Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Idag har jag tänkt om, jag kommer göra såhär (dvs tvärtom):

Jag kör enbart 4000-kretsar i 4000-Raaco, HC-varianter förvarar jag tillsammans med överskottet av HC-kretsar i trä-facket men jag är noga med att notera, på etiketterna alltså, vilka 4000-kretsar jag har som HC4000 också, då kan man stå vid skåpet och beundra den underbara samlingen samt se vilka jag har "dubbelt" av.

Lite drygt att leta rätt på snabbare varianter (HC) om så krävs MEN antalet rör i HC-träfacket krymper och kommer vara rätt få till slut, så HC4000 blir inte så svåra att hitta.

Så får det bli :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat klart mina HC-kretsar (under 4000).

Det har varit en fantastisk känsla att hälla rör efter rör med kretsar i dom olika facken!

Fasen vad bortskämt :D

Det riktigt roliga var att patiensen gick ihop dvs jag hade skrivit rätt nummer på askarna så att ingen hamnade utanför, om man säger.

Jag prickade naturligtvis samtidigt av mina kretsar i excel-arket och några mindre problem uppstog, först hade jag sagt att 32 skulle vara av typen HCT32 men det stämde inte för jag hade tydligen HC32 och de ligger nu i facket, sen hade jag med ett typnummer som jag definierat som HC men som jag inte hade några HC av, får vara observant på HCT/LS i det fallet (90), slutligen trodde jag att jag hade problem med 275 ty den var markerad som HC men det finns ingen notering om att jag ska ha varken HC/HCT/LS av den.

Det här känns bra :)

MVH/Roger
PS
I morgon blir det lite bökigare för jag kan inte längre bara ta ur facket ty det är bara vissa kretstyper jag vill komplettera med HCT, vill till att bläddra igenom allihopa i sökandet efter ett speciellt typnummer varje gång och HCT har jag många av, det är nästan så att jag känner för att skita i det :D

Samtidigt vill jag ha en notering på Raaco-etiketten att kretsen är av HCT/LS-typ.

Man skulle kanske kunna ta ett godtyckligt HCT-rör, gå till Raaco-skåpet och bara kolla om jag har typnumret eller ej, blir en jävla mass springande mellan soffa och Raaco-skåpet bara :D

Jag tror faktiskt jag ska göra så.

Jag råkar ha lite märkpennor så jag kommer dutta med dom på etiketterna strax ovanför typnumret enligt:
Grön: HCT
Röd: LS
Blå: HC4000 (andra skåpet)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Magnus_K »

Vilken känsla det måste vara Roger!

Tänkte bara tipsa om en grej jag kör med om jag råkar ha fler komponenter (av en typ) än vad som ryms i ett fack. Innan jag fyller upp lådan så lägger jag en lapp i botten där jag skrivit vart "resten" ligger.
Det gäller bara att lägga "resten" på den platsen och låta det ligga där :wink:

Ville bara nämna det om det skulle vara så att du kommer i samma situation. Då kan ju vissa kretsar få vara kvar i rör som du lagerhåller någonstans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tjena Magnus!

Ja, det är mycket roligt det här nu när det börjar hända saker.

Det där med lapp underst i facken tycker jag är fiffigt, jag behöver dock inte det för jag har min fyrfackiga trälåda (HC/HCT/LS/4000) där överskottet kommer att husera.

På bussen idag tänkte jag ut hur jag vill göra med HC4000 (max 15 rör), jag vill inte blanda 4000/HC4000 och det blir mer ordning på grejerna om 4000-skåpet bara innehåller 4000-kretsar, så jag kommer göra som så att jag buntar ihop dessa max 15 rör med gummisnodd samtidigt som ena snodden klämmer fast en liten lapp med alla typer.

Sen förvarar jag detta paket i min trälåda helt enkelt, tillsammans med HC-överskottet (20 rör c.a).

Jag har ju excel-ark över vilka kretsar jag har men det kan ändå vara lite smidigt med en papperslapp.

Jag gillar inte riktigt det här, eftersom det max är 15 typer hade det räckt med en rad med Raaco-askar för att förvara dom, men jag har ingen rad kvar.

