Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Så du har inga äldre 74-kretsar utan bokstäver mellan siffrorna? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, faktiskt inte och det är jag glad för (färre typer att hålla reda på då samtidigt som man väl kan klassa LS som "bäst", eller?).

Jag har faktiskt ett enda halv-rör av 7406 som jag inte riktigt vet vart jag ska göra av, troligtvis går det in i facket för 74LS06, om jag har några sådana :)

MVH/Roger
PS
Jag börjar luta åt min HC/HCT-kombo med separat skåp för 4000 och att jag skänker/säljer alla LS till en viss person här på forumet som vurmat för mina HCT (jag avser preliminärt bara nyttja halva rör och då bara dom som komplementerar, så det lär bli många HCT-rör som aldrig kommer att påverkas). Jag har nämligen egentligen inget eget intresse av TTL, det är minst sagt en föråldrad teknologi för om man kan lösa det med CMOS, varför gör man det då inte (på riktigt höga frekvenser har jag förstått att TTL faktiskt är lika bra eller tom bättre vad gäller strömförbrukning samtidigt som jag lärt mig att strömförbrukningen hos CMOS är kvadratiskt beroende av klockfrekvensen vilket är anledningen till multipla kärnor)? Den enda seriösa användningen för TTL/HCT tycker jag annars är vid reparation av maskiner som innehåller TTL och det finns nog en uppsjö av sådant men jag kommer knappast komma i kontakt med sådant så för mig är det HC/4000 som gäller, MEN jag vill lura lite till på detta :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Det finns fler varianter än LS... ;)

L, H, S, LS, AS, ALS, F, C, HC, HCT, AC, ACT, ACQ, AHC, ALVC, ALVT, AUC, AUP, AVC, FC, LCX, LV, LVC, LV-A, LVT, LVQ, LVX, VHC, BCT, ABT

Av dina är såklart HC/HCT överlägsna.
Lika strömsnåla som 4000-familjen, men 10 gånger snabbare. :)

Dock är AC ännu bättre (ACT om man ska vara TTL-kompatibel). De är 3ggr snabbare än HC/HCT, och kan driva upp till 24mA på utgångarna. Perfekta som line drivers. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Det finns fler varianter än LS... ;)

L, H, S, LS, AS, ALS, F, C, HC, HCT, AC, ACT, ACQ, AHC, ALVC, ALVT, AUC, AUP, AVC, FC, LCX, LV, LVC, LV-A, LVT, LVQ, LVX, VHC, BCT, ABT

Av dina är såklart HC/HCT överlägsna.
Lika strömsnåla som 4000-familjen, men 10 gånger snabbare. :)

Dock är AC ännu bättre (ACT om man ska vara TTL-kompatibel). De är 3ggr snabbare än HC/HCT, och kan driva upp till 24mA på utgångarna. Perfekta som line drivers. :)
Ingen dålig lista på familjer :D

Jag kände bara till LS, HC, HCT, F, ja , där tog det stopp :D

Lite roligt faktiskt vilken tur jag haft, här får jag ett stimm med logikkretsar av typ alla familjer jag känner till dessutom verkar spridningen vara mycket bra dvs jag har inte 150+ av nån kretstyp som du :D

Mycket intressant att AC är ännu bättre, är dom CMOS också, eller?

24mA på utgångarna, mäktigt speciellt i jämförelse med typ 40106 som är på runt en ynka mA bara, men dom har andra fördelar som att dom kan drivas med uppemot 20V, rätt praktiskt ibland.

Kan man ens få tag i AC idag, en nyfiken fråga bara.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jepp, t.o.m. Elfa säljer dem.
Gå till https://www.elfa.se/sv/halvledare/digit ... L_01040525
sen väljer du "Teknik" i valen till vänster under filter, där ser du alla familjer som går att köpa.
Men det lär inte vara strykande åtgång på dem, med tanke på lagersaldot.. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

En annan rolig sak är att antalet typnummer är hela 13 :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Dokumenterat en A4 till.

Tänkte vänta tills jag dokumenterat alla 5 men detta är för roligt så jag bifogar en ny lista.

