Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite bilder på före och efter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag nyttjat min legendariska vita 5mm kurvtejp från Tamiya (köpt från Rebell Hobby, Solna) och skrivit text på mitt första Raaco-skåp.

Blev inte perfekt men inget här i världen är perfekt ändå.

Känns bra dock :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Vänta nu lite... Har du bara ett skruvhål mot väggen i konsolen, och det sitter längst ner? :shock:
Det blir en skaplig hävarm. Skruvarna belastas med 5ggr (minst ser det ut som) mer än vikten du lägger på hyllan.
Jag kommer ta hänsyn till detta kompetenta påpekande genom att förankra skåpet i väggen också (känner att det är säkrast).

Eftersom jag är ensam är det annars lite bökigt att sätta upp ett skåp men om jag först ställer det tomma (och lätta) skåpet på hyllan och sylar ena hålet, tar ner skåpet, borrar 5,5mm, hamrar in min berömda gula betong-plugg (trots gipsväggar), sätter tillbaka skåpet, skruvar fast skåpet i aktuellt hål, sylar andra hålet, tar ner skåpet osv så kan det funka.

Man skulle kunna syla båda hålen samtidigt men minsta lilla ryck i sidled och ena skruven blir inte alignad, samtidigt som det faktiskt räcker med en skruv så kanske jag gör på detta något enklare sätt ändå.

MVH/Roger
PS
Det tråkigaste med det här är att det blir fler hål i väggarna, speciellt tråkigt blir det om jag skulle vilja flytta skåpen, en hylla är ju alltid en hylla och den kan alltid få sitta där ty man behöver sällan flytta en hylla (kan t.ex stå en växt på den) vilket betyder att dom skruvhålen aldrig behöver blottas. Kanske man ändå skulle fixa till vinklarna med en skruv genom vinklarna som inte ger så stort moment? Eller också skiter jag i alltihop och hoppas att tygen håller. Tråkigt bara om tygen inte håller för vilket plocke-pin det lär bli då :D

Vänta nu mina damer och herrar, jag kom precis på ett sätt att stadga hyllan, det blir inte så snyggt men bättre, hyllan bredvid som första skåpet står på är nämligen mer stabil så om jag drar en skruv snett från nya hyllans kant till gamla hyllans kant inne i hörnet så stabiliserar dom varandra.

Gjorde precis det och det blev mycket bra, problem solved :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jo det funkar väl. :D

Annars så vill man ju ha skruven så långt upp som möjligt, helst ovanför vikten, men det blir inget snyggt med långa vinklar som går upp en halvmeter ovanför hyllan. :D
Små vinkeljärn precis under hyllplanet skulle jag nog använt i detta fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Alltså, skillnaden är stooor!

Innan kände man att hmm, kanske den orkar med några fetare stearinljus :D

Nu är andra hyllan nästan, men bara nästan, lika stabil som första som är riktigt stabil.

Det här är tillräckligt bra samtidigt som min gode vän precis annonserade att han har det andra skåpet plus lite verktyg som jag beställt (handavgradare, handförsänkare och ritspenna m.m).

Allt är nu förberett för det andra skåpet, ska bara få tummen ur och åka bort till min vän i VF :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppdaterat mina viktigaste listor, första listan listar alla typnummer som mer eller mindre finns och som jag byggt mina Raaco-etiketter av samtidigt som den mappar mot dom typnummer jag faktiskt har, andra listan är den viktigaste listan dvs en lista på dom typnummer jag faktiskt har och en kort beskrivning av kretsarnas funktion.

Laddar också upp den kompletta listan över vad jag för tillfället har (sista).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag i princip klar med det administrativa.

Har alltså gått igenom listorna och fått producerat tre stycken (med kortare namn, flyttat alla andra typ 30st till en old-mapp).

Siktar på att i morgon ta mig till min vän och få fatt i det andra skåpet, sen skall en hel del av de 177 facken fyllas med 4000 :)

När jag får skåpet kommer jag dock börja med att skriva 4000 på gaveln som syns, sen skall jag sätta i närmare 120 mellanväggar och sätta i mina etiketter som numera är färdigskrivna.

När allt det är gjort är jag färdig och skall noga överväga vad jag vill göra med överskottet, helt klart är i alla fall att jag inte vill ha det och det vore roligt om man kunde glädja nån med en eventuell gåva.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag färdig med min sortering.

Nu ska jag bara fundera lite på vad jag vill göra med överkottet.

Sorteringen av 4000-serien resulterade dock i ett litet misstag, jag hade på nåt sätt missat 8086 som typnummer, ett tag trodde jag att det inte stog i wikipedia-listan men det gjorde det samtidigt har jag tre rör av det typnumret så den sista asken som var tänkt att bara innehålla framtida mix som jag inte har listat, den fick innehålla en tredjedel med 8086 och alltså utanför det annars kronologiska typnummerflödet.

Räknade annars ut att jag "bara" har 36 olika typnummer av 4000-serien (fast minst ett rör av varje, obs), nästan lite slöseri med 177 fack :D

Nu har jag bara en liten sak kvar att göra, jag kommer blanda HC4050 med 4050 för jag har inte plats för HC4050 nånstans.

Så i 4000-skåpet har jag då ett enda undantag, HC4050/4050 blandade.

I HC-skåpet har jag ett annat undantag, HC240/HCT240 blandade.

Lite lustigt att när man försöker göra saker perfekt så blir det ändå inte det :D

Bifogar några foton inklusive den färdiga listan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är garanterat den sista uppdateringen av listorna över mina logikkretsar.

Jag har gjort lite finputs bara, speciellt knödde jag in den missade 8086 i listan över typnummer men jag har också förenklat anmärkningarna i listan över lager för vem f-n bryr sig om jag har fler än ett rör som buffer, inte ens jag bryr mig :D

Listan över "Fått" har jag också reviderat något men då bara map logikkretsar som jag efter viss tvekan, ty av annat märke (jag är helt knäpp :D ), la in i facken dvs jag tog kretsar från ett par projekt där kretsarna mest fanns som buffer och gjorde ingen större nytta annat än att dom var associerade med projektet, såsom 7-segments LED-drivare modell 4511 t.ex.

Känns som om listorna stämmer nu och jag känner mig riktigt klar och nöjd med det jag fått och åstadkommit.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat mig för att behålla mina kretsar.

Jag kommer köpa ett till Raaco-skåp som jag delar på två och får då den ursprungliga användningen för min 5mm-tejp från Tamaiya.

Eftersom jag redan har ett HC/HCT/LS-skåp som är av storleken 177 fack och som huserar alla etiketter med dom HC/HCT/LS som jag anser finns och då jag personligen aldrig någonsin kommer köpa LS eller HCT så räcker ett halvskåp till att husera dom HCT/LS-kretsar jag har.

Mitt kombo-skåp kändes rätt misslyckat redan från början, men på ett sätt är det lyckat för min nuvarande samling kretsar går ihop unikmässigt dvs jag har inte fler typnummer oavsett familj, min lagerlista kommer således även efter detta nya skåp att vara representativ, det enda är att jag kommer ha fler familjer av samma typnummer, vilket är enkelt att notera i lagerlistan.

Eftersom det nu kommer bli fyra renodlade "skåp" så kommer de bli lite merjobb då jag ju blandat HC/HCT/LS, dom är dock, förutom ett enda undantag, egentligen inte blandade men nu kommer det naturligtvis bli ett rent HC-skåp och då behöver jag flytta typ 20 fack med HCT/LS till respektive skåphalva.

En intressant aspekt med det här är att det blir mycket enklare för mig att hitta kretsarna (för att kunna leverera, om inte annat) och strikt hålla isär dom, har t.ex några HCT som snurrar runt eftersom de rann ur ett rör som inte var täppt ordentligt och vad ska jag idag göra med dom, jag har ju liksom redan bestämt vilka som ska vara HC och vilka som ska vara HCT.

Skåpet är i alla fall beställt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu på skoj kollat upp portot för ett A6-kuvert (som jag råkar ha ett gäng med) med maximal längd rör som då innehåller 6st kretsar och precis går ner i botten på kuvertet.

Först vikten:
1) Själva kuvertet: 3g
2) Ett fullt rör som precis går ner på längden i kuvertet (6st DIL16, minst): 12g

Viktgräns för 7:- porto: 50g

Antal rör av ovanstående längd jag max kan leverera: 3st (36g).

Dvs 18 kretsar kan jag minst leverera till det löjligt låga portot om 7 spänn.

MVH/Roger
PS
Etiketterna till det tredje Raaco-skåpet är nu beställda.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Att stoppa ner plaströr i ett vanligt vitt C6-kuvert (som ett A6 får plats i) håller inte. Det kommer gå hål direkt om du inte lindar packtejp runt hela. Och se till att plugga rören på något sätt, för de kommer inte ligga kvar längst ner i botten. Gör iordning några kuvert med rör i, lägg dem i en hög på govlet, och trampa sedan på dem en stund. Klarar kuverten det utan skråmor, då kanske de klarar av att skickas. ;)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Den var bra, det är inte ofta jag får mig ett gott skratt nu för tiden men nu fick jag det, tack!

Annars var det där mest en lek samtidigt som antistat-plaströr borde tåla det mesta, vad man kan vara orolig för är om kuvertet går sönder, så sett borde man nog egentligen ha vadderade kuvert men då misstänker jag att jag knappt får rum med ett rör inom 50g :D

Det är inte så aktuellt det här men jag tackar för din info!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av rvl »

Har du plats för litet fler Miniwattlådor? ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1339414
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett asgarv, snarare :)

Tack för tipset dock, sugen är man allt och det speciellt, men inte bara, för att högsta budet just nu är 100:-

Jag hoppas inte wiklis misstycker om jag kopierar adressen här:

http://www.tradera.com/item/340932/2887 ... transistor

MVH/Roger
Skriv svar