Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Berätta om dina pågående projekt.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av Knut »

Har stora planer på solanläggning på mitt garagetak som ligger rakt i söder med 45graders vinkel. Nära på optimalt.

Funderar på vad jag ska göra när garagetaket är fullt och jag vill ha mer solenergi. Hustaket ligger i rät vinkel mot garaget och är därför direkt ooptimalt för sol. Men om inget annat alternativ finns är det ju ändå bättre än inget alls.

Därför skulle det vara intressant att mäta fram om det är östra eller västra sidan av taket som får mest sol på sig på tex årsbasis.

Mina tankar flög iväg till att sätta upp en liten solpanel (kanske 5w) på var sida om taket och mäta/logga vad dessa paneler presterar och således kunna få fram vilken sida som "ger mest".

Så då kommer vi till forumet och frågan. Hur ska jag belasta solpanelen för att få rättvisa mätvärden.
* Helt enkelt koppla den lilla panelen över en känd fast resistans och mäta spänningen?
* Skaffa en(två) mppt regulator och ansluta den över ett motstånd och mäta spänningen?

Mätningen ska alltså göras med någon arduino eller liknande och loggas i en databas för senare analys.

Min tanke är att det inte spelar så stor roll. Om panelerna är lika och motståndet är lika så borde man få jämförbara värden från dessa två oavsett om man har en regulator eller inte. Det är ju inte maxeffekten jag är ute efter. Det är ju data att jämföra mellan dom två sidorna jag vill ha.

/Knut
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av Icecap »

Jag hade nog gjort en blandning. I grova drag en zenerdiod i serie med ett motstånd.

Zenerdioden ville jag göra aktiv så att referensen är konstant.

På det vis kan du placera belastningen optimalt i förhållande till belastningskurvan och behöver därför knappast MPPT.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av alexanderson »

Varför inte hälften av solpanelerna på vardera takhalvan.
Detta ger en utspridning av effekten på dygnets timmar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av grym »

jag hadde nog gjort det enkelt för mig

prdnat några mindre solpaneler, sätt gärna ut några extra, ex vid befintliga, och tänkta möjliga lägen och kanske en perfekt

mät strömmen vid kortsluting, enkelt mätt och jämför värdena, du ska ända bara jämföra möjligt solinstrålning
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Det finns ju nättjänster som räknat ut produktionen baserat på monteringsvinkel och lokaltväder. Då är ju vädret baserat på mer än ett år.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danielr112 »

Tänkte också säga det att det finns bra nättjänser som beräknare baserat på ett år och vart du bor.

Jag har 21grader lutning rakt söder och sedan har jag 15 graders lutning rakt åt väster. De åt väster presterar inte ens en bråkdel nu på vintern. Och jag har även några paneler stående lutade mot huset. De kan lätt komma upp i 80% eller mer nu under vintern jämfört med de mot söder som är på 70% och de mot väster som max toppar 50% av värdet nån timme på dan...
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av JohnGalt »

Kan ni inte nämna någon/några av dessa bra nättjänster när ni ändå skriver?
Visserligen har jag tillgång till Google, men det blir ju jobbigt om alla gör som Fermat.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danielr112 »

Visst

https://goo.gl/9CJFk8
Första träffen har jag använt mycket
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av pstrand »

JohnGalt skrev:Kan ni inte nämna någon/några av dessa bra nättjänster när ni ändå skriver?
Visserligen har jag tillgång till Google, men det blir ju jobbigt om alla gör som Fermat.
Länk till bra hemsida.

http://bengtsvillablogg.info/
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av Haralt »

Optimalt är att ha solcellsmodulerna riktade rakt mot söder och med en uppvinkel från horisontalplanet på 35 grader.

Avviker du från detta får du lägre årlig kWh-skörd.
T.ex för takvinkel 35 grader:
-rakt åt öster, då 81,9 % av optimalt.
-rakt åt väster, då också 81,9 % av optimalt.

Är takvinkeln istället 20 grader, då 85,8 % av optimalt.
Alltså litet bättre om takvinkeln är litet mindre än den optimala söder-modulens 35 grader.

Platt tak ger 88,3 % av optimalt och är ännu bättre än 21 graders vinkel åt öster eller åt väster.

Detta gäller givetvis då oskuggade solcellsmoduler.

Det finns tabeller där man snabbt enkelt ser vad visst väderstreck och vinkel ger.
Se t.ex. http://solcellforum.18852.x6.nabble.com ... 09758.html
Senast redigerad av Haralt 4 mars 2017, 19:55:43, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Men det är ju inte enbart årsutbytet som är av intresse. Det påverkar ju även när man får elen. Räknar man in den faktorn blir en brantare vinkel bättre.

Edit: Öster och väster ger inte samma utbyte. Vädret är inte lika på förmiddag och eftermiddag. Det tar tydligen inte den modellen hänsyn till.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av Haralt »

Jag tror att tabellen i länken ovan är med instrument uppmätt strålning och då tar den hänsyn även till väder.
Men jag är inte riktigt säker på att det är uppmätt, kan vara beräkning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av danei »

Jag är ganska säker på att det är beräknat utan hänsyn till olika väder olika tider. Dessutom är ju de siffrorna för Hannover. Det är inte samma vinklar som är optimala i Sverige.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av Haralt »

Optimala vinkeln kan beräknas med: breddgrad - 20 grader.

Hannover ligger på breddgrad 52 grader.
Stockholm på breddgraden 59 grader.

Optimal vinkel skulle alltså skilja 7 grader mellan Hannover och Stockholm.

Tabellens procent-tal gäller trots allt vid jämförelse på samma ort.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Re: Placering solpaneler. Mäta solinstrålning.

Inlägg av sebbe »

Fokusera inte 100% på optimala vinklar och maximal årsproduktion i kwh. Mät istället din dyngsprofil av förbrukning i effekt och försök att matcha din produktion utefter den. Det kommer med största sannolikhet ge dig bästa återbetalningen över tid.

Det enda vi vet idag är att elmarknaden kommer förändras och att det du får betalt idag kommer inte vara samma som du får om några år. Så om du så ser till att förbrukar all din produktion själv så får du dubbelutväxling på din investering. Du får ner din förbrukade energi men också dina effekttoppar vilket redan idag står för en stor del av din elräkning beroende på vad du har för huvudsäkring och avtal. Börjar man sedan spekulera i hur marknaden kommer förändras så kommer det antagligen bli så att fler avgifter kommer ta hänsyn till din effektförbrukning snarare än din energiförbrukning iom mer förnybar energi i nätet som är mer volatil i sin produktion.
Skriv svar