Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av frownlayer »

Jag har lite höga fuktvärden i min krypgrund så jag har funderat på att bygga en avfuktare i form av en gammal torktumlare och en solpanel gjord på ölburkar.

Det kommer inte bli så jättemycket elektronik. men lite iaf.
Jag började med att köpa mig ett 3-glasfönster billigt. det är från det som jag har anpassat måtten på min anläggning.
så jag började att bygga ett bakskycke:
IMG_20170315_202544.jpg
Sen tillverkade jag 2st "lådor" där luften ska fördelas mellan burkarna, och även hålla burkarna på plats:
IMG_20170321_214413.jpg
IMG_20170321_215453.jpg
Sen fortsatte jag med burkarna, borra ur bottnen, klippa, bocka in kanterna, limma och pressa ihop under torkning:
IMG_20170316_214825.jpg
20170409_115109.jpg
20170409_115145.jpg
20170409_120356.jpg
IMG_20170329_214901.jpg
dessvärre så blev det lite hjärnfel på limmningsriggen, då jag bara behövde 8 burkar istället för 9 som jag byggde. fast det löste jag genom att göra en fuskburk som jag lägger med o limmningen.

hoppas ni kommer att gilla mitt projekt. mer info och bilder kommer snart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av frownlayer »

Jag lite funderingar på att bygga en styrning till när fläkten ska slås på och av.

Det finns enkla av/på vid en viss temperatur, men denna solpanel ska ju vara till en krypgrund, och där varierar temperaturen så en temperaturdifferens styrning skulle vara mycket bättre just här, MEN.

i en luftsolpanel så svänger temperaturen fort, så om vi säger 2°C för att kunna skapa en kondensering i min avfuktningsanläggning som jag även ska bygga. så vill jag har en styrning som ska ge en start vid differensen ca 5°C och sedan ska den stänga av vid ca 2°C differens. för troligtvis kommer temperaturen i solpanelen att sjunka när fläkten sätts på, och för att slippa få massa onödiga start/stopp vi sol-upp/nedgång så vill jag gärna ha olika värden mellan temperaturerna.

så en temperaturgivare kommer att sitta i krypgrunden, och en i solpanelen.
så har ni förslag på uppbyggnad av en sådan så hojta gärna till.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av E Kafeman »

Värme i sej påskyndar avdunstning något men gör inte att luften innehåller mindre med fukt.
Hänger du ut tvätt på torklina i trädgården, så kan den torka den snabbare en kall torr vinterdag, än en varm högsommardag med åskmoln vid horisonten.
Låg fukthalt i luften och friska vindar ger tvätten snabbaste torktiden.

Luftens fuktighet är viktigare faktor än dess temperatur vad gäller förmågan att föra bort markfukt.

Varm luft kommer att försöka hålla sej så högt som möjligt i din krypgrund, om den är varmare än grund-temperaturen.

Mät fukten i källarluften och bestäm ett önskat max-värde. Blås in ytterluft endast om den är torrare än källarluften samt att fukten i källaren överstiger önskad max-nivå.
För detta behövs två fuktgivare.

En annan sak är att du kanske inte vill ha underifrån kylda golv inomhus. Om isoleringen är mindre bra så kan det bli obehagligt kalla golv av att trycka in luft som är 20 grader kall i källarutrymmet en vinterdag. Har du dessutom oisolerade vatten och avlopps-rör i källaren så kan de frysa av inpumpad kallluft.
En bit av systemets reglering borde då vara att bestämma en minsta temperatur på uteluften om fläkten ska få gå och en minsta temperatur i källaren innan du blir larmad att det snart fryser.
Nu är du ju en bit på väg att delvis lösa detta med kall uteluft. Om grunden är isolerad från uteluften så ska det mycket till innan det fryser. Ventilation utan att ta in kall-luft kan då ske med värmeväxlare byggd av t.ex. ölburkar.
Luften som tas in i källaren, den kan med lite otur vägra att sprida sej om man inte har genomgående ventilation. Samma problem som man kan ha med att få jämn ventilation och värme-spridning inne i huset om man inte även har genomtänkta utlopp.
Beroende på hur huset ligger, närhet till skog, sol, sluttning osv så vill gärna självventilationen ta en viss riktning oftare. Det kan vara slugt att anordna styrda ventilationen så att den inte motarbetas av sådant.
Är det isstorm ute, räcker det kanske inte med avstängda fläktar för att hindra kallluften att komma in i källaren utan det behövs kanske även spjäll.
Det har man ofta på ventilation i våtutrymmen. I köksfläkten sitter ofta ett spjäll som hindrar baksug.
Det kommer inte bli så jättemycket elektronik. men lite iaf.
Nej bara lite manöver av några fläktar och ventiler med servomotorer för luftcirkulationen samt ventiler och termostater som styr värmeväxlare inne och solvärmefångare utomhus.
Komplettera med input från väderstation som även ger vindriktning. Givetvis fjärrövervakat via telefon-app. :D

Själv hade jag i första hand valt en fuktsensor i källaren och en fuktsensor för den utomhusluft man tänkt skicka in. Fukt-givare finns i kombo med termometer och Arduino-anpassade.
Hade jag gjort något med ölburkar så är det nog luftvärmeväxlare i första hand, men ölburkar känns lite begränsande vad gäller luftflödet.

Det finns fläktar i bygghandeln avsedda för att ge ökad grundventilation som är solcells-drivna. Inte så dum reglering att använda solcell, då luften ofta är torrare och inte så kall när solen skiner.

Gräva ur grunden, lägga markisolering och makadam kan göra sitt till. Utvändig djup-dränering runt huset kan också göra stor skillnad.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av frownlayer »

Jag förstår helt hur du menar, och jag vet att mer luft in i krypgrunden kommer inte att lösa problemet med mycket fukt, snarare (speciellt på sensommaren) tvärtom.

Min lösning bygger på att jag tar kall fuktig luft från krypgrunden, värmer upp, och fuktar av. jag blandar alltså aldrig in någon ytterluft i mitt system.

Så här ser min lösning ut väldigt grafiskt:
solpanel.jpg
Sen är detta bara en del av minskandet av fukten i min krypgrund. jag ska efter denna installation även marktäcka med plast, och isolera väggarna på krypgrunden.
sen ska jag även strypa ner luftflödet in i krypgrunden, så jag slipper få in mer fukt det hållet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av Glenn »

Men hur ska luften bli torrare då ? bygger man sådär blir den väl bara varmare ? var tar fukten vägen ?

Eller tappar du ur kondenserad fukt i kondensorn och flyttar ut via ett rör ?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av frownlayer »

jag har tänkt att kondensorn kommer att börja droppa vatten ner i en behållare, precis så som en torktumlare.
och blir det mycket vatten per dygn så får jag väl lägga i en pump och pumpa ur det.

det borde väl fungera iochmed att jag kör både kall och varm luft genom den.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av ahlsten »

Men om du värmer upp luften för att sedan kyla den till samma temperatur igen så får du väl inte särskilt mycket kondensation? Den luften bär redan max så mycket ånga som den kan? E.g. om du har 95 %RH i kalla luften från krypgrunden så kanske det hamnar på <10 %RH i solpanelen men när den kyls till samma temperatur igen så blir det bara tillbaka till ungefär 95 %RH (partialtrycket för vattenångan ändras aldrig).
Du skulle behöva bygga någon sorts von Platen/Munter-kylskåp med värmen från din solpanel för att kondensera vatten ur luften i krypgrunden? Eller en sorbtionsavfuktare...

Edit: Sista stycket är väl kanske lite onödigt dystert, det går säkert att hitta på en lösning med kondensorn, särskilt på dagar då uteluften är kallare än inneluften. Då borde man väl kunna köra krypgrundsluften i en sluten loop där man värmer luften och sen kyler den med uteluft i kondensorn för att sedan värma den igen och skicka tillbaka den i krypgrunden och börja om. Behöver kanske lite mer sofistikerad styrning än bara konstant surrande fläktar dock.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av Icecap »

Om den kalla luft har 95% RH och du drar den genom en värmeväxlare kommer den att värmas upp och därmed expandera vilket ger lägre RH.

Sedan skickas den ner i grunden där den kyls ner och återgår till 95% RH.

Jag kan inte se att den kopplingen ger något, för att kondensera fukten i den kalla luften ska den kylas ännu mer ner, att värma den ger inget annat än värmare fötter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av danei »

Som tidigare inlägg beskriver så kommer du inte att få någon avfuktning alls.

Men an annan fråga, vad tillför ölburkarna för funktion? Varför inte bara en mörk yta innanför glaset och ta luften direkt från det utrymmet. Det borde bli lika bra en enklare att bygga. Har funderingar på en sådan konstruktion för att värma verkstaden lite.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av ahlsten »

danei: Det ger ett visst mått av isolering från omgivningen? Så luften i burkarna kan värmas upp ytterligare... det kan ju bli rejält varmt i solen, bra mycket varmare än omgivande temperatur.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av danei »

Plåten i burken kommer ju att värmas på utsidan, så det bli ju knappast kallare utanpå burkarna än i.
Det är försterglasen och bakomliggande isolering som isolerar. Eller missar jag något?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av Glenn »

anledningen till burkarna är väl att man vill ha rör så man kan köra luften fram och tillbaka i utrymmet många gånger ?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av ahlsten »

Ja, det låter mycket rimligare. Har man inte betydligt större yta på insidan så får man nog ingen sån effekt som jag pratade om.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av Nerre »

Om du vill få fukten i luften att kondenseras så måste luften möta en yta som är kallare än luften (kallare än luftens daggpunkt t.o.m. tror jag).

Det är därför man får torr luft i bilen genom att köra ACn, fukten i luften kondenserar mot förångaren när luften kyls.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Solpanel/Luftavfuktare krypgrund

Inlägg av frownlayer »

Oj det var mycket reaktioner.

Jag trodde att när varm luft passerade över en kallare yta så bildas kondens, men tydligen hade jag fel. men jag får väl ändå testa och bevisa att ni har rätt.
men det låter logiskt att jag måste kyla luften mer än den var från början för att kunna få den att kondenseras.

burkarnas funktion är dels att få längre väg för luften att gå, och även för att få så stor yta som möljigt för luften att ta upp värme.

Jag kommer iaf få ner min relativa luftfuktighet ;)

Får se om jag hinner med nästa helg att sätta ihop den, då alla mina rör fortfarande inte är limmade.

just nu ska jag klura lite på hur jag ska få till min styrning på fläkten, då jag inte vill få in kallare luft än den som redan finns i grunden.
Skriv svar