Uppgradering av gammal bergsprängare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

Har haft den här bergsprängaren ett bra tag. Jag tror jag köpte den på pingstkyrkans loppis i Södertälje. Den har inte riktigt fått någon nämnbar användning genom åren utan har mäst stått på en fönsterbräda och dammat. men igår fick jag en idé att man kanske skulle försöka uppdatera den med bättre högtalare och blåtandsmottagare.

Dock är tanken med denna uppgradering att den inte ska vara på bekostnad av de funktioner som apparaten redan har såsom kassetspelare och radio.

Har gått igenom mina gömmor men hittar dessvärre inga lämpliga högtalare (de ska vara ca 12cm eller 5 tum) och på nätet är det samma visa så jag tänkte fråga om någon har ett par eller vet var man kan få tag på ett par lämpliga högtalare,
De behöver inte vara något märkvärdigt bara de har någon slags skum eller gummiupphängning och är lättrörliga för att ge bra basrespons,
typ sådana element man kan hitta i vissa hemmabiosystem eller datorhögtalare.

Skulle också vara tacksam om någon vet var man kan få tag på blåtandsmottagare i kretskortsformat jag har kollat både wish där det bara kommer upp en massa hörlurar och bluetoothhögtalare samt på eBay där det bara verkar finnas att köpa från Kina med tillhörande postnord avgift.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av vaxfan »

Bluetoothmoduler finns på Tradera.
https://www.tradera.com/item/171005/306 ... ex-arduino
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

Såg de också när jag kollande runt men jag fick uppfattningen att de var för att kommunicera med en Arduino snarare än att ha intern maskinkod samt DAC. vill helst ha en färdig modul där man kan löda den analoga utgångssignalen direkt till bergsprängarens linjeingång som man sedan kan para med andra blåtandsenheter tex. datorer smartphones och använda bergsprängaren som en trådlös högtalare, själva modulen tänkte jag driva från bergsprängarens befintliga batteripack eller nätaggregat via en 5v regulator.
ber om ursäkt om jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plötsligt var det inte så näpet att leta högtalare. Bäst vore en bredbandare men en mid/bas och en liten diskant kan ju kanske funka.

Det jag hastigt gräver upp är:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 135-8.html
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... on-bg-13-p
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... 13-e-8-ohm
http://www.eluxson.se/produktkategorier ... h-60x.html

Monacor har ju skapliga och billiga högtalare. Jag kan ha ett par 4" liggande om det skulle vara något.

Kan du tänka dig att handla från andra länder har TangBand och Swann (HiVi) riktigt fina och prisvärda element.

Vad gäller BT-moduler finns det säkert (Kina) modul som tar emot och kodar av, men oftare hittar du färdiga förstärkarmoduler:
2x15W (med linjeingång)
2X30W, med linjeingång
2x15 med rattar och linje in

Söker man lite bland firmor som säljer lämpliga moduler kan man hitta lite högtalarelement också.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

tackar för tipsen av högtalare Visaton BG-13 P verkar mest prisvärd av de du länkade till ska kolla monacor också. får också se hur högt den befintliga förstärkaren kan driva de nya högtalarna, den är en vanlig IC med en kylfläns på så jag kan inte se exakt vilken modell men har sett liknande förstärkarsteg i olika apparater från 80-talet med eller utan kylfläns.

när det kommer till blåtandsmottagare hade jag hoppas att det skulle finnas något enkelt färdigmonterat kretskort med enbart det viktigaste på samt linjeutgång men man får väl kanske hitta någon bilstereo-aux till blåtandsadapter att plocka isär och använda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men mottagare finns väl i parti och minut. Jag letade efter sändare och insåg att där var det skralt.


Typ nåt sådant här: Kjell&Company: 94775
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

grävde lite mer på Wish (deras sökmotor är helt värdelös så man får gräva genom miljontals ton av irrelevanta saker) och hittade både mottagare och högtalare, det verkar dock inte gå att länka till sidorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla på Instructables, där finns det flera liknande projekt.

https://www.instructables.com/howto/gettoblaster/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

skulle lägga beställning på tidigare nämnda högtalare och blåtandsmottagare idag men högtalaren var tydligen slutsåld, inga problem tänkte jag eftersom jag ville minnas att jag hade sett flera annonser för samma modell på Wish men det stod inte att finna.
trots tydliga sökord fick jag enbart förslag på damunderkläder skor samt hörlurar och nu en timme av sökande och testande med alla tänkbara söktermer som "5 inch loudspeaker element" "5 inch speaker" "speaker element"
så är jag så fruktansvärt trött på den där sidan. får väl ta och köpa ett par dyrare högtalare i Sverige men just nu är jag bara så trött på hur krångligt wish är och blir nostalgisk över de bekymmerslösa dagarna när man kunde handla på Ebay och Banggood utan att behöva krångla med postmord. :evil:

ni får ursäkta min ton i det här inlägger men det är så fruktansvärt frustrerande hur dålig Wishs sökfunktion är speciellt jämfört med alla andra liknande sidor som tex. Ebay som man handlade mycket från förr.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av mrfrenzy »

Hela Wish affärsidé går ut på att pracka på kunderna impulsköp med sånt psykologerna tror att man skulle kunna vara intresserad av baserat på webhistorik, vilka vänner man har etc. Det är fullt normalt att produkter inte syns även om man söker på helt rätt ord.
Accurate, personalized recommendations direct 9 out of 10 mobile purchases not having originated with a search query
https://merchantfaq.wish.com/hc/en-us/a ... in-search-

Jag betalar gärna 70kr till posten för att slippa befatta mig med eländet...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av tecno »

Wish, är det en modern BUTTERICK's ?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av RadarEnt »

Det är klarlagt hur Wish fungerar. Kanske vi kan slippa vidare utläggning om det nu och ägna oss åt projektet i stället.
Skriv svar