Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag har kommit på vad jag gjort för fel.

Mitt småbuggiga Excel tycks kräva att man börjar med att definiera typen av tecken för respektive kolumn.

Jag kan ha haft text som fördefinierat format.

Text har inga decimaler.

Jag märker nämligen att om jag bara skriver om typnumret i en cell, samtidigt som alla celler är formaterade till tal + en decimal, så transformeras talet från att vara utan decimal till att bli med decimal.

Hur mycket jag än sen försöker göra "refresh" på samtliga celler för att slippa knappa in alla 273 tal igen ( :D ) så hjälper inte det, MEN informationen i cellerna finns där och är korrekta det är bara det att Excel "inte ser dom" :D

Jag tror faktiskt att min Excel-bugg är på detta viset, det är ingen stor bugg och nu när jag förmodligen kommer behöva lära mig den den hårda vägen så lär jag inte glömma den.

MVH/Roger
PS
Jag har faktiskt bestämt mig för det jag vill och inte det som är bäst, jag vill ha fyra skåp där alla HC och 4000 kommer husera i var sitt 60-skåp och hälften av HCT och LS i var sitt 60-skåp, jag vill det för jag har redan fått problem med att få plats med t.ex 4093 för Vinga Fyr som tydligen inte ingår bland alla mina nya fina kretsar jag fått och jag räknar med att det kan fortsätta bli så med andra projekt dvs jag kan inte bara samla på dom jag fått i nummerordning och sedan komma med en krets som passar in mitt bland facken, nej jag vill inte ha det så och satsar istället på 180 fack per logikfamilj vilket jag har räknat ut från listor från Wikipedia och TI räcker (E Kafeman har dock en annan åsikt).

Det kan fortfarande bli som så att jag skippar HCT/LS helt för dom kommer kräva ytterligare två 60-skåp och dels intresserar dom mig inte så mycket dels kan det bli ganska dyrt. Men jag börjar i alla fall med mina favoriter HC/4000 så får vi se.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Råkade komma på ett knep:

Om man dubbelklickar i cellen som inte "fungerar" och sen bara klickar utanför (eller i nästa cell) då görs refresh!

Det blir enklare och enklare att fixa till detta :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av swesysmgr »

Jag lade till två kolumner till höger i ditt kalkylark. Den första kallas "Visningsnamn" och byggs av formeln:

Kod: Markera allt

=OM(B2="4000";"";74&B2)&C2
Detta är det formaterade namnet med 74-prefix och logikfamilj m.m. Autofyll med den nedåt i kolumnen bara.

Sedan lade jag till ytterligare en kolumn "Sorteringsnamn" som byggs med formeln

Kod: Markera allt

=OM(B2="4000";"";74&B2)&TEXT(C2;"0000")
Den fyller ut typnumret mednollor och gör att kretsarna sorteras korrekt efter familj och typ.

Vill du ha prefix "CD" på alla 4000-kretsar eller att alla 74-kretsar sorteras gemensamt då är det bara att ändra i formlerna ovan. Det kanske skall vara fem nollor istället för fyra i utfyllnaden, jag tror det finns moderna kretsar med så långa nummer.

Det är ett blanksteg för mycket i HC192 och vitsen med kommatecken i typnummer-kolumnen förstår jag inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för hjälpen!

Jag råkade ladda upp fel fil dvs själva excelarket och inte det valda avsnittet som jag pratade om, rätt fil är nu uppladdad ovan.

Jag förstår att du inte förstår varför det finns kommatecken för det förstog inte jag heller men det visar sig att dom celler som INTE har kommatecken i sig är korrupta för tecken-typen är Tal för samtliga celler i typnummerkolumnen, samtidigt som alla även formaterats till en decimal MEN bara 5 typnummer har just det, är du med :)

MVH/Roger
PS
Tyvärr förstår jag inte koderna men det spelar ingen roll för jag kommer fixa det på mitt sätt ändå dvs dubbel-klick, nästa cell dubbelklick igen osv, 273 gånger bara :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag lyckats sortera mina logikkretsar, fick manuellt gå in och dubbelklicka i varje cell :D

Jag har sorterat dom efter familj men också efter typnummer för att kunna ta fram en eventuell HC/HCT-kombo.

Jag bifogar Excel-filen för den nyttigaste sorteringen (observera att 00 som typnummer har typen Text så dom sorteras inte lika lätt) sen bifogar jag ett par paint-filer på valda sorteringar för jag tycker alltid det är roligast om man kan se filen direkt utan att behöva nyttja "specialprogram".

Dessa resultat är intressanta:
1) Antal unika kretstyper (totalt): 164st (sjönk alltså drastiskt från 273st)
2) Antal unika kretstyper (HC): 59st
3) Antal unika kretstyper (4000): 38st
4) Antal unika kretstyper (HCT): 53st
5) Antal unika kretstyper (LS): 15st
6) 21st HCT kompletterar HC [Kombo (HCT+HC)=80st]

Antal LS blev få till slut, jag är dock inte ett dugg besviken men det är tveksamt om jag kommer köpa ett 60-skåp med uppemot 240 fack för dom :D

Att antalet HC blev så många gör mig däremot mycket glad :)

Jag måste fundera mer på det här med skåpen men ett halv-skåp innebär att endast två fack per ask räcker och det är mycket mindre än vad jag tänkt mig (dvs 3 fack/ask), med andra ord har jag redan med ett halv-skåp (30 askar) stora marginaler där nu tanken blir att dom får hamna i sin ordning och så lägger jag "indroppande" kretsar sist och sorterar dom varefter, jag kan emellertid börja med att inventera alla andra jag har i mina projektlådor så att dom också kommer med, sen kan "drop in" få ske efter alla mina nya kretsar och då i ny nummerordning.

Det känns ju liksom som "An awful waste of space" (Contact) att reservera 180 fack när jag knappt kommer upp i en tredjedel OCH har rätt dåligt med utrymme (även om jag har en plan för 4st 60-skåp också men accessen blir lite dålig för det står saker i vägen).

När jag sedan bara råkat få 15 olika typnummer modell LS så blir det ännu mer patetiskt att samla dom i ett halv-skåp med 90 fack för då är ju liksom 75 fack tomma :D

Nej, eftersom antalet unika LS blev så få blir jag än mer övertygad om att jag istället skänker dom, och inte bara därför för jag är som sagt inte så intresserad heller.

Kruxet med en HC/HCT-kombo tycker jag mest är att det inte blir nåt bra system av det hela dvs jag ska hela tiden hitta just den där kretsen bland alla rör när jag håller på att fylla på skåpet, visst man skall vara glad att man troligtvis bara behöver göra det en gång (pga begränsad åtgång) men ändå, det är inte lika enkelt som att kika på mitt excel-ark, skriva etiketter för en familj åt gången, fästa dom på askarna, dra ett rör ur högen och lägga det i respektive fack, busenkelt.

Men att köra kombo-metoden där vissa fack märks med HCT plötsligt, då måste jag ju leta igenom alla HCT-rör varje gång, alternativt kan jag ha en liten lista över alla kombon men den är ändå inte jättekort och det blir i vilket fall inte speciellt enkelt.

Fast om det dyker upp HC av dom som är kombos i framtiden, så får det bli att familjerna blandas i just det facket men det känner inte jag är nåt problem.

Kontentan blir att jag faktiskt kör på som jag först planerade, enda undantagen blir att jag skiter i LS och nyttjar HCT som kombo samtidigt som jag kommer försöka nyttja endast halva rör av HCT så att det blir lite kvar till min EF-vän.

Jag kör alltså HC/HCT i ett 60-skåp med 3 fack/ask och därmed 180 fack, sen kör jag ett 60-skåp till med lika många fack för 4000 och slutligen så följer jag Wikipedia och TI och chansar alltså på att 180 typnummer räcker forever :)

Samtidigt räcker egentligen ett enda 60-skåp till alltihopa :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu kom jag på nåt roligt, LS kan faktiskt också få komplettera HC dock är dom inte riktigt kompatibla (därav HCT) MEN utgångarna från LS kan faktiskt pullas upp för att på så sätt kunna funka ihop med HC (jag har själv nyttjat det i samband med ett bipolärt PROM som styrde HC och det är lite av en vedertagen praxis att man kan göra så även om de optimala värdena för pullup kan vara lite svåra att räkna ut).

Således har jag nu en HC/HCT/LS-kombo om 86st unika kretstyper.

MVH/Roger
PS
Fast återigen kommer jag bara nyttja halva rör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 juli 2017, 18:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Såå... Jaså, du har ett uppskattat antal av 5712.

Jag faktiskt räknat mina och inte uppskattat. :D
Har inte haft tid att räkna några idag.

[edit]
Förtydligande
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Du skojar nu va?

För inte har väl du kommit upp i EXAKT samma antal som jag har?

Nej, du måste gjort en exceluträkning av mina, eller hur?

För jag får precis just det dvs 5712st.

Dock skattat :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Ja, det är din summa. :D
Min är för närvarande fortfarande 1967.
Jag misstänker dock att jag lätt spräcker 5000-gränsen. Det syns inte ens att jag tagit några rör ur väskan...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

5712st logikkretsar, inte dåligt :D

Dessutom börjar jag ÄNTLIGEN få en plan på hur jag ska förvara dom.

HC/HCT/LS-kombo (och i den prioritetsordningen) säger jag bara.

Jag tror det här blir en väldigt bra kompromiss över hur jag först tänkte.

Nu är kvällsvarden (karre' med potatis, gurka och brunsås från ICA) snart klar så jag säger god natt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag skaffat mig en strategi.

Jag kompletterar alltså HC med i första hand HCT och i andra hand LS.

4000 blir en helt separat serie även om dom naturligtvis också hade kunnat kompletteras.

Eventuellt kommer jag även komplettera med vad jag hade i mina gömmor, speciellt HC4069 och HC4093 hade jag några stycken av som jag inte fick med från auktionen, dock får dom nog ändå får vara kvar i min gamla Raaco även om dom som ligger löst i projektlådor nog kommer hamna i den nya samlingen.

Genom att köra min kombo-variant så kommer jag bara nyttja 132 rör av 263 möjliga ty de blir de unika rören.

Så allt har sjunkit till ett nyttjande av endast 132 rör, inte så dåligt dock :)

Jag bestämmer nu att hela rör, när så finns, är vad jag kommer att fylla mina Racco-fack med, resten kommer jag att sälja/skänka.

Det blir med andra ord ganska många rör över, speciellt vad gäller HCT.

På mina skåp ska de således stå "HC/HCT/LS" respektive "4000" och jag kommer köra 180 fack för alldeles nyligen när jag inventerade mitt gamla skåp blev jag återigen irriterad på hur små halv-facken är.

Dessutom tror jag att 180 fack räcker vilket både Wikipedia och Texas Instruments säger.

Nästa steg är tre:
1) Varje krets skall få en beskrivning (och ett sökord)
2) Kretstyperna som ingår i LS (vilket jag har en lista på från TI och som jag antar är samma för HC/HCT) skall skrivas ner.
3) Samma skall göras för 4000-serien som jag också har en lista på (Wikipedia).

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

En fråga som dyker upp såhär, vad ska du bygga med dina kretsar? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad du är skön, MadModder!

Det vet jag faktiskt inte men jag har samlat på mig en hysterisk mängd vir-socklar OCH vir-tråd så virning är i alla fall planen.

Apropå det hittade jag några riktigt gamla TTL i mina gömmor också, de är färre än tjugo totalt så jag har lagt dom bredvid skåp-LS men en krets gillar jag speciellt, en 74F04.

Sen fick jag ju ett halvrör med 7406 också, dessa har jag precis tömt i samma blandade fack men jag har faktiskt inte HC/HCT/LS 06 så dom kanske hamnar i det stora skåpet, bättre med några relevanta arkitekturer än inga alls kan jag tänka.

Jag fullkomligt älskar logikkretsar men det som är synd att är dom snabbt tar sån plats.

Jag har skapat en primitiv CPU mha grindar (Xilinx ECS) men hade jag virat ihop alla dom grindarna så är det tveksamt om en kvadratmeter hade räckt :D

MVH/Roger
PS
Tror dock att i senaste oscilloskopprojektet (KOS) så kan jag få nytta för ett ganska rejält gäng logikkretsar. Du som nästan förföljer mig ( :D ) kan ju ta dig en titt här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1329930
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 juli 2017, 15:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av mankan »

En kretssorteringsmaskin kanske?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skrivit upp alla LS-nummer enligt Texas Instruments TTL-databok, sen har jag pusslat ihop dom med de HC/HCT/LS-nummer jag har så att man kan se hur många luckor det kommer att bli i det skåpet.

Jag kommer göra samma sak med 4000-serien (enligt Wikipedia) i morgon för nu orkar jag inte mer.

Några få typnummer finns tydligen som HC/HCT men inte som LS, dock verkar det mest gälla väldigt höga nummer.

Jag kommer upp i 169 typnummer vad beträffar LS vilket passar perfekt för ett 60-skåp med 180 fack.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar