Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av l2t »

Trevligt att kretsarna kommer till nytta, kanske inte idag men imorgon eller så småningom :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att höra av dig I2t, jag är dock inte färdig med sorteringen än.

Men apropå nytta kan du spana in det här projektet: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1330387

Lång väg kvar med det men det går framåt, och många logikkretsar kommer att behövas :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag manuellt knappat in alla 4000-nummer enligt Wikipedia och sen portionerat ut mina kretsar (rören, främst) för att underlätta etikettskrivningen.

Jag har ansträngt mig extra med att märka poster med vilken typ av krets det kommer att bli, smidigare när man väl står där och skall fylla Raaco-facken, jag har dessutom märkt dom poster som jag bara eventuellt kommer att småfylla med dom få kretsar jag har sedan tidigare, bara som komplement alltså.

När det gäller 4000-serien har jag både HC och 4000 av vissa typnummer, jag har bestämt att ett rör av varje (om jag har) kommer att hamna i samma fack detta för att antalet fack är begränsat.

Jag kommer gå igenom antalet typer vad beträffar LS (TI) och 4000 (Wikipedia) en gång till innan jag är klar, men än så länge har 4000-listan "stämt" med dom jag har, LS-listan är lite mer tveksam speciellt vad gäller höga typnummer, men den funkar.

Antalet tillverkade typnummer tycks vara:
HC/HCT/LS: 169
4000: 175

MVH/Roger
PS
Alltså, en sista genomgång av TI/Wikipedia-listorna sedan är det dags för etikettering :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skapat mina två sista listor.

Tog hjälp av min Toshiba HC-databok till slut och skrev upp alla kretstyper som var listade där, antalet HC/HCT/LS steg då till 205 vilket jag inte kunde acceptera för jag vill inte ha några ynkligt små halvfack (samtidigt som antalet fack blir lite väl många med halv-fack dvs 240st), så jag skar ner på dom höga numrerna, kretsar som i framtiden droppar in kommer dels inte vara så många dels kan man lägga/blanda dom i de en eller två facken som blir över.

När det gäller 4000-serien dök det upp lite udda typvärden modell HC dvs nån typ 7000-serie samtidigt som dom också vart lite fler än 180st men när jag tog bort hela dom typ 10st i 7000-serien så får jag plats.

Dessa sista två listor är dels en lista på vilka olika etiketter jag ska ha dels en lista på dom kretsar jag har modell överblick och antal där jag också avser skriva en beskrivning av alla kretsar men bara dom jag just nu har, resten får jag väl fylla i med tiden.

Apropå det så var den största anledningen till att jag även gick igenom och listade alla HC ur min fantastiska Toshiba datasbok att databoken har beskrivning på kretsarna, LS från TTL-boken fick jag en lista av men där stog ingen beskrivning vad jag kunde se, men troligtvis står det det längre in i boken, i vilket fall som helst finns det tydligen fler Toashiba HC än vad det finns Texas Instruments LS, kanske inte så förvånande även om jag initialt hoppades på annat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en liten justering av listan över dom som skall märkas på skåpen.

Det slog nämligen idag att jag ändå inte kommer att träffa alla typnummer som finns, därför vill jag ha en hel sista ask över, i den asken kan man sedan blanda så mycket man vill samtidigt som det går i ungefär 4 rör, där jag dock aldrig mer i mitt liv kommer att dra på mig rör-vis med speciellt "udda" logikkretsar, vad man blandat kommer sedan synas i dokumentet ty jag planerar att döpa de två askarna till HC_Mix respektive 4000_Mix.

Nu är det dags för att både skriva beskrivningar och skriva etiketter, jag kommer nog börja med beskrivningarna för jag har inte båda skåpen här än samtidigt som både väggmontage (eller hyllmontage) och vit tejp saknas.

Den vita tejpen kommer nu förresten inte att dela av skåpen men jag kommer med stora bokstäver skriva HC/HCT/LS på ena skåpets gavel och 4000 på det andra skåpets gavel, eventuellt ändrar jag det till HC/4000 för vissa fack kommer ha ett halvrör med HC4000 och ett halvrör med 4000.

Känner att jag måste komma så långt att jag skrivit alla etiketter, satt dom på askarna och märkt skåpen med vit tejp samt, på nåt sätt, gjort färdigt dom för montage på vägg/hylla (lutar åt hyllor för båda skåpen faktiskt) innan jag kan börja fylla facken med kretsar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Satt en stund och inventerade igen. Uppe i 4367 kretsar nu. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Snart är du ifatt mig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har jag påbörjat inskrivandet av beskrivningarna, jag siktar på att göra minst 10 kretstyper per dag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag ansträngt mig lite extra och nästan fått gjort hälften av alla beskrivningar.

Jag har också infört preliminära sökord som man kan sortera efter, när det gäller grindar har jag satsat på att beskriva dom med sin typ först och antalet ingångar efteråt, när det gäller andra typer av kretsar kan dock nuffran bestå i hur många det finns i kapseln av typ D-vippor etc.

Bifogar lista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu knappat i beskrivningarna för samtliga HC-kretsar jag har.

Jag har några få luckor vad beträffar LS-kretsar som inte fanns i min Toshiba databok över HC så jag kommer nyttja nån annan bok för det, kan eventuellt hitta dom i den feta TTL-boken jag fick av E Kafeman.

Därefter kommer jag nyttja Wikipedia's lista över 4000-serien och skriva ner beskrivningarna av dom.

Här är nuvarande lista:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var beskrivningarna för alla HC/HCT/LS klara, nästa steg blir att dokumentera alla 4000, sen är jag klar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu var alla kretsarna dokumenterade :)

Jag känner dock att jag har två saker kvar:
1) Gå igenom sökorden igen ty dom är nu bara spontant satta.
2) Tanka hem datablad på samtliga kretsar, möjligtvis skippar jag HC ty dom har jag en seriös databok över (Toshiba)

MVH/Roger
PS
Hade lite problem med två kretsar, 74C922 och 4083. Trodde ett tag att 922 var en HC men efter att ha tankat ner databladet och sett att det dels var en 16-Key Keayboard Encoder (rätt intressant krets, faktiskt) dels att den gick på uppemot 15V så fattade jag att det inte var en HC utan snarare en 4000, kanske? 4083 tyckte jag bara benämndes skumt av Wikipedia så jag letade rätt på databladet och visst, det är en Dual Schmitt Trigger med den roliga egenskapen att omslagsnivåerna kan sättas godtyckligt samtidigt som det finns ett par extra utgångar som kan sättas i 3-state :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då är det bara databladen kvar.

Justerade sökorden en aning sen har jag laddat upp både hur F ser ut normalt och hur listan blir när allt är sorterat efter sökord.

Som vanligt är kritik välkommet.

MVH/Roger
PS
Jag passade förresten på att göra en medelvärdesbedömning av antal kretsar per kretstyp och det blev 30st (134 kretstyper) :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag printat ut bifogade två listor.

På beskrivningslistan gjorde jag några småändringar vad gäller sökorden, blir inte riktigt klok på benämningen BCD (Binary Coded Decimal) i samband med räknare men tolkade det till slut som dekad-räknare.

Sen la jag in en "Bock-kolumn" ty jag vill hålla reda på vilket typnummer jag har adderat till Raaco när jag sorterar.

Slutligen har jag printat ut listan som innehåller alla 2X177st typnummer i HC/HCT/LS- respektive 4000-serien (där även vissa HC ingår men de får husera där så att Raaco utnyttjas optimalt), denna lista ligger som grund för vad jag skall skriva på Raaco-etiketterna, det är dess enda funktion.

MVH/Roger
PS
Excel strulade för mig igen vad beträffar sorteringen (dvs om man vill pendla mellan att sortera efter typnummer och sortera efter sökord), den kunde inte köpa att jag tom döpte om 00-09 till 0,0-0,9 OCH att de var formaterade som tal utan la dessa typnummer sist, återigen blev jag alltså tvungen att dubbelklicka i cellerna och klicka utanför för varje cell, detta för att Excel skulle fatta att det verkligen var tal, skumt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Ja BCD-räknare = dekadräknare. Samma sak som binärräknare bara det att den rullar runt efter 9 istället för 15.
Skriv svar