Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.54 2017-11-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.37 2017-05-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Hej!

Inspirerad av manw's trevliga tips så kommer jag nu bygga om min linjeförstärkare.

Jag bygger om den för som rörentusiast är man lite allergisk mot halvledare fast bara om dom kan undvikas.

Jag hade aldrig riktigt räknat på det utan körde OP-stuket dvs låg utgångsimpedans "måste" man ju ha.

Men se, detta påstående är faktiskt falskt, vad som behövs är bara tillräckligt låg utgångsimpedans.

Och detta alltså för att kunna driva kablar.

I det här läget är det alltså lämpligt att räkna på hur hög utgångsimpedans som är tillräckligt (observera att jag säger "hög").

För vad behöver vi då?

Jag skulle vilja påstå att en bandbredd på 60kHz är optimalt för om den är dominant så innebär det ynka -0,5dB vid 20kHz.

Med andra ord söker vi:

R<\frac{1}{2\pi f_0 C}...1

där C för t.ex en koax är runt 100pF/m och om man nyttjar specialkabel och förmodligen knappt en meter så är C=200pF inte i överkant.

Insatt i ekv 1 betyder detta att R bör varas mindre än 13k.

Observera detta höga värde.

En ECC82:a har rp=7k och om Ra=7k med avkopplat Rk så är Zo=3k5 vilket uppenbarligen räcker utmärkt för att driva kabel utan emitterföljare som buffer som jag hitintills nyttjat.

Samtidigt är förstärkningen my/2 vilket ungefär innebär 10ggr.

Så jag har bestämt mig för att ta bort min trissa.

Bifogar både gamla och nya schemat.

MVH/Roger
PS
En annan anledning till att jag gör detta är att förstärkaren faktiskt blir enklare ätt bygga. Jag har förresten också bestämt mig för att införa sann stjärnjord dvs jag kommer inte låta några som helst signalströmmar gå i själva chassit utan chassit ska bara guarda konstruktionen. Den elektriska delen av chassit består f.ö bara av en tunn tejp av Aluminium, resten är ren plyfa, en plyfa som jag precis uppgraderat till en lite grövre plyfa för att förstäkaren ska se lite coolare ut, dock är kvaliteten på denna byggplyfa uppenbarligen inte den bästa så det blir nog till att måla med lackfärg även om jag älskar båtfernissa.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.01 2017-05-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Filat lite på schemat.

Kom på att jag inte kan dra så mycket ström pga min söta lilla HF dubbeldiod som likriktarrör, ett tag blev det ett lite bekymmer för jag vill bara ha my/2 i förstärkning och 6k8=rp skulle ge för mycket ström men det genialiska med gamla RC-filtrerade rörkopplingar är att man kan låta RC-motståndet ta smällen samtidigt som faktiskt brumdämpningen blir ännu bättre, så jag har nu inför 12k som filtermotstånd, strömmen borde då lite chansartat bli runt 5mA.

Sen tog jag bort balansdelen för den använder jag inte ändå.

En korrigering av EB91's glödmotstånd (experimentellt framtaget) har också gjorts.

Det ska bli roligt att bygga den här för den är så enkel i sin uppbyggnad, speciellt när jag fick bort trissan.

Jag är dock lite bekymrad över det allmänna användningsorådet dvs att kunna driva godtyckligt slutsteg för jag är osäker på inimpedans-spannet men så länge det är större än 10k så tappas max 3dB.

Det är också lite roligt att ha en BJT-befriad produkt, genom att byta KHA mot KLA så kan man sedan jämföra hur dåligt emitterföljare vs rent rörljud eventuellt låter, jag tror inte det spelar nån roll men ett A/B test verifierar.

MVH/Roger
PS
Nån som vet hur lågt ingångsresistansen hos ett (halvledar)slutsteg kan vara?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.30 2017-08-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Nu har jag mha plåtsax klippt till mig tre mallar ur min svindyra kopparplåt från ELFA (0,5X300X300mm för närmare 500 spänn).

Första mallen är toppen (gemensam för alla mina försteg), andra mallen är bakstycket (kommer också vara gemensamt för alla mina försteg, gäller bara att selektera hålen) och tredje mallen är fronten (där det också gäller att selektera hålen, förutom KRA dvs mitt MIC/RIAA-steg som inte har nåt på fronten).

Vitsen med dessa mallar är att mina millimeterpappers-mallar börjar bli slitna efter dryga sex byggen, nu vill jag ha mallar i kopparplåt så att de håller för "massproduktion" :)

Det var spännande att nästan för första gången i mitt liv nyttja plåtsax, resultatet tyckte jag först blev rätt skevt och vint men när jag mätte med skjutmått visade sig avvikelsen hos samtliga mallar inte vara mer än +/-0,5mm dvs rätt skickligt gjort av mig för att vara nästan första gången :D

MVH/Roger
PS
Allt här i livet är ändå "bara" approximativt perfekt så ingen, förutom möjligtvis jag, lär se om ett reglage hamnar nån enstaka millimeter snett.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.34 2017-08-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15048
Ort: Vänersborg
Kopparplåt köper du hos en kopparslagare (plåtslagare, takläggare ...). Du kan säkert få skrotbitar mot en vetekrans.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.47 2017-08-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Jag har nu gjort hål i mina koppar-mallar.

Visade sig dock att topp-plattan var skuren 8mm för kort.

Att den var det beror dock på att jag normalt nyttjar 2X4mm plywood som front respektive bakstycke och det glömde jag bort.

Men eftersom det inte är petnoga så kan man måtta med plåten så att man har ungegär 4mm kvar på båda sidor och då fungerar mallen ypperligt.

Skönt att fått fixat till dom här mallarna för nu blir det inget mer "slitage" av pappersmallar i samband med produktion.

Jag var dock tvungen att göra om bakstycket då jag i original hade tre pappersmallar men jag hade bara klippt ut två kopparmallar, framtida försteg kommer alltså bli mer lika varandra ty de kommer komma av samma mall där bara vissa hål skippas beroende på apparat.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.40 2017-08-20 

Blev medlem: 10.23 2015-07-18
Inlägg: 152
Ort: Linköping
Billigare än Elfa i alla fall: https://www.conrad.se/Pl%26aring;t.htm?websale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_1136744_1201080


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.46 2017-08-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Helt klart :)

Lite mindre yta bara, jag fick 0,5X300X300mm men vad jag hittar är 0,5X200X400 fast då till det fascila priset om 155 spänn.

Detta kommer jag köpa nästa gång, tack!

MVH/Roger
PS
Fast egentligen skulle jag vilja ha 600 mm ty mina slutsteg är på 400mm+2X55mm (front/bakstycke).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.57 2017-08-21 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20460
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
https://tecno.se/4-sale/laminat.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.42 2017-08-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Nu har jag enligt konstens alla regler spikat ihop ett nytt chassie.

Jag gjorde fyra fel:
1) Använde dom enda stora borren jag har dvs centrumborr och de fläkte upp undersidan ganska rejält, fattade ett tag inte riktigt vad jag hade gjort för fel för jag hade en alldeles ny kloss som offerbräda under och tryckte på ordentligt, tror helt enkelt att centrumborr/vispar suger, antingen det eller också måste man ha en ny offerplatta varje gång som man typ spänner fast med en tving vilket jag känner inte borde behövas för dom andra lite större hålen som jag kunde ta med spiralborr, dom blev minsann fina!
2) När jag spikade ihop lådan missade jag med upp till en millimeter så det blir till att slipa mycket.
3) När jag hade spikat ihop lådan såg jag att jag hade glömt att jorda volympoten (vilket jag hade planerat att komma ihåg att göra med heltäckande AL-tejp), detta ger annars ett surr som är olika om man tar på poten eller inte.
4) Körnade in en av spikarna på fronten för hårt så att plyfan fläkte upp sig, blir till att använda plastiskt trä där tänker jag.

Bifogar lite nördiga bilder.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.36 2017-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Nu har jag slipat min låda.

Började med det grövsta pappret (P40) som jag köpt till min oscillerande CoTech slipmaskin.

Med hjälp av detta papper lyckades jag slipa ner avvikelser så stora som uppemot en mm, nu är allt rektangulärt, plant och fint.

Därefter gick jag över till P120 och slipade fint, nu har jag precis torkat lådan med fuktad disktrasa.

I morgon förväntar jag mig viss resning så jag kommer då slipa med P120 igen, därefter blir det lackning med båtfernissa i tre lager på följd.

Varje lackning behöver minst ett dygn på sig att torka, bättre vore två dygn så vi får se hur jag gör.

Jag tycker det här känns bra, kommer bli en snyggare låda med synliga plyfa-lameller hos locket både framifrån och från sidan, lite likt mina högtalare.

MVH/Roger
PS
Jag vet nu hur jag ska undvika att få det att sprica när jag borrar med mina centrumborr, en god vän tipsade mig om att inte borra hela vägen igenom utan vända på trästycket...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.20 2017-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15048
Ort: Vänersborg
En variant och pressa ihop skivan du ska borra med en "skräpskiva". En annan att ha ett riktigt träborr med förskär (en liten vass "fjupp" ytterst på borret så att säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.25 2017-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Men centrumborr har väl det :humm:

MVH/Roger
PS
Jag borrade naturligtvis mot en skräpskiva, men kanske du menar att jag borde använt tving?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.01 2017-08-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15048
Ort: Vänersborg
Jo det har väl det ...??!! ...alltså de där petsarna längst ut på borret som skär först så att säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.40 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Så, nu har jag gjort ett plock för min KLA.

Denna gången kommer jag satsa på proffsiga 7P-socklar av keramik fast ärligt talat vet jag inte varför för jag har mängder med bakelit-varianter som fungerar minst lika bra fast visst, kanske dom inte är lika snygga och allt är ju så ytligt idag så jag tänker i alla fall prova denna varianten sen får folk avgöra om den verkligen är så nödvändigt mycket snyggare (men knappast bättre).

Sen har jag sågat av styrtappen hos ALPS-potten, behöver inte sån skit bara att dra åt säger jag.

Potaxellängden hos ALPS är i det närmaste ideal när det gäller mina coola aluminiumrattar från ELFA men jag måste nog ändå kapa ner axeln säg 4mm ty annars täcks inte muttern.

Trafon måste prepareras med lite isolerad silvertråd för trafobenen räcker inte igenom 12mm plyfa samtidigt som benen måste vara isolerade vid jordplansgenomgången, så det blir lite trixande där.

Slutligen glömde jag försänka DC-Jacket inifrån för dess paneltjocklek är mindre än 4mm som plyfan är, jag råkade dock köpa ett gäng DC-Jack av metallisk typ till ett annat projekt och dessa klarar 4mm fast med nöd och näppe.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.54 2017-09-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7178
Ort: Göteborg
Jag har nu lackat fyra gånger och tänkte köra igång med att bygga men vet Ni vad?

Lack har oskickligt nog runnit, det saknas fläckvis med lack på toppen OCH jag har lyckats skapa en kant med typ 1mm lack.

Ganska misslyckat mao.

Nu tänker jag såhär, jag vill slipa om den här men jag kan inte slipa 1mm otorkad lack utan att offra ett sandpapper så jag lurar på att vänta en vecka alternativt så slipar jag ner kanten med annan typ av sandpapper och inte dom som jag nyttjar till min fantastiska Cotech oscillerande slipmaskin, jag vill inte offra dom.

Sen har jag börjat lura på ett lack-trick.

Ett problem är (uppenbarligen) att man lätt applicerar för mycket lack, men om man hade petriskålar (eller kanske tom vanliga syltburkslock) med lacken i så kan man ALDRIG få för mycket lack på penseln, själva överförandet av lack från burk till petriskål fixar man mha billiga engångssprutor (utan nål) som faktiskt finns att få gratis på apoteket, jag har tom ett par.

Antingen detta eller så får man kika ner ordentligt i burken varje gång man doppar penseln, när lacken nästan är slut måste man tom vicka på burken för att se hur mycet lack man "tar".

Jag är dessutom av den åsikten att det ska var mycket lite lack på penseln hela tiden, hellre lacka fler lager än för mycket lack på penseln för att få just det lagret fint, tålamod är melodin.

Så härifrån kan det bara bli bättre :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010