Konstruktion av viretiketter?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är så dum och jag är lite besviken på mig själv över vad jag häver ur mig bara för att jag är så dum (och okunnig).

Såg nu på danielr112's trevligt bifogade video och tänkte "wow, det där var ju inte så svårt", sen tänkte jag skapa en sån brd-fil med maximalt antal etiketter på min halva EU men så läste jag nifelheim's kommentar och blev alldeles full av skratt över hur enkelt det kan vara (har visserligen noll etiketter av DIL8 och DIL22 men resten har jag några av) dvs bara kopiera i kopieringsmaskin.

cjonash's förslag passar dock bäst, visst jag måste cadda alla mina etikett-varianter men sen kan jag ju fruktansvärt enkelt kopiera dom i Pant :doh:

För att få allt komplett så kommer jag köra på cjonash's förslag dvs jag skapar en etikett/brd av varje DIL-antal sen duplicerar jag dom i paint och slutligen skriver jag ut dom.

Jag tackar och bugar för dessa trevliga tips och förslag, ni har löst biffen åt mig!

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild där en "riktig" DIL16 vir-etikett ligger bredvid min mycket preliminära, man ser tydligt att min tilltänkta klipp-rektangel är aningen för stor, dock ser man också att raster stämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 mars 2017, 00:48:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Fast tråkigt nog, Paint gillar tydligen inte att man går in och kopierar, storleken ut på pappret påverkas dvs etiketterna blir för stora.

Detta är lika konstigt som att det överhuvudtaget fungerar, jag har alltså printat ut hela layouter via paint och skalan är 1:1 exakt!

Men kopiering tycks alltså inte fungera.

Så det får bli den hårda vägen.

Vart är kopiatorn? :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av ie »

Jag skulle nog göra det i Eagle i alla fall, för att säkerställa att hålavståndet är en multipel av 2,54 mellan etiketterna. Annars funkar inte idén med veroboard som mall och ett ark åt gången.

Dessutom verkar du fortfarande inte tänkt på att numreringen måste vara spegelvänd om du ska använda dem på undersidan.

/Ingvar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant tycker jag du anstränger dig för mycket för att få till något som egentligen är ganska oviktigt. Dock vill jag komma med några idéer och ett smärre erbjudande.

Vad är det som är så viktigt att dina lappar ser ut som de gamla hederliga? Köp sådant där etikettpapper (finns med ett helt klisterark i A4) och printa ut med siffror 1-14 eller 1-16 (justera i Word t ex) och skär ut och tejpa lappen mellan virbenen. Jag gjorde så när jag inte fick tag i de däringa (och asdyra) plastlapparna.

Gäller det enstaka virgrejer kan man vika upp virbenen så de sticker upp på ömse sidor om kretsen och så limmar man ner IC-hållaren med snabblim eller epoxi på kortet och virar på ovansidan.

Jag har, om du envisas att vilja ha det som det var en gång, ganska styvt papper, glättigt på ena sidan och lite mattare på andra, troligen går det att printa på den sidan. Det är tjockt och stadigt och används som skydd på våra packar med aluzinkplåt. Pappret är dessutom ganska kraftigt/tjockt utan att kännas "kartongigt". Jag kan klippa ut ett gäng i ungefär A4-storlek och skicka till dig om du vill.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag plitade ihop en enkel skiss mha Illustrator. Man gör en "plupp" och kan enkelt kopiera till en radda slika med bra upplösning.
På skissen nedan har jag i rött markerat var jag tänker mig att man klipper för att bara göra "tejpsnuttar" som man bara tejpar mellan virbenen.


OM du ska göra hål i pappen, limma/tejpa ihop 3-4 lager experimentkort (med hål) och tryck ner nubb eller slikt i hålen och limma en skiva ovanpå skallarna.
easy-IC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu har jag dragit om rektangeln (polygon egentligen) och dragit den så tight inpå sidorna att den snuddar vid paddarna, sen har jag dragit lite snällare ovanpå och undertill där en aning vitt syns emellan paddar och rektangel (man kan se det som att paddarnas elliptiska form gör att den touchar på sidorna men ger luft uppe och nere dvs samma avstånd från kanterna till hörnhålet).

Resultat: Perfekt!

MVH/Roger
PS
Nu ska jag "bara" klona denna etikett ett antal gånger (typ 10) men det verkar inte bättre än att jag får ta till danielr112's trevliga video-tips, dock en nästan löjlig komplicering av nåt så enkelt, men programmerare...

Ser plötsligt nåt, numreringen stämmer ju inte. Inga rör det här tydligen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

ie skrev:Jag skulle nog göra det i Eagle i alla fall, för att säkerställa att hålavståndet är en multipel av 2,54 mellan etiketterna. Annars funkar inte idén med veroboard som mall och ett ark åt gången.

Dessutom verkar du fortfarande inte tänkt på att numreringen måste vara spegelvänd om du ska använda dem på undersidan.

/Ingvar
Hej Ingvar!

Min plan nu är att nyttja just Eagle för "kloningen" för det verkar som om nåt mystiskt händer när man försöker kopiera i Paint samtidigt som jag råkar ha 1:1 från Eagle via paint till pappret så länge paint inte "används".

Jag har studerat danielr112's trevliga video-tips och kommer försöka med den metoden, trots att jag upplever den som krånglig.

Jag förstog sedan inte riktigt vad du redan tidigare sa om spegelvändning förrän jag nu ser att etiketten faktiskt är spegelvänd, så det måste jag göra om (enkelt, dock).

Jag kommer ta fram en komplett samling viretikettmallar men vad det från och med idag verkar som så behöver jag eventuellt inga alls, min hovleverantör (Tema Elektronik) vill nämligen bli av med sitt lager vir-prylar (socklar+etiketter) och jag har bett honom om ett pris, han är generellt sett ganska billig även om jag nog inte skulle avslöjat att de etiketter jag hittat på nätet kostar 20 spänn men jag sa med glimten i ögat att "höj nu inte priset på dom där" och han sa att nej, det skulle han inte göra samtidigt som han nämnde nåt runt 4 spänn, uppskattar att han totalt hade 200 etiketter i hyfsat komplett "serie".

Men som sagt, jag kommer ta fram en komplett serie viretikettsmallar ändå, eventuellt kanske nån annan kan få nytta av dom, vad vet jag, fast kom ihåg att det här med Tema inte är spikat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Jag plitade ihop en enkel skiss mha Illustrator. Man gör en "plupp" och kan enkelt kopiera till en radda slika med bra upplösning.
På skissen nedan har jag i rött markerat var jag tänker mig att man klipper för att bara göra "tejpsnuttar" som man bara tejpar mellan virbenen.


OM du ska göra hål i pappen, limma/tejpa ihop 3-4 lager experimentkort (med hål) och tryck ner nubb eller slikt i hålen och limma en skiva ovanpå skallarna.
easy-IC.jpg
Inte så dum ide', tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av pstrand »

Såg att jag sitter på en lite guldgruva med avseende på "viretiketter". Hittade ett 40:tal av varje sort upp till 28 pin. Mest av 16pin.

Skickade lite kristaller till dig idag + lite 16pin "viretiketter".
Senast redigerad av pstrand 8 mars 2017, 18:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är ju för skön, pstrand!

Jag tackar och bugar för detta!

Tag vara på din guldgruva för det är det faktiskt (den som hade flest varianter av viretiketter tog mellan 15 och 50 spänn styck, den som hade minst varianter tog 7 spänn styck och detta är alltså vad jag hittat på nätet efter grundliga försök, men å andra sidan suger jag på att söka på nätet.)

MVH/Roger
PS
Bifogar mitt försök till att klona min DIL16-variant, tack vare danielr112's trevliga video så lyckades jag faktiskt klona konstruktionen MEN dels missade jag att spegelvända siffrorna dels är raster i horisontell led felaktigt (3,05mm) fast å andra sidan är det bara felaktigt ur synvinkeln att ett veroboard avses användas som stansmall, jag ska försöka korrigera det här men mest nöjd är jag över att jag nu har tio etiketter per ark.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort ett ark med 10st DIL16 etiketter, jag spegelvände, korrigerade raster i horisontalled så att allt är 2,54mm sen avmarkerade jag alla onödiga lager (Names, Place och Origins) så att allt kladd försvann.

Blev rätt bra även om punchningen av hålen fortfarande känns jobbig fast eventuellt kan man printa ut till papper med klister och bara klippa ut nuffrorna, enligt soundbrigade's trevliga tips men då är det tveksamt om man ens behöver Eagle samtidigt som 100mil är nödvändigt även för nuffrorna att ha koll på.

MVH/Roger
PS
Etiketterna klipps utmed linjerna horisontellt men vertikalt klipps dom utmed högra eller vänstra linjen (med lite offset i ändan).

Jag har struntat i att vrida nuffrorna som på en riktig etikett, lättare att cadda etiketterna då samtidigt som jag inte ser några problem vid faktisk virning, tror tom att det blir bättre för oftast virar jag i alla fall genom att ha grejerna "vertikalt".

Bifogar brd också så att Ni kan testa om Era utprintningar (via Paint eller hur Ni gör) också blir 1:1.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara visa Er att dupliceringen av DIL16 fungerade.

Nu återstår bara att att printa ut ett antal ark (5 är lagom för mig) sen stacka dom med nål och veroboard och fan ta mig om jag inte kommer nyttja borr, diagonalt (1-9) får dock nålhålen räcka.

Eventuellt hinner jag skapa dom andra DIL-nuffrorna innan jag ger mig på detta.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 mars 2017, 18:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Principiellt borde det räcka med att man klippte underlagen genom centrumhålen! Det står ju ingen information på yttersidan av virbenen.
Men det är, om inte hundra, så väldigt många år sedan jag virade.
Kommer ihåg den lilla trådrullen uppe på skaftet. Snyggt verktyg.
Varför sparade man inte slikt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite som soundbrigade menade med att bara printa ut nuffrorna på självhäftande etikett-papper menar du?

För dom måste ju sitta fast på virsockeln och normalt görs det genom att de diametrala benen (1-9 i detta fall) INTE har ett stort hål motsvarande virbenens diameter som dom andra har.

MVH/Roger
Skriv svar