Renovering av Pioneer A-400X stereoförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Renovering av Pioneer A-400X stereoförstärkare

Inlägg av olalofberg »

Hej, rotar lite i en pioneer A-400X (förstärkare) just nu, men är så dålig på analog förstärkarteknik. har kört fast.
har schema (och oscilloskop :-) och den fungerar bra på en kanal. lätt dist på andra. tror det är lätt för nån som kan.
mätt de flesta resistorer, kondingar och transistorer (in circuit) på den kanalen, men hittar inget.

Man tycker ju att det borde vara lätt, när man kan jämföra en bra kanal med en dålig.
Och jo, jag ser skillnaden och ungefär var det blir fel, men jag har ingen lust att börja byta transistorer slumpmässigt.

Vad är mina alternativ? Sälja (som defekt) här? Göra en rep-tråd av denna?

Synd å slänga.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Renovering av Pioneer A-400X stereoförstärkare

Inlägg av Akai »

Är matningsspänningarna korrekta till det slutsteg som inte fungerar? Är ljudsignalen fram till slutsteget korrekt?

Kolla även lödningarna på sluttransistorerna som sitter på kylflänsen, benen kan gå av eller lossna av värmen.

Laga upp den och använd, de är en helt okej förstärkare.
Tyvärr är de inte värda många kronor ens fungerande. Alla vill ha plasthögtalare med blå tand i dag och fokus på ljud existerar inte :(

Lägg upp schemat så ska vi fundera lite :)
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Renovering av Pioneer A-400X stereoförstärkare

Inlägg av olalofberg »

Tack för svar.

Som jag ser det så har jag de 40V som förstärkarenheten behöver..
Audio in kör jag från mobilen, så den ska vara ok. Den är bra i andra stärkare.

Stor-trissorna är lödda, men jag har lött till en driv-trissa till de stora som var lös. men det är inte det
är jag rädd.

skickar med pdf med schema.

På sidan 3-4 visas schemat för slutsteget.

De har varit vänliga nog att rita in ljudets väg genom förstärkaren på sidan 3. Men felet jag har ligger på
andra kanalen (sid 3-4).

Mina mätningar ger att signalen är ok vid Q210, men DC-förskjuten och lätt lågpassad (och osymmetrisk) vid Q226.
(man tycker ju att jag borde ringat in de komponenter det handlar om... kanske. jag kanske är nere på att en trissa
förstärker fel. Men ni får gärna ge andra förslag.)

Begär inte att ni ska veta vad det är.

Men en liten vink om vad nästa steg är, vore trevligt.

/Ola
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar