprojekt, ny låda
13) Nya lådan~A4 med front och bakstycke av 2mm Aluminium löpandes i frästa spår.

1) Lusten skall bara infinna sig.
2) M8 gängstång, M8 vingmutter+bricka, M5 skruv, M5 mutter, M5 vingmutter måste införskaffas sen är det mest kritiska hur jag ska motordriva maskinen.
3) Inväntar pickup-kontakter, därefter monteras alla kablar, pickup-konfiguration bestämd och finns på papper.
4) Jag kommer inte göra så stor skillnad på denna nyproducering för dom gamla som låter mycket bra, det jag dock upptäckt är att jag tycker att själva lådan låter lite så jag har lovat mig själv att applicera bitumenmatta på alla väggar i denna generation, sen kommer jag täcka diskantens ventilationshål med silikon istället för smältlim, brytfrekvensen lägger jag på den praktiska "150uH spole+4 Ohm", sen kan det hända att jag helt sonika bara kör standard 10uF som PP filterkonding (nån som tror man hör skillnad på två olika brytfrekvenser med en löjliga skillnaden om 4,2kHz respektive 4kHz?), ska försöka att bara klarlacka dom även om byggplyfan inte imponerar.
5) Skall byggas med ny 12mm plyfa som lock sen är tanken att det skall klarlackas med båtfernissa men byggplyfan ser inte så fin ut så det kanske blir asfin blå lackfärg istället, "build-out"-motståndet skall tas bort, 470k skall nyttjas som gallermotstånd för slutrören, ingen feedback introduceras.
6) ECC83 byts mot ECC81 och trissan tas bort (ångrar mig, KRA byggs som vanligt ty väl beprövad och bra konstruktion samtidigt som jag har mest gott om ECC83), 12mm plyfa används som lock, eventuellt blå lackfärg ty byggplyfan ser inget vidare ut och varken båtfernissa eller lasyr blir då inte snyggt.
7) Trissan tas bort, 12mm plyfa används som lock, lackas blå.
8. Glöden görs AC, stjärnjord nyttjas dvs lödöronen runt novalfästet isoleras, stereo-lödöra används.
9) Kort byggs in i Aluminium-låda från Hammond, nyköpta DC-Jack används för invändigt montage och då för batteri, AC och LED.
10) Gammal låda innebär mina högtalarlådor (KLS) och enbart en bredbandare i mitten på fronten, i övrigt skall den se ut som min nuvarande KGA men eftersom den enbart kommer drivas av batteri (2X9V accar) så kan vi hoppa över mycket av den bakre komplikationen dvs vi behöver inte försänka för 9V-batterier OCH vi behöver ingen högspänd nätingång, däremot behövs en adapter-ingång så att batterierna kan laddas.
11) Detta projekt (och fler med det) kräver en helt ny typ av låda, jag är inställd på att ta fram en låda av 12mm plyfa som har en 2mm Aluminum-front och bakstycke som löper i en slits, fräst mha ett Dremel-verktyg jag ännu ej äger men jag känner att det här tänket blir mycket bra, inte minst för att plåten på baksdan enkelt kan nyttjas som kylfläns (och räcker inte kylfaktorn kan man alltid montera på nån extern), måtten är småspikade (A4, typ).
12) Transistortestaren består av tre halva EU dessa kommer att få plats på bredden i den nya lådan
13) Nya lådan ska ha innermåtten 56X200X300, pga frästa slitsar 5mm in, 5mm djupa och 2mm grova så adderas (5+2)*2 hos lock och botten, allt byggs annars i 12mm plyfa dvs yttermåtten blir 80X214X324, då behöver följande kapas:
1) 2st 12mm plyfa 214X324
2) 2st 12mm plyfa 56X200
3) 2st 2mm Aluminium 66X324

MVH/Roger
PS
Edit: kom på att jag inte får plats med dom tilltänkta handtagen från Mentor om jag inte ökar (inre) höjden på lådan lite.
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 maj 2017, 17:55:34, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som är deprimerande med många projekt är att det är många projekt. När man som du (och jag och andra) ger sig på att lista dem blir liksom listandet av projekt viktigare än att avsluta dem, verkar det ofta som.

