Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag tänkte berätta om ett gammalt projekt då jag byggde ett par kvartsvågspipor enligt ritning från kär gammal vän.

Projektet startade typ 1993 och i började med att beställa tillkapade 19mm spånskiva från ett snickeri utanför Ludvika där jag jag råkade göra min praktik.

Sen fick jag tag på ett par Coral Beta-8 bredbandselement för en rätt ringa penning, monterade dom i högtalarna och i början drev jag dom faktiskt med min freestyle på 5mW :D

Ärligt, verkningsgraden hos sådana här bredbandselement är löjligt hög (Coral låg på 101dB/Wm vill jag minnas).

Det här var roligt så länge jag bodde i Ludvika men efter ett tag när jag kom hem till Göteborg så började jag tröttna på att diskantupplevelsen var så extremt beroende på hur man höll huvudet när man satt on-axis, minsta lilla förskjutning av huvudet i sidled resulterade i en helt annan diskantupplevelse.

Så jag tröttnade på detta och bytte till ett 2-vägssystem istället där jag tacksamt nog fick ett par trevliga polypropylenbasar (Dynaudio) av en vän samtidigt som jag lyckades få tag i min favoritdiskant, Infinity Emit banddiskant.

Så jag borrade upp ett extra hål för Emit och bytte Coral mot Dynaudio fast det blev egentligen bara bättre i bandkanterna dvs basen blev djupare och diskanten blev bättre men mellanregistret lät inte så bra.

Så efter ett tag beslöt jag mig för att bygga om till ett 3-vägssystem istället, en polare hade köpt ett par Infinity Kappa 6 och jag tyckte hans ljud (speciellt mellanregister) lät mycket bättre än mitt.

Så jag lyckades få tag i ett par Infinity Polydome som jag sågade upp ännu ett ett hål för och monterade.

Resultatet blev MYCKET bra och det är det systemet jag kör med än idag (vid lyxigare tillfällen för normalt kör jag från datorn via mitt nya lilla system med KPA, KLA och KLS), enda källan jag har inkopplad till stora stereon, som jag kallar den, är min Thorens TD320 MkII (även om man kan tweaka in en iPod också om man vill).

Stora stereon innehåller förresten komponenterna KRA, RGA och KWA.

Jag bifogar lite bilder på min kvartsvågspipa samt en mätning av SPL för 1-vägssytemet gjord på Chalmers.

MVH/Roger
PS
Akronymförklaringar:
KPA: Knoppson tube Power Amplifier
KLA: Knoppson Line Amplifier
KLS: Knoppson LoudSpeaker
KRA: Knoppson RIAA Amplifier
RGA: Roger's Germanium Amplifier
KWA: Knoppson Williamson Amplifier
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av Gizmo »

Påminner lite om mina första högtalare från 1992.

Allt började med att jag hittade två ikeabokhyllor av spånskiva i en container. Tog hem lagom mycket delar, lånade en sticksåg av en bekant och började såga. Planen var först att göra en kvartsvågspipa, men efter att ha undersökt lite så blev det istället en helt vanlig basreflexlåda, men med den lite ovanliga egenskapen att de var rätt smala och höga, lite som pedistal ungefär, funkade fint att ha blommor på.

Körde Audax bredbandselement, och så ett riktigt bra diskantelement. Delningsfilter var 4uF i serie till diskanten, eller som en dåtida bekant uttryckte sig "oh 12dB delningsfilter det är nästan lite 70-tal över det!".
Men de lät skitbra. Eller iaf oerhört bra för att ha kostat jobbet plus 600:- i element per högtalare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack för att du delar med dig!

När du säger det tror jag faktiskt att jag försökte med nån slags diskant som jag fäste med fästkuddar på yttersidorna av lådorna (resterna av fästkuddarna finns kvar på lådorna) men jag vill minnas att det inte lät så bra, förmodligen var diskanterna inte så bra men en sak är säker, Coral lät underbart i mellanregistret, mer detaljrikedom och realism är nog svårt att få, den biten är oslagbar hos bredbandare (av papper kanske skall tilläggas).

Fast jag förstår inte din dåtida bekants kommentar, om inte diskantens egna "roll-on" börjar vid just den frekvens som 4uF ger så blir det ju "roll-on" med 6dB/oktav, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av Gizmo »

Jag kan minnas fel. Kanske var 6bB. Poängen var iaf att han tyckte att det var lite väl gammalmodigt och o-ortordoxt som filter i högtalarsammanhang.
Växlade för övrigt några ord med honom härom veckan. Han höll med om att högtalarna lät bra, men gummit i kanten runt bredbandselementet hade spruckit lite, reparerades med en sträng textil-lim (gummiaktigt). De användes i nästan 20 år iaf (men pensionerades efter en flytt häromåret när de inte fick plats i flyttlasset).

Kontentan var väl ungefär att bra högtalare är inte så svårt att bygga. Perfekta högtalare däremot, det är ett livsprojekt och mycket svårt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gizmo skrev: Kontentan var väl ungefär att bra högtalare är inte så svårt att bygga. Perfekta högtalare däremot, det är ett livsprojekt och mycket svårt.
Det där är så sant.

Jag får ingen riktig fason på mina bordshögtalare (KLS) och jag vet inte varför, dom engagerar liksom inte. Dom låter och man hör naturligtvis musiken men att sitta framför dom on-axis är i det närmaste en besvikelse samtidigt som dom faktiskt inte låter illa, bäst låter dom egentligen när jag står off-axis och lagar mat :)

Annars har jag en kollega som bygger helt otroliga högtalare, hans favoritkoncept är nåt som tydligen kallas "Transmission-Line", han tjatar om det jämt :)

Men jag har lyssnat på hans "Sjöhästar, som jag döpt dom till pga att dom kanske är 1,5m höga med två dipol-basar (eller vad det heter) på vardera sida och ett "huvud" med två mellanregister och en diskant (tror jag), helt magiskt ljud men tyvärr är inte jag så intresserad som han är av att lyssna på porlande bäckar och vart ljudet kommer ifrån i rummet, jag är mer intresserad av musik, liksom.

Men det är rätt typiskt dessa duktiga människor, dom har sällan nån musiksmak.

Fast det tar inte bort faktumet att hans högtalare låter magiskt bra!

Innan Sjöhästarna bodde han några år i Kina och tillsammans med nån vän tog han fram en fantastisk högtalare som jag tror var en tvåvägs och jag minns att han sa att han använde ett speciellt baselement (eventuellt från just Audax, faktiskt) som hade extra lätt membran och det var för att underlätta för rörförstärkardrift ty, som han förklarade, så ju lättare membran desto mindre dämpfaktor behöver man (ty dämpfaktorn styr i praktiken hur snabbt man kan få stopp på konen efter transienten).

Men det mest intressanta han berättade var att dom "släppte" högtalaren först efter att filtret var uppe i version 21!

Han är som sagt mycket kunnig på det här området och har många gånger försökt förklara hur viktigt filtret är.

Uppenbarligen tar han det på allvar i alla fall :)

MVH/Roger
PS
Personligen kör jag 1:a ordningens enklast tänkbara filter, han körde 3:e ordningens Linquist-Riley, tror jag.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av JanErik »

Linkwitz-Riley ska det säkert vara :)

Har förstått att de är ganska känsliga för elementen?
Vad rekommenderas med moderna mellanregister/bredbandselement (t.ex. från Ljudias sortiment) för en skaplig TL/TQWP?

B&W Nautilus är väl en liknande design?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men jag har lyssnat på hans "Sjöhästar, som jag döpt dom till pga att dom kanske är 1,5m höga med två dipol-basar (eller vad det heter) på vardera sida och ett "huvud" med två mellanregister och en diskant (tror jag), helt magiskt ljud men tyvärr är inte jag så intresserad som han är av att lyssna på porlande bäckar och vart ljudet kommer ifrån i rummet, jag är mer intresserad av musik, liksom.
Transmissionsledningen, gemenligen benämnd TL eller, emellanåt labyrinthögtalare, är en någorlunda populär men ofta stor högtalare, vilken dessutom ofta är något knölig att bygga. Hittar man sådana, sitter det ofta KEFs element i dem - B200 eller B139 (kan ha fel på benämningarna, men det ena ett 8" och det andra ett 13"x9" baselement). Mest känd i Sverige är Bo Bengtssons CM3 som i originalutförande var bestyckade med 2 stycken specialmodifierade B200 och ett modifierat Gamma VLD12/13 diskanthorn.
Generellt är verkningsgraden ganska låg, men den unika högtalarprincipen, vilken som för alla högtalartyper, ger en bra akustisk anpassning till rummet, resulterar i en mycket naturtrogen återgivning. En del kan tycka att ljudet är lite "kallt" eller "analytiskt". Alltså inga högtalare som förlåter en halvdålig förstärkare precis; alla brister avslöjas brutalt.
Ritningar på den här sortens högtalare finns lite varstans och för drygt 20 år sedan publicerade den tyska högtalarbyggtidningen Klang&Ton flera ritningar i några projekttidningar. En fd jobbarkompis gav mig kopior av ritningarna till CM3 och jag byggde mig ett par. Problemen att bygga bestod i att de tre skivor invändigt som skapar ljudledningen inte hade en rät vinkel någonstans och kanterna på skivorna var fasade. Dem sålde jag till en granne för att finansiera en resa till Ryssland.
Hittar tyvärr inte det enda foto som togs på dessa bjässar men så här såg/ser de ut:
Bild

