Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Med tanke på att svenska kraftnät bedömmer tillgänglighetsfsktorn för solkraft till 0% när det gäller effektbalansen så tror jag inte att det kommer att påverka eventuell effektdebitering.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av sebbe »

Så kanske det är idag, men min poäng var att det med största sannolikhet inte kommer vara så hela återbetalningsperioden. Bygger man då sitt system så att man alltid följer sin konsumtion så bra som möjligt så får man iaf idag mest betalt för sina kWh, igenom att spara dom. Då minskar man även effekterna av nätmarknadens förändringar på sin återbetalning.

Tillexempel så är det ju ganska dumt att bygga ditt system med maximala vinklar och grejer för att få en peak effekt som 10 ggr om år som knäcker din huvudsäkring och då bli tvungen att säkra upp för 1500 spänn om år. Kan du då istället bygga dit system så att du kan sänka din huvudsäkring någon nivå så kan du spara 1500 spänn per år i fasta kostnader + din producerade energi. Visst i en vanlig villa kanske det inte är så sannolikt att man kan sänka huvudsäkring iom att den är så låg redan men ni kanske förstår min poäng.

Ponera sedan att elnätsbolagen kanske får för sig om några år att man inte får mata in någon energi i nätet under soliga dagar och man då får kasta sin produktion istället. Vilket vi har sett i länder nere i Europa.

Så bygg smart för att sänka din konsumtion ifrån nätet istället för att fokusera på maximal peak effekt. Sedan finns det ju självklart gränser i det också. Men jag skulle försöka göra en simulering eller en mätning som du är inne på av de olika taken men mätt min förbrukning högupplöst i aktiveffekt och försökt matcha efter det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Stoppat inmatning har man bara gjort för att säkra nätstabiliteten. Invertera har den funktionen. Den slutar mata ut om nätfrekvensen blir för hög. Men man kan ju komma till läget att elpriset blir nära noll. Det kan bli vanligt om solkraft blir vanligt.
I Sverige är det svårt att motivera solkraft. Den ger bara energi när behovet är som minst.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Elpriset kommer aldrig bli lågt pga solel.

Sverige har lika bra förutsättningar för solel som i Tyskland. Ca 60% av vad du får ut i södra Europa. Längre söderut har du mera sol men också högre temperaturer.

Solel kommer vara en form av "batteriladdning" tillsammans med tex vattenkraft eller andra mer pålitliga energislag.
Den prissätts alltså därefter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Nu har du tyvärr fel. När det gäller årsproduktionen stämmer det att det funkar ungefär lika bra i Sverige. Men produktionen kommer under en period med lågt behov. Det medför att du måste ha tillgång till lika mycket kraftverk trots solkraften. Vad är det du tänkt dig att spara in på med hjälp av solkraften? Vattenkraften sparar redan så mycket de kan till vintern, efter som det är bättre betalt då. Resultatet blir högre elpriser eftersom övrig kraft har en kortare period de kan sälja el, men de måste ju fortfarande täcka samma kapitalkostnder.

Tyskland har för övrigt höga energipriser, delvis på grund av solkraften.

Edit: Stavning
Skriv svar