Jag gjorde en listning på annorlunda sätt i hopp om att det skulle lösa mina projektproblem. Jag listade ALLA projekt på baksidan av valsedlar. Kommunalvalets vita V-valsedlar med mitt namn på 8:e plats blev perfekta. Jag skrev ner namnet på projektet och sedan en kort beskrivning av vad som återstod att göra, samt en ev kommentar - SKROTA, BORDLÄGG eller något liknande.
Tanken var sedan att dra ett kort och slutföra det projektet som stod på lappen. Dock fungerade det inte så bra och jag misstänker att lapparna har förvandlandats till dagstidningar idag.

(Jag hade gula lappar för korsett- och sömnadsprojekten).

Ska poängtera att man måste hålla sin lappsamling uppdaterad och faktiskt bara köra en lapp i taget.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Micke_s »

Jag har delat upp mina projekt i 2 delar.
Projekt och mini-projekt.
Projekt är tänkt att mynna ut i något medans mini-projekt inte behöver mynna ut i något.
Mini-projekt är mycket testande av en ide utan att veta om det fungerar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Din uppdelning av projekten är intressant, speciellt det där med mini-projekt för jag har mängder med sådana också.

Personligen letar jag nu mest efter det projektet som är mest lustbetonat, i vissa fall brukar jag ge mig i kast med dom som går enklast och snabbast att slutföra först men dom är inte alltid roligast.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 maj 2017, 21:12:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast så konstigt är det inte, eller behöver det inte vara. Saker som hamnar i ett chassi är ett PROJEKT, saker som inte hamnar i ett chassi är ett MINIPROJEKT. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Spana in den här samlingen av projekt :D

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1262662

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag uppdaterar nu min projektlista:
1) KRP, mitt rörradioprojekt (håller på och försöker lösa tuningen dvs att LO och FM skall tracka, sanslöst nog fungerar blandaren)
2) KWM, mitt lindningsmaskinsprojekt (har bestämt mig för att köra på med mitt halvmisslyckande mha hjälphjul)
3) KSP, mitt skivspelarprojekt (kommer byta till ny bättre spänd tandtråd härnäst)
4) KLS, mitt bordshögtalarprojekt (halvfärdig med nya D-varianten med invändig blymatta och nytt bredbandselement som bas)
5) KPA, mitt rörslutstegsprojekt (nytt 2mm Cu-chassi är caddat och planerat, 807-adapter skall caddas men behövs ej)
6) KOS, mitt mini-CRT oscilloskopprojekt (allt är teoretiskt caddat, skall bara göra det byggbart)
7) KLA, mitt rör-linjeförstärkarprojekt (2 lådor är halvfärdiga, ena är spikad den andra är limmad, lackning härnäst)
8. KVF, mitt Vinga Fyr-projekt (projektet avslutat, bara eventuell serieproduktion kvarstår)
9) KGA=(KJA+KVR+KSB+KVD), mitt gitarrförstärkarprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, KJA nästan färdig, bara utgångstrafo saknas)
10) KFG+KTA, mitt funktionsgeneratorprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, funktionsgenerator med power är tanken)
11) KTT+KTI+KTS, mitt transistortestarprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, KTI ligger färdig för montage av dom första motstånden)
12) Nya lådan~A4X80mm med front och bakstycke av 2mm Aluminium löpandes i frästa spår (fräs & frässtål inköpta, manual genomläst, skall bara praktiskt prova och lära mig hur fräsen fungerar)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag uppdaterar nu min projektlista än en gång:
1) KRP, mitt rörradioprojekt (tuningen är i princip löst, nivån ut från blandaren är dock dålig, avser testmässigt koppla in komponenter mha mini-gripklo kablage där jag monterar bort kabeln pga 100MHz...)
2) KWM, mitt lindningsmaskinsprojekt (har bestämt mig för att byta till hemmabyggd digital räknare)
3) KSP, mitt skivspelarprojekt (kommer dels bygga kristallstyrd 60Hz-oscillator, riktig rem kommer också införskaffas)
4) KLS, mitt bordshögtalarprojekt (ska nu bara lackas, invändig blymatta och nytt bredbandselement som bas)
5) KPA, mitt rörslutstegsprojekt (nytt 2mm Cu-chassi är caddat och planerat, 807-adapter är caddad men behövs ej)
6) KOS, mitt mini-CRT oscilloskopprojekt (allt är teoretiskt caddat, skall bara göra det byggbart)
7) KLA, mitt rör-linjeförstärkarprojekt (2 lådor är halvfärdiga, ena är spikad den andra är limmad, lackning klar)
8. KMF, mitt Måseskär Fyr-projekt (ska snarast påbörjas, hoppas hinna skänka en till en vän i Julklapp)
9) KJA+KVR+KSB+KVD, mitt gitarrförstärkarprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, KJA nästan färdig, bara utgångstrafo saknas vilket nog blir en C-kärna, KWM bör dock bli klar först)
10) KMA+KFG+KTA+KSU+KTD, mitt signalprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, funktionsgenerator med power är tanken)
11) KTI+KTT+KTS+KSU+KTD, mitt transistortestarprojekt, ny låda (fräs & frässtål inköpta, KTI färdig)
12) Nya lådan~A4X80mm med front och bakstycke av 2mm Aluminium löpandes i frästa spår (fräs & frässtål inköpta, manual genomläst, skall bara praktiskt prova och lära mig hur fräsen fungerar).

Sen har jag börjat tänka på lite nya saker:
13) KRA, mitt RIAA-projekt, "färdigt" projekt men den ska göras om för ECC81, BJT-fri, ingen mikrofonfeature, renodlad RIAA-förstärkare.
14) KMA, mitt Mikrofon-projekt, ECC81, renodlad mikrofonförstärkare eventuellt med valbar ingångsresistans/kapacitans.
15) KLA, mitt Linje-projekt, ECC82, blir kvar som förut, BJT-fri dock.
16) KHA, mitt Hörlurs-projekt, ECC82, blir kvar som förut (eventuellt styr jag om BJT för lägre motkoppling).
17) KMC, mitt MC-projekt, ECC82, nytt projekt som involverar MC-förstärkare i rör-diffkoppling.

Jag har inte riktigt tänkt igenom detta än, till exempel vill jag nog ha diffkoppling hos MC men min mekaniska struktur på lådorna mm gör då att jag får ha en låda per kanal...

Jag tycker dock att denna renodling känns mera seriös och inte så "kladdig" med en massa W8-finesser, vad tycker Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kallar du det där för en projektlista. Du är ju inte i närheten av 100 projekt ens ..... :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ångrat mig angående dessa projekt:
13) KRA, mitt RIAA-projekt, "färdigt" projekt men den ska göras om för ECC81, BJT-fri, kommer fortfarande ha mikrofon-feature för det är så nära dess egentliga funktion dvs att förstärka saker, KHD kommer dock ingå dvs DC-glöd.
14) KMA, mitt Mikrofon-projekt, har jag redan som SS-projekt (två olika tom dvs diskret respektive OP)
15) KLA, mitt Linje-projekt, ECC82, blir kvar som förut, BJT-fri dock.
16) KHA, mitt Hörlurs-projekt, ECC82, blir kvar som förut (eventuellt styr jag om BJT för lägre motkoppling).
17) KMC, mitt MC-projekt, utgår ty bara fjantigt för varför (low-level) MC när man kan köra MM?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag uppdaterar nu min projektlista än en gång:
1) KRP, mitt rörradioprojekt, får inte ordning på antennkretsen, vilar
2) KWM, mitt lindningsmaskinsprojekt, får inte ordning på drivningen av petarmsräknaren pga för klen motor (utvecklar dock c.a 125W), eventuellt införskaffas vindrutetorkar-motor istället
3) KSP, mitt skivspelarprojekt, färdigt projekt även om jag har problem med pickupen/tonarmen som dock kanske kan fixas mha ny tonarmskabel som jag tillverkat av Litz-tråd, fast jag ids nog inte byta för många andra projekt hägrar.
4) KLS, mitt bordshögtalarprojekt, har kass bas så jag gillar inte alls Faital Pro 4FE32, ska nog se mig om efter nån annan.
5) KPA, mitt rörslutstegsprojekt, färdigutvecklat och chassi är på ingång från Kina.
6) KOS, mitt mini-CRT oscilloskopprojekt, skjuts på framtiden
7) KLA, mitt rör-linjeförstärkarprojekt, två enheter färdiga och funkar utmärkt (BJT-fria)
8. KMF, mitt Måseskär Fyr-projekt, skänkt till vän på Käringön och han är mycket nöjd
9) KGA=KJA+KVR+KSB+KVD+KPD, mitt gitarrförstärkarprojekt, låda färdig, panel färdigplanerad, innanmäte färdigplanerat, allt som skall i lådan är färdigtestat nu saknas bara borrning av paneler och trafon som tycks bli en C-kärna av märket LL.
10) KPA=KMA+KFG+KTA+KSU+KTD, min analoga processor, låda färdig, panel färdigplanerad, innanmäte färdigplanerat, allt som skall i lådan är färdigtestat nu saknas bara borrning av paneler.
11) KTT=KTI+KTT+KTS+KSU+KTD, mitt transistortestarprojekt, låda färdig, panel färdigplanerad, innanmäte färdigplanerat. allt som skall i lådan är färdigtestat nu saknas bara borrning av paneler.
12) KBP, mitt lådprojekt med skjutbar AL-panel, färdigt projekt med yttermåtten 94X212X324 och skjutbar AL-panel av dimensionen 2X70X324

Sen har jag börjat tänka lite extra på:
13) KRA, mitt RIAA-projekt, färdigt projekt som nyttjar ECC83+BJT+intern MC/MM-omkopplare (6dB för lite gain för korrekt MC-nivå), kommer fortfarande ha mikrofon-feature för det är så nära dess egentliga funktion dvs att förstärka saker, KHD kommer dock ingå dvs DC-glöd.
14) KMA, mitt Mikrofon-projekt, har jag redan som SS-projekt (två olika tom dvs diskret respektive OP)
15) KLA, mitt Linje-projekt, ECC82, blir kvar som förut, BJT-fri dock.
16) KHA, mitt Hörlurs-projekt, ECC82, blir kvar som förut (byter dock förmodligen till MOS med måttlig transkonduktans för att få ner motkopplingen).
17) KMC, mitt MC-projekt, ECC82 i PP-koppling, BJT-fri för ~3k utimpedans duger för att köras in i KRA (47k//150pF), dock utgår troligtvis det här projektet för KRA i sig "klarar" MC (mha Mikrofon/TP-featuren i KRA kan man dessutom sätta godtyckliga inimpedanser/belastningsimpedanser).

Just nu fokuserar jag på:
KPA (tube Power Amplifier): toroidnättrafon måste gjutas in för att det skall se bra ut, gjutmassa köper jag hos Biltema dessutom måste ett petskydd till underifrån där jag avser fläska dit en lexanskiva under apparatfötterna bara, lexanskivan kommer glappa 5mm runt om så att jag får 5mm lulftspalt för kylning av effektmotstånd och pottar mm, detta är fram/bak som det glappar av den anledningen, glappet i sidled beror av att jag inte vill att lexanskivan skall synas så tydligt så om man smyger in den 5mm så syns den inte och allt blir bara enkelt att montera.
KHM (HAll-effekt Minne): här försöker jag få till remanens men det går inte så bra, min tanke är nu att kräma på 20VDC över reläspolens nominella 5VDC, tråden kommer inte gå av för det för det är dessutom under korta stunder jag gör detta. Jag räknar då med en remanens på minst tre gånger så stor (dvs ynka +/-3mV) men pga kraftiga olinjäriteter kan jag eventuellt bli positivt överraskad.
KAM (strömsnål AM-mottagre): här håller jag på att optimera spolvärdet för att jag skall få så starkt pip som möjligt när jag typiskt skickar 2W vid 5kHz. Jag kommer förmodligen linda på 200 extra varv manuellt på spolen (och sedan trimma mha den vridbara kärnan).
KNG (Noise Generator): KAM-projektet pekar på att en käck variant vid trimning är att skicka på brus och sedan bara ratta så jag har fått upp ögonen för brusgeneratorer och tom byggt en Velleman-byggsats (K4301) samtidigt som jag inte gillar dess respons utan försöker bygga mig en egen Zener-variant.
KSF(State variable Filter): För att kunna avgöra vilka frekvenser jag faktiskt har i min KNG så behövs ett svepbart bandpass-filter.

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av überfuzz »

Allmän - på vilket sätt är den allmän? :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul kommentar!

För allmänheten är den nog inte så allmän men sett till vad jag sysslar med är den allmän :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Allmän projektplanering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skapat en ny och mer heltäckande och seriös projektplanering.

Jag har ju stoppat vad gäller nya projekt och då blir det rätt naturligt att se över vad man skapat för några.

Så jag har gjort det samt lagt till några enkla kolumner dvs Projektnamn, Elektrisk kvalitet, Lukrativitet, Prio och Status.

Intresserade kan läsa mitt bifogade dokument.

Snacka om att jag har att göra :D

MVH/Roger
PS
Jag har kommit på att jag suger på design så jag släpper allt vad det innebär men med tanken att jag får konsultera nån för dessa bitar, jag däremot kommer BARA bygga prototyper! Extra skönt är att man då slipper serieproduktion...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar