Rör-linjeförstärkare MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu dragit lite kablar.

Jag har dels dragit kablarna för utsignalerna dels har jag dragit kablarna "upp" till volympotentiometern.

Utsignalskablarna var enkla att dra, hittade på ett koncept där jag kunde få dom raka och fina (RCA: lång skärm, kort signaltåt, utgångsmotstånd: kort skärm, lång signaltåt).

Signalkabeldragningen för volympoten är fortfarande under utveckling men jag har nyttjat lite väl korta kablar samtidigt som dom räcker, jag har alltså dragit signalekabel mellan pot och input, dessa kablar har långa skärmar men ganska korta signalledare för att skärmarna kommer möta jord från de båda ingångsparen och tyvärr även från vipp-brytaren (källväljare), ångrar nästan att jag nyttjar sådan men jag kan inte hjälpa att jag tycker skivspelare/dator är en vettig första selektion (sen kan man ju nyttja passiva källväljare utöver det om man vill).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Det går inge bra för mig idag :(

Suttit och fipplat med kablar i hela tre timmar utan att komma nån vart :D

Skärmade kablar (mikrofonkabel) skall alltså dras från två stereokällor via en källväljande vipp och till volympotentiometern.

Jag vill inte ha det hur fult som helst så jag har tänkt och tänkt men ibland tänker man för mycket så det blev fiasko.

DOCK har jag faktiskt hittat ett koncept för att få det bra och snyggt, nu behöver jag bara göra om ALLT inklusive najning och lite krympslangsmontage men det är mest längderna på kablarna som har spökat för mig, kabeln från vipp till pott är t.ex typ en halv centimeter för kort, en halv centimeter!!

Men jag har bestämt mig för att göra om allt, konceptet finns där och det är bara att kika samt kopiera med lite marginal.

Tur man har det här helt makalösa skalverktyget från ELFA: https://www.elfa.se/en/multifunctional- ... simi=92.26

Får ta tag i detta i morgon, ikväll orkar jag inte mer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ena KLA är nu pereliminärt färdigt, återstår bara felsökning.

Andra KLA är inte riktigt klar, saknar bara kabeldragning från input till vipp+pot, fixar det en annan kväll ty lite ansträngande.

Jag är inte jättenöjd med bygget, det är Good Enough men knappt.

Velade till det med kablarna från röret till pot, där blev det lite grötigt men jag vet nu hur jag skall göra nästa gång.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Båda KLA elektromekaniskt klara :)

Nu återstår bara felsökning, båda förstärkarna skall noga gås igenom innan spänningssättning.

Brukar vara allehanda fel såsom kortslutning, feldragen kabel och dålig lödning.

Dessa KLA är aningen enklare än tidigare varianter för utgångs-trissa saknas, istället är utgångsimpedansen runt 3,5k vilket dock både driver "alla" kablar och "alla" slutsteg.

liter skojiga uträkningar:
1) Zin/(Zin+3k5)=1/sqrt(2)=>Zin=8k4, signalen är alltså dämpad -3dB med ett slutsteg som har en ingångsimpedans <8k4~10k
2) 1/(2pi3k5*60kHz)=Ckabel=>signalen är dämpad -3dB när kabelkapacitansen är 760pF~1nF, en koax brukar hålla c.a 100pF/m så 10m krävs för att påverka bandbredden.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag felsökt och startat upp mina KLA.

En tamp var olödd så jag lödde dit den, sen bände jag lite i isolationsavstånden (luftbygge) men hittade inga fler avgörande fel förrän jag spänningssatte och upptäckte att jag egentligen kastat om kanalerna, vill egentligen ha så att vipp-riktningen pekar ut de båda källorna men nu blir det inverterad vippriktning, inget stort problem men jag kommer skita i att göra nåt åt det för det blir helt enkelt för mycket jobb även om det är relativt enkelt att göra det (kräver en massa lödfläta och dylikt, orkar inte det).

Fast funktionen var det inget fel på, brummet med 10k ingångsterminering är mindre än 0,5mVpp och förstärkningen är jämn och fin samt landar på lite tråkigt låga 6ggr men det duger (6X0,5Ve=3Ve styr mer än väl ut ett slutsteg).

Jag visste dock att även om jag valde formellt rp som anodmotstånd för att få runt 9 i förstärkning så skulle den låga anodspänningen (53V) göra så att rp egentligen är en bit högre dvs my/2 skulle jag inte få ut vilket jag inte fick heller.

Jag är dock mycket nöjd med detta.

MVH/Roger
PS
Jag kanske ändå kastar om kanalerna för jag tycker det är sån mysig känsla att t.ex vippa över käll-omkopplaren till höger för att man där har datorn, eller till vänster för att man där har skivspelaren t.ex.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag precis mätt upp lite elementära data hos mina KLA:

Vänster kolumn=Oldie, höger kolumn =New:

B+'=153/156V
B+=120/122V (4k7 mellan B+' och B+)
Isup=7,0/7,2mA
Ua(L)=54/55V
Ua(R)=53/55V
Ia(L)=3,5/3,5mA (Ra_tot=19k)
Ia(R)=3,5/3,5mA (Ra_tot=19k)
Av(L, 1kHz, 2Vpp)=5,6/5,6ggr [15/15dB]
Av(R, 1kHz, 2Vpp)=5,6/5,6ggr [15/15dB]
fl(L, 2Vpp@1kHz)=4/4Hz
fl(R, 2Vpp@1kHz)=4/4Hz
fh(L, 2Vpp@1kHz)=310/260kHz
fh(R, 2Vpp@1khz)=260/260kHz
Hum(L, R_IN=10kOhm)=<0,5mVpp@100Hz/<0,5mVpp@100Hz
Hum(R, R_IN=10kOhm)=<0,5mVpp@100Hz/<0,5mVpp@100Hz
SNR(L)=20lg(0,5/0,0005)=60dB [each unit]
SNR(R)=20lg(0,5/0,0005)=60dB [each unit]

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild med uppmätta data, ger lite bättre förståelse för alla data samt är käck dokumentering.

Adderar även chassi-planeringen modell Deluxe (1mm Kopparplåt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på gång med ett nytt bygge som kommer bli mitt sista vad beträffar det elektriska.

Det estetiska kan dock diskuteras men jag är inte helt onöjd.

Det roligaste av allt är att jag tillverkar chassina helt själv och således kostar dom inget extra utöver uppkapandet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Plyfan har nu fått AL-tejpade (på tacksamt tips från carpelux) jordplan.

Jag avser nu limma grejerna sen kommer jag nyttja cykelslang+slangklämmor+dammsugare för att kunna slipa inomhus, saknar slangklämmorna men är på väg till Biltema som sägs ha.

Har annars tänkt ut ett revisonssystem för mina chassin, till skillnad från elektriskt schema som alltid är det senaste så vill jag ha olika chassin men i olika revisioner så jag har kommit upp med bifogat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar revisionsuppdaterade låd-ritningar.

MVH/Roger
PS
Jag kör Basic (dvs plyfa) i detta fallet, eventuellt blir dom "Fire-Red"-lackade om inte klarlackade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar superaktuellt schema.

Detta elektriska schema är det sista jag tar fram för den här "produkten".

För övrigt har jag bestämt mig för att måla mina försteg Fire Red (oljebaserad båtfärg, obs).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rör-linjeförstärkare MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu limmat färdigt chassit för min KLA.

Det återstår dels att slipa till grejerna men också om jag verkligen vill måla grejerna Fire Red.

Kan vara kul att sätta färg på tillvaron men det skall bli bra också, frågan är till exempel hur plyfa-ändträ blir att se ut.

Klarlackar man blir det att se kanon ut men om man nyttjar täckande båtfärg kanske man inte vill ha att plyfan lyser igenom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar