Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.44 2018-02-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.31 2017-04-10 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20367
Ort: Upplands väsby
När luften värms först så sjunker den relativa luftfuktigheten, sen när du kyler den igen kommer du bara tillbaka till ursprungsläget.

I alla avfuktare jag sett så kyls luften först (så fukten kondenserar), och värms sen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.49 2017-04-10 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1179
Citera:
då jag inte vill få in kallare luft än den som redan finns i grunden.

Kyla luften i kryp-grunden kan vara ett sätt att torka luft. Det är rätt beprövad metod att frysa ut fukt. Värme ger ångbastu.
Är väldigt lätt att bygga sådan avfuktare. Ett sätt är att använda Peltier-element då man slipper rörliga delar eller kompressor.
Peltier-element är antagligen inte bästa lösningen ur effektivitets-synpunkt, men mycket enkelt.

Notera att temperaturen i krypgrunden kan vara mycket kall utan att påverka inomhus-temperaturen om det är torr luft som leder bort såväl värme som kyla dåligt.
Det är viktigare att mäta om uteluften är torrare än inneluften. Temperaturen är mer en bisak, förutom att du inte vill att vattenledningar ska botten-frysa.
Det är bara att krångla till saker att inte ta tillvara uteluft som är torrare än krypgrundsluften.

En annan princip som blivit populär då den inte behöver en kompressor och därmed är tystare är en sorpbtionsavfuktare.
Dessa finns även i resväskestorlek att köpa i byggvaruhusen och många har byggt liknande själva.
De är förvånansvärt effektiva, åtminstone den jag provat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.24 2017-04-10 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 18772
Ort: Östergötland
Och torrare i det här fallet gäller absolutfuktighet i första hand. Den relativa fuktigheten är inte det primära. Mätarna möter i allmänhet rellativluftfuktighet.

Att öka ytan som luften passerar över måste gå att lösa på enklare sätt. Om det är motiverat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.38 2017-04-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 28061
Ort: Borås
Det är ju faktisk den relativa fuktigheten som är intressant, eller snarare skillnaderna i ångtryck.

Fukt i krypgrund löser man dels genom att lägga ett lager byggfilm på marken samt därefter ventilera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.43 2017-04-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12647
Ort: i det mörka småland
ett sätt jag håller på att prova

hadde några vakumrörssolfångare ligggandes och annvänder en industrivariant av silicagel för tryckluftstorkar
provat att torka silicagelen i rören och det ångar gott om det

man kan bygga en styrning så att man först cirkulerar luften mellan grund och silicgelen i solfångaren, och sedan när det går att torka så torkar man silicagelen

ventilar hadde jag funderat på enkla modeller av silikonslang och excenter och sedan en liten pump modell akvariepump eller lite större


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.55 2017-04-10 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 18772
Ort: Östergötland
TomasL skrev:
Det är ju faktisk den relativa fuktigheten som är intressant, eller snarare skillnaderna i ångtryck


Inser att mitt inlägg inte var så tydlig som det borde. Vad jag menade är att om man har en styrd ventilation ska man styra på absolut luftfuktighet. Om man styr på rellativ luftfuktighet riskerar man att ventilera in mer fukt. I utrymmet är det ju den relativa fuktigheten man vill hålla nere.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.58 2017-04-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 28061
Ort: Borås
Nja, enbart om det är varmare luft som du ventilerar in.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.56 2017-04-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19097
Ort: Norr om Sthlm
TomasL skrev:
Fukt i krypgrund löser man dels genom att lägga ett lager byggfilm på marken samt därefter ventilera.


Nuförtiden tycks ju den allmänt rådande åsikten vara att man ska täcka över marken med byggplast eller motsvarande, och sedan ha en forcerad avfuktning (vanligen med en sorptionsavfuktare) i grunden.

Både om man modifierar en gammal grund, eller bygger en ny.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.58 2017-04-11 

Blev medlem: 12.21 2010-11-12
Inlägg: 11
Att "bara värma" krypgrunden kan fungera bra om problemet inte är allt för stort. Man sänker den relativa fuktigheten och träkonstruktioner blir torrare.
Att ventilera bort problemet låter logiskt men kan vara mycket farligt. På sommaren innehåller uteluften mycket vatten som kondenserar när den kommer in i den kalla krypgrunden. På vintern kan det däremot fungera, men då är fukt i krypgrunden sällan ett problem. Du gör bäst i att stänga ventilerna på sommaren!
Peltierelement har jag inte sett i praktiken, kan kanske fungera men risk för isbildning och hög energiförbrukning. Samma sak för kompressorbaserad avfuktare.
Sorptionsavfuktare är effektiva men har ganska hög energiförbrukning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.16 2017-04-11 

Blev medlem: 12.21 2010-11-12
Inlägg: 11
frownlayer skrev:
Så här ser min lösning ut väldigt grafiskt:
Bilaga:
solpanel.jpg




Intressant idé som jag var tvungen att fundera på en stund. Rätt tänkt att inte ta uteluft! Men som flera påpekat kommer tyvärr inte kondensorn att fungera som du tänkt.
Varför? Tänk dig att du tar 5-gradig luft med 100% fuktighet från krypgrunden. Luftens daggpunkt ligger då på 5 grader. Kondensorn kyls till, låt oss säga, 6 grader. Luften värms till 20 grader, men daggpunkten ligger kvar på 5 grader. Du får då ingen kondensation i kondensorn. :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.06 2017-04-11 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2654
NicklasG skrev:
Att ventilera bort problemet låter logiskt men kan vara mycket farligt. På sommaren innehåller uteluften mycket vatten som kondenserar när den kommer in i den kalla krypgrunden. På vintern kan det däremot fungera, men då är fukt i krypgrunden sällan ett problem. Du gör bäst i att stänga ventilerna på sommaren!


håller inte med.
det är kallt under krypgrunden på sommaren om den är dåligt ventilerad,
det finns inget som kyler under huset, om det är kallt där beror det på att marken kylts ner på vintern och sen inte värmts upp på sommaren.
om det skulle bli kondens av att man ventilerar så är det övergående iom att allt som blir vått av kondens snabbt värms upp.
och kondens bildas bara på solida material typ grundstenar av granit eller på grus på marken, inte på träkonstruktioner.
trä tar åt sig fukt från omgivningen så att det får ungefär medelfuktigheten för årstiden.

jag vidhåller att det som kan bli problem är inte e.v. fukt från omgivande luft utan från markfukt som inte ventileras ut.
i synnerhet om det inte är väldränerat och inte ligger fuktspärr på marken under huset.

jag tror hellre på att ventilera utav h-e på sommaren för att torka och värma upp, och stäng för på vintern för att kyla ner marken så lånsamt som möjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.13 2017-04-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 18772
Ort: Östergötland
Så kör jag också, öppnar tidigt på våren när det börjar bli lite varmare och är väldigt torrt i luften. Stänger ganska tidigt på hösten när det är högluftfuktighet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.38 2017-04-11 

Blev medlem: 00.19 2016-11-15
Inlägg: 120
Det kan vara svårt att förstå det här med luft och luftfuktighet. Exempel är då nog det bästa.
Jag antar att du inte vill använda kompressor för att öka trycket på din luft. Använder man sådan kan man trixa och kondensera mera, men kostar mycket energi i form av ström till kompressorns elmotor. Det vill du nog inte.

Antag:
normalt atmosfärstryck 1,013 bar(absolut)
höstdag utomhustemperatur 12 grader och relativa luftfuktighet 80 %.
Utomhusluften innehåller då 6,98 gram vattenånga per kg torr luft. Luftdensiteten är 1,233 kg/(kg fuktig luft).
Vattenångan i denna utomhusluft börjar kondensera om den utsätts för en yta med temperatur på 8,65 grader C, eller kallare.
Utomhusluften vid temp 12 grader C kan maximalt ta upp 8,75 gram vattenånga per kg torr luft, och sägs då vara mättad med vattenånga, dvs ha relativa luftfuktigheten 100 %.
(Skulle du komprimera utomhusluften till ett tryck på 2,013 bar(a), då kan den bara innehålla 4,37 gram vattenånga per kg torr luft vid 12 grader. Det kommer alltså att kondensera ut 6,98 - 4,37 = 2,61 gram vatten per kg torr luft. Låter du luften sedan expandera igen till 1,013 bar(a) då har den en relativ luftfuktighet på 50,3 %. Vid kompressionen blir luften varm, och vid expansionen kyls den av. Mycket att tänka på)
Utomhusluften kan emellertid hålla ännu mer vatten, men då i form av vattendroppar, bekant som dimma.

Om du nu lyckas värma upp denna utomhusluft till säg 40 grader, då:
Den uppvärmda utomhusluften innehåller fortfarande 6,98 gram vattenånga per kg torr luft.
Men den relativa luftfuktighet har nu minskat till 15,2 %.
Den uppvärmda luften har nu lägre densitet nämligen 1,119 kg/(kg fuktig luft).
Den uppvärmda utomhusluften kan nu ta upp ännu mer vattenånga, nämligen maximalt hålla 48,97 gram vattenånga per kg torr luft.

Om den uppvärmda luften utsätts för en yta med temperatur på 8,65 grader C, eller kallare, börjar vatten att kondensera på ytan.
Alltså precis som den ovärmda utomhusluften.

Vad du kan vinna på att köra ner uppvärmd utomhusluft i krypgrunden är att du värmer upp krypgrund och därmed ökar avdunstning från ytorna i krypgrunden. Luften du kör ner tar alltså med sig litet fuktighet från krypgrunden på vägen ut. Men om du kör ner alltför liten varmluftström, då kanske du inte kan värma upp de stora ytorna i krypgrunden, utan du får kondensering på ytorna där nere. Tvärtom vad du vill åstadkomma alltså.

Fråga dig varför du vill avfukta i krypgrunden?
Om det skulle vara för att minska mögel, då kan det hjälpa med att enbart öka luftombytet där nere.
Du vet utomhus är det väldgt fuktig, men det möglar likt förbankat inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.56 2017-04-12 

Blev medlem: 22.27 2012-05-26
Inlägg: 20
Kan bli så här: http://www.lfs-web.se/krypgrund-luftsolfangare.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.05 2017-04-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 28061
Ort: Borås
Glenn skrev:
TomasL skrev:
Fukt i krypgrund löser man dels genom att lägga ett lager byggfilm på marken samt därefter ventilera.


Nuförtiden tycks ju den allmänt rådande åsikten vara att man ska täcka över marken med byggplast eller motsvarande, och sedan ha en forcerad avfuktning (vanligen med en sorptionsavfuktare) i grunden.

Både om man modifierar en gammal grund, eller bygger en ny.

Bara om problemen är extrema, annars så täcker man alltid marken med byggfilm, inget annan åtgärd behövs (förutom självdragsventilation).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Yahoo [Bot] och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010