Men vänta nu mina vänner, mitt GAMLA Raaco-skåp kommer bli tömt på logikkretsar (främst HC) och då har jag ta mig tusan en Raaco-rad över :D

Jag hade tänkt låta det gamla skåpet vara som det är med diverse logikkretsar samtidigt som jag faktiskt kalkylerat med att just dom få stycken jag har där kan få komplettera mina stora skåp.

Men nu gör jag naturligtvis såhär istället dvs att jag flyttar in samtliga HC/HCT/LS/4000 (observera att inga HC4000 finns ;) ) till mina stora skåp i vardagsrummet och förvarar bara HC4000 i mitt gamla skåp.

Problem solved!

MVH/Roger
PS
För att inte gå händelserna i förväg (ty har inget Raaco_2 än) gör jag nog som så att jag börjar med att göra som jag sagt ovan dvs buntar ihop rören med HC4000 och sätter dit en lapp samt stoppar denna bunt tillsammans med HC-överskottet i trälådan, därefter kommer jag sortera lite fiskedrag som jag köpt på flytt-REA och idag även köpt nya ABU draglådor till :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag sorterat klart HC.

Jag har buffer på 10 typnummer (<4000) och buffer på 11 typnummer (>4000).

De högre numrerna har jag nu gummibandat ihop och faktiskt bifogat en lista på både de höga och låga numrerna.

11 typnuummer i HC4000 inne i mitt gamla Raaco innebär att 5 askar räcker (3 fack per ask är vad jag gillar).

11 typnummer kommer dock bara kräva 4 askar (12 fack), så den sista asken blir över igen :)

Har faktiskt några få både gamla och ovanliga kretsfamiljer också såsom ren 7400 och 74F, tillsammans med dom få LS-kretsar jag har i gamla skåpet så kan dom få härbärga i den sista asken (utan mellanväggar och bara huller om buller).

Fast jag har redan en huller-om-buller ask i ett ännu äldre skåp ;)

Så jag har alltså mer än en ask över, känns bra inför osannolika nya HC4000-typer i framtiden :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu amatörforskat lite kring HC/HCT och speciellt tpd (fördröjningstid), dessa är resultaten (data vid Vdd=4,5V):

1) 74HC00: tpd=8ns
2) 74HCT00: tpd=10ns
3) 74HC132: tpd=14ns

Man ser här att HCT är i praktiken lika snabb som HC, samtidigt ser man vad som händer när Schmitt nyttjas i samma kretstyp (NAND) dvs den blir lite långsammare (se HC132), sen har jag även kollat upp följande för skoj skull:

1) 74HC00: Vih/Vil=3,2/1,4V, Voh/Vol=3,8/0,4
2) 74HCT00: Vih/Vil=2,0/0,8V, Voh/Vol=3,7/0,4

Här ser man att utgångsnivåerna Voh/Vol är samma, ingångsnivåerna skiljer dock som bekant dvs man ser lätt att HC kan driva sig själv, om man säger, ty Vih/Vil är "innanför" Voh/Vol och det spelar ingen roll vilken av dessa två familjer som driver vilken dvs man kan blanda hur som helst, samtidigt som man har den extra finessen att HCT kan drivas av TTL (med lägre utnivåer) varvid TTL ej behöver pull-ups för att kunna driva HC.

MVH/Roger
PS
Jag tänkte ett tag strunta i HCT helt för jag gillar HC bäst men HC/HCT funkar tydligen så bra ihop både vad beträffar tpd och nivåer så det vore direkt dumt om jag inte tog vara på upp till 40% fler typnummer med HCT (har c.a 50 typnummer HC just nu), inklusive LS som jag faktisk också skall komplettera med så kommer jag upp i en ungefärlig fack-täckning om 50% dvs hälften av mina Raaco-fack kommer vara fyllda, jag kommer ändå få mängder med HCT-rör över...

Planen är förresten nu att ta ett rör HCT ur trälådan åt gången, gå till skåpet, checka om det finns några kretsar i facket eller ej, finns det så lägger jag röret tillfälligt i Lars's kartong och det numret blir utspelat, finns det inte några kretsar i facket så tar jag ut Raaco-asken, går och sätter mig i soffan, tar loss etiketten, märker grön prick, häller i ett rör, plockar ett nytt rör innan jag reser mig, tar med asken och checkar det nya typnumret, hur banalt var inte det här :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

IC-porr :D

Kom på att jag ju har ännu äldre Raaco-skåp också, blev nog köpta på 70-talet och har en hemskt skör plast i askarrna, ett par av askarna har tom spruckit men jag försökte laga den ena genom att smälta ihop plasten med lödkolv!

Iom mitt KPP-projekt och Lasp's trevliga gåva där jag bl.a fick ett helt stim trimpotentiometrar som emigrerade till en extern Raaco-låda så hade jag 4 Raaco-askar som var tomma.

Jag har nu satt i ett gäng mellanväggar av äldre modell så att alla dessa fyra askar huserar tre stycken fack vardera, sen har jag märkt upp alla askarna och fyllt dom med mina HC4000.

Det blir ett fack över men man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.

Nu har jag i alla fall samtliga mina HC i förvaring.

Nästa steg är om jag verkligen vill göra enligt ovan med HCT.

Jag är korkat nog inte pigg på att blanda familjer, även om dom är fullt kompatibla

Men jag är lite horny på att ha MINST ett rör av varje typnummer i facken, jag har ju så många fack som just har ett rör i sig men vissa typnummer upptar bara ett halvt fack.

Megaproblem :D

Jag gillar det dock inte, MEN ska jag verkligen blanda?

Facken är nu så fulla dom kan bli (1 rör max, dock) och det finns inga fler HC och jag har kompletterat med alla HCT så det finns inga fler HCT heller som passar in i systemet, däremot finns det HCT av samma typnummer som HC där HC-facken med förtur är halvfulla dvs man skulle kunna blanda HC/HCT i samma fack för att komma i mängden >1rör/fack, men 2 rör får inte plats, däremot får 1,5 rör plats fast jag vägrar fylla på med halva rör så antingen skall ett helt rör gå att fyllas på eller så skiter jag i det :)

Men observera för övertydlighetens skull att detta innebär att HC/HCT blandas vilt, det är jä-ligt fjantigt men jag måste faktiskt fundera på om jag vill det (grejen är ju egentligen att man är i det närmaste pedant och HC/HCT/LS/4000 borde således egentligen haft var sitt skåp).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag faktiskt klar med första Raaco-skåpet.

Saknar bara lite text mha specialbeställd vit 5mm-tejp på gaveln.

Beslöt mig till slut för att skippa färgmarkering för det är ju för fasen vad det är i facken, gilla läget liksom :)

Har sedan precis lagt i alla kompletterande LS jag har, sju typnummer.

Innan bestämde jag mig lite bortskämt för att ha minst ett extra rör som buffer så jag gick igenom alla HCT och tog vara på dom typnummer som buffrar det jag redan hade i skåpet och la dom rören i respektive träfack, max ett rör per typnummer dock och dessutom fick dom bara buffra sin egen familj (lite smidigt sen när man tar upp en krets ur ett fack som nästan är slut och identifierar familjen för då är det bara att gå till respektive träfack och hämta buffern, hade varit knöligare om man försökt buffra t.ex HC med HCT för hur skall man då veta vart man skall vända sig?)

Sen gjorde jag likadant med LS.

Enbart ett fåtal typnummer hade extra rör så i princip är både mängden HCT och LS tämligen orörd jämfört med leverans.

Det finns ett enda undantag till ovanstående regel och den stavas i princip Volvo 240, HC240 var nämligen så få samtidigt som jag har flera rör med HCT240 så i detta fallet bestämde jag mig till slut för att blanda HC/HCT i samma fack.

Nästa steg har jag bestämt mig skall bli att göra som Lars uppenbarligen redan gjort dvs tejpa på en bit Jaffa-tejp och kladda dit typnumrerna på samtliga rör som jag har och vill ha kvar (jag är ledsen men jag skiter i dom som jag kommer skänka eller sälja).

MVH/Roger
PS
Nu återstår mest det andra skåpet, eventuellt går jag händelserna i förväg och skriver ner typnumrerna för 4000-serien men jag tror jag börjar med Jaffa-tejpen, nästa vecka skall jag förresten köpa ett par vinklar av trä så att jag kan montera det andra skåpet på väggen också, litar inte på rent skruvmontage mot väggen så den får också stå på en liten hylla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kanske varit dum.

Ser nu att tpd för LS bara är ungefär dubbla HC (15ns vs 7ns c.a) dvs dom går lika fort.

När man virar CMOS måste man nämligen dra alla ingångar nånstans (Vdd eller GND) för annars drar kretsarna onödigt med ström, med TTL behöver man inte det och det kan bli många ingångar som man slipper vira.

Jag är förvånad över detta, trodde TTL var långsammare.

En nackdel med TTL är dock att dom inte kan sorcea 1mA en gång, däremot kan dom sänka 8mA, tydligen (74LS00)

Och detta är lite lika dåligt som hos 4000-serien som jag dock tror är ännu sämre (+/-3mA typ).

Däremot kan HC/HCT leverera runt +/-25mA vilket är viss skillnad.

Detta gör att man kan använda HC/HCT mer allmänt som att driva MOS-trissor, t.ex.

Men tänker man bara på utgångsbegränsningarna hos speciellt TTL så duger dom också gott.

Och TTL gör som sagt att ingångar slipper dras till matning.

Intressant.

MVH/Roger
PS
Jag har precis muppat mig med att leta rätt på tomma rör som jag gillar, dessa tomma rör råkade alla komma från Toshiba (likt min kära HC-databok från 80-talet) för de var dom enda rören som hade gummi-pluppar i båda ändar, jag tänker nämligen på den situationen när jag kanske blir att skänka kretsar till EF-folk och jag tvivlar på att dom skulle bli så imponerade om dom fick kretsarna i en vanlig zip-påse :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

På speciell begäran laddar jag härmed upp ett par Excel-filer.

Den första visar mitt nuvarande sortiment med senaste tillägget dvs en notering om det finns buffer eller inte.

Den andra lägger jag upp enligt begäran, den visar samtliga mina kretsar sorterade efter familj och typnummer.

Mängden olika LS-kretsar är ganska "liten", jag tycks dock ha rätt många rör av dom.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt att nästa steg nu blir att skriva 4000-etiketter till Raaco_2, sen kanske jag skriver HC/HCT/LS på gaveln av Raaco_1 med min berömda vita 5mm-tejp från Tamiya och i morgon köper jag eventuellt sen ett par trä-vinklar för montage av 6" furu-hylla på väggen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dels skrivit ner alla typnummer för nästa skåp (4000-serien) på etiketterna, bara det rätt koncentrationskrävande dels inventerat alla rör med kretsar ur 4000-serien och sett till att etiketterna på rören stämmer så nu är det hara attt hälla i rören i respektive fack när det nya skåpet kommer.

Råkade upptäcka att två rör var av typen HC4000, de hamnar dels i mitt gamla skåp (ett fack över) dels i trälådan (prioriterar 4000 i det här fallet där jag redan har typ ett rör modell 4000 av den typen).

Sen har jag byggt mig en hylla, sågade av en planhyvlad bräda av furu modell 1"6, snedsågade sen av en 1"4 i min gireringslåda (maxbredd för den) och gjorde ett par konsoller av 1"4:an, lite meckigt med borrandet för att få försänkningen snygg men det gick mha lite Dremel :)

Nu ska jag montera hyllan på väggen och är bara lite osäker på hur snyggt detta kan bli men efter några pilsner till så kanske det inte är så svårt :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi drar till Amsterdam om några veckor, kan du inte komma upp och och passa lägenheten, vattna blommorna och fixa en passande verktygsförvaring åt mig?! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Vänta nu lite... Har du bara ett skruvhål mot väggen i konsolen, och det sitter längst ner? :shock:
Det blir en skaplig hävarm. Skruvarna belastas med 5ggr (minst ser det ut som) mer än vikten du lägger på hyllan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Visst är det ett fantastiskt bygge :D

MVH/Roger
Skriv svar