Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.52 2017-11-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.08 2017-03-10 

Blev medlem: 16.16 2005-09-19
Inlägg: 167
Jag och styvfar håller på att planerar för att bygga solfångare.



Idag finns ett vedpannesystem i ett pannrum som ligger separerat från huset. In till huset går en 13m (tror jag) kulvert med rör.
Styvfar är trött på att springa där i mellan och lägga på ved. Förhoppningsvis går det att spara både pengar och egentid på detta projekt - samtidigt som det är en lärolik och kul upplevelse.

Systemet har en solslinga med anslutningar på en av 750-l tankarna. Där tänkte vi koppla på en solfångare.


Styrning:

- Arduino, raspberry pi eller esp8266. Möjligtvis en kombination också.


Rör

- 150m pexrör som vi målar svarta.


Jag har ritat ett schema över hur jag ungefär tror det kommer se ut.

(På bilden står det 15.2kvm men 12kvm är det riktiga. Backventilen är vänd åt fel håll. Tack primerone :))
Bilaga:
systembild.png



Frågor ang. bilden:

Allmänt:

- På bilden är det inte ritat så att vätskan pumpas runt i en intern slinga innan det går in i tanken. Jag antar att det är mest effektivt att pumpa runt vätskan tills den uppnår en specifik temperatur och då släpps in i tanken för att avge värme.

- Bästa placering av expansionskärl och säkerhetsventil?

Pump:

Var placeras den bäst?
Vilket tryck är lämpligt?
Är det ett måste att kunna reglera trycket?
Tips på pump? Tänkte kanske en Pump Wilo ST 25/6.
Alternativt en färdig pumpenhet med lite andra delar:



Pumpenhet (inkl expansionskärl)

Vi säljer en beprövad kvalitetspumpenhet, helt färdigbyggd och komplett, inklusive isolering, säkerhetsventil 6 bar(g), R20 (3/4") anslutingar in & ut, Pump Wilo ST 25/6.

Kulventiler med integrerad backventiler, in och utloppstermometrar, avluftare, flödesmätare 2-12 l/min, manometer 0-10 bar, anslutning för expansionskärl, avtappnings- och påfyllningsventiler med slanganslutningar.

Godkänd för kontinuerlig dift upp till 120°C och slutet 24 liters expansionskärl med gummiblåsa


Bild



Kostnadsberäkning solfångaranläggning 12 m², 15mm pexrör.

2 st 75-metersslingor. Den ena ovanpå den andra.

Pumpcentral m expansionskärl 4000:-
150 m pexrör 1347:-
Kopplingar i solfångaren 400:-
Korrugerad polykarbonat (150:-/m²) 1800:-
Aluminiumplåt 12 m² (85:-/m²) 1020:-
12 l glykol 400:-
Board (33:-/m²) 400:-
Regel 45x120 (18,85:-/m) 358:-
Regel 45x70 (10:-/m) 70:-
Isolering 70 mm (17:-/m²) 204:-
Rör under tak 400:-
Kopplingar under tak?
Rörisolering ner (37:-/m) 148:-
Rörisolering upp (12,50:-/m) 50:-
Skruv, spik m.m.? (några tior, om ens det)
Fästjärn? (några tjugor)
Färg, värmebeständig 125:-
Vit färg 30:- (typ)
Silikon 85:-
Komponenter till styrningen 750:-
Aluminiumfolie 15:-
Solskärm? (Billigt om min idé funkar. Måste kolla en sak)


Summa 11.602:- plus frågetecknen


Svara gärna på frågorna och kom med egna funderingar och erfarenheter.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 09.56 2017-03-11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.43 2017-03-10 
EF Sponsor

Blev medlem: 12.12 2006-10-23
Inlägg: 839
Ort: Tyresö
Ingen egen erfarenhet, men...

Läste lite om solvärmesystem för några år sen. Där matade man in varmvattnet direkt in i ackumulatortanken, dock på olika höjd beroende på vattnets temperatur. Det handlade om att man ville behålla vattnets skiktning i tanken, dvs varmt vatten högst upp och kallare neråt. Du får söka vidare för mer info...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.50 2017-03-10 

Blev medlem: 16.16 2005-09-19
Inlägg: 167
"Ingen egen erfarenhet, men...

Läste lite om solvärmesystem för några år sen. Där matade man in varmvattnet direkt in i ackumulatortanken, dock på olika höjd beroende på vattnets temperatur. Det handlade om att man ville behålla vattnets skiktning i tanken, dvs varmt vatten högst upp och kallare neråt. Du får söka vidare för mer info..."








Vi ska koppla på oss på en solslinga som kom med systemet när det köptes. Inlopp och utlopp är ganska långt ner i tanken faktiskt. Man får hoppas att tillverkarna har tänkt ut något smart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.37 2017-03-10 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7281
Ort: Alvesta, Småland
Jag kommer sätta upp liknande också. Har inte helt bestämt sätt men jag har ingen extra slinga och kommer således köra med extern växlare. Så jag följer denna också.

Min tanke r att cirkulera så länge det finns en diff och i första hand värma i toppen. Dvs jag kommer ha 2 pumpar. Får se hur det slutar och eller om det funkar :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.52 2017-03-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.14 2010-01-22
Inlägg: 342
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka
Finns det bara vatten nog för att det inte skall bli luft (som hindrar pumpen) så behöver väl inte trycket vara särskilt högt, brukar ligga på allt mellan 0 och 1kg i mina solfångare. Pumpen är en vanlig cirkulationspump fast lite högre effekt (står i högsta läget, 245W, ingen tryckreglering eller annat konstigt, en Grundfos UPS 25-80), placerad i höjd med solslingan i tanken.

Det enklaste (och vanligaste) sättet att styra brukar bara vara en differentialtermostat (enkel analog sak) som startar när det är ett visst antal grader varmare i solfångarna än i tanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.54 2017-03-11 

Blev medlem: 17.56 2014-07-08
Inlägg: 106
Ort: Växjö
Tänkte jag kunde bidra med mina erfarenheter från när jag experimenterade med solfångare.

Till att börja med så finns det färdiga solfångarstyrningar för rimliga pengar, men jag förstår att syftet med bygget också kan vara att få göra den biten själv.

Jag har ingen erfarenhet av pexrör, men se till så att de klarar 10 bars tryck och minst 100 grader (helst 120 grader). När jag satte upp mitt lilla (4 m2) system var jag för snål för att koppla med koppar rör och valde istället gummislang godkänd för 85 grader. Den smälte och började läcka redan första sommaren.

Noteringar om bilden/schemat du ritat upp. Personligen hade jag placerat pumpen på den kalla sidan av tanken. Det finns säkert pumpar som tål 100 grader men varför hetta upp den extra. Och backventilen är felvänd (petitess...). Vet inte om den ens behövs.
Expansionskärlet och säkerhetsventilen hade jag placerat nära tanken och helst i närheten av ett avlopp om möljigt. En rörkrökare kan säkert ge tips om exakt orientering mm., så det blir lätt att lufta ur när systemet fylls.
Tanktemperaturen bör mätas i toppen av tanken, inte i botten. Jag skulle nog också ha satt dit en temperaturgivare till, placerad på den kalla delen av solslingan. Den, tillsammans med den uppe i solfångaren, ger då diff temperaturen.

Det där med att pumpa runt i en intern slinga innan det går in i tanken förstår jag inte. När jag läste på om solfångare fick jag fram att det effektivaste enegriutbytet inte låg högt upp i temperaturskalan utan vid lägre temperaturer. Och om du bygger din solfångare bra kommer du att få ut rätt höga temperaturer utan att behöva pumpa runt flera gånger.

"Vilket tryck är lämpligt?"
I ett kallt system bör det räcka med 0.5 bar. När det väl blir varmt stiger trycket ofrånkomligt. Sommartid, när systemet står still, har jag för mig att maxtrycket för glykolblandad värmemedium är 10 bar och runt 120 grader.

"Är det ett måste att kunna reglera trycket?"
Om du menar under drift, sköts det av expansionskärlet. Och blir trycket för högt ska säkerhetsventilen släppa ut värmemediet. I övrigt ser jag inget skäl att reglera trycket.

Själv använde jag en helt vanlig Grundfors cirkulationspump. För mig fungerade det väldigt dåligt, men det var för att jag hade ett öppet system. Pumpen klarade inte av att trycka upp värmemediet från reservoaren.
Ditt system är ritat som ett slutet system och då borde det fungera utmärkt. Val av pump blir mer beroende på hur stort flöde du behöver och vilken temperatur den ska tåla.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.04 2017-03-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 736
Bara lägger till att trycket vid kall anläggning ska vara så högt så att det inte blir vakuum på högsta punkten. Det är höjdskillnaden, vätskepelaren det handlar om.

Sen på en traditionell anläggning räknar man på att det är värsta sommardagen och pumpen stannar. Vätskan i solfångarna går i kokning vid ca 170? grader och då ska expansionskärlet vara så stort att all vätska i rör och fångaren ska kunna tryckas ut i expansionskärlet pga ångbildningen i panelerna.

Och placera all utrustning på kalla sidan om det går.

Startvillkor för pumpen brukar vara en diff på kanske tre grader mellan vätskan på taket och tempen i tanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.43 2017-03-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.37 2009-09-07
Inlägg: 1233
Ort: Göteborg
Jag funderar lite över hur effektiva svartmålat pex-rör är som solfångare. Jag tror inte jag har sett det i någon konstruktion. Hur är verkningsgraden för en sån konstruktion? Kanske är det den ultimata konstruktionen i förhållande till vad materialet kostar?

För 20 år sedan bodde jag och några vänner i ett hus som gick på kombinerad solpanel och ackumulatortank som stöd-eldades med ved när det behövdes, typ på vintern. Panelerna på det huset bestod av kopparrör, med pålödd kopparplåt. Kikar jag på moderna system för uppvärmning av vatten så verkar det vara ganska vanligt med vaccumrör paneler, tror dock att de är lite smådyra fortfarande.
Kommer tyvärr inte ihåg så mycket data från vårt bygge, förutom att ackumulatortanken var på strax över en kubik och att vi körde mineralolja och inte vatten i själva solsystemet (undrar varför såhär i efterhand). Jaja, paranteser, och hoppas det inte blev trådkapning. Ska bli intressant att följa resultaten av bygget!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.12 2017-03-11 

Blev medlem: 08.25 2017-03-11
Inlägg: 12
Bifogar ett par bilder på ackumulatortanken.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.18 2017-03-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27407
Ort: Borås
Man ansluter alltid solvärmen i botten, eftersom varmt vatten stiger.
På det sättet säkerställer man att hela tanken blir laddad.
Skiktningen sker när man börjar tappa av värmen, och kallt vatten lägger sig i botten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.25 2017-03-11 

Blev medlem: 08.25 2017-03-11
Inlägg: 12
Gizmo,

Idén till att använda pexrör har vi hittat på andra sidan Atlanten, där självbyggarna överlag verkar vara lite djärvare i sina val av lösningar än vi. Här är en entusiast, (som har använt pex-al-pex och inte pex, om man ska vara noga):

https://www.youtube.com/watch?v=JfJamxcnrO4

Även vi har haft svårt att räkna på verkningsgraden. Så all kunskap vi kan få på det området är varmt välkommen.

Vår solfångare som vi nu tänker oss den skulle likna den i klippet ovan, med den skillnaden att vi har två slingor istället för en. I vår version ligger röret inte heller skyddad under plåten, utan ligger ovanpå och skyddas från UV-ljus av aluminiumfolie. Den undre slingan har i sin helhet kontakt med plåten inunder. Den övre slingans rör har kontakt med plåten mellan den undre slingans rör, dock inte vid böjarna.

4 seriekopplade absorbatorer från LESOL ger en slinga på 68 meter. Vi har dragit till med 2x75 meter och tänker oss att det rimligen inte ska vara underdimensionerat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.08 2017-03-11 

Blev medlem: 08.25 2017-03-11
Inlägg: 12
primerone och hawkan,

Risken för överhettning har i allra högsta grad varit uppe för diskussion här hos oss.

Biltemas pexrör är godkänt för 10 bar och 95 grader, kan jag till att börja med säga.

Att sedan som vi gör överväga att skydda solfångaren med en skärm må synas vara en originell lösning, men är inte helt okänt:

http://www.radiantcompany.com/system/solar/heatdump/

Materialet till skärmen, eller snarare rullgardinen, ska vi kunna få tag på väldigt billigt.

Enklast att åstadkomma är förstås en manuellt manövrerad skärm. Men om man tänker sig något sådant här istället: en tyngdförsedd skärm, som hålls på plats av en hasp eller hake, och när haspen sedan lossas så dras skärmen ner framför solfångaren med hjälp av gravitationen. Skulle man då kunna styra den haspen på något sätt? Kan man t.ex. ha en tempgivare i solfångaren som lossar haspen vid en viss temperatur? Går något sådant att göra? Det måste ju fungera även vid strömavbrott, när cirkulationspumpen står stilla.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.52 2017-03-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 736
Jaha du ska ha som golvvärmeplåtar?
Bild
Det gör stor i skillnad i så fall åtminstone gör det stor skillnad i golvet. Slangar som bara ligger i bjälklaget ger ifrån sej nästan ingen värme alls till golvet, försumbart. Men med dessa plåtar som kläms kring slangen och pressas mot golvspånskivorna blir det tillräckligt bra för att funka.
Jag har sett svarta slangar bara utringlade på plåttak för att värma poolvatten och det har visat sej vara ganska dålig effektivitet på det.
Men med dessa plåtar som kläms mot slangen kan det bli riktigt bra.

Det finns väl två saker (minst), det ena är solinstrålningen med rätt vinkel och rätt yta. Och det andra förmågan att ta tillvara på den instrålade energin och värma vatten. Traditionella paneler är blå eller svartanodiserade i tron att det ska ta hand om mera värme, skyddade för väder och vind av var det nu borsilikat(?)-glas och skyddade från vind. Plus att värmeavvledningen från plåtarna är gjord med insvetsade/integrerade kopparrör för bästa värmeledning. Om man jämför med det så verkar eran metod med plåtar hamna kanske inom 50-100%. Det enklaste är i så fall om det är kritiskt att öka ytan.

Det här är sedan flera år tillbaks, kanske har jag glömt fel med åren. Jag har väl ingen ambition att fräscha upp mina kunskaper utan du får ta det för vad det är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.53 2017-03-11 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 7938
Kul idé med rullgardin. Om du har en motor som styr den normalt kan du fästa vajern med ett smältbleck som går av vid valfri temperatur från 72-183 grader.

Så länge motorn fungerar och stänger i tid så kommer smältblecket klara sig.

http://www.lufta.se/mekaniska/smaltsakr ... _smaltlas/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.44 2017-03-11 

Blev medlem: 08.25 2017-03-11
Inlägg: 12
hawkan,

Precis den formen är det på plåtarna som amerikanen i klippet ovan har använt, men jag tycker att det verkar som om hans är mycket tunnare. Vet du vad det är för tjocklek på godset i den plåt som du visar?

Nu hade vi inte tänkt göra så. Samme amerikan har byggt en annan solfångare med en annan utformning, och med CPVC-rör istället för pex:

https://www.youtube.com/watch?v=WP8H5IOTwYU

Här har han lagt rören ovanpå plåten så som vi planerar att göra. (Men utan aluminiumfolie). För att få bättre kontakt med plåten, så att värmen lättare kan överföras, har han använt silikon.

En annan amerikan har tagit sig för att jämföra en sådan här CPVC-solfångare med en i koppar/aluminium, (en hembyggd), och kommit fram till att den bara är något sämre:

http://www.builditsolar.com/Projects/WaterHeating/CPVCCollector/CPVCCollectorTest.htm

Anledningen till att vi inte har valt den här designen, trots att båda dessa jänkare säger att den är bättre, är helt enkelt att vi inte har lyckats hitta sådana rör och t-kopplingar som behövs. Men någon kanske vet var man kan få tag på sådana i Sverige?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010