Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det har jag inte MEN jag har köpt 360 mellanväggar och, lyxigt nog, 120 etiketter :D

MVH/Roger
PS
Vad blev det för typ av skåp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Det blev 60-lådors raaco-skåp från verktygsboden du tipsade om. På sida två här skrev jag ju att jag beställde lite olika grejer därifrån. ;)
Och det måste blir en liten omorganisering av alla skåp som redan hänger innan de nya åker upp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det blev dom, vad häftigt!

Jag har hjälpt nån :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu packat upp det första Raaco-skåpet, tyvärr bev det fel i beställningen så jag fick bara ett men det är ändå roligt att få upp det på sin preliminära plats.

Eftersom jag ska ha två skåp så har jag nu möjlighet att komplicera saken med detta skåp istället för nästa, dvs detta skåp avser jag hänga på väggen medans det andra skåpet snällt ska stå på hyllan som detta skåp nu tillfälligt gör.

På dess högra sida och utmed dess halva front kommer jag tejpa med vit tejp (5mm bred tejp blir lagom), med samma tejp avser jag skriva HC respektive 4000 på dess högra sida ty det ska hänga på väggen till höger.

Nu ska jag försöka få tag i en bra tejp för ändamålet, avser kika på Akademibokhandeln, Kjell, Panduro Hobby respektive Clas och i den ordningen.

Jag har mätt upp följande fakta för borrningen/upphängningen:

1) H24, dvs hålen är 24mm från toppen, jag avrundar det till 1"
2) D4, dvs skruvens diameter får maximalt vara 4mm, jag kommer satsa på 3mm
3) Skruvskallen får vara maximalt 10mm (knappast nåt problem)
4) cc-avståndet är 282mm
5) Avstånd från kant är c.a 10mm

Jag tycker inte det blir jättelätt att få det här bra, men på nåt sätt ska det väl gå utan katastrofala följder :)

306mm säger f.ö Farnell att yttermåttet är...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Glenn »

Själv brukar jag bara plocka ur lådorna framför hålen, hålla upp skåpet på rätt ställe och sen skruva fast det direkt upp på väggen, har en extralång bits (20cm ?) till skrivdragaren som funkar bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jag gör samma som Glenn. Håller skåpet mot väggen med en hand, och drar i skruv med den andra. Det är då en fördel med skruvdragare och magnetisk bits. :)
Det är visserligen lite jobbigare om där ska användas plugg. Men i såndana fall skulle jag hålla upp skåpet med ena handen, och rita av skruvhålen på väggen med andra.
Här är förresten min skåpvägg :D http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1319244
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Själv brukar jag bara plocka ur lådorna framför hålen, hålla upp skåpet på rätt ställe och sen skruva fast det direkt upp på väggen, har en extralång bits (20cm ?) till skrivdragaren som funkar bra.
Snillrikt!

Nu är det emellertid som så att jag har gipsväggar som bör pluggas MEN då är det ju bara att göra som MadModder säger dvs rita av hålen på väggen, alternativt det jag tänker göra dvs syla hålen.

Fast vid första anblicken kändes detta faktiskt rätt svårt så jag tackar så hemskt mycket för detta enkla men snillrika tips!

MVH/Roger
PS
En liten rolig anektdot till hur dum man kan vara eller, för att vara lite snäll mot sig själv, hur svårt det kan vara att se dom riktigt enkla och bra lösningarna: Jag gillar att mata vilda fåglar med fågelmatare på balkongen, jag vet att fett är bra för dom speciellt på vintern så fåglarna (och jag) gillar jordnötter, problemet är att dom i regel är salta och osaltade tycks vara både svåra och dyra att få ta på så folk har då sagt till mig att jag borde skölja dom innan matning men då har jag tänkt durkslag-stor öppning-fågelmatare-liten öppning-massor av spill och bök så jag har struntat i det tills jag pratade med en vän häromdan som helt enkelt sa "men fågelmataren i sig är ju ett durkslag" :doh:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Jag gör samma som Glenn. Håller skåpet mot väggen med en hand, och drar i skruv med den andra. Det är då en fördel med skruvdragare och magnetisk bits. :)
Det är visserligen lite jobbigare om där ska användas plugg. Men i såndana fall skulle jag hålla upp skåpet med ena handen, och rita av skruvhålen på väggen med andra.
Här är förresten min skåpvägg :D http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1319244
Imponerande skåpvägg!

De tre Raaco sitter ju riktigt fint där.

Jag kommer förresten plugga mina hål ty gipsvägg (även om det inte blir så tungt), men jag kommer använda era tacksamma trick med syl som tillägg.

MVH/Roger
PS
Herregud, 1051 sidor i tråden :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu 5mm vit kurvtejp på gång, detta ska jag alltså avgränsa mina båda 60-askars Raaco på mitten med, jag ska dessutom skriva HC, 4000, LS och HCT på sidorna av skåpen med samma tejp.

Sen har jag äntligen fått levererat mina plyfa-bitar för bygge av själva rör-lådan för alla fyra typer av logikkretsar, jag kommer alltså skapa en låda med fyra fack, tyvärr har min kära brädgård missat locket så allt blir en aning fördröjt.

Jag har stuvbitar så att jag skulle kunna fixa lådan ikväll men stuvbitarna är tänkta att vara förbrukningsmaterial för annan lusta och jag har pratat med brädgården, de kommer såga uppe ett lock när jag är på plats.

MVH/Roger
PS
Övrigt material på halvpallen är min satsning på mina bordshögtalare (KLS, 10st).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag bestyckat mitt ena Raaco-skåp med mellanväggar.

Det var faktiskt jobbigt :D

180 mellanväggar blev det, tror inte jag behöver alla men med detta antal känns det som att jag ligger på andra sidan vad beträffar antal kretstyper per familj som jag eventuellt köpt :)

Ett sånt här 60-skåp skall alltså innehålla två kretsfamiljer och nu har jag fack för 120 kretstyper per familj, genom att ta bort den mellersta mellanväggen kommer jag sedan ner i ett något mer troligt antal kretstyper (90) men som sagt, jag siktar högt vad beträffar det här för det är lättare att minska ner antalet fack än att öka dom :)

Återstår att bestycka det andra skåpet också som är beställt.

Annars har jag även mestadelen av virket till den fyrfackiga låda som skall husera alla rör med logikkretsar, det blev dock nåt fel med kommunikationen med min brädgård så jag saknar typ ett lock till lådan, kan hända jag börjar skruva ihop den ändå (locket är beställt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt ihop större delen av lådan (botten saknas, miss i beställningen) som skall husera de olika rören från de olika logikkretsfamiljerna, jag har gjort lådan fyr-fackig dvs för HC/4000/LS/HCT och i den ordningen.

Jag har sedan mha min dymo från Clas märkt upp de olika facken.

Lådan är halvtung beroende på att jag satsat på 21mm plyfa, 12mm plyfa hade räckt men det är käckt att ha lite marginaler när man skruvar ihop grejerna samtidigt som min tanke var att Dymo-märkningen skulle få plats ordentligt.

En sak märkte jag när jag skruvade ihop grejerna och det var att det inte alls var så lätt att få det rakt och fint, man kunde trycka väldigt hårt men precis när skruven skulle ge sig in i den undre "brädan" så förskjöts den nån mm, jag gör alltså nåt fel samtidigt som jag hade kunna spika ihop den för då vet jag att det hade blivit bra men jag har blivit lite förtjust i att skruva, speciellt mha min billiga CoTech skruvdragare från Clas och framförallt, torx-skruv :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av l2t »

När jag skruvar ihop träbitar så brukar jag förborra med ett litet borr
så man även minskar risken för sprickor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra ide', tänkte inte så långt.

Nu är det här ändå inget precisionsbygge direkt men jag noterar intresserat att det faktiskt inte går att dra skruven rätt igenom om man önskar rak och fin passning, vill man ha det fint får man nog göra som du säger dvs förborra och/eller eventuellt klämma ihop grejerna med tving först.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag gillar processen hos mitt skapande mer än resultatet så kom jag idag på att jag ju nu har en chans att visa hur lådan utan botten ser ut uppochner.

Egentligen behövs ju inget "lock" (e.g botten) i den positionen men jag är lite rädd för att rören är längre än 46cm och är dom det kommer dom skymma mina fina Dymo-etiketter (då på undersidan lådan), jag gillar att tydligt kunna se de olika kretsfamiljerna oavsett hur många och långa rör jag har i facken, därför ska dom vara på ovansidan, samtidigt behövs egentligen inget "lock" för brädorna är så tätt att man i princip kan lägga vad som helst på dom, men jag avvaktar lite onödigt min botten och kommer skruva dit den så att det blir som jag tänkt mig.

MVH/Roger
PS
Jag får nog gå två vändor till min brädgård för jag beräknar att jag har 10kg plywood (mest 12mm:s) att hämta där, en av delarna är min 21mm botten av plyfa, resten är för 10st byggen av mina nya apparatlådor (med skjutbar front och bakstycke av 2mm Aluminium). Efter den hämtningen är mitt sparkapital helt slut :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: Jag kommer förresten plugga mina hål ty gipsvägg (även om det inte blir så tungt), men jag kommer använda era tacksamma trick med syl som tillägg.
Plugg i gips brukar inte funka så bra. Jag skulle nog använda Mollyskruv i stället.
Skriv svar