En skattning på antal olika kapslar är runt 70st per familj men som du ser så har jag flera rör av vissa typnummer.

Sen tror jag ändå det blir mitt pedantiska sinne som får bestämma hur jag förvarar dom i Raaco dvs min ursprungliga ide' med fyra halv-skåp är det som gäller, jag har ju tom köpt vit tejp på 5mm för att kunna dela av dom och skriva familjenamnen på sidorna.

Dock får inte antalet kretstyper överstiga 30*4=120 där jag faktiskt kommer satsa på 30*3 istället för jag gillar lika storlek på facken, 90 fack verkar jag dessutom ändå inte komma upp i speciellt som flertalet rör ändå är av samma typ.

Sen tänker jag mig endast halva rör i facken, på det sättet får jag lite drygt 10st/typ och när det gäller HCT kan jag skänka/sälja resten till han som jag vet är intresserad, eventuellt skänker/säljer jag även LS.

Får jag plats med alla HC/4000 i facken så fyller jag dom dock till bredden (lite för att slippa ha rör liggandes som jag helt plötsligt kommit på är hopplösa att hitta bland även om jag tom funderat på ett matrissystem :) ).

Skall göra ett litet experiment senare ikväll, jag vill veta hur många kretsar man får plats med i de små respektive stora facken, har ju ett halv-rör med udda 7406 liggandes som jag tänkte nyttja.

Här kommer listan på andra A4 av lite knappt 5:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite lekfulla data:

1) Rörens diameter är 15mm (bortsett från vissa specialkretsar)
2) Rörens längd är maximalt 520mm, minimalt 420mm (speciellt 4000 huserar i sådana)
3) Halvt rör går i både i ett helt fack och ett halvt fack
4) Helt rör går ej i halvt fack
5) Helt rör går ledigt i helt fack

Eftersom jag vill husera alla HC/4000 i respektive fack så går alltså halv-fack bort av mer än estetiska anledningar.

Eftersom jag tycks ha runt 200 rör så om man skulle göra en matris av det på säg 14X14 då skulle man behöva 15mm cc+gods per hålpar och alltså i runda slängar 20mm per hålpar, grovt räknat krävs då 14X20mm=280mm^2.

Min hylla kan husera 340mm.

Så det går att bygga en matris för alla rör varvid man sedan skapar ett enkelt Excel-dokument med alla typnummer i respektive matriselement.

Eftersom jag har lite kortare rör också (420mm) så tänker jag mig att man har två matriser med hål i och en stoppskiva bakom där de längre rören får sticka ut framåt sett.

Då har man järnkoll på vad man har och vart dom finns för ärligt talat är det ju en mardröm att leta bland kanske 100 rör efter just den där kretsen, eller hur? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Du har flera rader med samma kretsar...
Och inte är det sorterat i nummerordning heller. ;)
Mina fullrör med 14-pinnars är det 25st i... :humm:

Hade en stund över i morse så jag påbörjade stora rörhögen.
Knappt något rör innehöll samma typ som de jag gick genom igår.
Är nu uppe i 1967st inventerade kretsar.
Två rör med riktigt gamla godingar som börjar på 54LS. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Du har flera rader med samma kretsar...
Ja, jag vet det men kommer inte ändra det förrän jag dokumenterat färdigt alla kretsar.
Och inte är det sorterat i nummerordning heller. ;)
Jag såg det också, lite irriterande att jag tycks behöva lägga till en nolla framför XX
Mina fullrör med 14-pinnars är det 25st i... :humm:
Jag har bara skattat, men tack för korrigeringen även om ju alla inte är 14-pinnars...
Hade en stund över i morse så jag påbörjade stora rörhögen.
Knappt något rör innehöll samma typ som de jag gick genom igår.
Är nu uppe i 1967st inventerade kretsar.
1967 inventerade kretsar, mäktigt!
Två rör med riktigt gamla godingar som börjar på 54LS. :)
Jag kan lika lite om sånt som jag (uppenbarligen) kan om ESD :D

MVH/Roger
PS
Jag vill cadda lite KOS nu sen får vi se om jag orkar köra igenom ännu ett A4 för det vore bra för då har jag bara har två A4 kvar i morgon som jag kanske kan orka då också, men det är koncentrastionskrävande att dokomentera A4 :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jag har precis som du delat upp så jag har 74 i en kolumn (A), LS osv i nästa (B), och typnumret i den tredje (C). (Högerställt, centrerat, vänsterställt) Så då sorterar jag i första hand efter kolumn A, i andra hand efter C, och i tredje hand efter B. Då hamnar det sista intressanta numret i korrekt ordning, oavsett om det är inledande nolla eller inte. "Mitt" excell känner av själv om det ska sorteras i bokstavsordning eller nummerordning. :)

Programmet du använder verkar sortera siffrorna i "bokstavsordning". Det borde gå att välja under anpassad sortering...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där var trevlig information, tack MadModder!

Ska genast kolla upp det för det suger något att kretsarna inte hamnar i naturlig nummerordning (ska man verkligen behöva tänka på allt?).

Jag är klar med min senaste KOS-modul nu så om inte bärsen är helt slut kanske jag får dokumenterat ännu ett A4 :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Snälla MadModder hjälp mig ur detta lyxproblem.

Hur jag än sorterar så blir listan för speciellt HC helknasig medans den blir perfekt för 4000, fattar ingenting.

Jag har provat att formatera typnummercellerna till allt från Matematik till Text men det blir samma skit.

På nåt sätt får Excel t.ex för sig att HC4040 kommer före HC00, hur fan kan den få för sig det?

4000-serien sorteras som sagt perfekt.

Jag säger som i Kjell & Co's bok "Så funkar det": With computers we can solve problems we didn't have before :D

Hur svårt kan det liksom vara att sortera grejer i stigande ordning? :doh:

Bifogar Excel-filen.

MVH/Roger
PS
Skönt dock att vara klar med dokumenterandet, sugigt dock att inte lyckas sortera det ordentligt. Jag har medvetet väntat med att slå ihop poster med samma typnummer och detta bara för att få reda på hur många plaströr jag har, POS visar alltså antalet rör dvs 273 stycken.

Jag tror faktiskt jag ska gå in och sortera manuellt för det mesta har ändå min fantastiska Excel-97 gjort åt mig. Hade jag skrivit in samtliga typnummer i tio-potensform så tror jag att Excel hade fixat rubbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

hmm... excel 97. Det ska gå. Det ska sorteras i nummerordning om fälten är formaterade som nummer. :humm:

Den sista HC där verkar du ha ett mellanslag efter och då hamnar den sist. Men resten verkar mysko.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var sant med sista HC, jag bara skrev om HC så sorterades den "rätt".

Det är uppenbart att jag har en bugg i min Excel 97 för när jag ser att alla talen är av typen Tal så kan jag lustigt nog bara ge 5 typnummer decimaler, resten vägrar acceptera decimaler.

Man ser också att det alltid är första siffran som gäller, t.ex när HC går från 10/107/11/125, för om Excel inte har nån koll på att det ska vara ett decimalkomma efter talet så tolkas det naturligtvis "100/107/110/125" vilket ju är "rätt".

En sak funderar jag på och det är mina typnummer modell 01, 02 osv för de är inga riktiga tal, kan dom på nåt sätt påverka hela formateringen av kolumnen?

Jag tror dock inte det för genom att bara öppna formateringen ser man att de också är formaterade som tal.

Jag har faktiskt upplevt felaktigheter med min fina Excel 97 tidigare men lyckats komma runt det, minns att jag gjorde en tvånivå-sortering av min lagerlista där andra kolumnen blev knas, men eftersom första kolumnen då var korrekt sorterad kunde jag selektivt sortera med högsta nivån på andra kolumnen och då fick jag till det.

Nu fattar inte ens Excel att det är riktiga tal :D

MVH/Roger
PS
Alla celler i KolumnC/Typnummer har nu en decimal, bifogar ett resultat på detta.

Funderar på om jag ska installera om Excel 97, kan det hjälpa, tror du?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 juli 2017, 19:14:45, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar