Rör-linjeförstärkare MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag monterat dom mekaniska komponenterna.

Trafon är dock inte monterad, detta har att göra med att jag måste förlänga benen på trafon för att kunna koppla in den ty nu har jag 12mm plyfa som topp och benen är bara runt 5mm, dessutom måste benen isoleras så att isolationen sticker upp nån mm ovanför jordplanet (så att det inte blir kortis) och jag planerar att skarva med 0,8mm silvertråd och trycka på nån RK05-isolering, funkar inte det blir det krympslang.

Jag hade tänkt göra detta ikväll men allt som stavas löda är prioriterat för mitt bygge av en rörradio och det går faktiskt ganska bra nu så det kan dröja innan jag kan löda trafon m.m.

MVH/Roger
PS
Nästa versioner av mina olika försteg kommer jag att limma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har retat mig på spikmärkena så jag håller just nu på att bygga mig en till KLA.

Denna gången kommer jag limma ihop lådan för att på så sätt komma ifrån alla FULA spikhuvuden.

Jag har varit extra noga med att välja ut snyggt material av det jag har.

Sen tipsade mig en vän om hur man undviker att det spricker när man borrar i plyfa/trä, lösningen är lika enkel som galant dvs man borrar speciellt dom stora hålen från två håll, mao började jag med att borra 2/3 ovanifrån sen vände jag på steken och borrade från andra hållet och ut poppade en skillnadscirkel av plyfa utan att det sprack det minsta :)

Nu ska jag som sagt limma ihop den här lådan, har lite (med betoning på lite) Bostik trälim kvar.

Eftersom lådan är så liten så räcker mina små tvingar för att sätta den i ordentlig press.

Sen blir det båtfernissa i vanlig ordning (även om jag måste köpa mer sånt också).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tejpat på tunn Aluminium-tejp som jordplan på apparaten.

Jag noterade vid nåt tillfälle att "bruset" varierade när jag tog i volymratten som ju även är förbunden med en potentiometer av metall så nuförtiden jordar jag även volympoten (och källomkopplaren) mha AL-tejp från Biltema (på tacksamt tips av carpelux).

Nästa steg, limma ihop grejerna (trots att mitt Bostik trälim är nästan slut).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu limmat dit ena sidostycket, ska precis limma dit det andra.

Sidostyckena kan jag sätta i press när jag limmar, front/bak kan jag nog inte ty 150mm som mina tvingar inte sväljer men jag struntar i det och "lägger" bara dit front/bak, det är ändå inga påfrestningar.

Har inte råd med fler tvingar samtidigt som jag inte har nånstans att ha dom :D

MVH/Roger
PS
Satsar alltså på extra snyggt chassi där spikhålen skall bort, dessutom ska jag nyttja 7-pin modell keramik och inte en av dom säkert 100st fina bakelit-socklar jag har. Detta blir således mest ett experiment.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Båda sidostyckena färdiga, limmar bakstycket.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde ett lustigt misstag med limningen.

Ni kanske såg att mer eller mindre hela fronten är täckt med AL-tejp?

Så vad händer om man limmar fronten mot sidostyckena när det bara är AL-tejp emellan :D

För ha lite bändmotstånd när man tar i volymratten tänker jag ta till skalpell och skära bort en halvcentimeter av AL-tejpen hos varje sida, sen kommer jag lägga ett par strängar smältlim där.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag slipat min KLA, den är färdig för första båtfernissa-lackningen (International Original, att införskaffas ty nästan slut).

Den här gången har jag en ny lite kulig plan för att undvika att lacken rinner, jag köper en helt vanlig stor sked på Myrorna sen böjer jag skeden 90 grader sen nyttjar nåt godtyckligt lock (blir nog Dolmio-lock) och skopar upp lack som jag fyller locket med, då blir det omöjligt att doppa penseln för djupt.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Första lagret lack applicerat.

Mängden lack kvar är minst sagt sparsamt, jag måste köpa ny lack inom ett par veckor.

Jag tror dock lacken räcker till denna enheten.

Två lackningar kvar, slipar ner resningen i morgon sen lackar jag bara helt sonika två lager till utan slipning emellan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av SM6XUN »

"slipar ner resningen i morgon" :shock:

Ontopic, din signalkälla ser något över 25kohm ingångsimpendans, det är ruggigt lågt för att vara ett linjesteg, likaså har du en enorm utgångskondensator med en, i sammanhanget, jättelast i form av en 100k resistor på utgången..
Du får ursäkta men det är lite obalans på komponentvärdena i din preamp.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av YD1150 »

100k motståndet kanske är till för att undvika "POP-ljud" om yttre kabel ansluts med anodspänningen redan tillslagen.
Kondensatorn har en DC-väg till jord med 100k på utgången men det får väl TS berätta om i så fall.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av SM6XUN »

Japp, det är för att kondensatorn inte skall ladda ur sig genom det som man ansluter till preampen,
"standard" brukar vara 1M för att inte lasta ner i onödan, utgångskondensatorn brukar ligga runt 1µ eller kanske 2µ2 för en normal frekvensgång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

SM6XUN skrev:"slipar ner resningen i morgon" :shock:

Ontopic, din signalkälla ser något över 25kohm ingångsimpendans, det är ruggigt lågt för att vara ett linjesteg, likaså har du en enorm utgångskondensator med en, i sammanhanget, jättelast i form av en 100k resistor på utgången..
Du får ursäkta men det är lite obalans på komponentvärdena i din preamp.
Kul kommentar, tack!

Jag håller med om att 25k är lite låg ingångsimpedans men det var värdet på dom volymspotentiometrarna jag hade (och har).

10uF är lite slentrianmässigt satt som utgångskondensator, men med maximalt tänkta last på 10k så får man då fl=1,6Hz vilket är ungefär vad man vill ha ty jag brukar säga f_nytta/3 är spikrakt (-0,5dB för första ordningen) så 3,3Hz för fl=10Hz är i det närmaste optimalt, 1,6Hz är onödigt lågt men det funkar med dom kapacitansvärdena jag har.

En utgångsresistans på 100k är smidig för att förhindra att det smäller till när man kopplar in nåt, 100k*10uF är sedan en sekund så man har en sekund på sig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lackat en tredje och sista gång.

Denna gången blev det dock fiasko.

Plötsligt fick jag nämligen svarta korn i lacken, jag fattade ingenting och svor högt för de var inte lätta att få bort och jag fick inte bort allt heller.

Efter en stund blev jag dock att förstå, jag hade råkat nyttja samma uppslag i tidningen (som jag lackat många gånger med) som jag planterat typ paprika med, dvs det fanns jordrester på tidningen så när jag försökte "borsta bort" damm mot tidningen så blev det bara ännu värre.

Hur jävla dum får man bli?

MVH/Roger
PS
Fast till mitt försvar kan man säga att jag också bara är en människa och människor gör misstag, samtidigt retar det naturligtvis en när man inte kan tänka efter före. Iom att denna lackningen blev kass så kommer jag inte lacka mer, detta får duga.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av rvl »

Har hört at man förr ibland hällde vatten på golvet för att minska dammrisken när man finlackade.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ett skumt trick :)

MVH/Roger
Skriv svar