Punktsvetsbygge för battericeller

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Punktsvetsbygge för battericeller

Inlägg av Henry »

Magnus_K skrev:xxargs hintade om det tidigare i tråden att behålla shuntarna just av den anledningen du nämner, därmed lämnade jag dom orörda.
Kan dom satt någon strömbegränsning på primären i mikron tror ni? Ska kolla imorgon.

I vilket fall som helst så lär jag behöva ett rejält motstånd eller annat. Alternativt minska kabelarean lite och få i något varv till och höja spänningen på sekundären.
20180326_234750.jpg
Just ja. Det enda att begränsa strömmen med är något resistivt, induktivt eller elektronikstyrningen jag pratade om innan där du kan reglera effekten steglöst från 0 - 100%.

En video för test jag gjorde för en hög med år sedan:

Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Punktsvetsbygge för battericeller

Inlägg av Gizmo »

Jag kommer att köra med mitt litiumjärnfosfatbatteri. Kan leverera lite mer än 200 A under korta stunder, så det ska fungera.
Såg den HÄR videon som verkar vara enkel:

1. Batteri
2. Timer som är ställbar från 0.1 sek och uppåt, bra för att få exakt samma resultat varje gång.
3. Solenoid som tål mer än 200A och som styrs av timern
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Punktsvetsbygge för battericeller

Inlägg av Magnus_K »

@Gizmo: Starta en tråd och visa/berätta lite om din planer. Skulle vara kul att läsa.

@Henry: Ja nu minns jag. Vi har ju haft lite tidigare kontakt om ämnet.
Det är riktigt tjusigt reglerat det där. Dock är jag nog inte duktig nog att lyckas med sån reglering så jag tänkte försöka som dom flesta andra, dvs justera pulstiden, och antal pulser, för att få en bra svets.
Skriv svar