Ett komplett solfångarsystem

Berätta om dina pågående projekt.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Fler bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av MiaM »

Onekligen kreativt!

Inför sommaren så skulle jag tänka på någon möjlighet att dumpa överskottsvärme. Om jag förstått rätt så är det normalt att vattnet kokar i solfångaren när det finns mer värme från solen än vad systemet kan tillgodogöra sig. I system där allt är av metall eller liknande går det ju förstås bra, men PEX-slangarna kanske inte blir lika glada? Ett alternativ är väl någon slags gardiner som kan rullas ner över solfångarna automatiskt vid behov?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av danei »

Det blir inte varmare dör än innanför tex en bilruta. Det är system som är bättre isolerade som kan koka. Vakuumrör tex.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Danei,

PEX-rören tål 95 grader, enligt specifikationerna. Jag undrar över hur stor risken är att den temperaturen överskrids vid ett strömavbrott?

MiaM,

Automatisk gardin i någon form finns med bland idéerna.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bruka »

Jag har Borö vanliga platta oisolerade solfångare, temperaturen går snabbt över 100°C när jag testat att stänga av cirkulationspumpen.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Nu kan jag slå fast att denna solfångare är lite underdimensionerad. Varmvatten till dusch och disk och allt annat vi behöver får vi utan problem denna osannolikt soliga sommar, men när det var mulet häromveckan tog det ett par dagar innan vattnet i ackumulatortanken kom upp i temperatur ordentligt när solen började lysa igen. Och sluta elda i april som en del solfångarägare säger sig kunna göra var inte att tänka på.

Så jag kommer att bygga ut anläggningen, antingen med mer pexrör eller med en fabrikstillverkad absorbator eller två.

Alltsammans har kostat 15.500:-, och då är pumpgruppen för 4000:- och styrenheten för 2000:- inräknade.

Kunskapsvinsten är formidabel. Betänk att denne solfångarbyggare vid projektets början inte hade fogat samman två rörstumpar ens en gång, och sedan gått från den nollnivån och ända fram till att få ihop denna skapelse. Han känner sig rätt nöjd med sig själv, får han säga. :)
Skriv svar