Avancerad garageportstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Har precis börjat med ett sådant projekt, började igår med lödning och programmering. Inte för att jag behöver utrustningen egentligen men för att det är kul att konstruera!

Nuvarande status:

Säkerhetsfunktion finns inbyggt i portens kontrollenhet som känner av om något är i kläm, dock tänker jag komplettera med nätverkskamera så att jag kan kolla vad som sker typ om något ska levereras, då kan jag ju guida via mobilen och se vad som sker så att jag stänger när personen inte längre är i garaget.

Egen styrning och manövrering:

Använder en Wemos D1 mini för styrningen, plus relämodul.
- Relät kopplar till portens kontrollenhet, ingången för knappstyrning. Kan aktiveras via MQTT-kommando från linuxburken eller från knapp kopplat till digital ingång på Wemos:en.
- Analoga porten kopplad till motorns styrning. Kodar av detta och bestämmer om porten är still, går upp eller ner. Status skickas via MQTT till linuxburken.
- Har digitala ingångar för magnetkontakter som jag ska använda för att koda av ändlägena, som komplement till att jag vet still/upp/ned. Har ännu inte kopplat in dessa men allt är utdraget från kortet. Status skickas via MQTT till linuxburken.
- För utökad säkerhet har jag möjlighet att via MQTT från linuxburken till Wemos:en välja att stänga av möjligheten att aktivera porten via knappen i garaget. Inställningen sparas i EEPROM.
- Blinkar med inbyggd LED på Wemos:en om den har kontakt med servern via MQTT

Planerad användning, återstår en del enklare programmering:
- All manövrering loggas i eventloggen (klart)
- Styrning från iPhone eller Apple Watch. Mycket lätt att få till rakt av men jag kanske gör en snygg app med bild från nätverkskameran integrerad.
- Då larmet aktiveras kontrolleras först om porten är öppen, om så är fallet kan jag välja att automatiskt stänga porten eller möjligen varna för det så att man får stänga manuellt.
- Då larmet är aktiverat så stängs möjligheten att aktivera porten via knappen i garaget av, sätts på då larmet inte är aktiverat.
- Om aktivering ändå sker (typ via fjärrkontrollen till porten) så går larmet om larmet är påkopplat
- Eftersom jag känner av rörelseriktning på porten så kan jag ju ha knappar för öppna/stäng på mobilen/klockan, även om porten i sig inte vet om det utan skiftar mellan stopp-öppna-stopp-stäng-stopp osv. Hamnar man i ofas så kan ju koden känna av att den rör sig i fel riktning och sen ge två impulser för att stanna och byta till rätt riktning. Lite överkurs kanske men alla förutsättningar finns.

OBS att i och med styrningen via iPhone/Apple Watch samt knapp i garaget så finns ingen anledning att använda fjärrkontrollen till porten längre så den kan jag gömma undan. Risken att någon skulle kunna öppna min port den vägen är oerhört liten då portstyrningen använder rullande kod. Ingen risk för att någon kommer åt fjärrkontrollen om den tappas, inbrott i bilen. Jag stoppar helt enkelt undan portens fjärrkontroll, behövs inte längre.

Det är mycket kvar att pyssla med, se skiss nedan. Tacksam för återmatning, det mesta går att ändra på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Alla funktioner lever nu, dvs alla sensorer kan kännas av, relät kan triggas etc. Nu återstår det att göra en fin installation av kablar, knapp och magnetsensorer och kolla att valda tidskonstanter, logik etc. är rimlig.

Alla data skickas via MQTT i samband med ändring eller 1 gång/sekund. Kan stänga av styrningen från knappen i garaget via servern så att knappen inte tar då larm är påkopplat eller av andra skäl. Om allt fungerar är det dags att jobba lite med appen och diverse larmlogik och övervakning av att sensorerna inte ger motstridig information etc. Det mesta bör kunna göras från linuxservern. Den enda övervakning jag har just nu är att om man trycker på knappen fast den är deaktiverad så får jag SMS och pushmeddelanden om detta. Men då bör ju redan larmet ha gått, alternativt att jag kopplar ihop detta mer direkt till larmfunktionen istället.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har ju missat det viktigaste i varje projekttråd, var är alla bilder? :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Bilder? Vill inte visa upp råttboet i min "prototyp" som sannolikt blir den slutliga produkten". Här är en bild på hur den ser ut utifrån. Bara en liten kopplingsbox från Biltema med en USB-sladd för ström och programmering. Ej genomtänkta kabellängder men kablar utdragna till kopplingslister för hyfsat enkel anslutning till riktiga kablar som jag ännu inte dragit i garaget. Är i princip redo för installation men kanske ska göra några mer features eller provköra något mer.

Med facit på hand borde jag kört med en större box, det är trångt inuti, speciellt eftersom det mitt i boxen sitter en plastpinne som skruven fäster i. Kanske byter till en större. Eller kör en likadan box bredvid för att snygga till kopplingarna, dvs döljer/skyddar kopplingslisterna och de riktiga kablarnas anslutning till dessa.

Inuti boxen är det som sagt ett råttbo med Wemos D1 mini med pålödd relämodul och en bit experimentkort med pålödda motstånd för spänningsomvanling från motorförsörjningen. Lödningar av tveksam kvalitet då man inte vill riskera att löda på för mycket och förstöra kretskortet. Men det fungerar!

Avläsningen av motorspänningen är testad live, rätt värden skickas via MQTT.

Knapp och magnetsensorer har jag testat genom snabb inkoppling vid datorn och debounce och annan filtrering tycks fungera bra.

Har även testat att det fungerar att deaktivera styrning av porten efter MQTT-kommando från servern och att meddelande om lyckad aktivering eller stoppad aktivering skickas tillbaka, samt att värdet på deaktiverad/aktiverad sparas korrekt i EEPROM.

Det enda viktiga kvar att testa är att relämanövreringen är OK, jag valde att skicka en kort puls istället för att låta relät dra så länge man håller knappen nere, samma pulslängd som används då befordring görs via servern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Har kört porten live nu. Allt fungerade med styrning från knapp eller server inklusive mätning av motorspänning. Fick dock lägga på lite filtrering på utvärderingen av motorspänning för att slippa att den hoppar mellan stationary/up och stationary/down ibland. Gissar att det beror på att spänningen till motorn beror på belastningen som kan variera i olika faser av portens förflyttning. Nu beter den sig snällt och är up eller down hela vägen fram till ändlägena.

Har ännu inte kopplat in magnetkontakterna men förväntar mig inget konstigt där, har provkört hanteringen av det på skrivbordet med riktiga magnetkontakter inkopplade tillfälligt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Lite simulerade bilder från garageöppnarappen under utveckling. Allt fungerar mot porten utom att jag ännu inte har kopplat appens knapp till kommendering via servern. Förklaring till bilderna:

- Frågetecken visas om appen inte kan hämta data från servern eller om data inte är uppdaterade senaste 2 sekunderna.
- Grönt betyder att allt är OK, porten är stilla och stängd
- Rött betyder att porten rör på sig eller inte är fullt öppen eller stängd
- Gult används för att visa att porten är fullt öppen, vilket inte är farligt men ändå är "fel" i ett längre tidsperspektiv
- Då porten rör sig blinkar text och pilar i kanterna runt bilden.
- På knappen visas en symbol där det framgår om manövrering är tillåten eller inte. Den kan jag spärra från servern, exempelvis då larmet är påkopplat, då tar knappen inte heller i garaget.
- Blir givetvis bättre när jag kopplat in kameran...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Demo. Ingen kamera än men funkar i övrigt.

Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Lite uppdaterad app. Har lagt till en säkerhetsbrytare till höger för att minska risken för vådamanövrering i fickan. Den avaktiveras automatiskt 15 sekunder efter senaste manövrering eller då appen blir inaktiv. Till vänster kan man även manövrera och se status på om aktivering av styrningen är tillåten i garaget, gäller både för styrning från appen och från knappen i garaget. Inställningen sparas i EEPROM i Wemos:en. Detta bör minska risken för vådamanövrering eller manövrering pga elstörningar i garaget etc. till ett minimum. När larmet aktiveras så aktiveras även spärren i Wemos:en, kan ändras från appen. Har även lagt till motsvarande styrning via SMS som backup.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Och bilder efter viss uppsnyggning, lite större låda och nedkortade kablar. Lådan säkrad med gaffa.

Från vänster till höger:

Motor/släde med magnetsensor för avkänning av helt öppen port. Magnetdelen sitter på släden, sensorn sitter tejpad på skenan och säkrad med gaffa. Motsvarande finns i andra änden av skenan, för avkänning av helt stängd port.

Kraftförsörjning till Wemos via USB-laddare sitter i grenuttaget.

I lådan finns Wemos, reläkort, kopplingslister och kort för signalanpassning för motorns spänning.

Från vänster går kablar in för magnetsensorer och för knappen i garaget som inte syns på bilden.
Från höger går det in kablar för styrning av motorn (via ingång på styrenheten avsedd för koppling till knapp) samt för mätning av motorns spänning.
Längst till höger är styrenheten som hör till garageporten, med nätdel, kretskort och belysning som tänds vid manövrering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Gjorde en experimentell version för Apple Watch. Behöver trimmas in lite och snyggas till.

Klockan har jag nästan alltid på mig när jag kommer hem med bil och det är enklare att manövrera den än att ta upp mobilen.
I experimentella versionen trycker jag på klockans nedre vänstra hörn där det ligger en "complication" (ikonen ska fixas till) som startar appen i klockan sen är det bara att trycka.

Tanken är att appen till klockan ska vara mycket enkel och lätt att starta när man är utanför garaget och ser vad som händer, medan appen till iPhone är lite mer avancerad och mer tänkt att användas då man inte är hemma.

Det blir aningen slöare än med mobilen pga kommunikationen mellan mobilen och klockan men oftast spelar det ingen roll.

Demofilm
https://www.youtube.com/watch?v=8JhWZ2EzIxg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Var länge sedan jag uppdaterade tråden men jag lade till kamarafunktionen också och styrning och app i iPhone, Apple Watch och hemautomationskopplingar har fungerat klanderfritt.

Är det fint väder kan jag nöjesköra garageporten från fikarummet på jobbet och se när porten öppnas. Har inte kört så ofta men det har hänt att någon granne står och stirrar och undrar varför porten öppnas utan att någon är där :)

Framförallt känns det ju säkrare att stänga med kameran för även om kontrollenheten som hör till porten, som jag sedan styr, har avkänning av belastning som skydd för ihjälklämning, så misstänker jag att det kan gå illa om grannens katt hamnar i kläm eller om ett litet barn leker vid porten när den stängs.

Som övervakning har jag att om jag mot förmodan skulle glömma stänga, eller om porten av outgrundlig anledning skulle öppnas via någon "störning", så får jag SMS och pushmeddelanden om porten varit öppen en viss tid så att jag kan stänga från distans. Har aldrig hänt att det behövs...
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

På guldpläteringsnivå funderar jag på att lägga till mer funktioner, vad kan man tänka sig?

Nog för att det är relativt enkelt att manövrera via Apple Watch men har man vinterkläder på så kan det ändå vara lite bök att nå klockan.
Röststyrning kan ju vara ett alternativ.

En annan variant är
- När man startar bilen i garaget så öppnas porten automatiskt, eller möjligen vid ett visst avstånd från porten
- När man kört ut helt så stänger porten automatiskt. Inte helt problemfritt om man glömt nycklarna i garaget
- När man kommer utifrån och kör fram mot porten, kanske vid ett visst avstånd, så öppnar porten

För att detta ska bli säkert på olika sätt så bör man komplettera med att systemet vet att det är just min bil som vill komma in i garaget. Någon typ av transponder eller liknande som är kopplat till bilen. Detta skulle ju även lösa fallet att man kör ut och blir utestängd med nycklar i garaget. Dock bör man ju koppla detta till att motorn går eller liknande så att man har bevisat att man har tillträde. Hur skulle ni löst detta?

Ingen viktig funktion men kan vara en kul utmaning tekniskt att automatisera ännu mer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Icecap »

En kommentar om sockerbitarna.

Vi har skrotat sådana då de notorisk ger dålig kontakt. Vi hade ett fall där det hände en mindre explosionsliknande händelse i verkstaden, orsaken var just en sockerbit med ett par år på nacken.

Wago har några klämmor som är godkända upp till 16A och som fungerar mellan TP-ledare och 2,5mm². De är inte våldsamt dyra men deras kontakteringssätt är att det finns en klämma som konstant klämmer mot ledaren. Finns för olika pol-tal också.

Sockerbitar är i min åsikt till för att snabbt testa något men ska det monteras är det Wago som gäller.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Jag valde sockerbitar för att någorlunda enkelt kunna montera bort enheten för modifiering, utan att krångla med dyra kontaktdon, främst för mjukvaran. Nu har jag dock OTA-stöd inlagt så jag kan ändra programvaran från Arduino-IDE:t via wi-fi.

Det är låga spänningar och strömmar så det värsta som kan hända är glappkontakt. Men tack för tipset.
Skriv svar