Köksbelysning med Mi-Light

Berätta om dina pågående projekt.
Mathellius
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 juni 2011, 19:17:44

Köksbelysning med Mi-Light

Inlägg av Mathellius »

Hej!

Jag råkade vist lova min Bror, att fixa köksbelysning till deras nyrenoverade kök. :oops:
Nu ett år senare börjar de undra om de ska få lite ljus i stugan snart.
De är så otåliga.. För det kan ju inte vara jag som är seg av mig va?.. Hehe :vissla:


Jag tänkte använda RGBWW LED List som effektbelysning under överskåpen. troligtvis även som sockel-belysning, och kanske eventuellt uppe i taklisten.
Vitrinskåpen & några av de släta täckpaneler i köket, tänkte jag belysa med någorlunda små diskreta spotlights, även de med RGBWW.
Arbetsbelysning över bänkskivan blir även det en LED list, denna på 4-4500K (normal varm vit) med ett CRI på 90 för bättre färgåtergivning.

Bild

Alla LED-lister till effektbelysningen tänkte jag driva med Mi-Light FUT038
som är en driver/controller gjort för just LED-lister av RGBW typen. (matas med 12-24V)
Den i sin tur styr man med fjällkontroll, eller med mobilen via Mi-Lights "Internet Remote Controller".
Även väggströmbrytare med dimmer och färgväljare finns till Mi-Lights produkter.
Alla tre (fjär, mobil, vägg-brytare) kan styra 4 zoner, med ett flertal mottagare på varje zon.

Bild

Men....
När det gäller "någorlunda små diskreta spotlights" har jag inte hittat nått som faller mig i smaken.
Jag vill:
*att de ska vara rätt små.
*att de är RGBWW
*att de går att styra med Mi-Ligth
*och så klart vill man ju ha de så billiga som möjligt, så man kan använda fler :wink:

Förstår att det är omöjligt, men jag har införskaffat lite saker för att försöka bygga några själv.
Men då är det istället min kunskap som saknas :?

Här är vad jag funderat på att göra.
Bild

Eller om det inte krävs så mycket kylning, blir dessa ännu mindre.
Bild

LEDn är 4W RGBWW med 20mm PCB Board.
Länk till Ebay: 4W RGBWW High Power LED
Forward Voltage: red: 2.0-2.2v green:3.2-3.4v blue:3.2-3.4v warm white :3.2-3.4v
Forward Current: 350mA

Jag vill kunna köra dem från en likadan controller som LED-listen använder, som alltså ger ut 12V.
Och det är nu jag behöver första Hjälpen.
Jag får sätta ett motstånd mellan 12V och LEDn
Men sätter man ett motstånd på Pluss (+), som används till alla färger?
Eller sätter man ett motstånd till varje färg, alltså på Minus (-)? :humm:

och om jag ska ha ett motstånd til var färg, fur räknar jag ut Ohm då?
Det står ju "Forward Current: 350mA", men det är väl för "alla färger",
Delar jag det bara på fyra för att få mA för varje färg?

Hoppas någon vill hjälpa mig. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köksbelysning med Mi-Light

Inlägg av Glenn »

350mA är ju per LED, alltså per färg i ditt fall. Så du bör ha ett motstånd per färg (eller ännu hellre aktiv styrning iofs), och efterssom dom är gemensamt anslutna till minus får du sätta det på plus.

Tänk på att varje färg har olika framström, så du får räkna ut värdet separat.

Men det är ju möjligt att din LED-kontroller klarar av att fixa det där utan motstånd, det är bättre isåfall.

Men är det så att du bara ska mata med 12V så blir det röd: 28 ohm, grön/blå/vit: 24.57 ohm

Närmaste värden är ju 33 ohm (ger 297mA) resp 27 ohm (ger 318.5mA)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Köksbelysning med Mi-Light

Inlägg av Sverige »

4-4500K (normal varm vit)

Normalt brukar man räkna 3000K som varmvit och 4000K som kallvit.
Skriv svar