Fjärrstyra stugan max 1000kr

Berätta om dina pågående projekt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

kodar-holger skrev:Dom där mottagarna ser ut exakt som julas mottagare. Dom kan man inte placera närmre varandra än någon halvmeter eller så om dom skall fungera. Superregenerativ(?) mottagare så dom stör varandra. Jag tror du har tur om du får den delen att fungera.

Trodde när jag började läsa att du skulle göra en fjärrstyrning som la in i kaminen och tände. Det hade varit ett spännande bygge. Bara det inte vore Simone Giertz style för då hade du bränt ner stugan...

Annars :tumupp:
Tack!!
Det är nog samma teknik i grunden på alla dessa mottagare. Men det funkar faktiskt utmärkt fast dom sitter bredvid varandra. Varje mottagare har sin unika kod när man registrerar den i appen, undrar om det är det som blir avgörande. Nu sitter telldusen bara 2 m därifrån och det kanske också spelar in.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av bitvarg »

Alltså, tända kaminen via fjärr borde inte vara så krångligt när jag tänker efter?
Det är en sån där Contura med glasväggar och "idiotsäker" från gnistror etc.

Det borde ju gå att ladda en torrbrasa och lämna orörd när man far därifrån. Sedan trigga tändningen inuti kamin när man trycker på fjärren typ.
Hur skulle en sådan trigger/tändare kunna se ut, måste det vara en öppen låga eller räcker det med en glödspiral som går nån minut?
Tänkte på den där som tänder en grill via 220v. Den skulle man kunna modifiera att vara instängd i kamin på nåt sätt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fjärrstyra stugan max 1000kr

Inlägg av Icecap »

En varmluftpistol på 1kW räcker fint till att elda på med.
Skriv svar