Men det är rätt typiskt dessa duktiga människor, dom har sällan nån musiksmak.
Jag tror nog alla människor som väljer att lyssna på musik har musiksmak, men den kan ju vara rätt varierande. Min erfarenhet av människor som är griniga vad gäller ljudkvalitet på grejjerna är att de ofta väljer akustisk musik som blues och jazz, eller vokal eller klassisk musik.
Bästa sågningen av uttrycket "musikalsik allätare" hörde jag för massa år sedan var i något program där man spelade en timme av en lyssnares musikval (olika lyssnare varje gång). Den här gången kallade sig lyssnare för "allätare" men radiopresentatören, som spelade upp musiken och berättade undrade om denne allätare lyssnade på balesisk gamelanmusik och ungersk experimentell elektronmusik.
Självklart är det så att oavsett om man gillar Kiss & Natanssons Betongrock eller Eine Feine Bachmusik, vill man ju att musiken ska strömma mot en så ofördärvad av ljudutrustningen som möjligt.


Och noch ein Sache, jag vet inte om TL-konceptet är skyddat av patent, men hursomhelst, det verkar populärt att hitta på en egen design som egentligen är samma princip som används. Sålunda publicerades i Popular Electronics två artiklar med en högtalartyp kallad Symmetrical Air Friction Enclosure - SAFE.
Hittar jag inte rätt tidningar finns lite mer matigt här: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=19059

HITTAT!!!!! :whoho:

S.A.F.E. Subwoofer
3-Way Mini S.A.F.E speaker
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av alexanderson »

Publicera din högtalarkonstruktion i AudioXpress !
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den har väl i princip upphört och gått ihop med andra tidskrifter. Tror Elektors förlog tog över.

Tyvärr är ju SAFE-konstruktionen patenskyddad och jag kan liksom inte publicera den på nytt. Likaså lär ju CM3 vara skyddad på ett eller annat sätt, den konstruktionen tillhör ju Bo Bengtsson. Till detta hör att jag inte byggt någon SAFE-variant och inte har något matnyttigt att publicera, medan CM3:an är odukumenterad. Det ska finns något foto av skapelsen men inget som är intressant för några läsare.

Jag kan ju annars visa hur jag har gjort med mina projekt. Notera kompletta sökadresser (en finess om man vill vara lite seriös):
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=18896
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65401
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=21900
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=28472
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=40428

Tror att jag länkade till källor där jag hämtade information till mina byggen.


Du får förlåta , Rogar, att din tråd highjackades. Men ska man återföra tråden till ursprunget kan jag tipsa om l'Audiophiles mästerverk, en TQWT-konstruktion med ett lyxelement, benämnt Triangle. Det närmaste jag kommer just nu är det här: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/tqwt.htm

Jag ska ha byggartikeln någonstans, såsom den publicerades i Audio&Video på 80-talet.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kvartsvågspipa (gammalt projekt)

Inlägg av helmut »

http://www.audioxpress.com/article/the-hideaway-tl-sub
Annars kör jag fortfarande med två lådor av Tylanders konstruktion till min hemmabio. Kommer inte ihåg i vilket nummer av R&T ritningen fanns i. Jag kör med två 10 tumshögtalare och bara älskar basen. har testat med 2st 8 tums basar i varje låda men körde ganska snart sönder elementen. Testade även men 4 st 6,5 tums element men även här körde jag sönder elementen men vilken härlig bas det blev med dessa långslagiga Philips element Har för mig att det borde ha varit på 80 talet. kanske går det att söka på uppsatser genom högskolan för akustik i Göteborg där han genomförde projektet
http://hifiwigwam.com/forum/topic/73903 ... ker-build/
Skriv svar