Litiumkonvertering av skruvdragare

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av bearing »

Delar med mig av ett enkelt projekt jag gjorde idag.

Batteriet till min gamla skruvdragare med NiCd-celler har successivt blivit sämre. Har funderat på att byta ut batteripacket till litium. Och idag hände det sig att jag skulle borra ett litet hål i stammen på en björk, för att tappa sav. Maskinen kom bara ca 10mm djupt med en 8mm borr innan batteriet tog slut.

Därför tog jag tag i saken, och satte igång med bytet. Har fått några celler som blivit över på jobbet. Det visade sig att dessa cellerna var som klippt och skurna för mitt batteripack. Nästan, i alla fall. Jag fick karva lite i plasten. Efter detta var de var endast något för stora. Det blev en liten glipa i skarven mellan halvorna, men det får duga.
20170409_211957.jpg
Tog ut innehållet ur original-laddaren, och lödde på en sladd med en kontakt för att kunna koppla in en RC-laddare. Lödde även fast en balanseringskontakt på batteripacket.
20170409_221243.jpg
Laddaren balancerar cellerna vid laddning. Men jag har ännu inte något som skyddar mot överurladdning. Så jag får vara alert och sluta köra så fort jag hör att varvtalet går ned. Men det kommer ta lång tid att köra det här batteripacket tomt. Original batteripack hade 1,2Ah NiCd. Nu har jag 5,3Ah Li NMC.
20170409_221710.jpg
Här är en kort video som visar första testet. Maskinen verkar väldigt stark. De här cellerna är gjorda för att klara höga effektuttag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Vad är det för celler?
Mätte du upp kapaciteten (5,3Ah) med laddaren?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av bearing »

Har tidigare mätt cellerna på jobbet. De har drygt 5Ah vid 2C och är märkta 5300. Storleken är som 2st 18650 i parallell.
http://www.boston-power.com/sites/defau ... v%2002.pdf
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av danielr112 »

Kan också intyga att de Boston cellerna är riktigt bra celler!

Var dock varsam med att köra dem i en skruvdragare. Det är nämligen inga större problem att döda dem...
En skruvdragare kan dra flera ggr vad dom är nominellt klarar av att ge. Jag har själv mätt upp en av mina NiMh skruvdragare till närmare 100A när man nyper den vid borrning eller liknande... Det blir varmt i batterierna då :)

Jag har också en hel hög med sådanna celler liggandes men har inte hittat något perfekt område att använda dem till ännu. Men blir nog till en ATV till ungarna eller liknande.

Har man bara ovan i åtanke så funkar det dock bra i skruvdragare också!
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av bearing »

Kan hända att jag lägger in ett BMS och strömbegränsning. Dock har den här maskinen inte högväxel, så jag tror inte den kommer dra 100A. Min arm kommer vridas innan dess.

Har faktiskt konstruerat ett simpelt BMS för ett skruvdragarbatteri på mitt förra jobb. Var ganska enkelt eftersom att allt sköttes av en speciell IC. Över/under-skydd och strömgräns. Dock har jag inte sparat undan underlagen. Och tror inte jag kommer lägga ned tiden att göra nya.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Litiumkonvertering av skruvdragare

Inlägg av eljonas »

]Så roligt, jag gjorde för några veckor sen ett liknande bygge med en Einhellskruvdragare, 18V NiCd. Dremlade ur botten på ett batteri och ställde 18650-cellerna på högkant så de sticker ut "lite" ur originalpacken, se bild.

Samma konstruktion som du gjort med balanseringskablar till RC-laddaren och inte heller jag har bemödat mig med någon överströms/underspännings-intelligens. Den största säkerhetsåtgärd jag gjorde var att slänga originalladdaren (efter att ha tittat hur den såg ut inuti!) så ingen vänlig själ kan "hjälpa" till genom att ladda batteriet med fel laddare.

3st parallella så batteriets config blir 5S3P så lasten blir fördelad över 3 celler.

Att borra 50st ~30mm djupa hål med 6mm borr i en regel i ganska lugnt tempo gav ingen kännbar värmeutveckling på cellerna så givet att detta kostade ett par timmars pysseltid så var det väl värt mödan.

Jag fick med två batterier till den där skruvdragaren men efter att ha pysslat ihop ett helt batteri av celler ur två dåliga så insåg jag att självurladdningen ändå var så dålig att batteriet i praktiken var oanvändbart. Dåliga celler är dåliga helt enkelt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar