Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Det var magnetiseringsströmmen jag var nyfiken på.
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Den hamnar kring 4-4,5A med 15V på magnetiseringslindningen.
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Då är det bara en matare för MIG/MAG-tråd som saknas.
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Ligger nåt sådant bland mina bra att ha grejer
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Lite mätningar idag.
Belastning med tre halogenlampor märkta 20A 499W, de används i någon slags strömslinga med 20A
Spänningen är inte märkt alls men den hamnar på ca 25V Belastning på 26V 60A, värmde fint när man stod där Generatorns magnetiseringsström vid 60A belastning. Monterat dit likriktarbryggan och en 48V fläkt som kylning.
En 3400uF 200V elektrolytkondensator som filter.
Elleverantörens mätare kan visa bl.a. spänning, ström, aktiv effekt genom knapptyckning.
Passade på att mäta vad svetsverket drar totalt.
Obelastat ca 4,9A per fas, den aktiva effekten var då 160W per fas, effektfaktorn "cos fi" var inte så hög nu
alltså går det åt 480W att ha svetsverket igång utan magnetisering. Är som en mindre vinkelslip..
Men svetsar man några minuter då och då så är det inte så dyrt ändå.
Belastning 26V 60A gav följande värden:
6,22A per fas, aktiv effekt ca 935W per fas
Total aktiv ineffekt som man får betala för var då 2,805kW.
Uteffekten 26V 60A ger 1,56kW.
Verkningsgrad för motor och generator tillsammans blir då ca 55,6% vilket får
anses rätt hyggligt ändå. Likriktarbryggan var ca 60 grader varm då fläkten inte startade på så låga spänningar.
Så 14V bilgeneratorer har bättre verkningsgrad vid 26V
Belastning med tre halogenlampor märkta 20A 499W, de används i någon slags strömslinga med 20A
Spänningen är inte märkt alls men den hamnar på ca 25V Belastning på 26V 60A, värmde fint när man stod där Generatorns magnetiseringsström vid 60A belastning. Monterat dit likriktarbryggan och en 48V fläkt som kylning.
En 3400uF 200V elektrolytkondensator som filter.
Elleverantörens mätare kan visa bl.a. spänning, ström, aktiv effekt genom knapptyckning.
Passade på att mäta vad svetsverket drar totalt.
Obelastat ca 4,9A per fas, den aktiva effekten var då 160W per fas, effektfaktorn "cos fi" var inte så hög nu
alltså går det åt 480W att ha svetsverket igång utan magnetisering. Är som en mindre vinkelslip..
Men svetsar man några minuter då och då så är det inte så dyrt ändå.
Belastning 26V 60A gav följande värden:
6,22A per fas, aktiv effekt ca 935W per fas
Total aktiv ineffekt som man får betala för var då 2,805kW.
Uteffekten 26V 60A ger 1,56kW.
Verkningsgrad för motor och generator tillsammans blir då ca 55,6% vilket får
anses rätt hyggligt ändå. Likriktarbryggan var ca 60 grader varm då fläkten inte startade på så låga spänningar.
Så 14V bilgeneratorer har bättre verkningsgrad vid 26V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
kom att tänka på den här tråden när jag såg migsvetshandtag med inbyggd rulle och matning
https://www.wish.com/c/57173ee6f4c2535d4a31c819
och enb tub kolsyra från affären och man har en minimig
https://www.wish.com/c/57173ee6f4c2535d4a31c819
och enb tub kolsyra från affären och man har en minimig
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
skulle jag skrivit det så hadde en hel hope inte förstått vad som menades
men funktionen vore kul att prova
men funktionen vore kul att prova
Re: Hemmabyggd "svetsomformare" med bilgenerator
Hmm.. Man borde ju kunna köra 2 lika generatorer parallellt för att dubbla strömmen å så matar man från kraftaxeln på en traktor eller en mindre bensinmotor, då börjar det bli intressant.